Musikk på øret?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.

Kjører du med musikk/underholdning/podcast eller lignende på øret?

Nei
11
20%
Ja
39
71%
Kun for mobil/GPS og kommunikasjon med andre førere
5
9%
 
Stemmer totalt: 55

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Musikk på øret?

Legg inn av Nomade »

Siden jeg ble litt opphengt i ørepropper denne uka så tar vi en avstemming :)

Jeg personlig bruker kun noe i ørene når jeg er en passiv reisende, dvs fly, buss, tog osv. Da er de støydempende Boseklokkene min gode reisevenn.
Men når det gjelder motorsykkelkjøring kunne jeg aldri tenkt meg å ha underholdning på øret bortsett fra evt kommunikasjon mellom andre førere. Det å kjøre rundt i sin egen verden må da i noen tilfeller være trafikkfarlig? Hva mener dere som gjør det?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Musikk på øret?

Legg inn av AJ »

Når jeg slenger ræven nedpå MC'en for å ta en kortere eller lenger tur - med og uten passasjer - så er det aldri musikk på øret.
Jeg er veldig glad i musikk fra ulike sjangre, men altså aldri når jeg kjører MC. De siste årene har det også blitt langt mindre radiko og musikk i bilen også. Deilig å bare høre motorlyden ved akselerasjon og avdempet vindsus og den lave rullelyden av dekk (i bilen...) under kjøring.

Men på MC brukes intercom til GPS'en når den er i bruk og to-veis med passasjeren når den er med. Og en meget sjelden gang tlf. koblet til intercom'en.
Forøvrig ingen tur på MC - kort eller lang - uten ørepropper.

Derfor pollalt. nr. på meg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Musikk på øret?

Legg inn av niko »

Jeg tenker at mye av poenget forsvinner. Musikk på øret - cruisekontroll - automatgir - da kan man jo like godt kjøre bil.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Rha »

Jeg har lydbok på øret. Er kjempeglad i gammel scifi og har derfor innstalert librivox på telefon. Gratis lydbøker hovedsakelig på engelsk og bare gamle tittler som er utenfor copyright.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Ketil »

Hører på musikk og radio via telefonen, men kun på langturer. Synes det er veldig fint og kan ikke si det påvirkermeg som sjåfør noe mer enn når jeg har radio på i bilen. Har formstøpte ørepropper med filter som gir god lyd på musikk og radio, men som filtrerer bort vindstøy.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Bjerknez »

Til tider har jeg musikk på øret, men som oftest har jeg faktisk ikke det. Det kommer litt ann på. Hadde lydkvaliteten vært bedre så hadde jeg nok hørt mer på musikk, men jeg synes egentlig det bare blir litt kjedelig.

Men skal jeg kjøre litt aktivt på planlagte gode veistrekninger, eller jeg evt. kjeder meg litt på E6 så kan jeg fyre opp litt technopop :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg er forsåvidt ikke noe glad i vindstøy, men ønsker uansett få med meg mest mulig av hva som skjer rundt meg når jeg kjører. Noen ganger er det en lyd som varsler meg om at noe skjer før jeg ser det, hvilket jeg ikke klart å få med meg med musikk i ørene. I de fleste tilfeller er jeg nok uansett så fokusert på kjøringen at musikk eller lydbok kun blir bakgrundsstøy.

Med det sagt, så kan det være noen ganger jeg ønkset å ha noe å lytte på, men da ender jeg som oftest opp med å stå for skrålingen selv :roll :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Stian87 »

Det å kjøre rundt i sin egen verden er nok definitivt trafikkfarlig, men at det har noe med musikk å gjøre kan jeg ikke se. Du skal være bra dårlig til å multitaske om du ikke kan høre på radio/musikk/podcast uten å konsentrere deg om andre ting samtidig. Hvis tilsvarende underholdning gjør deg så ufokusert at du er en risiko i trafikken bør du nok skru av radioen i bilen også, eventuelt vurdere kollektiv transport som fremkomstmiddel.

Musikk/radio/podcaster er sekundærmedier, og med det mener jeg at du nyte denne underholdningen samtidig med at du gjør andre ting. Jeg hører f.eks. på musikk mens jeg jobber og leser faglitteratur, det hjelper meg å fokusere og reduserer risiko for at jeg blir forstyrret av støy. På samme måte skjerper musikk hodet mitt når jeg kjører MC og jeg kvikner til og blir mer fokusert. Kjører jeg uten musikk kan tankene lett vandre, særlig på kjedeligere strekninger som motorveien og jeg blir mer ufokusert enn ellers.

Ettersom jeg per i dag bruker vanlige iPhone propper kjører jeg sjeldent lange strekninger med musikk, når jeg får de nye formstøpte proppene mine kommer jeg nok til å bruke de i langt større grad.

Det er avgjort deilig å høre musikken fra sykkelen også når man kjører, og jeg bytter derfor litt på. Men å høre på en låt med litt trykk i mens man farer av sted på to hjul bare bygger på frihetsfølelsen for meg, og gir meg massevis av glede. Eneste risikomomentet jeg kan se er at jeg kanskje blir noe ivrigere på gassen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Musikk på øret?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 06 aug 2018, 09:26 Hadde lydkvaliteten vært bedre så hadde jeg nok hørt mer på musikk,
Nevnte ikke dette i innlegget mitt, men sier meg helt enig med Bjerknez.
Jeg er blitt mer og mer kresen når det gjelder lydkvaliteten. Derfor lyttes det i all hovedsak til musikk på kontoret/musikkrommet i heimen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Musikk på øret?

Legg inn av LinnSurion »

Jeg er veldig glad i å høre på musikk. Jeg har Denon ørepropper, så har jeg byttet ut selve proppene med Comply Foam. Så de sitter tettere i øret = mindre sus.

Jeg har et hode som ganske ofte jobber på høygir, da hjelper det inniblandt å sette på musikk for å "distrahere" hodet mitt så jeg kan fokusere på andre ting. Litt vanskelig å beskrive egentlig. Jeg forsvinner lettere i mine egne tanker hvis jeg kjører uten bakgrunnsmusikk. Er nesten som om hjernen begynner å kjede seg. Men jeg har det ikke høyt, hører fortsatt ganske mye av det som skjer rundt meg.
Broom broom

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Nomade »

Stian87 skrev: 06 aug 2018, 09:30 Det å kjøre rundt i sin egen verden er nok definitivt trafikkfarlig, men at det har noe med musikk å gjøre kan jeg ikke se. Du skal være bra dårlig til å multitaske om du ikke kan høre på radio/musikk/podcast uten å konsentrere deg om andre ting samtidig. Hvis tilsvarende underholdning gjør deg så ufokusert at du er en risiko i trafikken bør du nok skru av radioen i bilen også, eventuelt vurdere kollektiv transport som fremkomstmiddel.
I sin egen verden ble brukt som en metafor :) Det har ikke noe med multitasking å gjøre.
Det jeg mener er att om musikken blokkerer ut alle andre lyder så forsvinner et viktig sanseinntrykk. Hørselen er ihvertfall for meg veldig viktig i trafikken som motorsyklist. Kanskje er jeg litt preget av mye kjøring i trafikken i Thailand som er ganske forskjellig i fra norsk landeveiskjøring :P

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Stian87 »

Nomade skrev: 06 aug 2018, 11:53
Stian87 skrev: 06 aug 2018, 09:30 Det å kjøre rundt i sin egen verden er nok definitivt trafikkfarlig, men at det har noe med musikk å gjøre kan jeg ikke se. Du skal være bra dårlig til å multitaske om du ikke kan høre på radio/musikk/podcast uten å konsentrere deg om andre ting samtidig. Hvis tilsvarende underholdning gjør deg så ufokusert at du er en risiko i trafikken bør du nok skru av radioen i bilen også, eventuelt vurdere kollektiv transport som fremkomstmiddel.
I sin egen verden ble brukt som en metafor :) Det har ikke noe med multitasking å gjøre.
Det jeg mener er att om musikken blokkerer ut alle andre lyder så forsvinner et viktig sanseinntrykk. Hørselen er ihvertfall for meg veldig viktig i trafikken som motorsyklist. Kanskje er jeg litt preget av mye kjøring i trafikken i Thailand som er ganske forskjellig i fra norsk landeveiskjøring :P
Er enig med deg i at musikken ikke bør være en distraksjon fra omverdenen. Når jeg kjører motorvei eller tilsvarende åpne rette veier med mye vind er vindstøy såpass plagsomt og høyt at det uansett overdøver det meste av signaler jeg ville hørt ellers. Men jeg mener nok at der hvor hørselen blir delvis eller helt kompromittert av enten vindstøy, noise canceling eller musikk må man kompensere med å være ekstra våken og på vakt med andre sanser. Jeg synes ikke dette er så veldig annerledes på MC kontra bil eller som fotgjenger.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Musikk på øret?

Legg inn av KåreDump »

Har ofte både musikk og ørepropper på når jeg kjører.
Kan ikke si at det distraherer meg nevneverdig mer enn å tygge tyggis mens jeg tar heis! :lol

Intercom syns jeg blir bare mas! Kjører gjerne tur med mange kompiser, men å ha dem inni hjelmen gidder jeg ikke!
Dessuten skal man jo ha noe å snakke om når man kommer frem!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 06 aug 2018, 13:38 Kan ikke si at det distraherer meg nevneverdig mer enn å tygge tyggis mens jeg tar heis! :lol
Akkurat den sliter jeg litt med :lol

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Musikk på øret?

Legg inn av Olav K »

Har ikke vurdert et sekund, at å høre på musikk eller radio gjør meg mer trafikkfarlig eller mer utsatt for fare.
Hører alltid på musikk eller radio når jeg kjører, det er som å kjøre bil synes jeg. En del av opplevelsen.
Hva andre måtte ha av preferanser er egentlig revnende likegyldig, dette synes jeg blir det samme som å diskutere musikksmak :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar