Ryggskinne???

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

Skjønner ikke helt greia med disse ryggskinnene/ rustningene, sikkert fint for å få løfta brystkassa og dra inn magan, men for noen av oss har forfallet kommet forlangt til at de redder oss i så måte. Er ikke ett av poengene at vi skal være ledig i bevegelsen? Stroppe fast ett skjellet som gjør oss enda stivere? Trodde mange av ulykkene skjedde på grunn av at vi stivna i ulykkesøyeblikket.
Ser for meg en unge i barnhagen en vinterdag, så godt påkledd at en står og fryser fordi en ikke greier å røre på seg.

Er vel ett par andre ting vi kan gjøre for å øke sikkerheten vår, men det er kanskje ikke så tøft. Fargevalg på klær og sykkel, dra av litt på rulla og tenke litt på mulige farer som kan dukke opp rundt neste sving.
Kan jo hende jeg har forvilla meg dit, med bare ryggplate i jakka. :O

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 17:43 Skjønner ikke helt greia med disse ryggskinnene/ rustningene, sikkert fint for å få løfta brystkassa og dra inn magan, men for noen av oss har forfallet kommet forlangt til at de redder oss i så måte. Er ikke ett av poengene at vi skal være ledig i bevegelsen? Stroppe fast ett skjellet som gjør oss enda stivere? Trodde mange av ulykkene skjedde på grunn av at vi stivna i ulykkesøyeblikket.
Ser for meg en unge i barnhagen en vinterdag, så godt påkledd at en står og fryser fordi en ikke greier å røre på seg.

Er vel ett par andre ting vi kan gjøre for å øke sikkerheten vår, men det er kanskje ikke så tøft. Fargevalg på klær og sykkel, dra av litt på rulla og tenke litt på mulige farer som kan dukke opp rundt neste sving.
Kan jo hende jeg har forvilla meg dit, med bare ryggplate i jakka. :O
"Å stivne" handler ikke om begrenset bevegelighet, men manglende reflekser pga stivnet psyke. Som i "stiv av skrekk". Uansett hvor defensivt man kjører, så kan man rammes av en ulykke. Det kan skyldes ting i veibanen, grus, olje, diesel, kombinert med motlys, lys fra møtende trafikk, grevling, rådyr, ælj, eller et hav av andre ting som kan forårsake at man må en tur i bakken.

Bortsett fra en sårbar ryggsøyle, så er alle ledd også utsatt, spesielt skuldre, albuer, håndledd, knær og ankler. Når jeg kjører i tekstil, uansett type, så har jeg alltid på meg beskyttelse. Superkjipt å bli varig invalid pga manglende beskyttelse.

I tillegg til rustningen fra Dainese, med 6 ledd i ryggskinna, pluss bryst og leddbeskyttelser, så bruker jeg også knebeskyttere fra Nofear. Billig måte å slippe unna ødelagt knær på ;)
IMG_0761.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

Joa.. Er en billig måte å kjøpe seg trygghet som overhode ikke er der og som heller ikke vil bli der uansett hvor mye du polstrer deg.
Hvordan påvirker disse rustningene nakken i en eventuell ulykke, stiv under og en tung hjelm på nøtta....? :-k
Skjønner det forsatt ikke jeg. :[-(

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Ryggskinne???

Legg inn av supersic »

Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 19:08 Joa.. Er en billig måte å kjøpe seg trygghet som overhode ikke er der og som heller ikke vil bli der uansett hvor mye du polstrer deg.
Hvordan påvirker disse rustningene nakken i en eventuell ulykke, stiv under og en tung hjelm på nøtta....? :-k
Skjønner det forsatt ikke jeg. :[-(
Kanskje best å kjøre uten hjem da, så slipper du disse nakkeskadene

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Ryggskinne???

Legg inn av supersic »

Jeg er enig i at mye utstyr gir falsk trygghet og jeg er av de som ikke bruker annet enn mcjakke og olabukse med kevlar.
Men mer utstyr er bedre enn mindre utstyr, de fleste ulykker er at føreren bare går på trynet og da er polstring gull.

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

Jeg er ikke enig i at mer utstyr er bedre enn mindre utstyr. :-k
Jeg mener at riktig utstyr er bedre en feil utstyr. Og trer du på deg noe kan det fort få konsekvenser for noe annet. Har ikke sett noe forskning på akkurat dette, men er skeptisk. :sk?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Zettexx »

Etter å ha spiddet en elg, brukket rygg og nakke samt nesten samtlige ribbein, krageben, punktert lunge....

Så skal jeg fortsette å bruke ryggbeskyttelse, knebeskyttelse, skulder, albue, hofte, lårbeinsplate ..... Går nå opp det hakket til hel rustning, hvis jeg finner noe greit, for å også beskytte ribber og øke beskyttelsen for ryggen. Støvler av god kvalitet sørger for skinnleggene til rett under kneet.

Akkurat den dagen kjørte jeg med den gode gamle skinndressen med en god stor ryggplate, god hoftebeskyttelse, litt dårligere kne og skulder beskyttelse. Den var polstret og dobbelt lag rundt bryst og rygg, som da gav god trykkutjevning, men ikke optimalt. Ingen brudd i ben,armer, knær osv. Hjelmen hadde såvidt noen riper på. Ingen kuttskader, takket være den gode gamle dressen og støvler som ble flerret til siste lag....

Når legene klippet av dressen, mens de pumpet inn blodposer for å holde meg i live og jobbet med å stoppe de indre blødningene, var de veldig på hugget med at jeg levde bare grunnet utstyret....Underveis gjennom systemet traff jeg stadig leger som selv kjørte heftige r-sykler (bl.a. en med Ducati "Pannegal"), som påpekte det samme. Takket være godt kjøreutstyr var det relativt få alvorlige skader og dødsulykker etterhvert. Ikke et skrap på hanskene....

Kevlar bukser og ei jakke holder for det meste i småulykker, velt i kryss osv. Men, det holder ikke når det blir bråstopp langs landeveien, eller i en elg.

Det var nok bare flaks at jeg hadde denne polstrede dressen den dagen. Og kom ut fra sykehuset uten gips noe sted.

Har nå høyere nivå på beskyttelsen, men mangler trykkutjevningen som polstringen gav. Derfor blir det rustning. Og nei, jeg trenger ikke det for å holde magen på plass, det sørger jeg for på andre vis. Skal du kjøre R sykkel uten å slite deg ut, må du holde deg litt i trening.

Nå er alt kjøpt nytt, med dagens nivå, og da blir skinnet tynnere...Dessverre klarte jeg ikke å finne en dress av den gode gamle typen.

Nå vet jeg at ingen vil lære av andres erfaring, det er ikke noe nytt. Jeg var bare noe flaksemusemillimeter fra å bli lam. Har mistet litt følelse i fingrer som følge av nakkebruddene. Øver på knapper og glidelåser fortsatt. Clutch og brems går greit. det er finmekanikken som svikter, så det blir vanskelig å håndtere de "blinde skruene".

Satser på at jeg finner noe praktisk og greit innen sesongen er i ordentlig gang. Anbefaler andre å gjøre det samme.

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

Nå har ikke jeg noe imot sikkerhetsutstyr og har kanskje brukt mer en enkelte andre på sikkerhet, og din ulykke beviser at det virket. Det var noe som gikk å lappe sammen. Men jeg kjøper ikke den usett at mer sikring er bedre sikring. Tror forsatt på riktig sikring.
Hvis nakken skal få all belastningen i stede for å fordele den.... ?
Men heldigvis vi tar selv våre valg, både av sykkel og sikkerhetsutstyr.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Ryggskinne???

Legg inn av supersic »

Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 21:15 Nå har ikke jeg noe imot sikkerhetsutstyr og har kanskje brukt mer en enkelte andre på sikkerhet, og din ulykke beviser at det virket. Det var noe som gikk å lappe sammen. Men jeg kjøper ikke den usett at mer sikring er bedre sikring. Tror forsatt på riktig sikring.
Hvis nakken skal få all belastningen i stede for å fordele den.... ?
Men heldigvis vi tar selv våre valg, både av sykkel og sikkerhetsutstyr.
Hvilket utstyr er det som belaster nakken som du velger å ikke bruke?

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

Er det ikke den derre ryggskinna/rustningen vi snakker om her da?
Som jeg sier, jeg er skeptisk til om den kombinasjonen er positiv. Kan bli for stivt. :-k
Hva andre gjør angår egentlig ikke meg, jeg bare mener noe om det.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ryggskinne???

Legg inn av JK95 »

Dainese har kommet med kjøreklær med airbag, noe jeg seriøst vurderer. Foreløbig gir de ikke beskyttelse for ribbein, men det er på forskningsstadiet, og kommer i år på racingdressene deres. Men i hovedsak dekker de skuldre og rundt nakke, for å passe på de områder hjelm treffer. Søk det opp, de er ikke ille.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 21:15 Nå har ikke jeg noe imot sikkerhetsutstyr og har kanskje brukt mer en enkelte andre på sikkerhet, og din ulykke beviser at det virket. Det var noe som gikk å lappe sammen. Men jeg kjøper ikke den usett at mer sikring er bedre sikring. Tror forsatt på riktig sikring.
Hvis nakken skal få all belastningen i stede for å fordele den.... ?
Men heldigvis vi tar selv våre valg, både av sykkel og sikkerhetsutstyr.
Men nå handlet dette om ryggskinner da. Og så ble det litt utvidet fordi at ryggskinner også kommer i varianter med beskyttelse på skuldre, albuer osv. Jeg sliter litt med å forstå at du mener at dette kan være "falsk trygghet". De områdene som er beskyttet med slikt utstyr, vil jo naturligvis tåle mer enn dersom man ikke hadde denne beskyttelsen.
Men hver sin lyst. Noen kjører jo rundt i T-skjorte og shorts, og kjenner seg udødelige :roll

Rotehuggu
Innlegg: 22
Registrert: 17 feb 2017, 13:59
Motorsykkelen din: XT-ZE

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Rotehuggu »

TGR skrev: 05 mar 2017, 22:21
Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 21:15 Nå har ikke jeg noe imot sikkerhetsutstyr og har kanskje brukt mer en enkelte andre på sikkerhet, og din ulykke beviser at det virket. Det var noe som gikk å lappe sammen. Men jeg kjøper ikke den usett at mer sikring er bedre sikring. Tror forsatt på riktig sikring.
Hvis nakken skal få all belastningen i stede for å fordele den.... ?
Men heldigvis vi tar selv våre valg, både av sykkel og sikkerhetsutstyr.
Men nå handlet dette om ryggskinner da. Og så ble det litt utvidet fordi at ryggskinner også kommer i varianter med beskyttelse på skuldre, albuer osv. Jeg sliter litt med å forstå at du mener at dette kan være "falsk trygghet". De områdene som er beskyttet med slikt utstyr, vil jo naturligvis tåle mer enn dersom man ikke hadde denne beskyttelsen.
Men hver sin lyst. Noen kjører jo rundt i T-skjorte og shorts, og kjenner seg udødelige :roll
Men nå er det nå ryggskinner jeg mener noe om, og om du mener at jeg kjører i T-skjorte og shorts sier det vel mer om hvordan du leser innleggene en hva jeg bruker som kjøreutstyr.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 22:28 Men nå er det nå ryggskinner jeg mener noe om, og om du mener at jeg kjører i T-skjorte og shorts sier det vel mer om hvordan du leser innleggene en hva jeg bruker som kjøreutstyr.
Jeg skrev ikke, og mente ikke, at DU gjør det. Jeg bare peker på at oppfatningene om hva som er ok spriker veldig. Det jeg forsøkte å få frem, er at jeg ikke forstår hvorfor du mener at en ryggskinne kan representere falsk trygghet? Hvordan mener du at den kan være så stiv at det kan gi verre skader på nakken? Hva baserer du din skepsis på? Hvilken teori kan tilsi det?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Zettexx »

Kommer ikke utenom at kostnad må vurderes. Det er dessverre ikke til å komme utenom. Airbag er fremdeles i dyreste lagt, og usikkert.

Ryggskinne og nakke. Det viktigste for nakkeslengen er hjelmens tyngde. Ryggskinnen er vanligvis såpass løst at den gir seg, så det skal ikke være et problem.

Bruk av sikkerhetsutstyr kan påvirke erstatningen ved førerulykke, og kan i fremtiden påvirke årspremien.

Nå skal ikke jeg evangelisere for alt av utstyr, men standarden bør være med ryggplate og leddbeskyttelse.

Nå er det 40 år siden vi kjempet for hjelmpåbudet.

Svar