Ørepropper - tipsehjørnet...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Toven

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Toven »

Hehe, ja det koster relativt mye. Jeg bruker det og er super fornøyd :)
Jeg har trang og veldig følsom øregang, så vanlige propper blir ubehagelig for meg.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av pingvin »

Toven skrev: 06 apr 2018, 22:19Tinnitus kommer i tillegg ofte sammen med et hørselstap, som ikke kan behandles utenom det som kalles Tinnitus Retraining Therapy.
Hm...piper en del ja :scratch

Dette er MC varianten, har gule filtre (som er de jeg bruker for "reisevarianten"), står at den som demper mest uten at 100% sikker på at identisk filter

Hva er etter din mening beste øreproppen ifht skade på hørsel/tinnitus? Gule sov-i-ro?

https://www.mc-utstyr.no/products/oerepropper

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Toven

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Toven »

pingvin skrev: 06 apr 2018, 23:57
Toven skrev: 06 apr 2018, 22:19Tinnitus kommer i tillegg ofte sammen med et hørselstap, som ikke kan behandles utenom det som kalles Tinnitus Retraining Therapy.
Hm...piper en del ja :scratch

Dette er MC varianten, har gule filtre (som er de jeg bruker for "reisevarianten"), står at den som demper mest uten at 100% sikker på at identisk filter

Hva er etter din mening beste øreproppen ifht skade på hørsel/tinnitus? Gule sov-i-ro?

https://www.mc-utstyr.no/products/oerepropper
Jeg klarer ikke finne dempningsverdier for de q-zone øreproppene. Ettersom de er relativt billigere tror jeg at det er snakk om dårligere filtere enn de i Alpine proppene du linket til. Grønne og gule filter er relativt like, men de gule gir best dempning overall og i høye frekventer. Hvis du ser på SNR verdier i denne tabellen, og H / M / L. Men som sagt, jeg tror ikke det er samme filtre. Jeg finner ingen verdier til q-zone proppene.

Bilde

Vanlige sov-i-ro propper o.l. fra apoteket er bra alternativer, så sant de er en god dempning (se på SNR verdi). Ulempen er at de ofte er ubehagelige, og hvis man bruker intercom/høytalere kan det hende at de demper for mye slik at man ikke hører hva som blir sagt eller omgivelsene blir veldig dempet. Hvis man snakker i intercom vil også ens egen stemme være fryktelig høy ettersom proppene er helt tette uten filtre. Dette er fordi øregangen tettes fullstendig og dette kalles for okklusjonseffekt. Du kan forsøke å ta fingrene i ørene og snakke, stemmen blir veldig høy. Derfor er det en fordel med filtre som filtrere ut skadelig høy støy samtidig som en del av omgivelsene slipper igjennom samt at man kan bruke intercom :)

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av mogs »

Jeg bruker biltemapropper. NSR verdiene er oppgitt til 32 til 40. Er ikke sikker på om jeg forstår det jeg leser, men Toven, hvor bra beskyttelse er dette iforhold til de dyrere hørselverna?

Toven

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Toven »

mogs skrev: 07 apr 2018, 10:38 Jeg bruker biltemapropper. NSR verdiene er oppgitt til 32 til 40. Er ikke sikker på om jeg forstår det jeg leser, men Toven, hvor bra beskyttelse er dette iforhold til de dyrere hørselverna?
De gir solid beskyttelse :)
Jeg kunne sikkert oppklart SNR tidligere.. Det står for "singel number rating". Når man ser på den helhetlige SNR verdier til hørselsvern er denne i decibel. Denne verdien brukes til å anslå hvor god beskyttelse (hvor god dempning) proppene gir. Så hvis lydnivået er 100 dB og SNR er 20 dB, utsettes ørene for 80 dB. SNR er testet i laboratorium med riktig plassering i øret, noe som er verdt å tenke på. Det er avgjørende at proppene sitter godt i øret når man ser på SNR verdier og generelt.

Som du kan se på tabellen demper de veldig bra. Ulempen er som nevnt at de kan dempe litt for godt når det kommer til lyder fra omgivelsene. Da tenker jeg på lyder fra andre kjøretøy i by-miljø og tett trafikk. Hørsel er viktig for å være obs på det som skjer rundt oss, men føler du ikke at det hemmer deg så bare fortsett med disse. Hvis du bruker intercom kan det også bli veldig høy lyd av din egen stemme, samt at lyden fra høyttalerne kan bli svak.

En annen ting er for eksempel på konsert (hvor det også er viktig med beskyttelse) vil disse kunne drukne mye av lydbildet. Der gir en lavere demping og utskiftbare filtere bedre lydopplevelse :)

Bilde
Sist redigert av Toven den 07 nov 2018, 13:47, redigert 1 gang totalt.

mogs
Innlegg: 190
Registrert: 07 jun 2011, 10:16
Motorsykkelen din: T 7- 2020.

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av mogs »

Takk for oppklaring. Veldig godt forklart. Har brukt billigpropper i mange år og har ikke kjent så mye til at de hemmer i forhold til kommunikasjon i hjelmen eller annen trafikk. Men så har jeg ikke prøvd annet heller. :) Bruker vel billig i fortsettelsen også. Det er nok av annet å bruke penger på. :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Nomade »

Har ikke brydd meg så mye med ørepropper og brukt vanlig skumgummi på lengre turer. Men tok meg en runde på Google i dag og bestemte meg for å kjøpe et sett NoNoise plugger som MC Oslo selger. De har fått gode anmeldelser rundt om fant jeg ut.

Bilde

Plugget de inn i ørene og synes de satt godt, ikke noe problem å dra hjelmen over, de stikker ikke ut. Og bare etter noen hundre meters kjøring tenkte jeg, jøss dette fungerer jo bedre enn forventet :D Filtrerte vekk vindstøy på en utmerket måte, kjørte rundt i variert tempo for å sjekke i forskjellig påvirkning av vindsus.
Selv om dette var bare en knapp times kjøring, så kan jeg allerede nå si att disse pluggene kommer til å bli ofte brukt, selv på småturer til butikken :)

https://nettbutikk.mcoslo.no/BESKYTTELS ... R)-(NN004)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av niko »

Hadde en liten aha-opplevelse: Dersom jeg gaper når jeg setter inn pluggene så tetter de ekstra godt. Jeg ser ganske teit ut mens jeg gjør det, men det får våge seg.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av overlay »

Nomade skrev: 02 aug 2018, 20:55 Har ikke brydd meg så mye med ørepropper og brukt vanlig skumgummi på lengre turer. Men tok meg en runde på Google i dag og bestemte meg for å kjøpe et sett NoNoise plugger som MC Oslo selger. De har fått gode anmeldelser rundt om fant jeg ut.

Bilde

Plugget de inn i ørene og synes de satt godt, ikke noe problem å dra hjelmen over, de stikker ikke ut. Og bare etter noen hundre meters kjøring tenkte jeg, jøss dette fungerer jo bedre enn forventet :D Filtrerte vekk vindstøy på en utmerket måte, kjørte rundt i variert tempo for å sjekke i forskjellig påvirkning av vindsus.
Selv om dette var bare en knapp times kjøring, så kan jeg allerede nå si att disse pluggene kommer til å bli ofte brukt, selv på småturer til butikken :)

https://nettbutikk.mcoslo.no/BESKYTTELS ... R)-(NN004)

Kjøpte lignende selv, med forskjellige demping nivåer. Fungerer supert sammen med å spille musikk når man er ute å kjører, all vindstøy forsvinner og man sitter i sin egen musikk boble :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Nomade »

Ja, men jeg kjører ikke rundt i en musikkboble ;-) Personlig mener jeg det er mer risikofylt, jeg må høre det som skjer ellers i trafikken rundt meg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av AJ »

@Nomade:
Enig at disse NoNoise er behagelige og effektive. Men problemet mitt med disse var at skaftet var for kort slik at jeg stadig vekk fikk problemer med å få tatt de ut.
Løsningen ble en liten forlenger laget av blekkplastrøret fra en kulepenn - se bildet nedenfor.

Jeg har flere typer propper, men det er disse to jeg helst foretrekker. Begge gir god demping.
Ulempen med Flare er at et spesielle skummaterialet på disse fort blir slitt og revner.
Der har helt klart NoNoise poppene en fordel.

@niko:
Godt tips som jeg ikke har tenkt på. Har alltid bruke ene hånda og dratt lett i øret for å åpne øregangen når pluggen settes i.
Men etter å ha lest tipset ditt prøvde jeg dette og det er ut til å funke som bare det :thumleft !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av FredrikE24 »

Skal vurdere de der. Jeg lever fint med gode «en-gangs» skumpropper, demper veldig veldig bra. Ulempen er at det blir så stille at jeg ikke har sjans til å føre en kort samtale uten at personen man forsøker å snakke med skriker inn i hjelmen min med 30cm avstand, enda har jeg problemer. Blir mye gestikulering og misforståelser ut av det.

Jeg skjønte ikke før etter et par uker at hørselen min tok fryktelig skade av MC-kjøring. Da var det for sent, og har nå en konstant, men foreløpig lav «ringing» i ørene. Ikke plagsomt, men det er nå der. Videre er vel 10 minutter i 80-sone nok til at jeg får pipelyd. Jeg har jobba mye på anlegg tidligere med mye støy og boring, så øresus har kommet og gått litt. 4-5 år senere og MC-kjøring begynner på fullt og jeg har blitt svært følsom for fenomenet. Skulle banke til en stålplate i garasjen for en uke siden og etter to harde slag så fikk jeg øresus med en gang.. veldig skummelt å bli så følsom lenge før fylte 30 år..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av AJ »

Rock og metalkonserter fra tidlig på syttitallet og fram til i dag har nok påvirket egen hørsel en del, vil jeg tro.
Var ikke like nøye på å beskytte hørselen de første årene. Men har blitt atskillig flinkere i godt voksen alder. Også etter at man tok opp igjen MC-kjøringen i 2006.
Hvor skadet hørselen har blitt er det ikke så lett å si. I en alder av 60 må man uansett påregne en visse slitasje og reduksjon, okke som...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av gbruaset »

Det beste jeg har skaffet meg vedrørende støydemping, er Bose in ear hodetelefoner, med elektronisk støydemping. I tillegg til støydempingen, kan du høre på musikk. De fjerner 70-80% av støy, og er i tillegg fantastisk å bruke på fly, og lignende.

evergud
Innlegg: 29
Registrert: 25 aug 2012, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 2017

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av evergud »

Jeg prøvde et par sånne, men hadde problemer med å få dem til å sitte når jeg tok på hjelmen. Leiter stadig etter noe lignende som kan funke.

Svar