Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av snøgg »

Vet at Sharkspeed har vært oppe noen ganger, og at erfaringene er ymse. Greit det. Jeg har stusset litt over hvordan noen nettbutikker, ikke minst tidligere nevnte, tilsynelatende har 50-70% avslag på omtrent alt de selger. Nå tok jeg bryderiet med en liten sjekk. De har et par sko "Black FC-TECH", som annonseres som nedsatt fra ca. 2500 til ca. 900. Nettsøk brakte meg til Storbritannia, hvor Ghost Bikes forteller at merket Black er "utviklet" (ikke produsert) av "British bikers", beskrives som et kvalitetsprodukt, og forhandles eksklusivt av Ghostbikes. Poenget er at de hos Ghostbikes (og på ebay) selges for 59 £, dette skal riktignok være noe rimeligere enn veiledende, som er 75£. Uansett langt fra Sharkspeeds "førpris" på 2500 kr. Spørsmålet er om Sharkspeed og ev. andre opererer med helt fiktive "førpriser" og avslag? Og slik sett prøver å lure deg til å tro at du gjør et kupp og kjøper et kvalitetsprodukt til en billig penge?

https://sharkspeed.no/fctechwhite#

https://www.ghostbikes.com/5039-black-f ... boots.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har aldri hørt om FC-Tech vertfall og jeg ville heller aldri gitt 2.500 kroner for et ukjent merke uten Gore-Tex. jeg ville ikke gitt 900,- for dem heller.

Støvlene er faktisk det eneste plagget jeg eier (bortsett fra regndressen) som alene holder vannet ute.

Jeg mener du får støvler til rundt 1000-lappen fra kjent produsent på feks. XLMoto som er bedre en de du linker til. Ta en titt på merket TCX. Det har vertfall jeg god erfaring med. Men til den prisen tror jeg ikke du får støvler med GoreTex.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av AJ »

Utstyrsbutikker som Sharkspeed, som stort sett hele tiden opererer med REA (salg) tar jeg ikke seriøst på noen måt når det gjelder førpriser.
Førprisene har i realiteten aldri eksistert, men oppgis bare for å gi kjøperen et illusorisk bilde av et "godt" tilbud...
Så når det gjelder Sharspeed tenker jeg at den til enhver tid gjeldende tilbudspris er normalprisen. Dvs. ingen tilbudspris, men produktets fullpris.
Og man får hva man betaler for hos Sharkspeed, er min erfaring. Ikke akkurat kvalitet på øverste hylle, skal man være brutalt ærlig...

Feilaktige førpriser og fiktive avslag er langt lettere å sjekke i fysiske butikker man kjenner godt fra før, derav også det normale prisnivået disse butikkene opererer med.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av cannon »

Snøgg: Bra:) Jeg synes du burde spørre Sharkspeed direkte. Innlegget ditt kan sendes på email direkte til forhandleren.
Dette ser vi altfor mye av, og det er helt supert at noen tar seg bryet med å sjekke hva som gjelder.

snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av snøgg »

Har fulgt oppfordringen, så får vi se om de svarer.;-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av kjellv »

Jeg vil tro at Sverige som er et EU-land har omtrent like strengt regelverk som vi har her i landet på dette området. I Norge må vi være veldig nøye med hvordan vi ordlegger slike annonser, og vite at vi kan dokumentere våre påstander. Gjør vi ikke det så kan vi ilegges en foretaksstraff med bøter som svir skikkelig dersom vi blir avslørt i juks.
Stian87 er jurist og kan sikkert orientere oss litt om dette..

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 04 okt 2018, 18:00 Jeg vil tro at Sverige som er et EU-land har omtrent like strengt regelverk som vi har her i landet på dette området. I Norge må vi være veldig nøye med hvordan vi ordlegger slike annonser, og vite at vi kan dokumentere våre påstander. Gjør vi ikke det så kan vi ilegges en foretaksstraff med bøter som svir skikkelig dersom vi blir avslørt i juks.
Stian87 er jurist og kan sikkert orientere oss litt om dette..
Markedsføring av produkter gjennom pris typisk salg, nedsatt vare eller tilsvarende betegnelser reguleres av markedsføringsloven.

Når det markedsføres med salg er det selgers egen førpris som er gjeldende. Varen må være satt ned i forhold til denne prisen.

Utgangspunktet er at det må kunne dokumenteres at den samme ytelsen har blitt solgt i et visst antall, for førprisen, i den forretningen markedsføringstiltaket gjelder, i perioden like før salget.

Kravet til antall varierer ut fra type vare, dyre varer som det selges mindre av, vil man kreve et lavere enntall salg på enn vanlige konsumvarer.

Perioden før er i utgangspunktet seks uker.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 04 okt 2018, 19:11
kjellv skrev: 04 okt 2018, 18:00 Jeg vil tro at Sverige som er et EU-land har omtrent like strengt regelverk som vi har her i landet på dette området. I Norge må vi være veldig nøye med hvordan vi ordlegger slike annonser, og vite at vi kan dokumentere våre påstander. Gjør vi ikke det så kan vi ilegges en foretaksstraff med bøter som svir skikkelig dersom vi blir avslørt i juks.
Stian87 er jurist og kan sikkert orientere oss litt om dette..
Markedsføring av produkter gjennom pris typisk salg, nedsatt vare eller tilsvarende betegnelser reguleres av markedsføringsloven.

Når det markedsføres med salg er det selgers egen førpris som er gjeldende. Varen må være satt ned i forhold til denne prisen.

Utgangspunktet er at det må kunne dokumenteres at den samme ytelsen har blitt solgt i et visst antall, for førprisen, i den forretningen markedsføringstiltaket gjelder, i perioden like før salget.

Kravet til antall varierer ut fra type vare, dyre varer som det selges mindre av, vil man kreve et lavere enntall salg på enn vanlige konsumvarer.

Perioden før er i utgangspunktet seks uker.
Kjenner du til om Sharkspeed (Sverige) har noe liknende dette lovverket å forholde seg til?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 04 okt 2018, 20:37
Stian87 skrev: 04 okt 2018, 19:11
kjellv skrev: 04 okt 2018, 18:00 Jeg vil tro at Sverige som er et EU-land har omtrent like strengt regelverk som vi har her i landet på dette området. I Norge må vi være veldig nøye med hvordan vi ordlegger slike annonser, og vite at vi kan dokumentere våre påstander. Gjør vi ikke det så kan vi ilegges en foretaksstraff med bøter som svir skikkelig dersom vi blir avslørt i juks.
Stian87 er jurist og kan sikkert orientere oss litt om dette..
Markedsføring av produkter gjennom pris typisk salg, nedsatt vare eller tilsvarende betegnelser reguleres av markedsføringsloven.

Når det markedsføres med salg er det selgers egen førpris som er gjeldende. Varen må være satt ned i forhold til denne prisen.

Utgangspunktet er at det må kunne dokumenteres at den samme ytelsen har blitt solgt i et visst antall, for førprisen, i den forretningen markedsføringstiltaket gjelder, i perioden like før salget.

Kravet til antall varierer ut fra type vare, dyre varer som det selges mindre av, vil man kreve et lavere enntall salg på enn vanlige konsumvarer.

Perioden før er i utgangspunktet seks uker.
Kjenner du til om Sharkspeed (Sverige) har noe liknende dette lovverket å forholde seg til?
Den norske markedsføringsloven av 2009 er en videreføring av tidligere markedsføringslov med en del tilpasninger som følger av EUs direktiv 2005/29/EF om foretaks urimelige handelspraksis ovenfor forbrukere. Et direktiv er i motsetning til en forordning (slik som GDPR) ikke bindende i norsk rett, men må vedtas som lov og innarbeides. Den sentrale forskjellen er at medlemslandene i større eller mindre grad kan velge å innføre direktivet, med det enkelte lands tilpasninger. Som hovedregel skal i det minste direktivets intensjon innføres. Utfordringen med dette er at det skaper større grad av ulikheter mellom de forskjellige EU-landene, både når det kommer til ren lovtekst og tolkningen av lovteksten.

Ettersom Sverige er medlem av EU skal også direktivet innføres der. I Norge har man imidlertid tradisjon for å innføre direktivene i sin helhet, og gjerne skru til litt ekstra, særlig på lovområder som gjelder forbrukere og personlige friheter (Norge hadde f.eks. tidligere et mye strengere personopplysningsregelverk enn andre land i Europa). Hva svensk rettstradisjon på området er vet jeg ikke, men tradisjonelt har de skandinaviske landene søkt å harmonisere regelverkene slik at de skal være mest mulig like. Jeg tviler derfor på at svensk rett er noe lempeligere på markedsføring enn norsk rett er.

Det direktivet sier: er at det er et forbud mot urimelig handelspraksis (art 5), en handelspraksis er særlig urimelig om den er villedende etter art 6 og 7. I art 6 første ledd går det frem at en handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig. Eller dersom den samlet sett villeder eller er egnet til å villede en gjennomsnittsforbruket, selv om opplysningene rent faktisk er korrekte. OG handelspraksisen er egnet til å påvirke forbrukere til å treffe en beslutning vedkommende ellers ikke hadde truffet. Videre fremgår det av bokstav d) at pris eller beregningsmåte for pris, eller eksistensen av en prisfordel er en faktor som skal tas med i en slik vurdering.

Av art 7 første ledd (villedende uttalelser) fremgår det at en uttalelse er å anse som villedende dersom den ut fra omstendigheten utelater opplysninger som er relevant for forbrukeren for å kunne ta en avgjørelse. Etter fjerde ledd fremgår det ved oppfordring til kjøp (typisk reklame og annen markedsføring) anses bl.a. pris som en vesentlig opplysning for forbrukeren (bokstav c)). Med pris menes; pris, avgifter, måten prisen beregnes på, tilleggskostnader osv.

Direktivets artikkel 5, 6 og 7 er mer eller mindre like med reglene i markedsføringsloven § 6, 7 og 8 (som jeg bygger mitt svar ovenfor på). EU-retten tilsier derfor at samme regler skal gjelde i Sverige. Men som nevnt ovenfor det kan være lokale forskjeller i implementeringer og tolkningen av loven. Det man med sikkerhet kan si er at samme regler gjelder i Norge og Sverige som et utgangspunkt, og at man bør kunne forvente samme prising begge steder. Forbrukertilsynet som er tilsynsorgan etter markedsføringsloven i Norge har også et samarbeid med tilsvarende svensk myndighet.

For de som er interessert kan dere finner EU-direktivet her: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32005L0029
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av kvase »

Angående fiktive priser så er jo BMW en knall sak der - Legger ut tilbud på BMW GS 229000 xx betegnelser å når du henvender deg til en BMW mc butikk så sier de at de bestiller ikke slike til kunden men vi har noen pakke løsninger her som vi anbefaler--derpå er salgs pris trikset en Bløff for å hanke inn en ikke anende kunde til kjøp av en BMW mc til 250-270 000 den re-elle prisen begrunner det med du må ha dette utstyret ellers så er ikke knallerten din inntresang lenger ja ja kall det helst Lokke pris da 229000 - forbanna tull
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av Stian87 »

kvase. skrev: 05 okt 2018, 09:43 Angående fiktive priser så er jo BMW en knall sak der - Legger ut tilbud på BMW GS 229000 xx betegnelser å når du henvender deg til en BMW mc butikk så sier de at de bestiller ikke slike til kunden men vi har noen pakke løsninger her som vi anbefaler--derpå er salgs pris trikset en Bløff for å hanke inn en ikke anende kunde til kjøp av en BMW mc til 250-270 000 den re-elle prisen begrunner det med du må ha dette utstyret ellers så er ikke knallerten din inntresang lenger ja ja kall det helst Lokke pris da 229000 - forbanna tull
Med forbehold om at jeg har forstått deg riktig. Dersom tilbud fra forhandleren ligger på 229 000 skal du kunne kjøpe til denne prisen, med mindre det fremgår at det ikke omfatter klargjøring og omregistrering osv. At de anbefaler deg å ha med ekstrautstyr er en annen sak. Men du skal kunne kjøpe sykkelen til den prisen de reklamerer for.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av kvase »

229 000 har blitt markedsført til den prisen en god stund --ja jeg tenkte jeg får undersøke dette litt hos en av de store som fører slik pris dette gjelder i stort sett alle her til lands.
Kopi av mailer sladdet bort navn firma etc.
Capture-1.jpg
Capture-1.pdf
Link til lignende annonse
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124635933
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av Stian87 »

Dette er typisk lokkepriser, og man kan sikkert mene det er uetisk (noe jeg for så vidt er enig i), men det er nok strengt talt lovlig. Jeg synes for så vidt det er greit at de fraråder deg å kjøpe en sykkel uten ekstrautstyr også. Det som derimot ikke er greit er at de sier de ikke kan skaffe en slik sykkel, da er ikke det faktisk minstepris.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Feilaktige førpriser og fiktive avslag?

Legg inn av kvase »

Stian87 skrev: 05 okt 2018, 12:38 Dette er typisk lokkepriser, og man kan sikkert mene det er uetisk (noe jeg for så vidt er enig i), men det er nok strengt talt lovlig. (Tragisk det er flere av BMW forhandlere som gjør dette) Handelstriks)
[/bgcolor][/bgcolor]Jeg synes for så vidt det er greit at de fraråder deg å kjøpe en sykkel uten ekstrautstyr også. (kjøpepress utstyrs opp hausing)) Det som derimot ikke er greit er at de sier de ikke kan skaffe en slik sykkel, da er ikke det faktisk minstepris. ( Villedende salgs info for å trekke kunder)
Alt i rødt er mine ord nå har de holdt det gående slik en stund å det ser ut som de fortsetter inn i 2019 med samme salgs gimmick . :-k :[-X
Det fins alternativer i form av både veltebøler kofferter å andre ting der ute på frimarkedet som kan vel så bra som det disse forhandlere pusjer på kundene sine -Klart nøkkelfri tening å original varmehåndtak - Forbaska BMW langere :lol
Nei det er nokk flere som har blitt dratt inn i den ondskapen akse av salgs teknikk ovenfor kundene :crazy:
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar