Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Skeptisk... lyden sendes gjennom hjelmen?
Hvordan kan dette gi trøkk og høyt nok volum?

torlind
Innlegg: 9
Registrert: 06 apr 2013, 10:38
Motorsykkelen din: BMW R1150RT

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av torlind »

Vel, de som har testet sier at det er som å sitte inne i høyttaleren...

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av tormodg »

Stian87 skrev: 09 apr 2018, 14:21
Bergen skrev: 09 apr 2018, 08:57 Jeg har også GT-Air samt en Neotec. Har Interphone F5MC som jeg bruker i begge 2 koblet via GPS. Mer enn god nok lyd for musikk, iallefall bedre enn hva jeg har hatt før.
Har bestilt disse ørepluggene som demper støy, men gir like god lyd fra høytalerene samt om noen snakker til meg: https://www.hantek.no/collections/mc-pr ... /pro-biker
Jeg ble enbefalt Sena 10U, den har ikke støyreduksjon, men ser ellers bra ut. Er det nown som har erfaringen med denne til GT-Air?
Jeg har 10U i GT-Air. Er veldig fornøyd! Bruker den sammen med iPhone 6 og "fjernkontrollen" som sitter på styret.

Kvaliteten er veldig bra. Men i høy hastighet er det støy uansett i hjelmen, og da synes jeg kanskje lydnivået ikke er høyt nok. I alle andre sammenhenger synes jeg lydnivået er bra nok.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Det finnes en drøss av muligheter for å få lyd i hjelmen og mange av mulighetene er også veldig rimelige og enkle og få til, men skal man ha skikkelig godlyd med trøkk, så begrenses alternativene en del.

Man får jo heller ikke testet dette ut før man har montert det i hjelmen og da sitter det litt langt inne og brenne av store summer på dette. Men så langt er det Interphone F5 med Pro Sound som stør høyst på listen. Eller evt. formstøpte øreplugger med lyd. Disse vil nok gi den beste lydopplevelsen. Men dem må være trådløse og ikke dette ut av ørene så fort jeg tar av/på hjelmen...

KawaKjetil

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av KawaKjetil »

Viktig å høre trafikken rundt seg også.. Spesielt utrykningskjøretøy kan forsvinne i "lyden".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Bergen skrev: 19 apr 2018, 13:49 Viktig å høre trafikken rundt seg også.. Spesielt utrykningskjøretøy kan forsvinne i "lyden".
Joda, men nå er det jo ikke slik at jeg kommer til å kjøre rundt med diskotek i hjelmen 24/7. Men enkelte ganger vil jeg ha muligheten til å guffe opp litt :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har Schubert SRC systemet.
Org. høyttalerne var ok, men for å få litt trøkk så var det fint å bygget litt tykkelse bak de, så de satt litt tett på ørene :)
Org. høyttalerne varte dessverre bare et år før det ble dårlig kontakt i først en, som kom og gikk før det ble tyst i begge to.

Fant et par Koss PortaPro i en skuff her, og loddet disse på plass. Litt mer pønsj i kossene og det er mer enn høyt nok. Koser meg på tur med spillelister og radio. Mikrofonen hører etter støy, og skrur opp lyden ytterligere. Så det funker fint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 19 apr 2018, 20:28 Jeg har Schubert SRC systemet.
Org. høyttalerne var ok, men for å få litt trøkk så var det fint å bygget litt tykkelse bak de, så de satt litt tett på ørene :)
Org. høyttalerne varte dessverre bare et år før det ble dårlig kontakt i først en, som kom og gikk før det ble tyst i begge to.

Fant et par Koss PortaPro i en skuff her, og loddet disse på plass. Litt mer pønsj i kossene og det er mer enn høyt nok. Koser meg på tur med spillelister og radio. Mikrofonen hører etter støy, og skrur opp lyden ytterligere. Så det funker fint.
Jeg monterte også ett par porta pro fra Koss og koblet til Cardo G9x. Helt grei lyd, men det blir liksom litt "papp" effekt. Å si at dette ga noe "trøkk" er en ganske bra overdrivelse. Man joda.. man hørte musikken... :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Har bygget på godt med skumgummi på baksiden, så de sitter godt til ørene

TommyS
Innlegg: 12
Registrert: 02 sep 2021, 18:51
Motorsykkelen din: ?

Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av TommyS »

Noen som har noen nye anbefalinger på god lyd i hjelmen?
Er det noen dim vil dele erfaringer med Headwave TAG?

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg oppgraderte Sena 20 S med disse: https://www.agmshop.no/sena/sc-a0325/se ... pOEALw_wcB

Ble bedre, men langt fra noen skikkelig GOD lyd. Kommer ikke til å legge mere penger i problematikken da jeg nå holder på å finne ut den beste plasseringen og legge litt arbeid i det slik som tidligere beskrevet her i tråden. Det skiller veldig mye på lyden hvis de flyttes none mm bare, så rett plass og bygge litt ut mot øret gir mye bedring på små høytalere.
Lever godt med det jeg har... må jo høre litt motorlyd og trafikk også?
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har prøvd det meste og jeg har konkludert med at det trolig bare er EN ting som vil gi deg skikkelig godlyd og det er formstøpte propper med lyd i. Men det har jeg ikke testet selv. Koster fort 10.000 kroner for et bra system.

Sena har jeg i Scuberthen. Med de største høytalerene. Men den lyden er bokstavlig talt så elendig at det er bedre lyd i en walkman med ørepropper til 10 kroner på Nille.

Med Koss høytalere blir lyden helt grei, hvis man får montert dem nærme nok ørene hvis man bruker Cardo, men man får ikke gåsehud av den lyden heller.

Så personlig har jeg helt gitt opp lyd i hjelmen. Jeg har funnet ut at jeg trives best uten musikk på øret.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Hva forventer man da? Jeg mener de alternativene som finnes på markedet idag er mer enn godt nok. Det er umulig å få «god lyd» i en hjelm. Jeg har hatt et par Sennheiser headset til en halv million på hodet. Det var ikke det jeg forbinder med «god lyd» der heller. Så å bygge dette inn i en hjelm er umulig.
Jeg synes det som leveres til hjelmer er godt nok til bruket og som tidligere nevnt hjelper det godt på å bygge dem ut litt. Det er ikke noe å klage over!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 jan 2023, 15:02 Hva forventer man da? Jeg mener de alternativene som finnes på markedet idag er mer enn godt nok. Det er umulig å få «god lyd» i en hjelm. Jeg har hatt et par Sennheiser headset til en halv million på hodet. Det var ikke det jeg forbinder med «god lyd» der heller. Så å bygge dette inn i en hjelm er umulig.
Jeg synes det som leveres til hjelmer er godt nok til bruket og som tidligere nevnt hjelper det godt på å bygge dem ut litt. Det er ikke noe å klage over!
Det er vel bare et desperat forsøk på og få best mulig lyd for minst mulig penger.

Merk at med "god lyd" så mener jeg skikkelig trøkk med minst mulig støy. Hjelper jo lite med høytalere til en halv million når man uansett vil høre mye vindsus.

Så med godlyd mener vertfall jeg ganske høy uanstrengt lyd med skikkelig trøkk og ikke nødvendigvis at jeg skal ha med meg hele frekvensområde.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Skikkelig lyd i hjelmen... noen tips?

Legg inn av Subsea79 »

airpods pro med støy kanselering.....helt klasse, dog litt slitsomt for ørene i lengden.
Klarte til og med fint å snakke i telefon med dem....

Enkelt, "rimelig" og greit

Svar