"Crash bar" Ja/Nei?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

"Crash bar" Ja/Nei?

Legg inn av Joffe »

God kveld,

Jeg vet at dette emnet er diskutert mange ganger før på generelt grunnlag, men jeg har en spesifik sykkel jeg trenger hjelp til å avgjøre om jeg skal kjøre med eller uten veltebøyle.

Veltebøylen kjøpte jeg av åpenbare grunner;
Jeg er helt fersk på motorsykkel, jeg har faktisk ikke lappen enda en gang (oppkjøring 21.Juni, wish me luck :crazy: )
Sykkelen veier over 320kg, og med fører/passasjer er vi tett oppunder et halvt tonn. (fare for velt i stillestående/lav hastighet)
Jeg tenkte da at en slik bøyle var veldig fornuftig, ihvertfall denne første sessongen.

Men, så er dillemaet det at `looken`til denne sykkelen blir litt ødelagt av denne bøylen, det er jo en tøff sykkel og ikke en typisk high-way cruiser :twisted

Når jeg monterte bøylen syntes jeg sykkelen mistet litt av sin røffe fremtoning, men idag prøvde jeg å ta av bøylen igjen og da ble sykkelen pluttselig veldig naken :scratch

Det jeg nå tenker er at jeg kan bruke bøylen ved kjøring på bane, jeg tenkte nemlig å ta et førerutviklingkurs via Senior MC for å bli bedre kjent med min sykkel så fort oppkjøringen er bestått. Også ser jeg da ann hva jeg føler om saken. Hvis jeg føler at vekten av sykkelen ikke gir meg de store problemene er det ikke sikkert at det er værdt å `ødelege`sykkelen med denne bøylen.

Hva mener dere andre? Er det vært det? Har dere evt. andre innspill/argumenter for/imot å bruke veltebøyle?
Takk for hjelpen :)
C9BF05D6-D637-4133-A79C-ADA9F5875EA3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Crash bar" Ja/Nei?

Legg inn av AJ »

På denne sykkelen ville jeg nok valgt å ikke montere veltebøyler.
Av to grunner:

1. Sykkelen har lavt tyngdepunkt og lav sittehøyde som gjør at du trolig fort og lett blir komfortabel med å holde den i balanse ved stillstand.

2. Utseendet... behøver vel ikke si mer... ;) .

Men la meg straks legge til at jeg har begrenset erfaring med denne type sykkel. Mest med Moto Guzzi California 1400 modellene, som er i samme kategori. Og den har i hvert lavt tyngdepunkt og lav salhøyde som altså etter mitt skjønn gjør at den blir såpass letthåndterlig med tanke på å holde balansen at jeg ikke ville belkymre meg for at den tar overbalanse til "no point of return" og havner i bakken.

En annen ting er hvordan den er ved aktiv svingkjøring og risken for at den vil havne på siden ved slik kjøring og dermed behov for bøyler... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: "Crash bar" Ja/Nei?

Legg inn av Joffe »

Takk for dine tanker AJ, jeg er helt enig med deg. Som du sier er tyngdepunktet lavt, og jeg har prøvd å legge ned sykkelen helt til fothvileren treffer asfalten, selvsagt i stillestående og jeg løfter fint sykkelen opp igjen derifra. (uten passasjer) Så jeg tror ikke det skal bli noe stort problem, men selvsagt hvis jeg er uopmerksom og det er noe grus eller søl ved f.eks bensinpumpe og passasjer skal tre av/på kan jeg teoretisk miste fotfeste og legge sykkelen i bakken. Men det er jo bare å være litt ekstra påpasselig i slike situasjoner. :thumleft
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

KawaKjetil

Re: "Crash bar" Ja/Nei?

Legg inn av KawaKjetil »

Først - det var ikke særlig pent med de veltebøylene! Kles stativ som kanskje kan være god å hvile/strekke beina på :D
Ville heller tatt det rolig i starten. Det trenges alltid litt tid å venne seg til en sykkel, og spesielt når en er fersk fører.
Her har du en sykkel med lavt tyngdepunkt, og det vil virke positivt mtp å få overvekt.
På banekjøring tar du det pent. Det er hele poenget med banekjøring, du kjører deg opp på skalaen etter som du blir mer "dus" med sykkelen. Og så gir du deg når leken er god/best :thumleft

Lykke til med oppkjøringen! Samme dag som jeg drar på 5 og en halv uke mc ferie til sør europa :mc1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Crash bar" Ja/Nei?

Legg inn av AJ »

Bergen skrev: 10 jun 2018, 00:09
Lykke til med oppkjøringen! Samme dag som jeg drar på 5 og en halv uke mc ferie til sør europa :mc1
:O !
Det høres jo ganske så generøst og kostbart ut!
Hvordan er sånt mulig... :scratch ?
Kunne ikke dy meg, men ser at spørsmålet selvfølgelig ikke hører hjemme her i Joffes ""Crash bar" Ja/Nei?" tråd...

Uansett og okkesom; riktig god tur :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: "Crash bar" Ja/Nei?

Legg inn av kgjersda »

Det trenger vel ikke være ja eller nei?
La de stå på en liten stund når du både kjører med og uten passasjerer. Bli litt vant til sykkelen og hvordan den kjennes ut.

Så tar du de av. Dette kan være etter 1 uke eller 1 måned. Ellers er jeg enig i det som er skrivet over ang tyngdepunkt på sykkelen og høyden på salen.

Det sies ofte at du har to typer motorsyklister, de som har veltet sykkelen og de som kommer til å gjøre det. :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

KawaKjetil

Re: "Crash bar" Ja/Nei?

Legg inn av KawaKjetil »

AJ skrev: 10 jun 2018, 00:16
Bergen skrev: 10 jun 2018, 00:09
Lykke til med oppkjøringen! Samme dag som jeg drar på 5 og en halv uke mc ferie til sør europa :mc1
:O !
Det høres jo ganske så generøst og kostbart ut!
Hvordan er sånt mulig... :scratch ?
Kunne ikke dy meg, men ser at spørsmålet selvfølgelig ikke hører hjemme her i Joffes ""Crash bar" Ja/Nei?" tråd...

Uansett og okkesom; riktig god tur :thumleft .
viewtopic.php?f=15&t=12429#p333945
Det balla liksom bare på seg :D Starter med ferge fra Bergen 21 juni og kommer hjem 29 juli :thumleft Fruen skal ha leiebil fra 11 juli.
Regner med at det blir ny 12000 km service i august - hehe
Og nå er omtrent hele turen planlagt. Ikke i detalj, men hovedtrekkene er på plass :twothumbs:
Bla skal jeg på Superbike i Rimini 6-8 juli.

Og for å dra tråden inn på sporet, blir uten veltebøyler :D

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: "Crash bar" Ja/Nei?

Legg inn av Joffe »

Takk for innspill, god tur Bergen! 😊
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Svar