GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av 45316 »

Det må være skjellig grunn til mistanke. det at du har kamera er ikke nok, det må ha vært noe med kjøreadferden før stoppen og av en sånn art at vilkårene i straffeprosessloven er oppfylt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk


DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av DirtDiver »

så da er svaret JA med andre ord, jeg kan ikke motbevise at snuten har misstanke om noe dessverre, og før man får eventuelt motbevist dette i retten så har de sett opptak og levert dette som bevis

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av Stian87 »

DirtDiver skrev: 07 mar 2017, 10:58 så da er svaret JA med andre ord, jeg kan ikke motbevise at snuten har misstanke om noe dessverre, og før man får eventuelt motbevist dette i retten så har de sett opptak og levert dette som bevis
For at politiet skal kunne få tak i opptaket må de beslaglegge det. Dersom du ikke ønsker å utlevere beviset så er det påtalemyndigheten som må ta beslutningen, påtalemyndigheten er f.eks. en politijurist, jf. straffeprosessloven § 205 første ledd. Politimann/-kvinne kan imidlertid ta beslag ved fare for opphold eller pågripelse, dette er typiske tilfeller der det er fare for bevisforspillelse. Dersom politiet tar beslag det ikke var anledning til kan politiet risikere at beviset ikke kan føres i retten.

Dersom du blir tatt for fartsovertredelse, særlig grov fartsovertredelse kan jeg ikke se noe problem med at politiet vurderer at GoPro-kameraet skal beslaglegges. Men det må antas å kunne ha betydning som bevis i en konkret straffesak. Politiet vil ikke kunne stå på E6 og beslaglegge alle GoPro kameraer de kommer over.

Forøvrig må du ikke motbevise noe i en straffesak, det er politiet som har bevisbyrden og som må bevise ut over enhver rimelig tvil at du har begått et straffbart forhold. :mc5
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

kett'l
Innlegg: 98
Registrert: 01 jan 2017, 12:42
Motorsykkelen din: BMW R1200GS Rallye
Sted: Trøndelag

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av kett'l »

Siden jeg ikke har satt meg særlig godt inn i disse type kamera har jeg noen ønsker om funksjonalitet før jeg event. går til innkjøp av dette.

1. Kan jeg istede for å lagre hele turen, trykke på en knapp så lagrer den for eks. 5 min før jeg trykte og til jeg trykker igjen (eller for eks. 5 min etter jeg har trykt) ? Dette for å kun filme det som jeg mener er bra, og for å slippe mye redigering i etterkant.

2. Kan kameraet kobles mot livestreaming slik som vi kan på mobil og gjerne med gps signal ?

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av SverreOlsen »

Tracer900 skrev: 02 apr 2017, 11:02 Siden jeg ikke har satt meg særlig godt inn i disse type kamera har jeg noen ønsker om funksjonalitet før jeg event. går til innkjøp av dette.

1. Kan jeg istede for å lagre hele turen, trykke på en knapp så lagrer den for eks. 5 min før jeg trykte og til jeg trykker igjen (eller for eks. 5 min etter jeg har trykt) ? Dette for å kun filme det som jeg mener er bra, og for å slippe mye redigering i etterkant.

2. Kan kameraet kobles mot livestreaming slik som vi kan på mobil og gjerne med gps signal ?

1.
En har loop recording, som en kan stille inn, så det for eksempel filmer serier på 5 og 5 min.
Så har du fjernkontroll som en kan starte å stoppe filming med ett tastetrykk, samt slå det av og på.
Kan også stille inn så kamera kun tar bilde 1 gang i sekundet, så det blir som en film barre alt går mye fortere. Kan også stille det inn på bilde per 2 sekund osv.
2.
Har ikke funnet helt utav de forskjellige tilkoblingene med tanke på live track osv. Kan ihvertfall koble mobilen og kamera ilag.
Noe sætligt mer en det har eg ikke gunnet utav enda.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av barske »

Blåser litt liv om dette emne siden jeg tenker å skaffe et hjelmkamera snart, men har omtrent 0 peiling på dette.

Hvordan festes disse i hjelmen? Sugekopp?

Jølle
Innlegg: 18
Registrert: 08 jun 2017, 18:45
Motorsykkelen din: Honda-Hornet-600-2010

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av Jølle »

Festes med dobbelsidig 3m tape på hjelm. Eventuelt hvis du har spiss hake på hjelmen kan man bruke sugru, ett slags gummi lim til å feste. Gjorde dette på min og sitter som støpt.
Ellers er det utallige fester for å montere rundt om på sykkelen

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av Royal »

barske skrev: 13 jun 2017, 10:59 Blåser litt liv om dette emne siden jeg tenker å skaffe et hjelmkamera snart, men har omtrent 0 peiling på dette.

Hvordan festes disse i hjelmen? Sugekopp?
Man får kjøpt gopro adapter som festes med klistrelim mot overflate på hjelm. Hjelmprodusenter blir neppe fornøyde med at man gjør slikt, men om det har noe betydning når det kommer til degradering av overflate eller beskyttelse i kræsj er usikkert. De sitter som støpt.

Eller får man kjøpt en "harness" som man har over brystet, man får ofte litt mer stabil film ved å gjøre det.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Usikker på alle produsenter, men go pro ihvertfall (det jeg bruker) får du med/kjøper kamerafester som kommer med 3M lim/skum som du bare kjører på der du vil ha kamera.

Har en hjelm med kamerafeste, men fester kamera stort sett på sykkel enten med klype rundt styre eller på kåpe et sted.
Ser over at juristen vår har kommentert regler rundt det, men jeg fikk litt noia av å kjøre med kamera som konstant filmet speedometer, så det blir nok bare hjelmkamera på banedager
Braaaaaap

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av barske »

Royal skrev: 13 jun 2017, 11:33
barske skrev: 13 jun 2017, 10:59 Blåser litt liv om dette emne siden jeg tenker å skaffe et hjelmkamera snart, men har omtrent 0 peiling på dette.

Hvordan festes disse i hjelmen? Sugekopp?
Man får kjøpt gopro adapter som festes med klistrelim mot overflate på hjelm. Hjelmprodusenter blir neppe fornøyde med at man gjør slikt, men om det har noe betydning når det kommer til degradering av overflate eller beskyttelse i kræsj er usikkert. De sitter som støpt.

Eller får man kjøpt en "harness" som man har over brystet, man får ofte litt mer stabil film ved å gjøre det.
Ja ser det finnes sånne seler med feste.

Men i forhold til støy, burde man ha en ekstern mikrofon man trekker inn i hjelmen?
AlleBrukernavnErTatt skrev: 13 jun 2017, 11:42 Usikker på alle produsenter, men go pro ihvertfall (det jeg bruker) får du med/kjøper kamerafester som kommer med 3M lim/skum som du bare kjører på der du vil ha kamera.

Har en hjelm med kamerafeste, men fester kamera stort sett på sykkel enten med klype rundt styre eller på kåpe et sted.
Ser over at juristen vår har kommentert regler rundt det, men jeg fikk litt noia av å kjøre med kamera som konstant filmet speedometer, så det blir nok bare hjelmkamera på banedager
Vi er vel alle innenfor lovens armer, slik at filming av speedometer ikke burde by på problemer :)

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av Royal »

barske skrev: 13 jun 2017, 11:53
Ja ser det finnes sånne seler med feste.

Men i forhold til støy, burde man ha en ekstern mikrofon man trekker inn i hjelmen?
Flere som strekker mikrofon og legger den under salen på sykkelen for å få bedre eksoslyd i filmen med veldig lite vindstøy. Men det er det sikkert noen andre enn meg som kan svare på om det finnes bedre løsninger.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Festet bit av et plaster over micen på gopro kamera. Funker veldig bra mot verste vindstøyen :)

Tatt med verdens beste kamera, ft mormor sin kopp
19389752_10158783326365456_67609654_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Braaaaaap

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av Leoparden »

Tips ønskes:
Hva anbefales av hjemkamera/sykkelkamera? Er det GoPro over hele linjen eller finnes det andre? Det kunne også vært spennende med drone, som benyttes på MC turer om noen har tips!
Ellers ser jeg jo for meg, at bøygen egentlig ikke er å ta opp film/tur, men å redigere etterpå. Tips i så henseende tas også i mot.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av dypen »

Har testet GoPro med filter og lyd på tur sammen med signalforsterker og navigasjon og selvfølgelig følger mobilen med. For meg ble gleden borte, alt dette skal ha strøm som må være ladet og i orden. Starte og stoppe utstyret, og kanskje du ikke har nok strøm til hele turen. Vel hjemme skal alt redigeres og være presangtabelt. Har en pappeske med utstyr … Men for all del gjør det så enkelt som mulig og behold gleden :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: GoPro, kjekt utstyr, og må ha utstyr, fyr løs.

Legg inn av dypen »

Det er vel noen actionkameraer å velge i men GoPro sammen med Garmin sin klinger best i mine ører … Har sett tester av de billigste og det er en grunn til prisen.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar