Insekter på visiret- smarte triks

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 04 jul 2017, 02:05 Har alltid med meg en liten mikrofiber klut og en liten spruteflaske man vann på tur.. lettere og fjerne innsekter og skitt hvis man har satt inn visiret med en voks eller sealer.
Funker fint med "relativt ferske" fluer, men har man kjørt noen timer på nordsvenske veier (eller i Troms/Finnmark), hjelper det lite å spraye på og tørke av...

Da er det bare trikset til Hal73 som funker.
Hal73 skrev: 03 jul 2017, 23:34 Jeg lærte trikset med å bløte tre-fire "flater" med toalettpapir, legge det over visiret og la det sitte slik i 4-5 min. Da har alt løsnet og man tørker lett vekk all insekt-driten. Genialt, gratis og enkelt!
Løs dem opp med våt klut/papir i noen minutter, så er det bare å vaske dem av uten at du trenger å gnikke! :twothumbs:

Dette trikset kan med hell overføres til bil også! Legg et søkkvått badehåndkle over fronten/grillen på bilen noen minutter, og vips så løsner alt av fluekadavre!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av kgjersda »

Før tur bruker jeg å ta en mikrofiberklut, fukte den godt med vann og legge den i en ziplock-pose.
Bare ta den ut, legg på visiret når du stopper, vent og tørk av.

Kluten bevarer fuktigheten når den ligger i plastposen.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av xyvind »

Jeg tar ingen sjanser og kjører alltid med BMW Visor and Helmet Cleaner og en mikrofiberklut.
Det er ikke tull en gang. Den har nå vart i to sesonger og 14-16K km :twothumbs:

EDIT: Må ikke få dette middelet på pin-locken. Det skjer en eller annen kjemisk reaksjon med den myke plasten som får den til å boble seg. Jeg fikk det bort ved å vaske med vann med én gang. Men prøver det ikke en gang til.. :lol

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Bjerknez »

Helt unødvendig med sterke kjemikalier og spesialprodukter for dette. Som tidligere nevnt, Vann og mikrofiber gjør susen. Og som Hal skriver så kan man legge visiret litt i bløtt de gangene man har latt innsektene få steke seg på visiret over flere mil. :)

Innsekter er proteiner. Det som fjerner matrester fjerner innsekter. Så alt som funker på kjøkkenbenken funker nok også på visiret. Så slipper man å kjøpe BMW innsektsfjerner til skyhøye priser. En flaske Jif universal koster vel en 50-lapp og bruker du den kun på visiret så har du nok til innsektsfjerning på visiret resten av livet. :) Altså hvis man først skal bruke kjemikalier.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Bjerknez »

Spylerveske kan sikkert også brukes. 4 liter for 20 spenn. Så kan flasken gå i arv over generasjoner :)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av xyvind »

Jammen.. BMW insektfjerner funker veldig bra. Slipper å legge hjelmen i bløt. Slipper å ha med våt klut i pose eller stikke hodet ned i en elv. Bare *sprut sprut* med litt BMW insektfjerner og tørk av med mikrofiberkluten.
Jeg kommer sikkert til å fylle på noe annet når den er tom ja :-)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Stian87 »

xyvind skrev: 04 aug 2017, 14:21 Jammen.. BMW insektfjerner funker veldig bra. Slipper å legge hjelmen i bløt. Slipper å ha med våt klut i pose eller stikke hodet ned i en elv. Bare *sprut sprut* med litt BMW insektfjerner og tørk av med mikrofiberkluten.
Jeg kommer sikkert til å fylle på noe annet når den er tom ja :-)
Hahaha
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 04 aug 2017, 14:17 Spylerveske kan sikkert også brukes. 4 liter for 20 spenn. Så kan flasken gå i arv over generasjoner :)
Jeg ser for meg et produkt som absolutt bør være salgbart.
En liten beholder med pumpe som man kan plassere under setet eller der det måtte være plass, ei spyledyse midt på styret og en bryter til å montere på et av styrehandtakene.
Og kanskje en DeLuxe utgave med to dyser ?
Bare husk å lukk visiret før bruk, spylervæske svir visst i øynene.
I alle fall har den god effekt mot mopedister som ligger limt fast i støtfangern på bilen min. ( bakstøtfangern )
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Stian87 »

Noen som har noen tips for at regn skal prelle bedre av på visiret? Og som ikke omfatter at man må ha en poleringsmaskin. Jeg har et pusseskinn og noe turtlewax, vil det hjelpe? :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Geiroe »

Stian87 skrev: 06 sep 2017, 11:34 Noen som har noen tips for at regn skal prelle bedre av på visiret? Og som ikke omfatter at man må ha en poleringsmaskin. Jeg har et pusseskinn og noe turtlewax, vil det hjelpe? :D
Rain Repellent fra BT er jo et alternativ. Det er jo flere produsenter av slike midler.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Canutus »

Jeg bruker Rain-X på visir (som egentlig er for bil). smører på med fille eller papir, og tørker av med fille. gjentar dette noen ganger ila. sesongen. har reletivt liten vindskjerm på sykkelen, men må snu litt på hodet for at regn skal prelle av. ligger jeg i drivet bak biler, tørker jeg av med hansken (har hanske med "viskerblad" på venstre pekefinger.
Innsekter klines gjerne litt utover om jeg tørker de bort med hansken i fart, men uproblematisk å tørke de bort med rennende vann eller tørkepapir på en bensinstasjon.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Solo-rider »

Tåke her idag... :-k
Måtte bruke hanskene ofte på visiret for å fjerne dugg utvendig på det.
Noen her som har "vidundermiddel" for dette ?
Hva med ? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Spyle ... 000031773/ eller https://bilpleiekongen.no/produkt/rainx ... gIP0fD_BwE
Andre produkter ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Dansekris »

Solo-rider skrev: 20 apr 2018, 12:24 Tåke her idag... :-k
Måtte bruke hanskene ofte på visiret for å fjerne dugg utvendig på det.
Noen her som har "vidundermiddel" for dette ?
Hva med ? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Spyle ... 000031773/ eller https://bilpleiekongen.no/produkt/rainx ... gIP0fD_BwE
Andre produkter ?
Gå for Rain X isåfall. Den var Biltema var ikke noe særlig.

Stamper
Innlegg: 11
Registrert: 03 jul 2017, 23:17
Motorsykkelen din: Honda

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av Stamper »

Bruker denne :) https://bilpleiekongen.no/produkt/muc-m ... aning-kit/
Praktisk med flaske og klut som passer i en liten pose. Så får jeg fylle på flasken med noe universalspray senere :eh
MucOff.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Insekter på visiret- smarte triks

Legg inn av overlay »

Bare dobbeltsjekk at RainX fester seg til plastikk.
Har lagt en del rute coating på bil og ofte vil de ikke feste seg til noe annet enn glass.

Kan hende at coating for plast er noe som ville fungert bra :)

Svar