Hvor lenge holder en hjelm?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Newhill »

Ja?
Hvor lenge holder en hjelm?
Trenger man noen gang å bytte ut en hjelm så lenge man ikke mister den tusen ganger i bakken og hakestroppen ikke henger i en tynn tråd?

-newhill
Kan ikke alle bare være venner?

unXnown
Innlegg: 34
Registrert: 19 jan 2017, 01:46
Motorsykkelen din: Suzuki Gsr 600, Kawasaki

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av unXnown »

Denne videoen var bra synes jeg: https://www.youtube.com/watch?v=9s1bEFcujpU

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Jompa »

Jeg vet ikke hvor lenge man kan regne med at en hjelm er "som ny", den forrige jeg hadde holdt i mer enn 20 år.
Måtte bytte hjelm da visiret forsvant for meg på min første langtur etter omtrent 25 år, og nytt visir ikke kunne skaffes lenger............

Iflg produsentene varer ikke en hjelm så lenge, men så skal vel de selge oss nye hjelmer.
Faktum er i alle fall at UV-stråling forringer alle typer plast, jo mer en hjelm er ute i sola, dess fortere blir den sprø i skallet.
Og 25 år er nok i eldste laget, selv om hjelmen min var lagret tørt og kjølig de fleste av årene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Newhill »

-og er dette noe å bry seg om?
Bilde

Det er hakereima som begynner å bli frynsete der hvor den er festet i D-ringene...

Det er en Schuberth SR1, kjøpt i 2012 (hvis jeg ikke husker helt feil).
Kan ikke alle bare være venner?

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Dykkeren »

Produsentene sier litt forskjellig. 5-7 år på Schuberthjelmer etter det jeg har hørt. Min erfaring er at etter ca 40 000 kjørte km med samme hjelm, så begynner passformen å bli dårlig (mer slarkete, sitter ikke passe stramt/tett på hodet).

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av LarsE »

Når den er 5 år gammel og reima begynner å bli frynsete ville jeg ha byttet den ut. Stråling, olje og kjemikalier fra deg, oppvarming og nedkjøling tærer på beskyttelsen i en hjelm, de sier også at ett av lagene i hjelmer tørker ut over tid. Alle som har med motorsykler å gjøre er enig i at de må byttes ut, eneste de er uenig i er vel etter hvor lenge. Ser ut som de fleste mener 5 år er riktig, så velger selv å bruke det (også har jeg tilfeldigvis lyst på ny hjelm akkurat nå :knegg )

Toven

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Toven »

Ikke hvert år i følge lommeboka... men helst hvert år i følge kjøpesuget :-# :x

Holder meg til 3-5 år. Maks for meg er 5 år på en hjelm.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av cannon »

Dette er vel omtrent som å spørre "hvor lang er en strikk" ;-)
Alder på hjelmen er i seg selv en faktor, både fordi den eldes rent fysisk, og fordi nye hjelmer stadig utvikles i retning av bedre sikkerhet og komfort.
Hvor mye og hvordan hjelmen er brukt spiller også inn. Fysisk slitasje på rem og polstring er jo lett å observere. I tillegg vil selve skallet forringes, og ikke minst vil "isoporen" ta skade av svette og aldring.
Ved normal bruk på vei, uten for mye hardhendt behandling og svetting i potta så vil jeg tro at 5 år er "lengste levetid".

En god regel er at hjelmen skal sitte godt på hodet uten at hake-rem er festet. En gammel velbrukt hjelm blir "løs" etter hvert.

Jeg tror også at kvalitet (og derav ny-pris) på hjelmen har betydning. Jeg er nå så uheldig at jeg må låne en (ny) Biltemahjelm noen dager....bevare meg vel for ei potte. (Og jeg er ellers svært fornøyd med det meste jeg kjøper fra BT :-)

Og til alle som bytter etter 3-5 år: knus potta, ikke selg den på Finn!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Bjerknez »

Kjøpte en hjelm til kjærringa (en slik billighjelm til 1000-lappen) da hun skulle teste ut MC livet som passasjer. Den hjelmen ble nøyaktig 8 uker gammel, helt til jeg dro av en slikkelig snørrbombe i hjelmen hennes (nys). Ble det reneste infernoet inni hjelmen og den lukter rart ennå. Tror det bare er å kaste den.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av MGR1 »

Glassfiber har en levetid på 30 år eller mer, selv ute i vær og vind. Dette er godt kjent både fra fly- og båtbransjen. Når det gjelder hjelmer så er det levetiden på foret som bestemmer når den må byttes ut. Erfaringsmessig vil skumgummi begynne å miste passformen etter 5-10 år, og begynne å smuldre opp etter 15-20 år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 18 apr 2017, 15:00 Kjøpte en hjelm til kjærringa (en slik billighjelm til 1000-lappen) da hun skulle teste ut MC livet som passasjer. Den hjelmen ble nøyaktig 8 uker gammel, helt til jeg dro av en slikkelig snørrbombe i hjelmen hennes (nys). Ble det reneste infernoet inni hjelmen og den lukter rart ennå. Tror det bare er å kaste den.

Hadde hun hjelmen på seg når du dro av den snørrbomba ? Det kan i tilfelle forklare infernoet som oppstod.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Bjerknez »

Var nok jeg som hadde på meg hjelmen :)

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Newhill »

Jeg kom til den beslutningen at jeg går til innkjøp av en Arai Quantum-ST pro. Da har jeg gått fra Shoei til Schuberth til Arai. Jeg gleder meg til den kommer. Håper designet på hjelmen lever opp til forventningene.
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av Sir Limpalot »

Da vi plukket frem fruens gamle hjelm (ca 20 år, vil jeg tro, kjøpt inn før min tid) var den seig og jeg kunne skrape av den svarte fargen med neglen.
Aner ikke hva som har skjedd, men det ytterste laget var altså seigt/mykt, den har vært lagret innomhus, hele tiden.
Den gikk i søplhengeren, for å si det sånn.
(Hvor den ble plukket opp av jentungen på ti, nå bytter de på å ha den på seg og fly rundt i hagen og denge hverandre i hodet)
Så da ble det nye Origine-hjelmer på begge jentene mine. :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvor lenge holder en hjelm?

Legg inn av dypen »

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar