Kjøreutstyr

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Skal du ha noe med beskyttelse i huet og ræva, og som er virke kjølende i 30+ er det Klim Badlands som gjelder føler jeg. Opp med alle luftinger og la vinden blåse gjennom. Det råeste jeg har hatt. Kjøres også med på vinterstid og er 100% vanntett.
Den koster skjorta, men man får det man betaler for.

Vurderer å kjøpe ny dress etter 7 sommersesonger og 3 vintersesonger. Dressen er fin enda, glidelåser, knapper og borelåser er som da den var ny. Men man ser slitasje på buksa og jeg har vært ute for nå i vinter at det har kommet vann inn i skrittet når det har regnet katter på motorvei med saltede veier og søkkvåt luft. Man sitter på en slik måte at man får alt i fanget.

Vurderer Rukka Realer eller Klim Kodiak.

Jeg gidder ikke hundre lag, kombinasjoner av ditt og datt, regndress og 10 par hansker. Jeg føler Klim-dressen er så komplett det får blitt, sammen med BMW sine 2in1 hansker. De er merkelig nok tette etter to sesonger og en halv vinter.
Den sommeren(2018?) det var så innmari varmt, jeg storkoste meg med akkurat det samme utstyret som jeg nå kjører med i ned mot 12-13 minus. Forskjellen er at jeg hiver på meg en fleece under jakka.

De jeg kjører turer med er litt delt. De som kjører mye har Rukka og Klim. Vi bare kjører uten å tenke på været. Også har man de andre som må stoppe for å ta av og på regndressen i eninga..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 18 jan 2020, 18:16 Mange bra innspill her. Klarer ikke helt å se meg sjøl i en skinndress.
Var du som spurte om skulle ha skinn eller tekstil i ditt første innlegg ;) Visste kom til å komme pro-tekstil innlegg så da tenkte jeg var greit med litt motvekt. Men er fordeler og ulemper uansett hva du går for. Fordel med å begynne med rimelig tekstildress er at da har du litt tid til å finne ut hva du vil ha etterhvert, du kommer helt sikkert til å oppgradere og uansett kjekt å ha ekstra tekstildress i bakhånd.

Tror egentlig det meste av dedikerte mc-klær tåler en kræsj og beskytter deg nogenlunde men tekstil er gjerne ødelagt etter en kræsj (om du ikke gå for dyre varianter med superfabric etc) mens skinn kan ofte brukes igjen. Men blir jo litt oppskrapet og if spanderer jo ny så litt teori det også. En annen fordel med skinn er at det sklir bra, tekstil har mer friksjon mot asfalten så lett at du begynner å rulle og da lettere å skade seg.

Lite slag for skinn også ifht vær. For det første så tåler skinn en liten skur uten å bli særlig våt og lufttørker fort når regnet stopper. For det andre så er skinn ganske varmt når kjølig, litt myte at tekstil er varmere, med samme klær under er skinn minst like varmt. Og blir det likevel litt kjølig, drar du på deg regndressen selv om ikke regner, stopper vinden og skaper ekstra isolerende lag, har sikkert like mange mil med regndress fordi kaldt som at regner. MEN før eller siden blir du våt med skinn enten fordi du gambler på at skur men så stopper det aldri å regne. Eller du gamblet på at ikke blir regn og tok ikke med regndressen.

Det som uansett er litt viktig er å ha klær som passer bra, ikke kjøp for store klær, det blafrer mer i vinden, beskyttelsen kommer lett ut av posisjon om du er overende og lettere at begynner å rulle istedenfor å skli.

Og invester i bra, løs ryggskinne, de som følger med er oftest dårlige og selv om oppgraderer så er de ofte litt korte (Klim Kodiak/Badlands er unntak, de dekker hele ryggen). Og bra hjelm, støvler og hansker, ville tross alt prioritert dette før bukse/jakke.

EDIT: Ser du er sambygding, du må gjerne slenge bortom å se hva jeg har og slå av en prat, har litt av hvert etter en del år på sykkel (par hele skinndresser for bane, 2-delt R-dress, bukse/jakke i skinn, delskinn/GTX, flere tekstildresser. Og det er for asfalt, enda mer for dualsport/offroad/enduro).
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev:
oivindg skrev: 18 jan 2020, 18:16 Mange bra innspill her. Klarer ikke helt å se meg sjøl i en skinndress.
Var du som spurte om skulle ha skinn eller tekstil i ditt første innlegg ;)
He-he, jeg veit det. Bilde Håpte vel at svaret ville være at både skinn og tekstil duger til min bruk. Bilde
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

pingvin skrev: 19 jan 2020, 07:56 EDIT: Ser du er sambygding, du må gjerne slenge bortom å se hva jeg har og slå av en prat, har litt av hvert etter en del år på sykkel (par hele skinndresser for bane, 2-delt R-dress, bukse/jakke i skinn, delskinn/GTX, flere tekstildresser. Og det er for asfalt, enda mer for dualsport/offroad/enduro).
Så hyggelig! Jeg sender deg en PM etterhvert. Når du bor i denne bygda og har det nicket så kan det hende vi jobber på samme sted også, da! :)

Snakkes!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

Kikket litt på Klim, og da kom jeg på noe som jeg ikke har tenkt på før. Har man alltid en vanlig bukse under kjørebuksa, eller er det avhengig av hvilken type kjørebukse man har? (Håper dette ikke er et veldig teit spørsmål.)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg går bestandig i jeans. Nå tar jeg av og på meg dressen 4-5 ganger om dagen i snitt. Da jeg pendler mye. Så «kontor»-uniformen sitter på under.

Har ved noen anledninger kjørt dobbel stillongs i ull. Det er dog på tur.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av Geiroe »

oivindg skrev: 19 jan 2020, 11:00 Kikket litt på Klim, og da kom jeg på noe som jeg ikke har tenkt på før. Har man alltid en vanlig bukse under kjørebuksa, eller er det avhengig av hvilken type kjørebukse man har? (Håper dette ikke er et veldig teit spørsmål.)
Bruker kortbukse (knebukse) på sommeren, mest for å ha noe under man kan putte i vaskemaskin. Greit og ikke svette i buksa. Superundertøy når det er litt kaldere. Vanlig bukse er litt vanskelig, å få plass til i støvla.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av Geiroe »

Erlend Kveinen skrev: 18 jan 2020, 18:31 Uansett. Jeg er glad vi er kommet et stykke lenger enn hva man kjørte rundt i på sekstitallet. Ikke uten grunn var «giktmaskin» et synonym til motorsykkel.
Har fått gikt i både fingre å knær, men tror ikke det har noe med mc kjøring å gjøre.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av pekle »

oivindg skrev: 19 jan 2020, 11:00 Kikket litt på Klim, og da kom jeg på noe som jeg ikke har tenkt på før. Har man alltid en vanlig bukse under kjørebuksa, eller er det avhengig av hvilken type kjørebukse man har? (Håper dette ikke er et veldig teit spørsmål.)
Er nok personavhengig - jeg har aldri vanlige klær under kjøreklærne. Men så kjører jeg heller ikke til/fra jobb. Vår og høst standard ullundertøy, f.eks Helly Hansen Warm. På sommeren tynt ullundertøy, f.eks Devold Breeze. Underdel helst i 3/4 benlengde.

Sånn av personlige erfaringer, så skulle jeg også gjerne hatt noe ala Badlands Pro, men har ikke prioritert det foreløpig. Har i stedet en billigere Klim-dress (ca 11.000 for 3 år siden). Opplevd så langt er at byggekvaliteten (stoff, glidelåser, sømmer osv) på denne er helt på høyden. Men man får en del færre lommer, færre justeringer, vanlig GoreTex istedet for Pro osv. Den har taklet alt den er utsatt for så langt iallfall.

Startet karrieren (2009) med noen rimelige greier fra Bullfighter. Det var bare vondt. Ikke tett, likevel varmt og klamt. Og hjelmen hadde nok innebygd støyforsterker :knegg

Online
Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av Tiger »

Jeg startet med Bullfighter tekstil jakke og bukse. Dette var mens jeg holdt på med å ta lappen. Kort kan det sies at satt du rolig på sykkelen og det ikke regnet, var den grei. Måtte du jobbe på sykkelen, som f.eks i kjøregården, eller det var varmt ute eller det regnet, da holdt den ikke mål. Våt enten fra innsiden (svette), eller fra utsiden. Ei heller glidelåsen på jakka holdt mål, som røk etter 1 sesong. Men Bullfighter Kaldbakken var (og sikkert fortsatt er) veldig serviceinnstilt. Etter to sesonger kjøpte jeg Klim Badlands Pro, jakke og bukse, og det ble en helt ny opplevelse. Solid, behagelig og vanntett. Det beste med den er at den består av et lag, det som blir ytterlaget ditt. Dermed kan du selv bygge et varmende lag under, eller knapt ha noe som helst. Og du har luftemuligheter i fleng. Sikkerhetsmessig føler jeg at det er i toppklasse, uten at jeg har testet dette (og har ei tenkt å gjøre det). Dressen kan varmt anbefales dersom du har råd til det. For billig er den ikke...

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Kjøreutstyr

Legg inn av oivindg »

Må si at Klim Kodiak er den som frister mest. Litt mer touring enn Badlands. Mer ventilasjon enn Rukka i samme prisleie. Funderer på å kjøpe jakka i år og ei billig bukse fra et annet merke. Så kan jeg kanskje kjøpe Kodiakbuksa neste år. Skal jo kjøpe hansker og støvler også i år.

Alternativet er å kjøpe en dress av de rimeligste laminerte, men etter å ha studert detaljene på Klims klær...
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av pekle »

Pengene er glemt neste år, men gleden over en dress som bare funker er der i mange år

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Kodiak er den Touring/asfalt orienterte utgaven av Badlands. Man mister nok litt funksjonalitet, men dressen sitter nok bedre i snittet enn Badlands gjør. Passer nok mye bedre enn Badlands til asfaltkjøring Er Kodiak jeg skal ha neste gang. Trolig om ikke så altfor lenge.

Det koster, men jeg er så innmari glad for at man har noe som funker til alt. Og det varer lenge og tåler langvarig og hyppig bruk.

Som nevnt har min dress vært brukt daglig med minst 4 av- og påkledninger daglig, noen dager mer. Aldri er det for varmt, noen ganger for kaldt, men da har jeg ikke nok under. På tur går jeg for ull, og det duger. De gangene jeg fryser gidder jeg ikke å kle meg skikkelig da jeg bare skal en kort tur.

Har sett litt på Rukka Realer. Da det medfølger et dunlag å ha på innsiden, men skeptisk til om den er luftig nok, og har nok lommer.

Hadde jeg kjørt sykkel noen turer i året kunne jeg lett greid meg med en billigdress og et regntrekk, men i det daglige må man ha noe som funker. Ellers tar man heller bilen.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av pingvin »

Hatt Badlands (solgte da gikk ned 20kg så var bare altfor stor) og har Kodiak. Må si Badlands er eneste dualsport dressen hatt hvor følte som fullverdig også for asfaltkjøring.

Badlands og Kodiak er veldig like men Kodiak sitter litt tetter som man forventer av en landeveisdress og litt mindre stivt stoff. Og så er det noe med skinn. Badlands har jo superfabric på utsatte steder som etter sigende har høyere styrke enn skinn...men føler meg bare tryggere med skinn så det vare en bonus for meg. Par lommer mindre på Kodiak også, greit nok, da blir jakke litt mindre klumpete.

Ulempen med Kodiak er at ikke ideell for offroad, da vil man ha litt løsere og ledigere klær da man står og kjører og beveger kroppen mye mer. Kunne selvfølglig gått opp en størrelse men ble litt feil å ikke kjøpe riktig størrelse. Så Badlands er litt mer allround, fikser alt og er bra på alt.

Annen ulempe med Kodiak (og Badlands) er at sabla dyr så om man ikke er fornøyd har man brukt MYE penger på noe som ikke blir brukt så mye :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøreutstyr

Legg inn av FredrikE24 »

Er det jeg er litt redd for med Kodiak, og som gjør at jeg også vurderer Realer.

Badlands er jo rå med lommer og bevegelighet, men om jeg skal vurdere «hvor bra» jeg ser ut, så ser jeg rimelig teit ut med Badlands på. Er litt posete. Noen misliker også Badlands-en for dette.

Svar