Deler fra Kina- kvalitet?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av BC45 »

Jeg har lyst på justerbare forhvilere/cluch/bremsepedal, så jeg kan variere litt fra komfortabelt til mer sportslig. Fant noen som ser ok ut på ebay, men de er fra Hong Kong. Jeg tenker at det viktig med god kvalitet på akkurat disse delene, litt dumt hvis noe skulle ryke under bruk. Er det noen som har peiling på kvaliteten på deler fra Kina, Hong Kong og Taiwan.

De ser jo greie ut :-k
Footpegs.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av AJ »

"Made in China" står det på omtrent alt man kjøper selv om merkenavnet er kjent med lange tradisjoner.
Selv kjøpte jeg nylig et Bacho skrallesett hos Jula. "Made in Taiwan"... Solide saker, virker det som.

På Fujitsu varmepumpedelene ute og inne her hjemme står det "Made in PRC", samme som "China" siden "PRC" står for "People's Republic of China".
Har fungert upåklagelig i flere år.

Innrømmer glatt at jeg har vært skeptisk til mye fra China. Men erkjenner samtidig at jeg svært sjelden har opplevd problemere med Kina-varer.
Har dog aldri tatt sjansen eller egentlig hatt interesse av å kjøpe ettermarkedsdeler som trådstarter vurderer og dermed ingen erfaringer med slike.

"Made in China" skepsisen min bunner antakelig i den umiskjennelige billigplastlukten som lå slo mot en på Biltema og Jula butikkene for noen år siden. Mindre av dette nå. Kanskje pga. bedre ventilasjon i butikkene? Besørget av høykvailtetsablegg "Made in China"... :roll .

Uansett, å diskutere Kina-varer blir omtrent som å diskutere Biltemaoljer... :-# :x :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av Greenone »

Hadde Kina fothvilere (kun selve fothvilerpinnen) i en periode for lenge siden. Helt ok kvalitet på aluminiumen, men dårlig maskinering av gjenger medførte at skruene løsnet innimellom. Selv med locktite.
Sjekk ihvertfall at aluminiumslegeringen i det minste er oppgitt til å være noe som er vanlig for dette bruket (7075 eller 6061)

Det jeg har lest andre sier om saken er at skruer løsner, skruekvaliteten kan være dårlig og bør byttes og anodiseringen kan falme fort.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av cannon »

Disse kina-settene brukes både på bane og vei. Og de holder på bane, også ved krasj, like bra som de dyre settene.
Jeg bruker bare sånne fothvilersett, har gjort det i mange år og er fornøyd.
Har opplevd en gang at sort-elokserte deler har falmet. Kanskje lurt å styre unna sort hvis utseende er viktig.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av Rune75 »

Du får det du betaler for. Det gjelder produkter produsert i Kina også. Det er ikke sånn at alt som blir laget i Kina er dritt. Men nesten all dritt kommer fra Kina.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av LarsE »

Er vel to "typer" Kinavare: Ene er ting som er designet i vestlige land/Japan, men produksjonen er outsourcet til Kina/Asia. Disse er da solgt under gjerne kjente varemerker gjennom vanlige butikker/nettbutikker. Da er produktet utviklet av ingeniører som gjerne har andre mål enn å lage det billigste produktet. Firmaene som utvikler produktet stiller også ofte krav til produksjonen og har i noen tilfeller representanter som sjekker at produktet har en viss standard.

Den andre typen er det som man vanligvis tenker på når noen sier "Kinavare": Billige og umerkede produkt som er designet og produsert i Kina. Disse selges som regel på Ebay eller alibaba og lignende. Disse produktene er ikke designet for å oppfylle lover og krav fra myndigheter, men for å bli så billig som mulig. Da får du ting som ladere som tar fyr eller kjører 230V inn på telefonen din (som skal ha 5V, da smeller det gjerne) eller metall som ikke tåler påkjenningene.

Noen ganger går det greit med kinavarer, andre ganger må da ha noe du vet er skikkelig laget, det kommer helt an på hva det er for noe. Pynte ting på sykkelen går fint men ville aldri kjøpt bremsedeler fra kina.

RC54
Innlegg: 40
Registrert: 10 jun 2017, 07:21
Motorsykkelen din: -01-ER6F/-01 GSX600F

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av RC54 »

Kjøpte nettopp speil på Ebay, Made in China. Veldig fornøyd med speilene i bruk, men gjengene på det ene røyk under justering/montering. Klaget, og fikset det i mellomtiden med metalllim... 3 uker senere fikk jeg 2 nye speil fra selger...
Så er da egentlig fornøyd.... :-), har jo da reserve.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av kjellv »

Vi ser svært ofte (særlig 125cc) sykler på verkstedet for service som har kinahendler og en del annet i flotte farger. Men på mye av det er kvaliteten lav, og passer ofte heller ikke godt. Urovekkende mange bremsehendler som ikke passer sammen med bremselysbryteren for eksempel. Dette medfører ofte at bremselyset tenner ikke, og i noen tilfeller har vi også sett at det slukker ikke.
Noe er bra, men jammen er det mye juggel også.
Vær kritisk! Spesielt når det gjelder bremsedeler. Husk at sykkelen din er testet og typegodkjent med de deler den er levert med. Billige kinadeler kan fort redusere både kvalitet og sikkerhet, og i noen tilfeller være direkte farlig å kjøre med.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av BC45 »

Takk for alle svar :) Det er vel kanskje ikke uten grunn at fothvilerne fra Hong Kong koster en brøkdel av det kjente merker gjør nei, så jeg tror jeg satser på et mer kjent merkekevare.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Deler fra Kina- kvalitet?

Legg inn av LarsE »

kjellv skrev: 29 aug 2017, 17:57 Vi ser svært ofte (særlig 125cc) sykler på verkstedet for service som har kinahendler og en del annet i flotte farger. Men på mye av det er kvaliteten lav, og passer ofte heller ikke godt. Urovekkende mange bremsehendler som ikke passer sammen med bremselysbryteren for eksempel. Dette medfører ofte at bremselyset tenner ikke, og i noen tilfeller har vi også sett at det slukker ikke.
Noe er bra, men jammen er det mye juggel også.
Vær kritisk! Spesielt når det gjelder bremsedeler. Husk at sykkelen din er testet og typegodkjent med de deler den er levert med. Billige kinadeler kan fort redusere både kvalitet og sikkerhet, og i noen tilfeller være direkte farlig å kjøre med.
Har faktisk vært borti bremsehendler som har låst bremsene etter en stund...

Svar