Ryggskinne???

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Hansien »

Hadde en tur til butikken nå i sommer hvor jeg innså etter at all bekledning var på at denne fortsatt hang på plassen sin og tenkte "pyttsann". Jeg har ikke følt meg så naken på flere år..

Er viktig å kjøpe ei av god kvalitet. Både fordi den dagen det går galt så er det verdt det, men også pga komforten til ryggskinna frem til den dagen ting går skeis.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ryggskinne???

Legg inn av FredrikE24 »

Å ha løs skinne passer ikke alle, på en dag jeg er ute på jobb kan jeg fort kle av og på meg hele dressen rundt 10 ganger. Da må jeg ha det enkelt. Ryggskina på Klim er hvertfall helt løs i ryggen, det som skiller den fra direktekontakt med ryggen er en tynn netting. Så den henger helt løst innenfor inntil jeg legger over beltet. øvre delen er festet med stropper ved skuldrene, beltet er mot midten. Skal brått la den stå midt nedi Oslo sentrum, da må jeg ha mulighet til å pakke alt sammen og låse det i koffertene på sykkelen. :thumleft Kan ikke ha en løs skinne i tillegg.

Er derfor et godt alternativ, jakka koster flesk, men du verden og god den er. Holder deg også HELT knusktørr i all slags vær.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Skogstrollet »

TGR skrev:
Skogstrollet skrev: Bilde
Jeg har en sånn ( for herrer). Kanonkjekk. Bare å tømme skinnjakker og Goretexjakker for dårlig beskyttelse over det hele, og bruke denne uansett. :thumleft
:thumleft
Nå er det faktisk relativt god beskyttelse i jakkene mine, men foretrukker uansett noe som sitter litt bedre på plass :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

Skogstrollet skrev: :thumleft
Nå er det faktisk relativt god beskyttelse i jakkene mine, men foretrukker uansett noe som sitter litt bedre på plass :)
Joda. De fleste jakker i salg her hjemme har jo CE-godkjente beskyttelser ved albu og skuldre. Men min erfaring er at man ofte kjøper jakker med plass til litt varmt superundertøy osv, og ikke for trange slik at det er ukomfortabelt å kjøre med. Resultatet at det er ofte at f.eks. albue-beskyttere lett sklir vekk fra albuen, og med tvilsom beskyttelse som resultat. Med en rustning så er man beskyttet over det hele, uansett annen påkledning. I tillegg får man nyrebelte og skikkelig ryggskinne, så det blir et helt annet nivå av beskyttelse enn hva man finner i de fleste jakker :)

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6965
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Jompa »

CE-merkinga er ganske verdiløs når det gjelder beskyttelse, den angir egentlig bare at det som er CEmerka ikke fører til skade ved normal bruk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Ryggskinne???

Legg inn av gorbys »

Prøvde meg en sesong med halvarsons ryggplate men, endte opp med å selge den og heller oppgradere den som er integrert i jakka. Var ikkje noko for meg iallefall. Eit kompromiss kanskje, men No er nå iallefall ryggbeskyttelsen med på kvar tur. Og Alpinestars jakka mi sit som eit skudd så eg trur ikkje dei forskjellige beskytterene flytter seg så alt for mykje når eg treff asfalten, der trur eg diverse tekstildresser er adskillig værre, men kanskje er der fordi folk kjøper dei alt for romslige som nevnt før her?

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ryggskinne???

Legg inn av erik m »

Hva er ryggskinnas funksjon?
- Funksjonen er delt: for det første skal den hindre brudd på ryggraden om ryggen får en bakoverbøy ved uhell. For eksempel om du blir kastet baklengs over autovern, mur eller andre relativt skarpe gjenstander. Ryggskinna skal ikke kunne brekkes bakover i slike situasjoner, noe ryggraden ellers ville gjort...
- Dernest skal den hindre skade ved massivt trykk, som om du treffer veien eller en annen flate med ryggen først. "Absorberer trykket"
- Og endelig vil nyere typer fordele trykket fra forholdsvis spisse gjenstander over hele flaten, om du treffer en spiss stein e.l.
Men ikke engang alle skinner klassifisert som L2 greier dette siste. Et eksempel på denne teknologien er Forcefield proLite K, som i tillegg er overraskende lett og luftig (nei jeg er ikke forhandler eller noe sånt! Flere andre produsenter har etterhvert kommet med noe tilsvarende!)

Men så kommer poenget mitt: det er en funksjon ryggskinna IKKE har: og det er å hindre friksjon! Altså, om du bare har ryggskinna og sklir bortover asfalten i 60-70 km/t, vil skinner av plast raskt smelte med fare for å svi seg godt inn i huden din. Å redde deg fra friksjon er jakkas oppgave! Så ettersom ryggskinnas jobb er gjort på et tidels sekund eller mindre, spiller det ikke særlig rolle om den forskyver seg etterpå. Og med fordelene ved alltid å ha skinne på deg når du har på deg jakka, (og det ellers er fort gjort å droppe når du "bare skal.."), sverger jeg til ei løs skinne av beste kvalitet som er tilpassa jakkas rygglomme.

Leo
Innlegg: 1
Registrert: 02 mar 2017, 14:41
Motorsykkelen din: Naken SV650

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Leo »

Da min første sykkel avgikk med døden i Asker i påkjøringa til E18 østover (for lenge siden) var ambulansepersonalet MEGET tydelige. Første spørsmål var "Har du vondt i nakken?" - Neida - "Har du på deg ryggsinne?" - Jepp - "DET var bra..!"
Samme leksa på sykehuset i Sandvika, "Har du vondt i nakken?" - Neida - "Hadde du på deg ryggskinne?" - Selvfølgelig - "DET var bra..!"

Ryggskinna var det eneste jeg hadde igjen etter den turen, og den er jeg veldig glad i, 5-ledda Axo (siden jeg er kort av vekst). Behagelig å ha på og sitter som den skal. Det er mulig det finnes akseptable skinner for innfelling i jakka, men JEG holder meg til typen som stroppes fast på meg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ryggskinne???

Legg inn av AJ »

Leo skrev: 02 mar 2017, 15:14 Det er mulig det finnes akseptable skinner for innfelling i jakka, men JEG holder meg til typen som stroppes fast på meg.
Velkommen hit til MCsiden.no, Leo :vs
Jeg tenker akkurat det samme. Tror mer på egen skinne enn de som er i jakkene. Innleggene i kjørejakkene kan nok gjøre nytte for seg som en slags støtdemper og sliteflate om man kjører uten egen ryggskinne. Men egner seg neppe til å beskytte ryggsøylen slik en leddet skinne eller en skinne som er avstivet på annet måte, er konstruert for å gjøre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ryggskinne???

Legg inn av ejs »

Det finnes jo Level 2 godkjente innlegg også, Ikke bare lefsene som minner om sitteunderlag.
:thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Ryggskinne???

Legg inn av TGR »

ejs skrev: 03 mar 2017, 10:25 Det finnes jo Level 2 godkjente innlegg også, Ikke bare lefsene som minner om sitteunderlag.
:thumleft
Dukka faktisk opp 2 sånne på et opprydningssalg her forleden. Kr. 120,- pr stk. Kjøpte like godt begge, har jo 3 Dainesejakker :D
Skjermbilde 2017-03-03 kl. 20.27.36.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Ryggskinne???

Legg inn av DirtDiver »

jeg har kjøpt denne og er meget fornøyde så langt(har ikke prøvd å bli påkjørt enda)
det sitter godt på kroppen, og platene former seg etter valkene etter et par min!

noen mener det er litt overkill med ryggskinne, brystplate og nyre plater men det er like greit å helgardere seg( hold på å miste en kompis som ble påkjørt i ca 40km, han fikk seg en smell i nyren og holdt på å blø ut i ambulansen)....
hvis sikkretseler hadde vært ekstra utstyr når man kjøpte bil så hadde alle gått for det beste alternativet, sånn tenker no jeg!

http://www.xn--mcklrbergen-d9a.no/sikke ... elses-vest

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ryggskinne???

Legg inn av AJ »

Denne HELD sikkerhetsvesten så bra ut, ja!
Prisen er heller ikke gæern...
Her er det all grunn til å gjøre en kjøpsvurdering... :-k :

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Ryggskinne???

Legg inn av DirtDiver »

ja jeg er vertfall fornøyd, glemte å nevne at man kan ta ut inleggene også, så hvis disse passer i jakken dere har så er det en 2-1 løsning

Toven

Re: Ryggskinne???

Legg inn av Toven »

Håper slike airbag-typer blir billigere med åra :prf
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en ... -Vest-0001

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Svar