Hjelm tips?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny »

Hei Mc venner.

jeg har tenkt at jeg vil kjøpe ny hjelm. Og det er mye å velge mellom....
Jeg har brukt en Ls2 som har fungert greit. men jeg oppdaget i høst at den er veldig "luftig", noe i overkant faktisk.
Kjører R-sykkel så det blir ikke snakk om halv hjelm. hehe.

Sikker hjelm er bra, helst god på støy, og må ha integrert solbrille. (tror de fleste nye hjelmer har dette)
om det er hel- eller modul hjelm er ei vurderings sak.
Tips? takker. :) :vs

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KevinmsR6 »

Mc-Ronny skrev: 11 mar 2018, 10:23 Hei Mc venner.

jeg har tenkt at jeg vil kjøpe ny hjelm. Og det er mye å velge mellom....
Jeg har brukt en Ls2 som har fungert greit. men jeg oppdaget i høst at den er veldig "luftig", noe i overkant faktisk.
Kjører R-sykkel så det blir ikke snakk om halv hjelm. hehe.

Sikker hjelm er bra, helst god på støy, og må ha integrert solbrille. (tror de fleste nye hjelmer har dette)
om det er hel- eller modul hjelm er ei vurderings sak.
Tips? takker. :) :vs


Hei

Jeg kjører også R-sykkel og kjøpte ny hjelm sist sesong :)

Valget havnet da på AGV K5 S Darkstorm Matt Black Yellow som jeg er veldig fornøyd med. Den har integrerte solbriller, men kjøpte sotet visir utenom. Solbrillene er grei og bruke i byer der det for blir varmt med en tett hjelm :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny »

takker. den ser ikke så verst ut. :) bor i nord, så jeg er ikke så plaget med at det blir varmt.. hehe
er det grei på støy?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Hjelm tips?

Legg inn av JK95 »

Samboeren har hatt to K5 nå på grunn av reklamasjon, de er udugelige i regn, og om du kjører med lufteventilene i panna åpne så støver de til solbrillene ;)

KawaKjetil

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KawaKjetil »

JK95 skrev: 11 mar 2018, 11:09 Samboeren har hatt to K5 nå på grunn av reklamasjon, de er udugelige i regn, og om du kjører med lufteventilene i panna åpne så støver de til solbrillene ;)
Har også AGV K5 (byttet en gang pga reklamasjon uten at det egentlig hjalp), og det lekker vann inn lufteventilene i panna med resultat at det ligger dråper av vann på solvisiret når du skal trekke det ned. Slik skal det helst ikke være!
Et godt tips tror jeg er Shoei GT-Air, uten at jeg har prøvd den. Den har solvisir også. Jeg har også en Shoei Neotec åpningshjelm, den har bedre solvisir enn K5 og lekker ikke vann :D

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Hjelm tips?

Legg inn av L M »

Anbefaler Shoei GT-Air. God på støy, komfortabel, og den har i tillegg god ventilasjon. Jeg bruker ørepropper på lengre turer, men på korte landeveisturer beskytter hjelmen alene godt nok til at jeg kan la proppene ligge i lomma.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Stian87 »

Har Shoei GT-Air selv. Svært fornøyd med den. Du bør imidlertid prøve de på, Schulbert måtte jeg opp i XL uten at den satt skikkelig, og fortsatt var den for trang enkelte steder og for stor andre steder.. Har M i Shoei, og den sitter som den skulle være laget for mitt hode.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hjelm tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Schubert eller Shoei og du vil bli fornøyd med en gang.
Har selv Schubert og det passer min hodeform.

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny »

Hmm litt betenkt på hjelm som vann kommer inn på. Har ikke vært plaget med det. selv om jeg har kjørt en god del i vått vær. takker for alle gode tips og erfaringer. :) :thumleft

Toven

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Toven »

Fikk 'kranglet' meg til en retur på K5 på grunn av som nevnt, vann som trenger inn ved lufteventilene og drypper ned i ansiktet.. mildt sagt farlig når man kjører 6 timer i pissregn.

Kjøpte så GT-air :)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av kvase »


[youtube]https://youtu.be/0BUyp3HX8cY[/youtube]
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KevinmsR6 »

Mc-Ronny skrev: 11 mar 2018, 15:27 Hmm litt betenkt på hjelm som vann kommer inn på. Har ikke vært plaget med det. selv om jeg har kjørt en god del i vått vær. takker for alle gode tips og erfaringer. :) :thumleft
Må si at jeg ikke har fått vann eller støv inn i hjelmen min, kjørte i regnvær godt over 3 timer i strekk uten at dette var ett problem :) på lyd vil jeg gi 4 av 6 mulige :) vil anbefale deg og gå inn i en butikk for og prøve hjelmer:) AGV er de hjelmene som passer mitt hode best. Shoei blir som en fotball...
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Hjelm tips?

Legg inn av LarsE »

kvase. skrev: 11 mar 2018, 18:57
[youtube]https://youtu.be/0BUyp3HX8cY[/youtube]
Alle hjelmer her til lands skal oppfylle ECE-standarden som er strengere og skal være mer basert på virkeligheten.

Har AGV K5 selv, og var veldig skuffet over hvordan den var i regnet. Dugget så mye at jeg omtrent måtte kjøre med visiret oppe hele tiden. Solvisiret var ikke noe særlig å skryte av heller, synes ikke det gjorde så mye for å blokkere ut sola. Sotet visir med pinlock innlegg fikser begge deler, samtidig som det ser kult ut.

Går og fort å bytte visir hvis du vil det. Ellers er hjelmen veldig komfortabel, interiøret er godt og mykt, og tetter godt rundt kjeven. Det viktigste er at den passer deg da, forskjellige hjelmer kan ha veldig forskjellig passform, og selv om målet stemmer så kan hjelmen passe dårlig for det. Hvis du ikke har riktig form så kan du få trykkpunkter på lengre turer, eller mer vindstøy enn du ville fått med en hjelm som passer bedre.
Sist redigert av LarsE den 11 mar 2018, 21:49, redigert 2 ganger totalt.

Toven

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Toven »

For å komme med min mening angående støy.
GT Air er myyyyyye mer støydempende enn K5. Med de åpne er det mer lyd og veldig mye luftsirkulasjon!

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny »

takker,
Støy bildet er ganske viktig for meg , sammen med god rating på sikkerhet. Kjører R6 og er ikke så storvokst så jeg kommer vell egentlig ganske ugunstig ut i forhold til fartsvinden over vindskjermen.
Skal garantert dra å prøve først, men det er vanskelig å bedømme støy og slikt uten å ta en prøve tur. (noe som sikkert ingen butikker vil tillate. )

Svar