Hjelm tips?

... om deler, utstyr, tilbehør, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
KevinmsR6
Innlegg: 796
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
MC: Yamaha YZF R1 2014

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KevinmsR6 » 11 mar 2018, 22:56

Mc-Ronny skrev:
11 mar 2018, 22:42
takker,
Støy bildet er ganske viktig for meg , sammen med god rating på sikkerhet. Kjører R6 og er ikke så storvokst så jeg kommer vell egentlig ganske ugunstig ut i forhold til fartsvinden over vindskjermen.
Skal garantert dra å prøve først, men det er vanskelig å bedømme støy og slikt uten å ta en prøve tur. (noe som sikkert ingen butikker vil tillate. )

Shoei gt air er god på lyd, k5 får en litt støy men den er ikke iblant de verste :) kjører denne hjelmen og fartøyet er en 2014 R1 med twin slip on :) det har aldri vært ett tema for min del at det bråker for mye :) tidligere kjørte jeg også r6 og for min del var jeg nok litt i det høyeste laget da jeg fikk vinden rett i trynet :) når en ble ivrig på gassen var det bare og brette tryne nedunder skjermen :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Toven
Innlegg: 2128
Registrert: 12 sep 2013, 20:02
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Toven » 11 mar 2018, 22:57

Mc-Ronny skrev:
11 mar 2018, 22:42
takker,
Støy bildet er ganske viktig for meg , sammen med god rating på sikkerhet. Kjører R6 og er ikke så storvokst så jeg kommer vell egentlig ganske ugunstig ut i forhold til fartsvinden over vindskjermen.
Skal garantert dra å prøve først, men det er vanskelig å bedømme støy og slikt uten å ta en prøve tur. (noe som sikkert ingen butikker vil tillate. )
Hjelmen må passe, så uansett hvor mye vi skryter gt-air opp i været så må den passe ditt hodet :) Så veldig bra å få testet litt hos en forhandler!

Husk å bruke ørepropper - uansett hjelm :)

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4483
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Hjelm tips?

Legg inn av ZZR-Erling » 12 mar 2018, 09:48

Gå for helhjelm, de er sikkrest!
Anbefaler Shoei GT Air
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
MC: Yamaha yzf r6 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny » 12 mar 2018, 13:46

ikke for å virke naiv.. men er flippup så mye dårligere på sikkerhet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27182
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av AJ » 12 mar 2018, 14:15

Mc-Ronny skrev:
12 mar 2018, 13:46
ikke for å virke naiv.. men er flippup så mye dårligere på sikkerhet?
Det er ikke sikkert alle er enige, men jeg mener at selve buen som skal beskytte hakepartiet ved uhell, er langt sterkere på en helstøpt (hel)hjelm enn hakebeskyttelsesbuen i baugporten på en åpnings/flip-up hjelm.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 681
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
MC: Kawasaki
Sted: Bergen

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KawaKjetil » 12 mar 2018, 14:21

Mc-Ronny skrev:
12 mar 2018, 13:46
ikke for å virke naiv.. men er flippup så mye dårligere på sikkerhet?
Jeg har brukt åpningshjelm i årevis, helt siden min første BMW åpningshjelm på 80 tallet. Har aldri sett at disse er dårligere enn helhjelm. Men det finnes sikkert bilder av det også.
Gikk et rykte her i Vestlandshovedstaden at en Schubert C2 åpningshjelm hadde delt seg i en kollisjon og dertil skade på førers ansikt midt på 2000 tallet. Men da jeg spurte eneste forhandler her i byen om dette hadde de ikke hørt noe.
En åpningshjelm er hengslet og med en låseordning i front på hver side. Er smellen kraftig nok er det ikke utenkelig at den svikter. Men det har ikke bekymret meg pga jeg tenker at da er "impact" så stor at hjelm gjerne ikke er det som redder livet...

Fordelen med åpningshjelm for min del var da jeg røykte. Da slapp jeg å ta av hjelmen for en blås i regnværet. Dette behovet er der ikke lengre, men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft

cannon
Innlegg: 966
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av cannon » 12 mar 2018, 14:47

Kanskje et godt kjøp for de som søker en slik hjelm? Nedsatt fra 499E til 299E.

https://www.louis.de/artikel/schuberth- ... ce=Mailing

SverreOlsen
Innlegg: 563
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Re: Hjelm tips?

Legg inn av SverreOlsen » 12 mar 2018, 15:26

Naf hadde strøket schubert c3 i testen sin på kolisjon. Holdt ikke eu kravene skrev di i medlemsbladet Motor.
Har hatt c3 og vært i kolisjon med den, er i live enda, har nå schubert E1, har tatt av solskjermen og virkeligt en god erstatning for c3en :-)
8 år med schubert og vill ikke ha noe annet.
schuberth-e1-blue-hunter.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av SverreOlsen den 12 mar 2018, 17:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KawaKjetil
Innlegg: 681
Registrert: 14 aug 2012, 21:09
MC: Kawasaki
Sted: Bergen

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KawaKjetil » 12 mar 2018, 16:21

cannon skrev:
12 mar 2018, 14:47
Kanskje et godt kjøp for de som søker en slik hjelm? Nedsatt fra 499E til 299E.

https://www.louis.de/artikel/schuberth- ... ce=Mailing
Bare et lite tips. Jeg kjøpte Schuberth i utlandet en gang. Da trekkwire til solvisiret røk var det ingen godvilje fra SPS som er importør. Fikk beskjed at jeg kunne levere den hos forhandleren jeg handlet hos (forhandler i Spania). Min lokale forhandler var villig til å hjelpe, men det var ikke importøren SPS. Til og med Schuberth i Tyskland ville hjelpe, men ble litt mye styr å sende den dit.
Røde kors fikk hjelmen og brukte den i opplæring for ambulanse sjåfører.

Kjøper derfor utstyr som "koster" litt hos lokale forhandlere her i Norge med den garantien som da følger med.

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
MC: Yamaha yzf r6 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny » 12 mar 2018, 16:32

Bergen skrev:
12 mar 2018, 16:21
cannon skrev:
12 mar 2018, 14:47
Kanskje et godt kjøp for de som søker en slik hjelm? Nedsatt fra 499E til 299E.

https://www.louis.de/artikel/schuberth- ... ce=Mailing
Bare et lite tips. Jeg kjøpte Schuberth i utlandet en gang. Da trekkwire til solvisiret røk var det ingen godvilje fra SPS som er importør. Fikk beskjed at jeg kunne levere den hos forhandleren jeg handlet hos (forhandler i Spania). Min lokale forhandler var villig til å hjelpe, men det var ikke importøren SPS. Til og med Schuberth i Tyskland ville hjelpe, men ble litt mye styr å sende den dit.
Røde kors fikk hjelmen og brukte den i opplæring for ambulanse sjåfører.

Kjøper derfor utstyr som "koster" litt hos lokale forhandlere her i Norge med den garantien som da følger med.

point taken :prf

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1389
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Hjelm tips?

Legg inn av FredrikE24 » 12 mar 2018, 17:08

Bergen skrev:
12 mar 2018, 14:21
men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:
Bilde

SverreOlsen
Innlegg: 563
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
MC: Triumph Tiger 885i 99 modell
Sted: Finnøy

Re: Hjelm tips?

Legg inn av SverreOlsen » 12 mar 2018, 17:49

15208732324324768623667666083435.jpg
Motor 3 2017
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 5009
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Hjelm tips?

Legg inn av mekkern » 12 mar 2018, 18:27

FredrikE24 skrev:
12 mar 2018, 17:08
Bergen skrev:
12 mar 2018, 14:21
men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:
Åpningshjelmer er ikke godkjente i åpen stilling , heller ikke slagtestet slik (utenom en type) og er også en fare ved ulykke da "nesehornet" kan hekte seg i noe og gi voldsom økning på nakkebelastning.

I åpen stilling gir de mindre beskyttelse enn "jethjelm"

jeg har også en åpningshjelm men bruker denne kun i lukket stilling når jeg kjører.
Men veldig praktisk når en stopper og hvis en skal gi beskjder.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1287
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
MC: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Kjellrf » 12 mar 2018, 19:47

Ikke en eneste som nevner en av de farligste tingene med en hjelm, høy vekt er en skikkelig nakkeknekker.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1389
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Hjelm tips?

Legg inn av FredrikE24 » 12 mar 2018, 20:14

mekkern skrev:
12 mar 2018, 18:27
FredrikE24 skrev:
12 mar 2018, 17:08
Bergen skrev:
12 mar 2018, 14:21
men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:
Åpningshjelmer er ikke godkjente i åpen stilling , heller ikke slagtestet slik (utenom en type) og er også en fare ved ulykke da "nesehornet" kan hekte seg i noe og gi voldsom økning på nakkebelastning.

I åpen stilling gir de mindre beskyttelse enn "jethjelm"

jeg har også en åpningshjelm men bruker denne kun i lukket stilling når jeg kjører.
Men veldig praktisk når en stopper og hvis en skal gi beskjder.
Akkurat det tar jeg med knusende ro, vi snakker fort om 20-30km/t, tidvis enda mindre i Oslo sentrum :)
Jeg liker dog å få litt vind i fjeset etter start for så å lukke baugen når jeg har kommet litt opp i fart.
At det ikke er lovlig å kjøre med baugen oppe er det nok ikke mange som håndhever, da lovens lange arm i Oslobygda gjør det samme som meg :thumleft
Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: overlay og 7 gjester