Ny eksos- ok for motor?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av BC45 »

Jeg har veldig lyst på nytt eksosanlegg, men jeg er litt skeptisk til å kjøpe et Yamaha-godkjent Akra-anlegg da disse må følge de nye eu-kravene til støy. Har sett meg ut Akropovic Racing Carbon uten katalysator. Denne både ser og høres bra ut synes jeg. Den er dessverre ikke godkjent for gatebruk og heller ikke av Yamaha, så vidt jeg har skjønt. Det betyr at jeg i prinsippet risikerer å miste garantien med denne. Regner med at motstanden er litt mindre enn originalt og at det mest sannsynlig vil bli litt ettertenningsymptomer. Vet at mange anbefaler re-mapping, men det blir ikke aktuelt for da mister jeg i hvert fall garantien. Det jeg egentlig lurer på er om Akra-anlegget kan være skadelig for motor på noen måte? Kan det f. eks. føre til soting?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av AJ »

BC45 skrev: 29 jun 2017, 18:27 Det jeg egentlig lurer på er om Akra-anlegget kan være skadelig for motor på noen måte? Kan det f. eks. føre til soting?
Soting tror jeg er det minst sannsynlige som kan skje siden luft/bensinforholdet endres til å bli enda magrere enn levert som standard og dermed mer effektiv forbrenning som altså neppe vil føre til nedsoting av motoren. Risikoen er heller større for at motoren forbrenner for effektivt med skader på stempel og ventiler som resultatet...
Motoren vil gå varmere siden bensinblandingen blir magrere med dette Akraanlegget.
Bensin har en viss kjølende effekt og denne effekten er allerede strypt så det holder originalt pga. utslippskravene.
Ved å sette på et racing anlegg uten katalysator så forstyrrer du såpass mye av den "økologiske" balansen satt opp fra fabrikken som på sikt kan bli skadelig for motoren.

Derfor fraråder de fleste som har kunnskap om disse tingene, å montere uoriginalt anlegg uten å omprogrammere innsprøytningssystemet til syjkkelen samtidig.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av JK95 »

Det AJ sier er omtrent ordrett det samme som jeg har hørt ;) Var jeg deg hadde jeg gått for det Yamaha anbefaler, å miste garantien kan bli kjipt av andre grunner enn kun motor, da får du jo neppe hjelp med så mye som en dårlig bryter :-k
Selv kjørte jeg i to år en GSXR 600 2009 med helanlegg fra Akra, som oftest uten db-killer eller noe som helst :redface Den gikk fra omtrent ny med nevnte anlegg, og da jeg solgte den i vår med 46k km hadde den ingen tegn på motortrøbbel. Dette var dog en gamlere sykkel enn din, og jeg tror nye sykler går magrere enn for knapt 8 år siden, så jeg skal ikke påstå att det går fint, men jeg hadde heller kjøpt en billigere sykkel som ikke lenger har garanti om jeg først "må" ha et spesifikt, ikkegodkjent, eksosanlegg :thumleft

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Jep.

Største risken er vel at motoren går varm pga den blir kjørt for magert. Ellers at du mister garanti og må forklare deg i en evt vegvesenkontroll :D

Kjørte med skiltplassering i gråsonen og ulovlig potte på forrige sykkel, merker det er jævlig deilig og ikke være redd for kontroller lenger :)
Braaaaaap

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av BC45 »

Takk for svar. Er det ikke bra for motoren er det jo ikke noe å tenke på.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av Jompa »

Kan noen forklare hvorfor en motor går magrere med en åpnere lyddemper ?
Og hvordan kan en motor bli varmere med raskere eksosflyt ?
Har surfa litt på div bilforum, der står det ganske entydig at det er headers (grenrør) som bestemmer eksosflyten og at lyddemper eller mangel på lyddemper har veldig lite å si for motoreffekten.
Nye sykler med injectionmotor har også lambdasonde som sjekker eksosen og justerer innsprøytinga i forhold til innstilt verdi.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av FredrikE24 »

Satte på hel-anlegg på min sykkel ettersom det ikke finnes slip-ons.

Originalt er det et 4-1 grenrør gjennom en katalysator, med lambdasonde montert rett bak før en lyddemper som demper svært effektivt.
Anlegget jeg satt på har 4-2-1 grenrør uten katalysator, det er veldig langt og avstemt det grenrøret, noe som gir mer effekt, merkbart.
Før jeg satt inn en ny chip i hjernen så kjørte jeg rundt hundre mil som normalt. Ettertenning får man jo ettersom det nå ikke dempes like kraftig gjennom katalysator og lyddemper. Eksosen i det nye anlegget flyter temmelig fritt rett ut. Normale sotansamlinger samles rundt endestussen, så ingen fare vil jeg tro. Under oppstart på kald motor kjører motoren i open-loop(i reguleringsteknikken kalles det åpen sløyfe, dvs. ingen måling av eksosen), så fort motoren har fått litt temp så går den over på closed-loop, det vil si at blandingen justeres etter hva som måles. Typisk har hjernen en verdi den ønsker å oppnå, og beregner et avvik(typisk ønsket verdi minus målt verdi). Avviket bestemmer bensinblandingen for neste runde i loopen før den på nytt beregner avviket. Med andre ord, det skal litt til at motoren går for magert!

Chipen jeg monterte ble skreddersydd av en dude i Hellas etter hvilken potte jeg hadde og går både på tenning og bensin(han optimaliserte for 95 RON oktan). Resultatet er mer power, og en mer harmonisk motor, men føler ikke at den dusjer på mer bensin av den grunn. Dette tar lambdasonden seg av. Den går nok ørlitegrann feitere, men det er for å jevne ut fuelcut. Ved å gå fra bittelitt gass til motorbrems på litt turtall ender opp i litt putring og smell, men det er jo helt vanlig..

Tror ikke man skal ta det så tungt, men en re-map eller bruk av powercommander vil nok optimalisere det hele ved skifte av anlegg uten katalysator.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av cannon »

BC45 skrev: 29 jun 2017, 18:27 Denne både ser og høres bra ut synes jeg. Den er dessverre ikke godkjent for gatebruk og heller ikke av Yamaha, så vidt jeg har skjønt. Det betyr at jeg i prinsippet risikerer å miste garantien med denne. Regner med at motstanden er litt mindre enn originalt og at det mest sannsynlig vil bli litt ettertenningsymptomer. Vet at mange anbefaler re-mapping, men det blir ikke aktuelt for da mister jeg i hvert fall garantien.
Vet du at dette rammer garanti-betingelsene? Jeg kan ikke se at noen har bekreftet aller avkreftet dette i tråden.
Hvorfor ikke spørre Yamaha; "Hvilke konsekvenser vil det få for meg hvis jeg monterer Akra åpent raceanlegg, og/eller re-mapper ECU'en?"

På denne måten får du et endelig svar, og jeg tviler sterkt på at Yamaha kan fraskrive seg sitt ansvar på bakgrunn av dette. Ser at det er mange meninger om disse sakene i diverse tråder og forum, men jeg har ennå ikke sett at noen har blitt avvist ved garantisak.

Personlig har jeg nylig kjørt en sak mot Yamaha med full involvering av Forbrukerrådet om garantiansvar. Dette omfattet både åpent anlegg, re-map og en rekke andre endringer. Yamaha tapte.

Jeg ville montert anlegget du ønsker, og deretter tatt en tur til Espen Klev og fått ECU'en til å fungere. Re-map innebærer alltid (på moderne sykler) endring av AFR til "fetere blanding" I mellomregister. Dett gir ingen negative effekter på motoren, men innebærer noe bedre kjøling av topp og ventiler. Samtidig blir biken mye bedre å kjøre, og den oppleves som sprekere (noe mange feilaktig oppfatter som høyere makseffekt). Problemer med "soting" kan du etter min mening glemme.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av BC45 »

cannon skrev: 29 jun 2017, 23:09 Personlig har jeg nylig kjørt en sak mot Yamaha med full involvering av Forbrukerrådet om garantiansvar. Dette omfattet både åpent anlegg, re-map og en rekke andre endringer. Yamaha tapte.
Hva mener du med at Yamaha tapte saken? Forbrukerrådet er jo bare en meklingsinnstans og ikke noen domstol. Ga Yamaha seg etter meklingen og godtok at de hadde garantiansvar tross anlegg, ny map osv?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av cannon »

BC45 skrev: 29 jun 2017, 23:41
cannon skrev: 29 jun 2017, 23:09 Personlig har jeg nylig kjørt en sak mot Yamaha med full involvering av Forbrukerrådet om garantiansvar. Dette omfattet både åpent anlegg, re-map og en rekke andre endringer. Yamaha tapte.
Hva mener du med at Yamaha tapte saken? Forbrukerrådet er jo bare en meklingsinnstans og ikke noen domstol. Ga Yamaha seg etter meklingen og godtok at de hadde garantiansvar tross anlegg, ny map osv?
Kan ikke gå nærmere inn på den saken (ennå). Saken har prinsippiell betydning for leverandøren. F-rådet har anbefalt at jeg tar saken til Forbrukertvisutvalget. Dette fordi de ikke kan se at det foreligger forhold som tilsier at garanti ikke skal gjelde.
Avgjørelse i Forbrukertvistutvalget blir rettskraftig dersom ikke den tapende part tar saken til rettssystemet.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av BC45 »

cannon skrev: 30 jun 2017, 00:11 Kan ikke gå nærmere inn på den saken (ennå). Saken har prinsippiell betydning for leverandøren. F-rådet har anbefalt at jeg tar saken til Forbrukertvisutvalget. Dette fordi de ikke kan se at det foreligger forhold som tilsier at garanti ikke skal gjelde.
Avgjørelse i Forbrukertvistutvalget blir rettskraftig dersom ikke den tapende part tar saken til rettssystemet.
Hvis det er av viktig prinsipiell betydning for importøren vil jeg tro at de tar saken videre til domstolene hvis de taper i Forbrukertvistutvalget. Det kan høres ut som de har en del å tape på å ikke kjøre saken så langt som nødvendig ;)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av cannon »

Vi får se.

joakimkjolseth
Innlegg: 5
Registrert: 12 jun 2017, 18:09
Motorsykkelen din: På jakt etter ny :-)
Sted: Brønnøysund

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av joakimkjolseth »

cannon skrev: 30 jun 2017, 00:43Vi får se.
Da har jo ikke Yamaha tapt saken bare fordi Forbrukerrådet (som skal være en nøytal tredjepart), mener du burde fått saken din dekt. :-k

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av cannon »

joakimkjolseth skrev: 30 jun 2017, 00:54
cannon skrev: 30 jun 2017, 00:43Vi får se.
Da har jo ikke Yamaha tapt saken bare fordi Forbrukerrådet (som skal være en nøytal tredjepart), mener du burde fått saken din dekt. :-k
Ok.
Og jeg råder fortsatt TS til å spørre forhandler om eventuelle konsekvenser av det han ønsker å gjøre, på forhånd.
Hvis svaret er negativt så må det underbygges med en relevant forklaring.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ny eksos- ok for motor?

Legg inn av Lauri »

AJ skrev: 29 jun 2017, 18:43
Soting tror jeg er det minst sannsynlige som kan skje siden luft/bensinforholdet endres til å bli enda magrere enn levert som standard og dermed mer effektiv forbrenning som altså neppe vil føre til nedsoting av motoren. Risikoen er heller større for at motoren forbrenner for effektivt med skader på stempel og ventiler som resultatet...
Motoren vil gå varmere siden bensinblandingen blir magrere med dette Akraanlegget.
Bensin har en viss kjølende effekt og denne effekten er allerede strypt så det holder originalt pga. utslippskravene.
Ved å sette på et racing anlegg uten katalysator så forstyrrer du såpass mye av den "økologiske" balansen satt opp fra fabrikken som på sikt kan bli skadelig for motoren.

Derfor fraråder de fleste som har kunnskap om disse tingene, å montere uoriginalt anlegg uten å omprogrammere innsprøytningssystemet til syjkkelen samtidig.
Hei du! Har du noen referanser som bekrefter at eksosanlegget påvirker luft/bensin-blandingen. Jeg har ikke hørt dette før. Kanskje det gjelder, hvis det gjelder, innsprøytningsmotorer?

Jeg vet imidlertid dette:
- Når det gjelder de gamle to-takterne så var eksosanleggets utforming kritisk ettersom mottrykket skulle bidra såvel til fylling som tømming av forbrenningsrommet i sylinderen.

- Luft/bensin-forholdet blir påvirket når man går fra original luftfilterboks til "åpne trådfiltere". Da suges det i utgangspunktet mer luft enn bensin inn på en forgassermotor og man må kompensere med større dyse.

- Når det gjelder eksosanlegg på fire-taktere generelt så tjener eksosanleggets utforming flere hensikter: støydemping, lede varme, se fet ut og eksosanlegget sørger for at eksosstrømmene skaper et ørlite undertrykk fra foregående puls slik at neste sylinder, i utblåsningstakten, tømmes mer effektivt (undertrykket "suger ut" avgassene).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar