Dress for the slide, not the ride

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av DirtDiver »

jeg kjører til og fra jobb så lenge det ikke er minus grader og salt på veien.
nå bor jeg i byen under skyen, Bergen med våre beskjedne 250 regndager i året.

jeg kjører med Alpinestars Gunner WP jakke og AST-1 bukse, jeg har som du kansje skjønner kjørt i mye regn og jeg har aldri blitt våt gjennom disse klærne, det eneste jeg har å si er at kvaliteten på jakken er litt kjip, jeg fikk ny jakke etter at glidelåsen røk etter ca 1000 km, men kansje jeg har vært uheldig med jakken

har AGV K-3 SV hjelm og den er jeg veldig fornøyd med

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av KevinmsR6 »

Kjører med dainese skinndress og AGV K5 hellstorm hjelm :) må si jeg er veldig fornøyd... tåler noen timer med regn også før en blir våt :) hender jo at det faller noen dråper i Bergen..... beste tipset eg kan gi er at det rimeligste er og legge litt penger i kjøre utstyr når en først kjøper så har man i mangen år og som gir god beskyttelse:)

Om du absolutt må ha det rimelig kjøp brukt :) da får du godt kjøre utstyr mye rimeligere:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

ZZR-Erling

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av ZZR-Erling »

Selv kjører jeg helst skinndress, og har med regnbukse fra Jofama og regnjakke den gule, fra Halvarssons. Dette blir 100% vanntett!
Anbefales!
Jeg har Dainese skinndress, men det finnes nok rimeligere som er bra.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av Stian87 »

Jeg har dainese klær stort sett. Tekstilsettet var av den billigere utgaven til Dainese og fungerer greit nok. Jeg har opplevd å bli våt et par steder der det ikke er glidlås og membran mellom bukse og jakke, nederst på magen. Ellers noen små flekker. Men da snakker vi solid nedbør. På lengre turer bruker jeg regndress,

Var i bakken en gang i fjor, det var ikke noe voldsomme saker da det var veldig lav fart. Skled noen meter på asfalt. Merket ikke noe til selve fallet da beskyttelsen tok bra av for det. Fikk en rift i jakka, og regndressen ble ødelagt, men helt uproblematisk. Det settet kostet vel ca 4-5000 nytt. Hvis du ikke planlegger å kjøre i hard nedbør over lengre tid kan det absolutt anbefales. Utagbart fôr på både bukse og jakke. Sittergost og beskytter bra mot kalde tempraturef, men blir kjøling under 5 grader (med mindre du har ull under). Synes ikke det fungerer så bra når det er skikkelig varmt (du blir veldig kokt hunmer). Men da har jeg en skinnjakke fra dainese og en motorsykkeljeans som jeg bruker.

Jeg har også en dainese skinndress (todelt) som jeg absolutt foretrekker, men den er ikke så praktisk når man skal på jobb eller tilsvarende
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
sfRoyal
Innlegg: 36
Registrert: 11 okt 2016, 09:10
Motorsykkelen din: Honda VFR800Fi

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av sfRoyal »

Buy nice, or buy twice indeed. Jeg gikk i den fella, kjøpte Biltemahjelm og bullfighterpakke. Det holdt til slutten av sesongen, når jeg fikk oppgradert alt på salg. Av bullfighterutstyret bruker jeg fortsatt Kevlar-buksene hvis jeg skal en veldig kort tur på sommeren, da de er behagelig å ha på seg når man ikke er på sykkelen. Selv om kjøreutstyret snart har kostet det samme som sykkelen (en overdrivelse, men allikevel) angrer jeg ikke noe på det. Støyreduksjon, komfort, vekt, passform og ventilasjon på en god hjelm er noe helt annet.

Jeg hadde uansett gått for en hjelm med pinlock, som gjør visiret 95% duggfritt. Den billigste hjelmen du linket til har ikke dette. Integrert solvisir er også veldig nyttig, da solbriller gjør samme nytten helt til du kommer inn i en mørk, norsk tunnel en lys sommerdag.

ZZR-Erling

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg anser solbriller som ugunstig, særlig med tanke på tuneller. Innfelt solvisir eller sort visir er bedre. Visir går greit å ha åpent i tuneller, om ikke viftene der er veldig kraftig og tunnellen er full av drit. En hjelm som ikke er 100.% bra i passformen, vil gi deg konstant irritasjon..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Dress for the slide, not the ride

Legg inn av kjellv »

Billigpakkene blir du aldri fornøyd med! Det kan være bra hvis det er rester fra tidligere år som er betydelig nedsatt, ellers har jeg ikke tro på at du vil bli fornøyd så veldig lenge.
Disse rimelige klærne kan funke bra for dem som kjører lite, og bare i normale værforhold. Dvs finner på noe annet i regnvær eller når det er varmere enn 26 grader.
Men man trenger heller ikke kjøpe toppmodeller for å finne noe bra som holder mange år, det er ikke nødvendig å svi av 10-tusenvis.
De billigste klærne kan fungere bra i temperaturområder fra 6-8 grader til 26-28 grader. Blir det varmere så blir det klamt, du sitter med følelsen av å ha en plastsekk utenpå.
Holdbarheten er også dårligere på de billigste klærne. Det er spart på alt, stoff, sømmer, glidelås trykknapper osv. For en lettsykkelpilot kan det være bra nok de to årene før bilen overtar, men for en som har lenger perspektiv er det bedre å koste på litt mer med en gang.

Svar