Innvendig regnfrakk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Innvendig regnfrakk

Legg inn av ireit »

Etter 10 år i samme Halvarsson jakke/bukse, begynner lysten på noe nytt å melde seg. Og har da vært litt rundt og titta, og ser at flere utgaver som jeg kunne tenke meg, er utstyrt med et innvendig utagbart vanntett lag som skal holde deg tørr.
Og det er her jeg faller av…. Hvorfor ikke gjøre det ytterste laget tett. Vi ville jo aldri finne på en slik løsning for turtøy. Eller tar jeg feil. Er det noe smart her jeg ikke ser?
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Innvendig regnfrakk

Legg inn av cannon »

Jeg har lurt på det samme.
Vanntett innerste lag og våte lag utenpå blir ikke varmt, og klærne blir tunge og ubehagelige. Membranen bør være lengst mulig ut mot overflaten av plagget, helst laminert på innsiden av ytterste lag. Utfordringen blir da at alle glidelåser, lommer og luftinger skaper åpninger som å tettes med dyre glidelåser og andre smarte løsninger. Membran innerst er billig og lite smart.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Innvendig regnfrakk

Legg inn av Skogstrollet »

Må innrømme at hvis kjøreklær har et slikt innvendigt membran, spesielt de som ikke går å ta av, så er det automatisk diskvalifikasjon fra meg. Jeg har et par bukser med slik løsning, og i tillegg til at de blir skikkelig tunge når de blir våte, så er det jo helt forferdelig ventilasjon da membranet effektivt stopper luftgjennomstrømmingen - åpningene for ventilasjon blir litt poengløse da...
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Innvendig regnfrakk

Legg inn av kvase »

Har en Lindstad med innvendig regn - for avtakbart men bukse delen holdt ikke mål våt i trusa etter kort stund eneste plusse er at det reflekterer varmen-
Kjøpte Klim Badlands bukse + jakka tør hele tiden men jakka er utrolig tung med alt av polstringer fornøyd med det meste der utenom knappinga i halsen- mulig jeg er tykk i halsen for knappene er vanskelig å kneppe sammen.
-
Fins andre gode alternativer Så at på Monsterbike i drammen hadde 50% på en god del Rukka
-
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Innvendig regnfrakk

Legg inn av Relax »

ireit skrev: 15 okt 2018, 13:36 Etter 10 år i samme Halvarsson jakke/bukse, begynner lysten på noe nytt å melde seg. Og har da vært litt rundt og titta, og ser at flere utgaver som jeg kunne tenke meg, er utstyrt med et innvendig utagbart vanntett lag som skal holde deg tørr.
Og det er her jeg faller av…. Hvorfor ikke gjøre det ytterste laget tett. Vi ville jo aldri finne på en slik løsning for turtøy. Eller tar jeg feil. Er det noe smart her jeg ikke ser?
Utvendig membran heter regnjakke :D


Klær med membran er for meg nesten som å ta på regnfrakk, jeg kan ikke fordra dem! Derfor bruker jeg gode skinnjakker ;)
Kun når det er over 25-26 grader bruker jeg tekstiljakke UTEN membran. :)

Folk er nok litt forskjellige på hvor "følsomme" de er for membran.
"Do the right thing"

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Innvendig regnfrakk

Legg inn av Sakkle »

De MC-klærne med innvendig membran er vel ikke beregnet på Norsk klima. De er nok laget for varmere/tørrere strøk der en membran (uansett slag) ville blitt for klam. Og for dyr ift. hva man har behov for.

Klart, da kan man lure på hvorfor man ikke bare kjøper en regndress... Dyrere kanskje?
cannon skrev: 15 okt 2018, 15:21 Membran innerst er billig og lite smart.
Ja, det er billig. Og det er vel hele poenget.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Innvendig regnfrakk

Legg inn av ireit »

Takker takker alle sammen.
God å vite at det er flere der ute, som finner en slik løsning lite fordelaktig. Og du cannon påpekt nok det som er tanken bak en slik løsning - det blir færre åpninger i en innvendig regnfrakk....
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Innvendig regnfrakk

Legg inn av kjellv »

Ikke alle gjør det på denne måten. iXS sine GORE-TEX klær har membranen på innsiden av ytterskallet. Den har et avtagbart thermolag helt innerst som tas av ved behov, men likevel ligger et mykt lag tekstil mellom kroppen og GORE-TEX membranen.
GORE-TEX membranen kan ikke ligge helt ytterst. Der er den veldig sårbar for rifter og slitasje, og ville ikke fungere veldig lenge.
Selv har jeg iXS Saragossa, og har hatt denne jakka i 5 år. Den holder meg fortsatt tørr.
Her er bilde av beskrivelsen for iXS Montgomery jakke fra katalogen.Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar