Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av Fjeldern »

God dag! Er vel sikkert to år siden jeg var aktiv her sist nå. Dessverre ikke hatt MC på en stund.
Nå har jeg derimot endt opp med å kjøpe meg en Yamaha Mt-09 Tracer, 2016 modell.
Denne kommer med sidevesker, toppboks og alt det der. Dermed tenkte jeg at jeg skulle bruke den om et par uker til en festival, ellers kanskje noen andre turer.

Dermed lurer jeg på dette med telt til motorsykkel. Jeg vet det er flere her som har dratt på flere teltturer med motorsykkel, så regner med en kan få brukbare svar!
Jeg regner med at jeg trenger stropper for å feste det til toppboksen. Sammen med liggeunderlag ol.
For teltet hadde jeg tenkt noe rundt 1000 kroner, maks 1500. Forslag til dyrere telt, eller billigere er så klart bare å komme med det også. Trengs nok bare litt mer overtaling for at jeg skal legge ut for det.

På forhånd takk for alle svar! Jeg tar over sykkelen på onsdag, etter at den har vært på 40 000 service.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av niko »

Grattis m ny sykkel! Jeg har akkurat begynt og har ikke mye å bidra med når det gjelder sykkel, men har rota litt rundt i fjellet. Har et Helsport Fjellheimen Superlight. I utgangspunktet grisedyrt, men sjekk outlet'en. https://www.helsport.no/outlet/telt I tillegg til å være et godt telt, er fordelen på mc at teltet går ned i toppboksen. Liggeunderlaget mitt heter Exped Synmat. Det tar enda mindre plass enn teltet. Det som rommer mest, er soveposen.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av AJ »

En god del telttips i denne tråden:

viewtopic.php?p=342436#p342436

Selv bruker jeg et Vaude 3-manns telt med god plass til to og max takhøyde på 170 cm. i forteltet.
Vekt. 3,99 kg., akkurat passe til å ta med seg på tur.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av Flattop »

Skal du ha alt nedi boksene dine er det pakkmålet som er det viktigste. Både for telt og soveposer. Vekten er da ikke så avgjørende. Velger du å bruke en vanntett sekk er målene ikke fullt så avgjørende.

Angående utforming av telt er det greit å ha et forrom/vestibule. Da kan du feks stelle til mat når det regner uten selv å bli våt. Da ligger du i soverommet og kokkelerer ute i vestibulen.

Liggeunderlag krever litt plass når det fraktes rundt. De som er litt rimelige klarer du ikke å pakke så mye sammen, mulig de som er dyrere kan pakkes mer kompakte.

Dyrere soveposer gir mindre pakkmål. Så enkelt er det. Du kan vurdere å skaffe deg en lakenpose. Den gir deg 2-3 ekstra grader nedi soveposen. Silke er dyrest, men (igjen) pakker minst.

Stropper skaffer du på Biltema.

Sånn skutt fra hoften vil jeg si at penger=kvalitet, men skulle jeg velge så hadde jeg ikke spart penger på soveposen, og heller spart litt på teltet. Ikke kjøp for lite telt. Du skal tross alt drasse med deg kjøredress, støvler og anna pikkpakk inn i teltet, så heller kjøp et litt dårligere 3 manntelt enn et litt mer høyverdig tomanntelt.

Gass- eller bensinbrenner..? Gass er enklest, bensin/multifuel er mer anvendelig.

G-Max og XXL og andre sportsbutikker har greie avdelinger for turutstyr i de fleste prisklasser. Men jeg har gjort meg den erfaringen at det er bedre å tenke to ganger enn å måtte handle to ganger. Jeg har kasser med utstyr som var kjøpt fordi jeg tenkte: det er sikkert godt nok.... Det var det ikke 😁

Begynn litt enkelt, og ta det steg for steg. De som parkerer og med en selvbevisst mine har en komplett leirplass etter en halvtime har som alle andre famlet seg frem og forkastet mange ting før den komplette utrustning er på plass.

Lykke til og håper du får deg mange fine opplevelser i telt.
Bilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av haakeik »

Jeg kan anbefale NatureHike Cirrus 2. Har det selv og er superfornøyd. 50x15 i pakket tilstand. Får lett plass i min Kriega us-30 bag. Kjøpes fra Aliexpress.com.
Review:
https://www.allfouroutdoors.co.uk/blogs ... erson-tent
Kjøp:
https://www.google.no/amp/s/m.aliexpres ... =undefined

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av Dansekris »

Jeg slenger meg på og anbefaler Naturhike. Jeg er for øyeblikket på en campingplass i Danmark etter en toukers tur i alpene der mesteparten av nettene har blitt tilbrakt i et Naturehike-telt.

Jeg har CloudUp 2 i 2018-utgaven. Plass til en voksen mann og en hjelm ++, men ikke veldig romslig. Det trenger man heller ikke.
Teltet er uhyre lett å sette opp, selv alene. Gjort på to/tre minutter.

Det tar veldig liten plass og ytterteltet klikkes bare på, og når det er varmt og oppholdsvær kan man sove uten ytterteltet.

Det er to norske aktører som selger Naturehike såvidt meg bekjent. 123friluft.no og pakkelett.no

Dagens soverom:

Bilde

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av Bjerknez »

Kunne ikke falt meg inn og krype inn i et varmt og klamt telt etter en dag i varme mc klær. Jeg ser poenget med å «oppleve naturen» men etter en dag på mc ryggen så foretrekker jeg litt mer luksuriøse fasiliteter. Som feks. Hytte. Hotell er jeg derimot ikke begeistret for, men går enkelte ganger.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av Dansekris »

Man teltet jo når man kommer frem på ettermiddagen/kvelden og da blir det ikke klamt i teltet.

Morgenen etter derimot, da våkner man ganske varm, men da skal man stå opp uansett.

Jeg digger å sove i telt. Deilig med litt kontrast i hverdagen. Digg å krype inn i soveposen når det er litt kaldt feks. Sover i en deilig og varm seng 99% av min tid, så litt enklere kår er bare bra innimellom.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 19 jul 2018, 19:20 Digg å krype inn i soveposen når det er litt kaldt feks. Sover i en deilig og varm seng 99% av min tid, så litt enklere kår er bare bra innimellom.
Helt enig!
Også synes jeg det er digg å bare sitte utafor teltet i en enkel campingstol med ei flaske rødvin og mitt faste og godt inndrukne turrødvinsglass i tre på et enkelt campingbord og bare nyte og kikke på livet :b_c: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av haakeik »

Dansekris skrev: 19 jul 2018, 17:44 Jeg slenger meg på og anbefaler Naturhike. Jeg er for øyeblikket på en campingplass i Danmark etter en toukers tur i alpene der mesteparten av nettene har blitt tilbrakt i et Naturehike-telt.

Jeg har CloudUp 2 i 2018-utgaven. Plass til en voksen mann og en hjelm ++, men ikke veldig romslig. Det trenger man heller ikke.
Teltet er uhyre lett å sette opp, selv alene. Gjort på to/tre minutter.

Det tar veldig liten plass og ytterteltet klikkes bare på, og når det er varmt og oppholdsvær kan man sove uten ytterteltet.
Største forskjell på Cirrus og CloudUp er at Cirrus er litt lengre, slik at jeg på mine 186 cm har god plass til å strekke meg på. Fantastiske telt begge to og kvalitetsmessig på høyde med telt til 3-4 tusen kroner.

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av Fjeldern »

Jeg prøvde å søke opp en teltdiskusjon, for var sikker på at jeg hadde sett den tidligere. Fant den bare ikke blant dem øverste alternativa! Takker!

Utvendig plass for eventuelt grilling osv er ikke så nøye. Noe som er lett å slå opp, tar ganske lite plass osv føler jeg er mer aktuelt. Nature Hike teltene så fine ut på akkurat det der. Jeg må nok se litt nøyere på dem!
Cloud 2 eller 3 tenker jeg. 3 er vel kanskje bedre?

Edit: Tenker på soveposer og liggeunderlag også. Det er kanskje litt stivt for 1200 kroner for et liggeunderlag. Hva bruker folk her som liggeunderlag og sovepose?
Ser man får sånn ultra light sommer soveposer. I år er det sikkert greit, men hvordan er det på en vanlig sommer?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av AJ »

Fjeldern skrev: 21 jul 2018, 13:36 Tenker på soveposer og liggeunderlag også. Det er kanskje litt stivt for 1200 kroner for et liggeunderlag. Hva bruker folk her som liggeunderlag og sovepose?
Ser man får sånn ultra light sommer soveposer. I år er det sikkert greit, men hvordan er det på en vanlig sommer?
Vi har brukt disse soveposene på både turer med varme sommernetter og ganske kjølige høstturer og de har fungert bra:
Tiger Storm posene veier hhv. 1,5 (dunpose) og 1 kg (vanlig fiberpose).
Vider har vi brukt selvoppblåsbare og ganske dyre liggeunderlag, som ingen av oss var spesielt godt fornøyd med. For tynne og for harde. Prøvde så et par man måtte blåse opp selv, men syntes heller ikke at diss var spesielt godt egnet som sovemadrass. De selvoppblåsbare putene som vi har hatt i mange år funger derimot ypperlig fortsatt.
Camputstyr.JPG
Som liggeunderlag kommer vi nå til å prøve de nye "Desert Walker" campingsengene, som virker lovende:

https://www.ebay.com/itm/Outdoor-Portab ... 2749.l2649

Veier forholdsvis lite gjør de også, ca. 1,4 kg.

Bilde

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av schnellfahrer »

Vi har kjørt 300 mil med Nature hike Cloud 3. Det har funket veldig bra for oss. Svært enkelt å sette opp. Plass til to personer med brede liggeunderlag samt en del bagasje. Dette er et rimelig Kina-telt som får svært gode skussmål rundt og forbi. Vi får se hvor holdbart det er.

Det har gjort jobben i sol, regn og opptil 10 m/s.

Vi bruker Trangoworld liggeunderlag som er ca. 10cm tykke. Har innebygd manuell pumpe. Funker også veldig bra. BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av Fjeldern »

Hvor stort er teltet når det er nedpakka? Med tanke på festing på sykkelen. Cloud 3 altså

Edit: SPesifiserte telt

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Telt for MC. Type, evnt utfordringer mm.

Legg inn av schnellfahrer »

Fjeldern skrev: 22 jul 2018, 13:40 Hvor stort er teltet når det er nedpakka? Med tanke på festing på sykkelen. Cloud 3 altså

Edit: SPesifiserte telt
50 cm.
Vi har vårt stroppet på en sidekoffert.
st_telt.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Svar