Side 1 av 4

Ny hjelm

Lagt inn: 03 des 2017, 07:20
av Stian87
Hei,

Jeg skal kjøpe meg ny hjelm før neste sesong, den gamle var en del av veltet mitt og må byttes ut. I tillegg har jeg gjort meg en del erfaringer etter at jeg kjøpe min første hjelm, hvor pris var en ganske stor faktor. Jeg har følgende punkter som må oppfylles ved ny hjelm:

Den skal være sikker
Den skal være en av de med minst støy på markedet
Den skal ha gode luftemuligheter
Det bør være mulig å kjøpe med solvisir
Det skal være nedfellbar solskjerming
Det skal være en helhjelm

Hvis noen har noen formeninger om andre ting jeg også bør tenke på si gjerne i fra.

Håper dere har noen forslag :thumleft

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 03 des 2017, 07:40
av cannon
Lav vekt.

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 03 des 2017, 08:56
av simpson
Høres ut som en Schuberth du skal ha da.......
Den har alt du lister opp.

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 03 des 2017, 09:40
av kvase
Er kjempe fornøyd med 1 av mine 4 hjelmer i kjøre-stallen som dekker det meste der Shoei GT AIR

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 03 des 2017, 12:24
av FredrikE24
Shoei GT-Air oppfyller dine krav, Schubert S2 Sport likeså.

Har du rundt hode som meg, er nok Schubert noe å prøve. En kollega er mer "avlang" i ansiktet og Shoei sklei rett på plass hos han.

S2 Sport begynner å bli gammel nå, ettersom C3 Pro fikk sin etterfølger C4 Pro nå i vår. Så kan det godt være at en ny S2 Sport-variant er på vei.

S2 Sport får du SRC-systemet til, nye C4 Pro har en mye bedre integrert løsning istedefor den gamle SRC-kragen. Tipper de følger opp dette på en ny S2 Sport-variant(S3 sport?).

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 08:28
av Stian87
Takk for tilbakemeldingene ser ut jeg må prøve Shoei GT Air og Schubert.
FredrikE24 skrev: 03 des 2017, 12:24 Shoei GT-Air oppfyller dine krav, Schubert S2 Sport likeså.

Har du rundt hode som meg, er nok Schubert noe å prøve. En kollega er mer "avlang" i ansiktet og Shoei sklei rett på plass hos han.

S2 Sport begynner å bli gammel nå, ettersom C3 Pro fikk sin etterfølger C4 Pro nå i vår. Så kan det godt være at en ny S2 Sport-variant er på vei.

S2 Sport får du SRC-systemet til, nye C4 Pro har en mye bedre integrert løsning istedefor den gamle SRC-kragen. Tipper de følger opp dette på en ny S2 Sport-variant(S3 sport?).
Hvordan er S2 Sport i forhold til C3 Pro? Kjenner du noe til hva som er forskjellene, annet enn at C3 er åpningshjelm?

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 08:42
av fjs
Vet ikke forskjellen, men jeg har C3 Pro og er ganske fornøyd :) Nå er jeg ganske tjukk i hue, så den kan føles litt stor.

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 09:13
av FredrikE24
Stian87 skrev: 04 des 2017, 08:28 Hvordan er S2 Sport i forhold til C3 Pro? Kjenner du noe til hva som er forskjellene, annet enn at C3 er åpningshjelm?
Fattern har S2 Sport. Han er veldig fornøyd med den. Er vel snart 6 år gammel uten at den hjelmen bærer stort preg av det.
Han er ekstremt tjukk i huet og kjører XL-variant av S2 Sport.

Den både ser stilig ut enda og holder seg fin.
Inni er dem egentlig veldig like, S2 Sport er en mye enklere hjelm å ta av og på.
I tillegg har de vel Dobbel-D festeannordning nå og ikke den plastikk festeannordningen som C3 Pro har.
Har man kommunikasjonsutstyr i hjelmen er ikke mikrofonen i veien, og det er fint.

Støymessig er nok C3 Pro og S2 Sport temmelig like. Så er det utseende som er litt forskjellig.

Jeg valgte C3 Pro i sin tid fordi jeg trodde at åpningshjelm var noe jeg ville ha. Hadde valgt S2 Sport om jeg skulle valgt igjen.
Det er så masete og åpne og lukke baugen hver gang man skal ha på seg hjelmen. I tillegg er mikrofonen i veien når det skal lukkes.

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 10:38
av simpson
S2 er jæævlig trang å få på seg, spesielt med kommuniksjonskragen på.
Men blir litt lettere etter hvert, men ikke mye.

