DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av Atrox »

Hei
Har pleid å kjøpe dekk på dekkonline og ta med ned til den lokale Dekkmannsjappa for å få lagt om, men er (som mange andre) drittlei levering med Postnord så denne gang skal Dekkmann også få levere dekka (de var faktisk bra konkurransedyktige på Conti RoadAttack 3). Med midtstøtte har jeg alltid klart å få til en løsning for å kunne fjerne hjula, dog har ikke DL`en midtstøtte. Depotstøtte er sikkert en løsning men jeg har aldri brukt noe slikt - er disse universale? Er det noe spesielt jeg burde vite før jeg tar slike i bruk?

Hva med eks. Biltema sine? Kan en bruke både depotstøtte bak samtidig som en bruke styrekronestøtte foran så en kan levere inn begge hjula samtidig?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av cannon »

Ja du kan. Bakstøtte først på og deretter kronestøtte.
Du må ha "bobbins" på baksvingen for å bruke bakstøtta. Eventuelt så kan du bruke en bakstøtte med "vinkler" som løfter under svingarmen.
Støttene er universale, med unntak av støtter for sykler med enkeltsving.
Kronestøtte må ha adapter med rett diameter for din styrekrone (hullet under nedre krone).
Du kan bruke framstøtte som løfter under gaffelbeina også, men kronestøtte anbefales. Da kan du demontere gaffelbein også, når de trenger service.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av Atrox »

Takk for utfyllende svar Cannon!
Da satser jeg på å greie dette sjøl, og svipper innom Biltema og plukker opp støtter etterpå :)

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av LarsE »

Ville heller ha investert i ei midtstøtte, synes det er enklere enn å lete fram depotstøtta hver gang jeg ska smøre/justere kjedet, spesielt når du er hjemmefra. Føles også en del sikrere enn støtta til biltema hvert fall.

Jeg har og tatt av forhjulet med midtstøtta og en dunk med spylevæske til å holde baken nede, det funka helt fint det, og skulle nok godt klart å fått av begge hjula slik også :thumbsleft

Ellers kan jeg jo også nevne at du ikke trenger bobbins på armen, da det ser ut som DL650r har rimelig firkanta arm. De aller fleste støtter kommer med noen "L"-fester som løfter under svingarmen.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av Dansekris »

Ja, du trenger helt klart midtstøtte! Du vil aldri se deg tilbake.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av cannon »

LarsE skrev: 26 mai 2018, 10:27 Ville heller ha investert i ei midtstøtte, synes det er enklere enn å lete fram depotstøtta hver gang jeg ska smøre/justere kjedet, spesielt når du er hjemmefra. Føles også en del sikrere enn støtta til biltema hvert fall.

Jeg har og tatt av forhjulet med midtstøtta og en dunk med spylevæske til å holde baken nede, det funka helt fint det, og skulle nok godt klart å fått av begge hjula slik også :thumbsleft

Ellers kan jeg jo også nevne at du ikke trenger bobbins på armen, da det ser ut som DL650r har rimelig firkanta arm. De aller fleste støtter kommer med noen "L"-fester som løfter under svingarmen.
Hva gjør bt depotstøtte usikker? Jeg ser disse i bruk på et 10talls sykler hver uke. Og det skrues hjul og diverse. Jeg bruker de selv på 2 sykler i garasjen. Aldri opplevd noe problem. Bt-støttene er svært robuste og stødige. Men de er litt tunge for depotet ifbm racing.
Bobins er smart også fordi de utgjør en "veltekloss" som gir svingarm litt beskyttelse ved uhell. Jeg har sett mange "nedslipte" bobbins.
Midtstøtte er i mitt hode unødvendig vekt som ikke ser bra ut.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av LarsE »

cannon skrev: 26 mai 2018, 15:15
LarsE skrev: 26 mai 2018, 10:27 Ville heller ha investert i ei midtstøtte, synes det er enklere enn å lete fram depotstøtta hver gang jeg ska smøre/justere kjedet, spesielt når du er hjemmefra. Føles også en del sikrere enn støtta til biltema hvert fall.

Jeg har og tatt av forhjulet med midtstøtta og en dunk med spylevæske til å holde baken nede, det funka helt fint det, og skulle nok godt klart å fått av begge hjula slik også :thumbsleft

Ellers kan jeg jo også nevne at du ikke trenger bobbins på armen, da det ser ut som DL650r har rimelig firkanta arm. De aller fleste støtter kommer med noen "L"-fester som løfter under svingarmen.
Hva gjør bt depotstøtte usikker? Jeg ser disse i bruk på et 10talls sykler hver uke. Og det skrues hjul og diverse. Jeg bruker de selv på 2 sykler i garasjen. Aldri opplevd noe problem. Bt-støttene er svært robuste og stødige. Men de er litt tunge for depotet ifbm racing.
Bobins er smart også fordi de utgjør en "veltekloss" som gir svingarm litt beskyttelse ved uhell. Jeg har sett mange "nedslipte" bobbins.
Midtstøtte er i mitt hode unødvendig vekt som ikke ser bra ut.
Hver gang jeg bruker støtta mi så bøyer armene seg innover mot sykkelen, og er mye "flex" i støtta generelt. Har ei Proworks støtte som er likedan så er ikke mening å rakke ned på Biltema spesifikt. I forhold til midtstøtta på BMWen min som er like stø som berggrunnen den står på. Hadde begge syklene med bakhjulet i lufta over vinteren, Proworks støtta gav meg av og til litt angst mens jeg var like sikker på at BMWen kom til å stå der som jeg er på at jeg en dag skal dø.

Midtstøtte på en sportsykkel hadde vært fysj og fy, mens på en DL650 og lignende sykler er det nesten påkrevd i mine øyne. Ikke syns jeg det ses så godt heller, men gjør det mye lettere å gjøre diverse vedlikehold, og er greit når du skal montere noe som f.eks bagasje syns jeg.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av Atrox »

Dette er første sykkelen jeg har uten midtstøtte på evigheter og ja - det skal jeg selvfølgelig ha. Skal utstyre sykkelen med div. til vinteren og tar midtstøtta da. Tenkte først dere mente mc-heis til under midten på sykkelen :)
Men depotstøtte blir løsningen for å løse problemstillingen her og nå :)
Takk til alle for bidrag :)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av haakeik »

Ikke ødelegg eska til kronestøtta i tilfelle retur til Biltema. Jeg kjøpte også kronestøtte til min Triumph, men løftet ikke høyt nok til at jeg fikk av forhjulet, uten å måtte ta av forskjerm. Da kjøpte jeg en støtte som løfter under gaffelbeina, ikke noe problem å få av hjulet da.
Hvis jeg trenger å ta av gaffelbein bruker jeg bare en lastestropp over takbjelke i garasjen + en liten jekk under motoren, samtidig som sykkelen står på midtstøtta.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av WikingTnT »

Ulempen som jeg erfarte med støtte til gaffel-beina er at det må være 100% lik belastning ( i vater ) ellers så fikk jeg problemer med at hjul-bolten ikke ville entre. Hvis ikke kan man som du sier bruke en lastestropp i takbjelken - men jeg har ikke takbjelke i min :sk?

Speedo
Innlegg: 110
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
Motorsykkelen din: Intruder 1400 1996
Sted: Oslo

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av Speedo »

Kjøpte selv depotstøtte og kronestøtte hos biltema forrige helg. Syntes det var en ganske grei pris og selvfølgelig enkelt mtp. at det ofte er kort vei til bt. Bruker mine på en SV1000 og som nevnt over her kan det på enkelte sykler være litt for lite klaring mellom krone og skjerm. På min tror jeg det bare er noen få cm så det er enkelt å skrape borti. En fordel med kronestøtte er at den også kan brukes som gaffelbenstøtte hvis man heller vil det.

Enkelt å jekke opp sykkel når man først har teknikken. Var bla. litt usikker på hvordan kronestøtta egentlig fungerte men en rask titt på youtube løste det. Se feks: https://www.youtube.com/watch?v=aUatsXvaKhY

Også en egen teknikk med depotstøtta bak.

- Stå på motsatt side av støttta til sykkelen
- Balansér sykkelen
- Mens du holder sykkelen fører du depotstøtta inn på bobinene evt. svingarmen.
- Dytt depotstøtta nedover sammtidig som du drar sykkelen oppover, samme prinsipp som midtstøtte.

Vet ikke om det er samme gaffel/krone på DL650 og SV1000. Mulig jeg har gjort feil, men ingen av adapterene passet helt på min sykkel. Prøvde først med en type størrelse mens det stod en gummibeskyttelse i styrekronehullet. Da passet den fint men støtta vrengte gummien ut mens jeg jekket den opp. Prøvde så uten men da var alle litt for små.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: DL650 - depotstøtter eller annet som kan hjelpe for dekkskift

Legg inn av Baffin »

Salg på depotstøtter hos Alf Graarud.
https://www.agmshop.no/search?q=depotst%C3%B8tte

Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Svar