Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
KawaKjetil

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av KawaKjetil »

Stian87 skrev: 09 apr 2018, 08:11 Er selv ute etter noe lyd til hjelm. Jrg har følgende krav:
  • Det må være støydemping
  • Lyden bør være ok, ikke noe must at den er i noe øvre sjiktet av noe slm helst, bruker earbuds fra apple til vanlig ;)
  • Bør helst være trådløse
  • Støtte telefonsamtaler
Jeg har Shoei GT-air
Jeg har også GT-Air samt en Neotec. Har Interphone F5MC som jeg bruker i begge 2 koblet via GPS. Mer enn god nok lyd for musikk, iallefall bedre enn hva jeg har hatt før.
Har bestilt disse ørepluggene som demper støy, men gir like god lyd fra høytalerene samt om noen snakker til meg: https://www.hantek.no/collections/mc-pr ... /pro-biker

Toven

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Toven »

M6 Pro funket ikke under hjelm for meg, i både K5 og GT-Air. De sitter dårlig i øret når hjelmen tas på, og proppen ble klemt slik at jeg mistet 70% av lyden. Men nå har jeg smal øregang..

Bare nevner det igjen, ettersom jeg mener det er viktig;
Man vet ikke hvor mye lyddempning musikkpropper gir. Med mindre det er oppført SNR verdier, helst frekvensspesifikk. Derfor er det muligens fare for skadelig lyd-eksponering mens man kjører.
Alternativ er da musikkpropp og støypropp i én, Hantek Pro Communicator, som har lydelement og støyfilter.
Annet alternativ er som Bergen nevner, en støypropp med filter som tar seg av skadelig støy og høyttalere i hjelmen.

Det behøver ikke være formstøpt hvis man ikke vil ta seg råd til det. Disse fra xl-moto for eksempel har filter som gjør at man fortsatt kan høre på musikk. https://www.xlmoto.no/orepropper-pinloc ... tection#?p

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Bergen skrev: 09 apr 2018, 08:57
Stian87 skrev: 09 apr 2018, 08:11 Er selv ute etter noe lyd til hjelm. Jrg har følgende krav:
  • Det må være støydemping
  • Lyden bør være ok, ikke noe must at den er i noe øvre sjiktet av noe slm helst, bruker earbuds fra apple til vanlig ;)
  • Bør helst være trådløse
  • Støtte telefonsamtaler
Jeg har Shoei GT-air
Jeg har også GT-Air samt en Neotec. Har Interphone F5MC som jeg bruker i begge 2 koblet via GPS. Mer enn god nok lyd for musikk, iallefall bedre enn hva jeg har hatt før.
Har bestilt disse ørepluggene som demper støy, men gir like god lyd fra høytalerene samt om noen snakker til meg: https://www.hantek.no/collections/mc-pr ... /pro-biker
Kan du utdype litt hva dine tanker rundt lydkvaliteten er med tanke på musikk i Interphone F5 høytalerene?
Får man lyden høyt nok for den som virkelig vil rocke seg litt på tur, og er bassen grei nok til at det rykker i rockefoten, eller blir det bare skrik og skrål?

Det ligger jo tross alt noen cm. med skumgummi mellom så noe lydkvalitet som gir en frysninger regner jeg ikke med, men at det spiller høyt og gir litt trøkk er noe som teller litt for min del :)

KawaKjetil

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av KawaKjetil »

Bjerknez skrev: 09 apr 2018, 12:37 Kan du utdype litt hva dine tanker rundt lydkvaliteten er med tanke på musikk i Interphone F5 høytalerene?
Får man lyden høyt nok for den som virkelig vil rocke seg litt på tur, og er bassen grei nok til at det rykker i rockefoten, eller blir det bare skrik og skrål?

Det ligger jo tross alt noen cm. med skumgummi mellom så noe lydkvalitet som gir en frysninger regner jeg ikke med, men at det spiller høyt og gir litt trøkk er noe som teller litt for min del :)
Jeg har for flere år siden prøvd å lodde på Koss ekstrahøytalere. Dette var egentlig ikke noe suksess og var langt fra så bra som resultatet på Interphone.
Interphone F5MC gir akkurat det jeg trenger (skumgummi i hjelmen fjerner du og limer borelås i skallet på hjelmen hvor du setter høytalerene, så kun høytaler mellom ditt øre og lyden - i ca 1-2 cm avstand).
Det er ikke bass som slår deg i mellomgulvet, men helt ok for min del. Skal jo høre litt av trafikken rundt en også. Skrik og skrål er det heller ikke, men god kvalitetslyd vil jeg si.
Bruker BOSE quiet med musikk fra mobil når jeg flyr. Såklart ikke så god lyd - men godt nok. Er på åttende året med headsett i hjelm og prøvd mange varianter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Ok, jeg har Koss i hjelmen i dag koblet til Cardo G9x og spiller av via telefon (Spotify), Er vel greit fornøyd med det, men savner litt mer punch...

Kan se ut som om Schuberth C3 Pro med Interphine F5 er veien å gå for min del. Man får jo kjøpt dette settet som tillegg til Interphone som skal gi bedre lyd. Vet du noe om dette?
http://www.interphone.com/en/products/a ... ban/236030

KawaKjetil

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av KawaKjetil »

Bjerknez skrev: 09 apr 2018, 13:20 Ok, jeg har Koss i hjelmen i dag koblet til Cardo G9x og spiller av via telefon (Spotify), Er vel greit fornøyd med det, men savner litt mer punch...

Kan se ut som om Schuberth C3 Pro med Interphine F5 er veien å gå for min del. Man får jo kjøpt dette settet som tillegg til Interphone som skal gi bedre lyd. Vet du noe om dette?
http://www.interphone.com/en/products/a ... ban/236030
Ser helt likt ut til det jeg har i Neotec'en. Sannsynligvis bedre lyd siden dette settet er nyere en mitt F5MC. Det settet du linker til kaller de jo Tour / Sport eller Urban.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg føler jeg er nær for å gå for dette, men lurer veldig på hvordan formstøpte ørepropper med lyd er i forhold...

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Stian87 »

Bergen skrev: 09 apr 2018, 08:57
Stian87 skrev: 09 apr 2018, 08:11 Er selv ute etter noe lyd til hjelm. Jrg har følgende krav:
  • Det må være støydemping
  • Lyden bør være ok, ikke noe must at den er i noe øvre sjiktet av noe slm helst, bruker earbuds fra apple til vanlig ;)
  • Bør helst være trådløse
  • Støtte telefonsamtaler
Jeg har Shoei GT-air
Jeg har også GT-Air samt en Neotec. Har Interphone F5MC som jeg bruker i begge 2 koblet via GPS. Mer enn god nok lyd for musikk, iallefall bedre enn hva jeg har hatt før.
Har bestilt disse ørepluggene som demper støy, men gir like god lyd fra høytalerene samt om noen snakker til meg: https://www.hantek.no/collections/mc-pr ... /pro-biker
Jeg ble enbefalt Sena 10U, den har ikke støyreduksjon, men ser ellers bra ut. Er det nown som har erfaringen med denne til GT-Air?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Dansekris »

Stian87 skrev: 09 apr 2018, 14:21
Bergen skrev: 09 apr 2018, 08:57
Stian87 skrev: 09 apr 2018, 08:11 Er selv ute etter noe lyd til hjelm. Jrg har følgende krav:
  • Det må være støydemping
  • Lyden bør være ok, ikke noe must at den er i noe øvre sjiktet av noe slm helst, bruker earbuds fra apple til vanlig ;)
  • Bør helst være trådløse
  • Støtte telefonsamtaler
Jeg har Shoei GT-air
Jeg har også GT-Air samt en Neotec. Har Interphone F5MC som jeg bruker i begge 2 koblet via GPS. Mer enn god nok lyd for musikk, iallefall bedre enn hva jeg har hatt før.
Har bestilt disse ørepluggene som demper støy, men gir like god lyd fra høytalerene samt om noen snakker til meg: https://www.hantek.no/collections/mc-pr ... /pro-biker
Jeg ble enbefalt Sena 10U, den har ikke støyreduksjon, men ser ellers bra ut. Er det nown som har erfaringen med denne til GT-Air?
Har 10S i min GT-Air. Godt fornøyd. Ikke allverdens kvalitet på lyden, men bra opplegg ellers. Sliter litt med å høre hva som blir sagt i f.eks podcaster når jeg kjører fort på motorvei med ørepropper med volumet på max.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Hos meg er lyden (eller lydtrykket og høyt volum) viktigere enn komunikasjonen. Å snakke med andre mens jeg kjører sykkel er ikke noe jeg ønsker. Noe må man jo gjemme til kaffestoppene. Når jeg kjører så vil jeg være i egne tanker, og kanskje til og med trøkke til med en egenkomponert låt for full hals... :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Canutus »

Bjerknez skrev:Hos meg er lyden (eller lydtrykket og høyt volum) viktigere enn komunikasjonen. Å snakke med andre mens jeg kjører sykkel er ikke noe jeg ønsker. Noe må man jo gjemme til kaffestoppene. Når jeg kjører så vil jeg være i egne tanker, og kanskje til og med trøkke til med en egenkomponert låt for full hals... :)
Isåfall ville jeg gått for gode øreplugger og en DAC. Men så vil man gjerne ha i pose og sekk.... :-/

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 09 apr 2018, 14:44
Bjerknez skrev:Hos meg er lyden (eller lydtrykket og høyt volum) viktigere enn komunikasjonen. Å snakke med andre mens jeg kjører sykkel er ikke noe jeg ønsker. Noe må man jo gjemme til kaffestoppene. Når jeg kjører så vil jeg være i egne tanker, og kanskje til og med trøkke til med en egenkomponert låt for full hals... :)
Isåfall ville jeg gått for gode øreplugger og en DAC. Men så vil man gjerne ha i pose og sekk.... :-/

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Hvis jeg får gode øreplugger som sitter i ørene når jeg tar av/på hjelmen som også er trådløse så er jeg åpen for det... Noen anbefalinger som gir meg det jeg ønsker av lydtrykk og volum?

Toven

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Toven »

Tror det svært få som har erfaringer med det du etterspør :P Som nevnt er proppene fra Høvik Hørsel BT og tilsynelatende små nok til å passe under en hjelm, men ingen garanti. Og nevner igjen dette med støydempning, vet lite om hvor mye musikkpropper demper støy. Med mindre man kan få info om det

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Det med støydemping er ikke så viktig for meg :)

torlind
Innlegg: 9
Registrert: 06 apr 2013, 10:38
Motorsykkelen din: BMW R1150RT

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av torlind »

Fant noe på nettet som heter Headwave Tag. Det er en BlueTooth-enhet som man fester bak på hjelmen og gjør hjelmen om til en eneste stor høyttaler. I følge tester funker den visst meget bra. Eneste ulempen er prisen. Koster €299 dvs. nesten 3000 kroner. Sjekk den ut her:

http://www.headwave.de/index.html

Koster flesk men er et alternativ hvis man ikke ønsker å mekke med kabler og ting inne i hjelmen.

Svar