mc klær på budsjett

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av kjellv »

supersic skrev: 30 mai 2017, 19:10 Ja jeg føyk kanskje litt off topic selv med den første posten min, men ja så klart regntøy som koster 1200 i Norge kjøper ikke jeg fra utlandet for en tusenlapp heller
:thumleft

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Dansekris »

supersic skrev: 30 mai 2017, 15:41 Kjøp Dainese eller Alpinestars med engang så slipper du å angre på at du kjøpte all den jalladritten fra sharkbull som du garantert kommer til å gjøre.

Kjøp heller ikke dette i norske butikker hvis du ikke har lyst til å bruke masse penger da.
fc-moto.de kan trygt anbefales.
Les på størrelsekartet til hvert merke så skal det godt gjøres at du bestiller feil størrelse.
Hjelm, smaken er som baken selv sverger jeg til GT-Air
Med den logikken der kan man jo bare kjøpe en Panigale med en gang, så slipper man alle de billige drittsyklene man egentlig har råd til først!
Jeg, med andre, har IKKE råd til å svi opp mot ti lapper på "ekte vare".

Jeg har nettopp vært igjennom en runde med FC-moto. Jeg la inn bestillingen 4. april og fortsatt venter jeg på pengene tilbake for et produkt som ikke leverte. Så jeg vil anbefale å styre UNNA den butikken der med mindre du har veldig god tid og er bombesikker på at du har kjøpt riktig størrelse. Kundeservicen er veldig treig. Jeg tapte 600kr i fraktkostnader og ca 700kr i toll som jeg må søke om å få igjen.

Mitt tips til trådstarter er å tråle finn etter kupp. Jeg kjøpte min Dainese-dress for to år siden på finn for rundt 1500kr. Hadde det ikke vært for at den er i overkant fjollete i fargene for min mørke sjel hadde jeg beholdt denne til den falt fra hverandre.

Siden jeg skal på langtur i sommer skal jeg prøve meg på denne dressen.
https://www.xlmoto.no/mc-klaer-macna-im ... a-svart#?p
Bilde

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av supersic »

Dansekris skrev: 30 mai 2017, 19:38
supersic skrev: 30 mai 2017, 15:41 Kjøp Dainese eller Alpinestars med engang så slipper du å angre på at du kjøpte all den jalladritten fra sharkbull som du garantert kommer til å gjøre.

Kjøp heller ikke dette i norske butikker hvis du ikke har lyst til å bruke masse penger da.
fc-moto.de kan trygt anbefales.
Les på størrelsekartet til hvert merke så skal det godt gjøres at du bestiller feil størrelse.
Hjelm, smaken er som baken selv sverger jeg til GT-Air
Med den logikken der kan man jo bare kjøpe en Panigale med en gang, så slipper man alle de billige drittsyklene man egentlig har råd til først!
Jeg, med andre, har IKKE råd til å svi opp mot ti lapper på "ekte vare".

Jeg har nettopp vært igjennom en runde med FC-moto. Jeg la inn bestillingen 4. april og fortsatt venter jeg på pengene tilbake for et produkt som ikke leverte. Så jeg vil anbefale å styre UNNA den butikken der med mindre du har veldig god tid og er bombesikker på at du har kjøpt riktig størrelse. Kundeservicen er veldig treig. Jeg tapte 600kr i fraktkostnader og ca 700kr i toll som jeg må søke om å få igjen.

Mitt tips til trådstarter er å tråle finn etter kupp. Jeg kjøpte min Dainese-dress for to år siden på finn for rundt 1500kr. Hadde det ikke vært for at den er i overkant fjollete i fargene for min mørke sjel hadde jeg beholdt denne til den falt fra hverandre.

Siden jeg skal på langtur i sommer skal jeg prøve meg på denne dressen.
https://www.xlmoto.no/mc-klaer-macna-im ... a-svart#?p
Bilde
Ja for å kjøpe en jakke til 5 tusen er jo det samme som å svi av 300K på sykkel.
Når det kommer til ditt kjøp hos fc-moto gjelder vel samme regelen i denne tråden også, buy nice or buy twice.

Angående den dressen på xlmoto, har du sjekket den på biltema til 2K for jakke og bukse, er ikke sikkert den er noe dårligere

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Kjørte med tekstildress (bukse+jakke) fra Biltema i to sesonger. Funker som juling
Braaaaaap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Bjerknez »

TS spurte tidligere om hvilken regndress jeg anbefalte eller hvilken regndress jeg hadde. Jeg har svart på dette tidligere, men jeg har en Held Monzun regndress. Bestilte den fra en nettbutikk i Bergens traktene. Husker ikke navnet på den i farten.

Men kjøp den litt for stor. Gjør ingenting om den er litt stor. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av AJ »

Kona kjøpte en finskprodusert tekstildress i den lokale MC-butikken og prisen var slett ikke avskrekkende.
Husker ikke merkenavet i farten, men klærne har vart i mange år og har vist seg å være solide.
Dog mangler bukse og jakke lufteåpninger, som hun savner på ekstra varme dager.

Selv kjøpte jeg Held kjøreklær fra norsk nettbutikk.
Innrømmer samtidig at jeg er altfor lite "flink" til å handle i norske fysiske butikker... :redface .
Forøvrig tror jeg prisforskjellen i nettbutikk i inn- og utland og fysisk butikk her i landet i mange tilfeller er mindre enn det mange gir uttrykk for.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Ronning »

Finnes det mc-sko som er gode å gå i? Har et par støvler med steinhard såle, og blir skitlei hvis jeg må gå i byen el. med de.
Hva med slike feks.? https://shop.hoypuls.no/forma-urban-naxos-mc-sko-brun-

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av AJ »

Ronning skrev: 30 mai 2017, 22:01 Finnes det mc-sko som er gode å gå i? Har et par støvler med steinhard såle, og blir skitlei hvis jeg må gå i byen el. med de.
Hva med slike feks.? https://shop.hoypuls.no/forma-urban-naxos-mc-sko-brun-
Har disse selv, men de er vel antakelig en smule for "harry" og gammeldagse, regner jeg med... ;):
https://magasi.net/katalog/product_info ... s_id=10138

Uansett er de gode å gå i og har vist seg å være vanntette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av supersic »

Ronning skrev: 30 mai 2017, 22:01 Finnes det mc-sko som er gode å gå i? Har et par støvler med steinhard såle, og blir skitlei hvis jeg må gå i byen el. med de.
Hva med slike feks.? https://shop.hoypuls.no/forma-urban-naxos-mc-sko-brun-
De jeg har vært borti er relativt harde, tror det har med å gjøre at du ikke skal knuse helen din i en ulykke.
Bruker disse og de er ikke spesielt komfortable, men ikke alt for illeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av kjellv »

Ronning skrev: 30 mai 2017, 22:01 Finnes det mc-sko som er gode å gå i? Har et par støvler med steinhard såle, og blir skitlei hvis jeg må gå i byen el. med de.
Hva med slike feks.? https://shop.hoypuls.no/forma-urban-naxos-mc-sko-brun-
MC-sko bør gi deg en god beskyttelse mot uhell og om ulykken skulle ramme deg. Det er mange ting de skal beskytte deg mot. Den skal gi støtte for alle knoklene i fot og ankel om foten får en plutselig kontakt med noe mens du kjører, derfor helst ikke være unødvendig stor og romslig. Sålen skal være ganske stiv, og den bør være hard. Den skal for eksempel ikke suge seg fast i asfalten slik en joggesko skal, men kunne skli på veidekket. Sålen bør gi solid støtte sideveis i tilfeller der foten er i klem mellom en bil og sykkelen. Den bør ikke ha snøring, men om den har snøring må snøringen sikres så den ikke henger og flagrer omkring. Det har vært tilfeller der snøring har hengt seg fast i sykkelen, girpedal eller fotkviler. Stopper man da sykkelen ved rødt lys for eksempel, risikerer man at foten er fast og man velter ut i motgående kjørefelt fordi man ikke klarer å sette ned foten :O
Men selvfølgelig.. Den bør være god å ha på, den må være passe varm på kalde dager og ikke klam og tett på varme dager og den bør tåle mye vann. (bare legg merke til det, når veien er våt vil alt vannet som spruter til siden av framhjulet treffe akkurat på støveltåa!)
Det er, så vidt jeg vet ingen andre fottøy jeg kjenner til vi stiller så høye krav til. For min del, å rusle gjennom byen med disse skoene anser jeg som et underordnet dilemma..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Bjerknez »

Når man er på MC tur så trasker man som oftest fra bensinpumpa til stasjonen, til restauranten (man parkerte rett på utsiden av) eller fra garasjen og inn i huset. Skal man på fottur i Rondane så bør man nok ta med seg både aandre sko og klær forøvrig.

Jeg har vertfall disse støvlene:
https://www.xlmoto.no/mc-stovler-tcx-s-speed-gtx#?p

Faktisk veldig gode og ha på seg og jeg kan gjerne gå tur med bikkja rett etter jobb med disse. Men dem knirker en del (hvis man ikke smører skinnene med silicone spray), men det bryr meg ikke så mye. Det er så klaart GoreTex også, så helt vanntette. Meget fornøyd med disse! :)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Ronning »

Skjønner at sko for mc har og skal ha en beskyttende funksjon, men det må da gå an å finne et kompromiss mellom maksimal beskyttelse og maksimalt ubehag tenker jeg. For min del er mc både et fremkomstmiddel, og hobbykjøretøy, og det innebærer at jeg tilbringer en del tid utenfor salen også. Får vurdere en toppboks med skobytte kanskje?
Skoene jeg har nå har jo så harde såler at jeg i tillegg høres ut som hest som kommer trampende...

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av supersic »

Hadde jeg hatt sykla dine hadde jeg lett farta rundt i crossstøvler, image foran komfort

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Bjerknez »

Ronning skrev: 30 mai 2017, 22:38 Skjønner at sko for mc har og skal ha en beskyttende funksjon, men det må da gå an å finne et kompromiss mellom maksimal beskyttelse og maksimalt ubehag tenker jeg. For min del er mc både et fremkomstmiddel, og hobbykjøretøy, og det innebærer at jeg tilbringer en del tid utenfor salen også. Får vurdere en toppboks med skobytte kanskje?
Skoene jeg har nå har jo så harde såler at jeg i tillegg høres ut som hest som kommer trampende...
Ja, når jeg går på parketten hjemme på morgenen med mine støvler så vekker jeg hele huset :lol
Men dem er faktisk veldig behagelig å gå i. Kunne lett gått en mil med disse på ren asfalt. Har hatt dem på meg en tur i skogen med bikkja. Spesielt når det regner.

Ikke tro at alle mc støvlene som ser ut som slalomstøvler er vonde og gå i. Noen er det, men kjøper du de rette som passer DINE bein så vil du nok bli overrasket. TCX er kjent for å ha ganske brede såler og siden jeg haar ganske brede føtter så fant jeg ikke noen som vaar behagelige før jeg prøvde de TCX støvlene.

PPrøvde noen fra Sidi også, men dem klarte jeg nesten ikke å gå rundt i butikken med en gang.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 298
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Ronning »

supersic skrev: 30 mai 2017, 22:41 Hadde jeg hatt sykla dine hadde jeg lett farta rundt i crossstøvler, image foran komfort
Jeg har nok et image som ikke passer på noen som helst sykkel. Blandingsstil er vel ordet, men ja, crosstøvler er på ønskelista, men ikke for bybruk.

Svar