Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

... om deler, utstyr, tilbehør, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av AJ » 03 feb 2019, 14:41

Det kan godt være det finnes en godt gjemt tråd om motorsykkeltilhengere her på MCsiden.no, uten at jeg ant den etter et kjapt søk i dag.
Om den eller de skulle dukke opp etter hvert så få jeg slå de sammen med denne nye tråden, som jeg fikk lyst til å opprette etter å ha kommet over info og videoer om SherpaX Trailer.
Som jeg synes ser ut som den ideelle tilhengere en MC. Enkel konstruksjon med lav vekt og som åpenbart er trygg å kjøre med under alle typer forhold, om en skal tro det man ser på videoene.

Jeg har alltid sverget til at alt skal pakkes på sykkelen når man er på tur, være seg alene eller med passasjer.
Men med denne hengeren merker jeg at jeg er på glid til å mene at nettopp denne ser ut til å være et godtalternativ.
Veldig praktisk, ser det ut til. Og et stort pluss i min bok at man slipper montering av hengerfeste.

Mer å lese om denne artige saken her:
https://kipmoto.com/pages/sherpax

Og videoene...:





Noen som vet om disse importeres til Norge? Og om de er godkjent her i landet?

Selv om første innlegg i tråden starter med nysgjerrighet og spørsmål om SherpaX hengeren betyr ikke det at andre hengerløsninger ikke kan trekkes fram.
Kom gjerne med egne erfaringer på hengeren du har, eller spørsmål rundt hengeren du vurderer å skaffe deg.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5319
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av mekkern » 03 feb 2019, 16:04

Denne hengeren forutsetter hul hjulaksel.
hvordan en produsent av mc som leverer sykkelen med massiv aksel ser på mulighet for å bruke en svakere aksel skal ikke jeg mene noe om...
ei heller om hva typegodkjenningsmulighetene i EU er.
Lys skiltplass og dekk som tåler hastigheten må i det minste være på plass.
men sånn ellers er nok hengeren grei.

dessuten tror jeg 1hjulshengere er bedre kjøremessig enn 2hjuls..

Personlig ser jeg ikke greia med henger-skal jeg ha så mye "greier" med meg kjører jeg nok heller bil... :-k
rygge med tung sykkel og henger er nok også en ubetinget glede... :knegg

Men vi har alle forskjellig glede..noen kombinerer henger med sidevogn også.. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 139
Registrert: 30 des 2017, 23:30
MC: Kawasaki GPZ 500 S
Sted: Skiptvet

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av Snekker.edvin » 03 feb 2019, 19:41

Har bygget en tilsvarende. Brukes i Karlstad , Sverige.
Prinsippet vises godt på denne videoen
https://m.youtube.com/watch?v=DspyA9GolIc
Traveling in a car is like watching a movie
Riding a motorbike is like starring in it! :jada:

Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1050 Adventure + R1
Sted: Skjetten

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av dypen » 03 feb 2019, 19:57

Flott med egen tråd for motorsykkeltilhengere.

En bekjent av meg byggde motorsykkeltilhenger, hadde dialog med trafikkstasjon i forkant, monterte godkjent tilhengerkrok og fikk det hele godkjent på trafikkstasjon.

Selv om jeg har hatt mc med sidevogn er jeg ikke noen glad i hverken det eller tilhenger 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ

rolf-arne
Innlegg: 48
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
MC: Pan European 1100
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av rolf-arne » 03 feb 2019, 22:49

Hengeren som fulgte sykkelen var nettopp det som gjorde at det BLE den sykkelen (og så var han jo rød) - Etter 100 mil med henger og lett last - så kan jeg ikke si at det plager eller ikke plage mæ med tanke på kjøring. Har en kropp som gjør at æ må tenke , hvor man parkere og hvordan man setter i fra seg sykkel`n - og da er det enkelt å ta henger`n med i tankegangen også.

Nå er min henger ca 5 cm bredere enn sykkelen og det er vel her tankene kommer av og til - er det plass nok..

For meg er ikke alternativet bil - den vraka æ uka før æ henta sykkel`n og på langtur må æ ha med mæ litt bekvemligheter .

Men har kjørt noen få titalls mil uten og må si at , DA slipp man sæ litt mer laus, ærlig skal man være.

Kjøre hjem noen kubikk ved med hengern . og det e utrolig hva som får plass...

Så tenker jeg litt slik at - jeg får en mer oversiktlig sykkel - enklere sikring (alt e i boks , nær sagt) slipper høy last - får tyngda ned eller bak på hengeren - og tror da at jeg få en bedre sykkel å kjøre på langtur. (Har jo ikke tengt meg ut på de dårligste og trangest veian.

Men skal være så ærlig at jeg tenker på å øke turbudsjett /korte ned tur - for å kunne bruke hotell i stedet for telt... men denne sesongen blir det slik -

PS- så på noen fine campinghengere , men du verden for en pris...

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 340
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
MC: 94' Triumph, 76' Laverda 750 SF2
Sted: Asker området

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av haakeik » 04 feb 2019, 10:31

En sånn tilhenger kunne jeg kanskje vurdert :knegg

Bilde

rolf-arne
Innlegg: 48
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
MC: Pan European 1100
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av rolf-arne » 06 feb 2019, 00:55

haakeik skrev:
04 feb 2019, 10:31
En sånn tilhenger kunne jeg kanskje vurdert :knegg

Bilde
På grunn av innholdet?

JanB
Innlegg: 2
Registrert: 12 jun 2019, 23:42
MC: Honda Goldwing

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av JanB » 13 jun 2019, 00:45

Til min Honda Goldwing gjorde jeg en litt annen variant. Jeg fant en henger på Meca til fastmontering på kula.
Maksimal bredde på henger er 125cm og denne er 120cm. Det man bør være klar over er kuletrykket. Selv om hengeren er godkjent for 45 kg, kan jeg ikke lesse så mye på.
Slik jeg har oppfattet reglene for bredde er de at den ikke må være breiere enn 15 cm på hver side av sykkelens bredde (på det breieste). Dette målet går jeg også innenfor.
På bilde kan man se at jeg ikke har montert en bøyle som skal være opp omtrent ved kula. Jeg må bøye dette røret litt for å få den utenfor toppboksen.
henger.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

TrondA
Innlegg: 131
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
MC: Kawasaki Versys 1000 GT/Honda ANF 125i
Sted: Ridabu

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av TrondA » 13 jun 2019, 18:26

Har du sett på makan... Jeg som i alle år har trodd at poenget med henger var å avlaste sykkelen! Hvordan er den i de aller krappeste svingene når vi andre risikerer skrap i eksosanlegg og fothvilere? Vet at GW er solide, tunge greier som tåler last, men hvordan blir kjøreegenskaper når tyngdepunktet plasseres så langt bak? Skulle jeg hatt henger ville det vært for å opprettholde følelsen av « lett» sykkel uten kæmpinggreier på høyde med hjelmen. Lykke til JanB, du kan fremdeles rygge sykkelen som oss andre. Det er fordel jeg har respekt for. Dette er kreativt og spennende, mener jeg!

JanB
Innlegg: 2
Registrert: 12 jun 2019, 23:42
MC: Honda Goldwing

Re: Den ideelle tilhengeren til MC? Om motorsykkeltilhengere

Legg inn av JanB » 14 jun 2019, 08:29

Har aldri gått ned i veien med den i svinger. Vedrørende tyngdepunkt er det minimalt i forhold til hvor tyngdepunktet er. En passasjer veier nesten 10 ganger så mye som vekten av en bag eller koffert som er surret fast inn mot kula. Sykkelens totale midtpunkt med fører er nesten nøyaktig over bensintanken og da er 18-25 kg på denne hengeren ingen ting og virker ikke inn på kjøreegenskapene. Husk at sykkel og fører er ca 500 kg her, uten bagasje.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester