mc klær på budsjett

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

mc klær på budsjett

Legg inn av arcticviking »

heisann

trenger kjøreklær til primært småkjøring/bykjøring, men må også funke på noen timers tur ut av byen en gang i blant.
jeg sitter å ser på disse mc klær pakkene dem selger på diverse sider på nettet på rundt 5-7000kr.jakke,bukse,hjelm,hansker og sko.
jeg er helt blank på merker innen mc bekledning og google er min venn :crazy:
det jeg har funnet ut er at bullfighter er ---->bullshit.
det er litt synd for jeg syns klærne ser kule ut, og holdte på å trykke "kjøp".
omtalene jeg fant om merket var noen år gammle så lurte på om,
merket har kommet seg noe kvalitetsmessig siste 5 årene?

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av kvase »

Du får hva du betaler for som regel men man kan vel ikke forvente seg det ypperste å betale slik du betaler for noe av semre kvalitet.
.
Billig butikk + nettbutikk http://www.welldone.no/ -
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Bjerknez »

Her får du nok like mange meninger som det finnes medlemmer vil jeg tro, men selv så velger jeg å kjøre med noe som lufter litt og som ser litt casual ut. Jeg kjøpte MC buksa samt jakka mi på Sharkspeed i Trollhattan. ga vel 2.500,- til sammen og den holder sammen enda. Bakdelen her er at den er verken vind eller vanntett. Det fikser du ved å kjøpe en regndress som du kan dra på deg de dagene det blir kaldt eller det regner.

En god regndress koster nok rundt 1000-lappen. Selv anbefaler jeg Held Monzun regndressen.

Hvis du vil ha noe som er både vindtett og vanntett samr med tipp topp sikkerhet så må du nok vesentlig opp i pris. Det er vel Klim og Rukka som troner øverst på listen vil jeg tro.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av kjellv »

Både iXS og Machna har gode klær innenfor ditt budsjett. Gode klær som fungerer godt mellom f.eks. 6 og 28 grader.
Utfordringen er å finne klær som er relativt vanntette men som det likevel går an å overleve i en varm sommerdag.. Med relativt vanntett betyr at klærne skal holde tett i regnbyger, men i vedvarende regnvær er det som regel en overtrekks regndress som blir løsningen. Sommervarmen kan du løse mye av ved å velge en lysere dress. Helt svarte klær tar til seg all solvarmen, og er den ganske tett så slipper den ikke ut fukt og varme uten GoreTex membran.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av KåreDump »

arcticviking skrev: 30 mai 2017, 10:27 jeg er helt blank på merker innen mc bekledning og google er min venn :crazy:
det jeg har funnet ut er at bullfighter er ---->bullshit.
Nja..... kjenner mange som har kjørt med Bullfighter i mange år uten å ha noe å utsette på kvaliteten.
Biltemas hjelmer (som nok er det merket som får mest tyn både her inne og andre steder) får gang på gang meget gode testresultater...
Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 10:36 En god regndress koster nok rundt 1000-lappen. Selv anbefaler jeg Held Monzun regndressen.
Til mitt bruk er det enkleste og billigste best, rengsett fra Jula (79,- per del) funker knall på en RoadKing med oppreist kjørestilling.
Alt annet har på ett eller annet vis hatt lekkasjer, uansett prisklasse! :twothumbs:
Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 10:36 Hvis du vil ha noe som er både vindtett og vanntett samr med tipp topp sikkerhet så må du nok vesentlig opp i pris. Det er vel Klim og Rukka som troner øverst på listen vil jeg tro.
Har hatt Rukka GoreTex (har vel enda jakka?) var/er potte tett, og pusta greit, men syns de ble j#¤#¤ varmt på varme dager!
Og så så man jo litt ut som en snøscooter-kjører/snowboarder (joda, vi HD-førere er litt forfengelige)...
Og så er jo prisen hinsides all fornuft!!
Greit at du kan ha samme dressen i 10-12år uten problem, men vil man det?? :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av AJ »

Heisan arcticviking og velkommen hit til oss på MCsiden.no :vs

Selv har jeg brukt Held tekstil og skinnklær og vært sånn brukbart fornøyd med disse selv om de har hatt noen svakheter med sømmer hvor tråden har løsnet.
Men i all hovedsak har dette vært billige og bra kjøreklær.

Jeg har også tatt sjansen på kjøreklær fra Sharkspeed (Alive) og er rimelig godt fornøyd med X-Tech jakka og bukse herfra.
Litt uheldig var jeg antakelig med jakka hvor del aom drar sammen glidelåsdelene knakk i to etter få gangers bruk. Åpenbart en produksjonsfeil og noe jeg aldri tidligere har opplevd på YKK glidelåser, som går for å være blant de beste.
Dette skjede på det innvendige regntrekket, som jeg fant ut at jeg sjelden eller aldri bruker likevel.
Det neste som skjedde var at disse håndtakene på jakkelommene løsnet uten at jeg brydde meg noe om det. Lommene med borelås åpnes og lukkes fint ut disse små håndtakene.
Utover dette er jeg godt fornøyd med denne jakka, som har mange luftelommer som fungerer veldig bra.
Litt stivt tekstilmateriale, men jakka virker solid.
Har ikke sjekket hvordan den er i regn siden jeg alltid bruker regndress utenpå i slikt vær.

Buksa er også bra, selv om jeg gjerne skulle sett en bedre løsning på lommene til knebeskytterne.

Uansett er dette rimelig klær som ser ut til å ha god kvalitet på det som er viktig; godt med beskyttelse, solide sømmer og tekstilstoff som virker robust.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Bjerknez »

Greit at du kan ha samme dressen i 10-12år uten problem, men vil man det??
Nei... :redface

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Geiroe »

Du skriver ingenting om hvor i landet du holder til, klær, hjelm sko må prøves!!! Da kan du gjerne få forskjellig størrelse på bukse og jakke, hvis det passer best. Du kan prøve forskjellige hjelmer, og finne en som passer ditt hode. Du kan mot et tillegg velge noe som ikke følger pakka osv. ikke kjøpe pakka først og deretter bytte ut det som ikke passer.
Jeg kjøpte en ferdig pakke på Hof. Jofama bukse og jakke, Shoei hjelm, Halvarsons hansker, og husker ikke støvler. Helt greit, og med BMW regndress fungerer dette bra. Hvis du ikke har 15-20.000.- og legge i utstyr da. Det må du ihvertfall ha for å kunne velge fra øverste hylle.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Stian87 »

Dette er kanskje en håpløs anbefalning, men start med å kjøpe litt og så supplerer du etter hvert. Opplever ikke at det er noe klær som passer i alle situasjoner. Alle klær har sine postive og negative sider.

Jeg har en todelt skinndress selv som er mitt absolutte favorittplagg, aerodynamisk og du får en heelt annen kontakt med sykkelen. :thumleft Jeg bruker alltid denne når jeg kjører for å ha det gøy. Til gjengjeld er det ikke plass til noe som helst mer enn ryggskinne og superundertøy. Skinnet er greit vannavstøtende, men holder ikke i lengden. Skal du bruke sykkel til og fra jobb for eksempel må du ha med skift, i tillegg til at det er null oppbevaringsplass. Dressen kostet vel rundt 8 lapper ny.

Jeg har også en tekstiljakke med D-dry membran og en tekstilbukse med Gore-Tex som kan festes sammen. Dette tøyet bruker jeg til jobb og når jeg skal reise bort, her er det plass til vanlige klær under, det er for du kan ta inn og ut, og det er en haug med lommer. Membranen er i tillegg "vanntett", og har til gode å bli våt selv under ganske voldsomme skyll. Dog har jeg aldri kjørt over en lengre periode enn en time i skikkelig regnvær. På varme dager (18+) koker jeg imidlertid over med klær under. Totalt kostet vel denne kombinasjonen 6,5 lapper.

Jeg driver også å anskaffer meg såkalt casual klær, jeans med Kevlar, forsterkede sko og en mer casual skinnjakke med beskyttelse. Jeg planlegger å bruke dette antrekket på finværsdager til og fra jobb og kanskje til litt rulling. regner med å bruke rundt 6,5 lapper på dette også.

Jeg startet med skinndressen, det har jeg ikke angret på. Jeg kjørte i minusgrader i hele oktober og det gikk helt fint. Mer behagelig med tekstil, men til gjengjeld synes jeg nok skinndressen har best egenskaper all around. I tillegg ser den fet ut, har best beskyttelse og er uslålig mtp kontakt med sykkel
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Royal »

Det kommer også ann på om du vil ha lær eller tekstilklær. Det er fordeler og bakdeler med begge.

Jeg foretrekker lær og kjører selv i heldress

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av arcticviking »

vanvittig god respons på dette forumet. takker for svar og inspill.
tenker kansje det er best å dra innom en forhandler å prøve litt utstyr.
har før kjøpt klær på nett og brukt 3 forsøk på å få eu bukse som passer.retur retur retur.
bor foresten i bodø, hvis noen vil anbefale en butikk :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Bjerknez »

Skinn går vel for å være det sikreste når man rusher bortover asfalten. Skinn er vel også delvis vanntett. Vertfall en stund... helt til vannet trenger igjenom. Da må man belage seg å henge den på tørk noen dager. Kjipt når man er på langtur.

Personlig sverger jeg til stoff og en regndress. Funker som fjell. Ja, jeg har også eid en Klim dress til 10-lapper. Men det passer seg jo ikke å kjøre med Klim dress når man kjører en S1000R (synes jeg). Litt forfengelig må man få lov til å være... :redface

Marcuzani
Innlegg: 62
Registrert: 18 jul 2015, 09:53
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS 765

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Marcuzani »

Vurderer MC jakke til madammen, er det noen som har erfaring med Sharkspeed? Jakken i linken virker jo ganske OK.
https://sharkspeed.no/product-prospect

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har en tekstil dress fra Sharkspeed og en skinnbukse og jakke. Ikke noe galt med dem vertfall. Har hatt skinnbuksa og jakka i snart fire år og tekstiljakka/buksa i to år.

Men har også hørt noen som ikke er så fornøyde med klær derfra. Men er jo billig da... også kan man bytte oftere...

Brukeravatar
LinnSurion
Innlegg: 94
Registrert: 23 feb 2005, 23:54
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: mc klær på budsjett

Legg inn av LinnSurion »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 14:35 Skinn går vel for å være det sikreste når man rusher bortover asfalten. Skinn er vel også delvis vanntett. Vertfall en stund... helt til vannet trenger igjenom. Da må man belage seg å henge den på tørk noen dager. Kjipt når man er på langtur.
Ja det er ikke tull! Husker jeg kjørte sykkelen hjem fra Bodø en sommer og hadde et lavtrykk som fulgte meg hele veien. Jeg hadde regndress, men det går gjennom den til slutt. Under hadde jeg en skinndress som ikke hadde blitt smørt på noen år. Jeg sov i tillegg i telt. Det var en våt og kald affære.

Tilbake til arcticviking:
Jeg synes gode støvler er et must, er en tørr og varm på beina kan en overleve masse. Det er også lurt, når du prøver klær, at du strekker og vrir og vender på deg, slik at du forsikrer deg at klærne ikke glipper for mye. Det er mye varmetap fra ankler, håndledd, hals og mellom jakke og bukse.
Og siden du bor i Nordland (har bodd i Bodø selv) med dårlig belyste tunneler vil jeg anbefale hjelm med innebygd solvisir som du kan "slide" opp og ned med en hendel på utsiden av hjelmen. Type: http://www.shoei-europe.com/uk/products/GT-Air Og nå begynner det å komme flere hel-hjelmer med den funksjonen. Det er nok slik at en helhjelm er en del tryggere en enn åpningshjelm. En interessant tråd om hjelmer er her: viewtopic.php?f=14&t=11897
Broom broom

Svar