Tips og erfaringer til dekk

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av fjs »

Hei, har MT-07 og etter et par regn dager i sommer mista litt selvtilitt når veg banen er våt. Har ved et par tilfeller "mistet" fremdekket spesielt i rundkjøringer og svinger med lavere hastigheter.

Kan godt være jeg må gjøre noe annerledes, men tenkte jeg skulle se på dekk først.

Kjøreskolen reklamerte om at de hadde dekk som satt som støpt selv ved våt veg bane, og hadde aldri disse "situasjonene" når vi kjørte. Selv om det bøtta ned.

Noen som har tips til dekk for norske forhold? Som funker bra både på tørr og våt asfalt?

Har skjønt at Pilot Road 3/4 kan være et godt alternativ?

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av kgjersda »

Hadde samme problemet selv med selvtillit på vått føre. Med Pilot Road 3 på min FZS 600 er det forsvunnet. Veldig fornøyd med de på vått føre.

Men det har mye med sjåfør og kjørestil, som dekkvalg...
Vi var tre stykker som kjørte i HØLJVÆR i 6 grader. Han ene hadde Pirelli Diablo Supercorsa og kommenterte etterpå hvor godt dekkene satt i alt regnet.
Bilde

Jeg var mildt sagt overrasket, selv likte jeg ikke alt vannet med mine Bridgestone S20 på MT-10en. S20-ene ser jo ut som regndekk i forhold til Supercorsaen. :O
Bilde

Det går altså mye på sjåfør og kjørestil, og ikke bare dekk. Men om du stoler på dekkene kjører du nok mer kontrollert. (tenker jeg?)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av fjs »

Helt sikkert, jeg tar det alltid rolig når det regner, men den følelsen av at forhjulet glipper sitter liksom i bakhodet ^^

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av Canutus »

Jeg og mister litt selvtilitt på våt veg, men har heldigvis ikke opplevd slipp. Så jeg er godt fornøyd med Metzler Roadtec 01.
Om disse er noe bedre enn f.eks PilotRoad4 vet jeg ikke, Men så en test hvor Roadtec01 fikk beste sport/touring dekk.
Vær obs på at dekkene leveres i to versjoner (standard og HWM for tyngre sykler).

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av BC45 »

fjs skrev: 09 aug 2017, 14:37 Helt sikkert, jeg tar det alltid rolig når det regner, men den følelsen av at forhjulet glipper sitter liksom i bakhodet ^^
Har litt av de samme erfaringene med standard-dekkene på mt-09 som er et par Dunlop Sportmax D214. Disse er skikkelig sleipe på vått føre, så jeg kjører veldig pent når det regner. Når dekkene er slitt ut vurderer jeg Metzeler Roadtec 01 som vant en stor dekktest i fjor.
Roadtech 01.jpg
Det er sport-touring dekk, men tror de holder i massevis til mitt bruk.
Her kan du lese testen:

http://bikeport.no/beste-dekket-sport-touring/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av BC45 »

Er det forresten noen som vet om ulike dekk kan ha ulike egenskaper med tanke på hvor lettstyrt sykkelen blir? Jeg kjørte en Yamaha xsr900 her om dagen og den hadde en helt annen dekktype enn min mt-09 og den var merkbart mer lettstyrt. De to syklene er nesten helt like, bortsett fra at xsr900 er 1,5 cm høyere.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av JK95 »

Dekk kan ha U eller V-form, det har mye å si på lettsvingthet.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av Canutus »

JK95 skrev: 09 aug 2017, 16:20 Dekk kan ha U eller V-form, det har mye å si på lettsvingthet.
Og hvordan dekkene er slitt har veldig mye å si.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av BC45 »

V-form høres mer lettsvingt ut enn u-form og også flat-form :) Jeg tror bare jeg har hatt u-form på dekkene mine, men er det spesielle bruksområder for v-form? Høres ut som de slites litt raskere på midten også :-k Kan man se på spesifikasjonene til et dekk hvilken form det har eller må man bare bruke øyet?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Jeg kjørte nylig 380 mill på en Norge/Sverige-tur i hovedsaklig pissregn. Forut for turen la jeg om til Pirelli Angel GT. Det er såkalte sport-touring-dekk. Jeg opplevde aldri noe skummelt, selv i ganske aktiv kjørig på klissvåt veibane.

Helt perfekte til norske forhold.

Michelin Pilot Road 4 er det dekket som har aller kortest bremselengde i regn av dekkene på markedet, men både Angel GT og Metzlers Roadtec 01 sitter bedre jevnt over.
Hadde jeg vært deg ville jeg ha gått for Roadtec 01. Les noen tester på internett! De er vel kåra til det beste nye dekket i 2017.

Husk også at du sitter bedre enn du tror i regnet med ordentlige dekk!

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av fjs »

Takk for alle tips, har fortsatt noen km igjen på dissa her. Så tror ikke det blir noe nytt i år. Neste år derimot :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av cannon »

Angel GT er definitivt et godt regndekk. De ble testet på et hangarskip med full sprøyt på alle vannkanoner ved lansering....journalistene var over seg av begeistring, noe som skyltes både selve MC-dekket, men ikke minst båt-dekket som har en overflate med ekstremt høy friksjon. Testpiloten som demonstrerte dekkene ville bokstavelig talt ha dratt til sjøs hvis dekkene ikke hadde levert :)

Ang Supercorsa og S20; det er veldig forskjellige egenskaper som utgjør forskjellene. Supercorsa mangler nesten helt drenerende mønster, men de har en myk gummiblanding som oppnår god varme (og dermed godt grep) selv på vått underlag. Derfor fungerer de brukbart på vått, selv om de vil føre til vannplaning ved høyere hastigheter.
S20 har mer av de motsatte egenskapene.
Personlig vil jeg vektlegge lavhastighets-egenskapene mer enn vannplaningsegenskapene, siden jeg alltid kjører pent på vått. Jeg prioriterer brems/sving-grep i moderate hastigheter på vått, og gode sportsegenskaper på tørt.....og jeg kjører Supercorsa for tiden:)

Hvilke dekk er det som leveres med V-form? Et sportsdekk med V-form er gjerne et utslitt dekk med dårlige svingegenskaper. V-formen oppstår fordi man går på gass tidlig ut av sving mens man fortsatt har nedlegg.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av BC45 »

cannon skrev: 09 aug 2017, 18:31 Hvilke dekk er det som leveres med V-form? Et sportsdekk med V-form er gjerne et utslitt dekk med dårlige svingegenskaper. V-formen oppstår fordi man går på gass tidlig ut av sving mens man fortsatt har nedlegg.
Aha, da forstår jeg :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av FredrikE24 »

Forhjulslipp i rundkjøring? Husk at rundkjøringer er ekstremt glatte på våta. Jeg kjører i sneglefart i gjennom så bilene tuter til tider, det er så fort gjort å tryne. Hittil i år har jeg vært vitne til intet mindre enn fire tryn i rundkjøring, en scooter og tre tunge motorsykler. Det går for fort!

Kjørt på Metzeler Roadtec Z8 hittil i år, blir Roadtec 01 neste år. Superduper fornøyd med Z8, ingenting å si på det dekket. Michelin derimot? Hadde PR3 før, mye støy, dårlig grep både vått og tørt, særlig når dekket var kaldt. Hadde flere situasjoner hvor jeg mista festet.

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Tips og erfaringer til dekk

Legg inn av fjs »

FredrikE24 skrev: 09 aug 2017, 22:26 Forhjulslipp i rundkjøring? Husk at rundkjøringer er ekstremt glatte på våta. Jeg kjører i sneglefart i gjennom så bilene tuter til tider, det er så fort gjort å tryne. Hittil i år har jeg vært vitne til intet mindre enn fire tryn i rundkjøring, en scooter og tre tunge motorsykler. Det går for fort!

Kjørt på Metzeler Roadtec Z8 hittil i år, blir Roadtec 01 neste år. Superduper fornøyd med Z8, ingenting å si på det dekket. Michelin derimot? Hadde PR3 før, mye støy, dårlig grep både vått og tørt, særlig når dekket var kaldt. Hadde flere situasjoner hvor jeg mista festet.
Heldigvis gikk det så sakte at det ikke var noe problem, men fortsatt litt ubehagelig :)

Svar