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 11:56
av McHans
Jeg har S2 sport med kommunikasjonskrage hvis du vil prøve den Stian. Størrelse medium.

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 21:52
av Stian87
Takk for tilbakemeldingene. Jeg har prøvd C3 Pro, det som er litt dumt er at jeg er et sted mellom medium og large. Medium passer men da blir jeg litt most, og large føles litt stor.

Men igjen med hjelm, hva er for stort? Det er ikke noen fare for at den faller av, og kanskje er det digg med litt mer plass. Får bare stikke en tur innom MC-oslo og prøve litt hjelmer og vente på salg.

Takk for tilbudet McHans, hvor holder du til? Er muligens like enkelt å bare prøve i butikk.

Angående visir, er det mange som bruker sota visir eller sånn iridium greie (eller hva det nå heter)?? Hvordan er det i en del ubelyste vestlandstuneller, hva gjør man da?

Jeg er også litt usikker på farger, er det noen som har noen erfaring med at farge kan ha noen sikkerhetsmessige konsekvenser? Om ikke blir det nok sort....

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 21:59
av Jompa
En litt for stor hjelm vil bevege seg ganske mye på hodet når du kommer opp i fart, og det er ubehagelig.

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 22:13
av cannon
Hjelmen bør sitte godt på hodet uten at hakestroppen er strammet. Det skal være litt motstand når du tar hjelmen på og av. For stor hjelm er ubehagelig å bruke i litt høy fart.

En litt trang hjelm blir perfekt og komfortabel etter litt bruk.

Jeg tilpasser mine hjelmer ved å pusse bort litt isopor der hjelmen trykker litt for mye mot hodet (og det er fy fy fy for mange.... )

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 22:28
av kjellv
Stian87 skrev: 04 des 2017, 21:52 Angående visir, er det mange som bruker sota visir eller sånn iridium greie (eller hva det nå heter)?? Hvordan er det i en del ubelyste vestlandstuneller, hva gjør man da?
Det er et rent herk for å si det mildt..!
Jeg har et irridiumvisir til min C3 pro, men bruker det i grunnen svært lite lenger.
Her jeg bor er det mye tuneller, og nesten umulig å få kjørt en tur uten at jeg må gjennom en eller flere tuneller. Mange tuneller, spesielt de gamle er svært mørke. Nyere, og undersjøiske er langt lysere. Disse har godt med lys og har lysere vegger. De går i grunnen greit. Men de gamle tunellene kan være veldig mørke. Noen tuneller har ikke innlagt kunstig lys i det hele tatt. Overgangen mellom sollyset ute og den mørke tunellen gjør at men knapt ser noe som helst noen sekunder, særlig hvis det kommer brått på. I slike tilfeller er det eneste man kan gjøre er å slå opp visiret.
Det går an å forberede seg foran tunellene dersom de ikke kommer for brått på. Du kan enten lukke det ene øyet i 5-10 sekunder før du kjører inn i tunellen, for så å åpne øyet med det samme du kjører inn i tunellen. Pupillen i dette øyet vil da være langt mer åpent enn på det andre øyet når det åpnes igjen.
Man kan også slå ned solvisiret en tid før tunellåpningen og kjøre med dobbel solskjerming. Særlig hvis det er sollys kan dette være lurt. På samme måte åpner man solvisiret igjen akkurat når man kjører inn i tunellen og ser da ganske brukbart.
Men større problemer kan man få dersom turen blir lenger enn planlagt og kvelden med skumring kommer før man er framme. Da blir det bare mørkere og mørkere. Jeg har opplevd å kjøre de siste kilometrene hjem med åpent visir..

Re: Ny hjelm

Lagt inn: 04 des 2017, 22:37
av FredrikE24
Jeg ville gått for blankt originaltvisir med pinlock på Schuberth hvertfall. Om man er litt fin på det kan man sikkert oppgradere solbrilla til noe bedre :) Jeg er godt fornøyd med å "hive" ned solbrilla ved behov hvertfall. Jeg har slitt ut et originalvisir på to sesonger. Vintersesongen(den har ikke vart lenge, men allikevel) har ødelagt det ytterligere. Yttersiden virker litt sandblåst? Får det liksom ikke rent lenger. Nå ligger det salt på både hjelm og visir, helt umulig å se gjennom det nå :lol

En kompis kjører Shoei, han ble anbefalt å ikke kjøpe med solbrille av støyårsaker av butikken.
Det angrer han som en hund for.. Så fort skumringa kommer, så begynner han å slite med å se.