Min første MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Min første MC

Legg inn av hanebiff »

Hei dere!

Nå har jeg blitt MC eier for første gang, og jeg lurer på litt her. Sykkelen er en Yamaha R6, 2002 modell.

Det jeg lurer på er om dere anbefaler en batteri-ladder, og isåfall hvilken? Og om man trenger noe annet "utstyr"? Jeg har depotstøtte og trekk. Håper på svar :knegg :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Min første MC

Legg inn av AJ »

Gratulere med sykkelkjøp :thumleft !

Tror nesten ikke at jeg anbefaler dette, men siden jeg har gode erfaringer med Biltemas lader, så anbefaler jeg deg å sjekke ut denne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min første MC

Legg inn av kjellv »

Gratulerer med sykkelen, godt valg!
Batterilader ja.. Her er det en skog av ulike typer og merker. De finnes i to hovedgrupper, intelligente anbefales.. og da er den andre hovedgruppen antakelig uintelligente :scratch Disse laderne sjekker svaret de får fra batteriet og planlegger ladesyklusen etter hvilken tilstand batteriet er. Er batteriet svært utladet eller defekt vil den ikke lade i det hele tatt. De gamle billige laderne som er helt uintelligente anbefales ikke i det hele tatt på moderne batterier, men om du har en slik liggende kan de klare å hente opp igjen er helt utladet batteri.
Jeg anbefaler å kjøpe en lader med hurtigkontakt der du kan skru kablene rett på batteriet og ha hurtigkontakten svært tilgjengelig på sykkelen. Det finnes også hurtigkontakter med diodelys som forteller deg om batteriet trenger lading.
Det fine med disse hurtigkontaktene er at du også kan koble til et 12V uttak på denne kontakten når du ikke har lader tilkoblet.. :thumleft
https://www.billigbilpleie.no/pi/CTEK-X ... untryId=34 Denne vil antakelig dekke de flestes behov for lader, dersom de ikke også skal lade store lastebilbatterier.. Kvaliteten på Ctek er god.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Min første MC

Legg inn av Canutus »

Vet ikke hvor mye du er vant med skruing, men momentnøkkel er ingen dum tung på mc (siden en fort dra av gjengen i aluminium). Gjerne en 5-20Nm og en 20-100Nm.
Dekkspaker og plastbeskyttelse mot felg, om du vil skifte dekk selv.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Min første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Ctek!!!!111enen

Billig og bra! Har mange av de. Også den største til husbruk, men også den minste.

Skifte dekk selv?
Noen skikkelig store strips, litt glatt til å smøre med og en skrustikke.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Min første MC

Legg inn av KåreDump »

Canutus skrev: 28 jul 2017, 11:14 Vet ikke hvor mye du er vant med skruing, men momentnøkkel er ingen dum tung på mc (siden en fort dra av gjengen i aluminium). Gjerne en 5-20Nm og en 20-100Nm.
:thumleft
Dette er vel det beste tipset du kan få! Har sett alt for mange sykler skrudd ihjel pga manglende bruk av momentnøkkel!!
Verkstedmanual/Clymer og momentnøkkel så sparer du deg for alle mulige slags problemer om du skrur litt selv!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Min første MC

Legg inn av kvase »

KåreDump skrev: 28 jul 2017, 14:42
Canutus skrev: 28 jul 2017, 11:14 Vet ikke hvor mye du er vant med skruing, men momentnøkkel er ingen dum tung på mc (siden en fort dra av gjengen i aluminium). Gjerne en 5-20Nm og en 20-100Nm.
:thumleft
Dette er vel det beste tipset du kan få! Har sett alt for mange sykler skrudd ihjel pga manglende bruk av momentnøkkel!!
Verkstedmanual/Clymer og momentnøkkel så sparer du deg for alle mulige slags problemer om du skrur litt selv!!
Bestilte fra http://shop.bikeport.no/shop/ disse 2 her
Moment nøkler orginal bestilling.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Min første MC

Legg inn av Skogstrollet »

Som nevnt er batterilader og momentnøkkel bra ting å ha, selv bruker jeg en lader fra Ctek og er godt fornøyd. Skaffet meg også momentnøkler da jeg liker å kunne skru litt selv :)
En trykkmåler og/eller pumpe med måler så du kan sjekke trykk i dekkene, og fylle på ved behov, er lurt. Kanskje ikke nødvendig da slikt kan gjøres på bensinstasjoner, men jeg liker å ha muligheten hjemme og.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Re: Min første MC

Legg inn av hanebiff »

Takker for gode svar =)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Min første MC

Legg inn av KåreDump »

Skogstrollet skrev: 28 jul 2017, 23:15 En trykkmåler og/eller pumpe med måler så du kan sjekke trykk i dekkene, og fylle på ved behov, er lurt. Kanskje ikke nødvendig da slikt kan gjøres på bensinstasjoner, men jeg liker å ha muligheten hjemme og.
Testa for et par år siden målinger fra fire fem bensinstasjoner i nærområdet. Riktig nok på bil, men målingene be foretatt innenfor et par timer under kliss like forhold (lufttemp, dekktemp +++), og det var relativt store avvik fra stasjon til stasjon!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar