Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Canutus »

Grendel skrev: 31 okt 2017, 21:55 Jeg så på noen kevlar-bukser.
Nå har jeg noen som er tekstil/goretex. Disse har solide beskyttelser på knær etc. Føles jo greie, men mot kevlar-bukser som likner på ola-bukser, så ser dette litt mer "dagligdags" ut.

Er det noen som har erfaring med kevlar-buksene? Hvordan er sikkerheten med disse? Er de greie med tanke på vann og vind?

8-)
Har en Jeans med kevlar innvevevd i stoffet (45%).
Den er noe stivere i stoffet og noe tyngre enn en vanlig jeans, men den har kneputer, og hofteputer (mulig å ta ut), så sikkerhetsmessig stoler jeg på denne. Fin å kjøre med når det er varmt eller småturer da det er deilig med litt trekk. Min er knapt synlig at det er en mc-bukse selv med putene i.
Kjekt å ha, men bruker Gore-Tex bukse/jakke betydelig mer, men så er det sjelden mye over 20grader her jeg bor.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av BC45 »

Takker for innspill :prf Både Held og Stadler ser veldig interessante ut, men jeg finner ikke noen forhandlere i Oslo-området. Noen som vet om forhandlere som har litt godt utvalg av disse merkene?

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av pingvin »

BC45 skrev: 01 nov 2017, 18:22 Takker for innspill :prf Både Held og Stadler ser veldig interessante ut, men jeg finner ikke noen forhandlere i Oslo-området. Noen som vet om forhandlere som har litt godt utvalg av disse merkene?
Stadler selges så vidt vet ikke i Norge, kjøpte her http://www.event-mc.se/ . Veldig god service, fikk ikke rabatt men istedenfor en del ekstra utstyr med som Stadler undertøy mm. Kan også leveres skreddersydd (kan også velge andre farger da) men koster litt mer(!) enn std størrelser.

Stadler leverer forøvrig til bla. tysk MC-politi og tidligere laget de for BMW til de flagget ut produksjon til østen for å spare penger. Leverte også til norske forsvaret.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Kwak »

Kevlar buksene er bare en olabukse med kevlar for. Kevlaren skal bekytte bra, og mye bedre enn en vanlig olabukse, hvis du sklir bortover asfalten.
Men beskytter ikke mot slag. Du kan imidlertid bruke løse knebeskyttere under buksen.
Beskytter like godt mot vann som en vanlig olabukse, altså null.
Beskytter bedre mot vind siden kevlar foret ligger på innsiden, men er ikke vindtett. Bare litt varmere. Og det er som regel ikke kevlar for over alt. Mest på lår, knær og rumpe.
Buksene er greie å gå i hvis du skal innom butikken, men for varme hvis du tenker å ha de på på jobb.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Canutus »

Kwak skrev: 02 nov 2017, 06:56 Kevlar buksene er bare en olabukse med kevlar for. Kevlaren skal bekytte bra, og mye bedre enn en vanlig olabukse, hvis du sklir bortover asfalten.
Men beskytter ikke mot slag. Du kan imidlertid bruke løse knebeskyttere under buksen.
Beskytter like godt mot vann som en vanlig olabukse, altså null.
Beskytter bedre mot vind siden kevlar foret ligger på innsiden, men er ikke vindtett. Bare litt varmere. Og det er som regel ikke kevlar for over alt. Mest på lår, knær og rumpe.
Buksene er greie å gå i hvis du skal innom butikken, men for varme hvis du tenker å ha de på på jobb.
Her er det forskjeller på modeller.
Jeg har en jeans der stoffet er vevd i 45%kavlar. dvs det er beskyttelse i HELE buksen. i tillegg er det innsydd lommer i knær og hofte hvor en kan legge inn/ut støtobsorberende puter.
Når jeg har buksen på, så ser en ikke umiddelbart at det er beskyttelser i. Men den er endel stivere og tyngre i stoffet enn en vanlig jeans, så jeg sitter ikke med den en hel dag på jobb.
Merker ikke så mye vind igjennom buksen, men det trekker litt oppover leggen, og jeg bruker den gjerne 2-3timers landeveisturer i 15grader og oppover.
https://shop.held.de/en/men-s/clothes/t ... 00.40.2832

PS. Sammenlignet med GoreTex (MC)buksen min, så føles det som en typisk trygg bukse, men tror faktisk den er dårligere beskyttet enn jeans'en. For å skli på lår/hofte med den tror jeg ikke er noe bra....

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Eirikvestfold »

Godt nytt år folkens!

Trenger nye hansker. Ingen spesielle ønsker annet enn at de bør tåle litt vann (kjører aldri ut i regnet, men kan jo bli overrasket) samt at de bør fungere med touch - skjermer.

Noen som kan anbefale noe?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Elruts84 »

Eirikvestfold skrev: 01 jan 2018, 08:16 Godt nytt år folkens!

Trenger nye hansker. Ingen spesielle ønsker annet enn at de bør tåle litt vann (kjører aldri ut i regnet, men kan jo bli overrasket) samt at de bør fungere med touch - skjermer.

Noen som kan anbefale noe?
Her er det vel mange gode tips folkens?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Jølle
Innlegg: 18
Registrert: 08 jun 2017, 18:45
Motorsykkelen din: Honda-Hornet-600-2010

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Jølle »

Har et sett med Spidi H2out.
Vanntette,pustende og utrolig komfortable når de har "satt seg"
De er dog sommerhansker og kan bli litt kalde når temperaturen synker under 10grader
Fungerer fint med min telefon.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Dansekris »

Halvarssons Advance-hansker. Veldig god hanske til norske forhold. Tror dog ikke at den er designet for bruk med touchskjermer.

KawaKjetil

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 31 okt 2017, 19:27 Har denne fra Stadler, svindyr men topp kvalitet og GTX Proshell. Finnes også i Superfabric utgave men er noe med skinn som føles betryggende så ble skinn. Kanskje beste detaljen er SAS-Tec ryggskinne som går helt ned til bunn av jakken som er litt lengre enn en kort jakke så beskytter hele ryggen. Form mer som skinndress en tradisjonell baggy tekstildress. Og lufting på bryst og under armene for ekstra varme dager. Krasjtestet i 100kmt highsider, endte på intensiven men dressen overlevde og gjorde jobben sin, ingen brudd bare skikkelig mørbanket :crazy:

http://www.stadler-bekleidung.de/produc ... k-pro.html
Hei. Kjøpte du dette i Norge eller utlandet?
Kan bukse og jakke kobles med glidelås?
Regner med du har fått testet det ut i regn og at Gore Tex holder det potte tett :D

Edit; så nå at du hadde handlet i Sverige.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av pingvin »

Hei. Kjøpte du dette i Norge eller utlandet? Sverige, ja ;)
Kan bukse og jakke kobles med glidelås? Ja :)
Regner med du har fått testet det ut i regn og at Gore Tex holder det potte tett :D Ble litt våt i skrittet etter flere timer i skybrudd, var i praksis vanndam mellom beina og sete. Sendte til Stadler som fikset gratis og ikke blitt våt etter det...men ikke sikker på om kjørt i SÅ forferdelig vær siden :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 09 mar 2019, 22:33 Hei. Kjøpte du dette i Norge eller utlandet? Sverige, ja ;)
Kan bukse og jakke kobles med glidelås? Ja :)
Regner med du har fått testet det ut i regn og at Gore Tex holder det potte tett :D Ble litt våt i skrittet etter flere timer i skybrudd, var i praksis vanndam mellom beina og sete. Sendte til Stadler som fikset gratis og ikke blitt våt etter det...men ikke sikker på om kjørt i SÅ forferdelig vær siden :-k
Høres bra ut :thumleft Gore Tex kan jo være lunefull dersom varmt ute. Da funker den ikke like godt som når det er mer temp forskjell mellom kropp og utetemperatur.
Tenker jeg tar en tur og prøver utstyret. Passer det så blir det handel :D Har uansett tenkt å kjøpe ny skinndress i år, og dennne så bra ut med luftinger i fleng https://www.stadler-bekleidung.de/produ ... i-pro.html
Danmark så ut til å ha flere forhandlere, og derfra er det kort vei til Tyskland med enda flere sjapper :mc1

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av 45316 »

Var på en liten surfetur med en gammel Stadler tekstildress kjøpt fra et overskuddslager for forsvarsmateriell. Startet vel ferden i ca 100 km/t, beskyttelsen holdt. Ikke en skramme på kroppen, verre med sykkelen som kom bortimot lastebilen i motgående...

Var veldig godt fornøyd med den dressen, ikke minst var den billig. Betalte 1000 tilsammen for jakke og bukse.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av pingvin »

45316 skrev: 10 mar 2019, 08:46 Var på en liten surfetur med en gammel Stadler tekstildress kjøpt fra et overskuddslager for forsvarsmateriell. Startet vel ferden i ca 100 km/t, beskyttelsen holdt. Ikke en skramme på kroppen, verre med sykkelen som kom bortimot lastebilen i motgående...

Var veldig godt fornøyd med den dressen, ikke minst var den billig. Betalte 1000 tilsammen for jakke og bukse.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Hadde Stadler jakken fra forsvaret, brukte mer til offroad men funket supert...til hadde brann i garasjen :sorry Tror ikke tilgjengelig lenger? Mye jakke for penga!
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av 45316 »

Nei, har ikke sett de på en stund nå. Er vel 5-6 år siden jeg kjøpte den. Ca 3 år siden jeg ødela den.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Svar