Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av JK95 »

Grattis! Har nesten samme selv, og kunne ikke vært mer fornøyd! ^^

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av HeHy »

KevinmsR6 skrev:Da ble det ny skinndress :) :twothumbs:
Kjøpte nettopp ny skinndress selv, kom på mandag etter jeg måtte returnere pga størrelse
Bilde
Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av KevinmsR6 »

Nice:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av kgjersda »

Jeg har to Halvarssons-jakker og kan i alle fall sammenligne de to:



Bilde
Halvarssons Amazonas:
Pluss:
- Vanntett membran ytterst i stoffet
- Teflonbehandlet ytterstoff (tørker ekstremt raskt, var ute i skikkelig regnvær, jakken var tørr 10 min etter bygen var ferdig)
- Isolasjon for kaldt vær
- Gode lommer
- Kraftige glidlåser på ermer, lommer og hovedglidlås

Minus:
- Noe "stiv" jakke
- Isolasjon for varmt vær
- Kun ventilasjon i ryggen (kan ikke ha mer pga membranen sitter i ytterstoffet)
- Har allerede reklamasjon på denne da stingene til glidlåsen løsnet nær toppen! Men jeg får en ny jakke! Og dette er en veldig god jakke så ønsker å bruke den samme modellen videre.



Bilde
Halvarssons Panzar:
Pluss:
- Lett
- Mange ventilasjonsmuligheter
- God passform
- Lite isolasjon (bra i varmt vær)

Minus:
- Ikke membran i stoffet (jakken blir tung og våt i regn)
- Lite isolasjon (dårlig i kaldt vær)
- Noe "pinglete" glidlåser
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av KevinmsR6 »

kgjersda skrev: 05 jul 2017, 12:18 Jeg har to Halvarssons-jakker og kan i alle fall sammenligne de to:



Bilde
Halvarssons Amazonas:
Pluss:
- Vanntett membran ytterst i stoffet
- Teflonbehandlet ytterstoff (tørker ekstremt raskt, var ute i skikkelig regnvær, jakken var tørr 10 min etter bygen var ferdig)
- Isolasjon for kaldt vær
- Gode lommer
- Kraftige glidlåser på ermer, lommer og hovedglidlås

Minus:
- Noe "stiv" jakke
- Isolasjon for varmt vær
- Kun ventilasjon i ryggen (kan ikke ha mer pga membranen sitter i ytterstoffet)
- Har allerede reklamasjon på denne da stingene til glidlåsen løsnet nær toppen! Men jeg får en ny jakke! Og dette er en veldig god jakke så ønsker å bruke den samme modellen videre.



Bilde
Halvarssons Panzar:
Pluss:
- Lett
- Mange ventilasjonsmuligheter
- God passform
- Lite isolasjon (bra i varmt vær)

Minus:
- Ikke membran i stoffet (jakken blir tung og våt i regn)
- Lite isolasjon (dårlig i kaldt vær)
- Noe "pinglete" glidlåser


For en kanon bra anmeldelse av halvarson jakker:) :twothumbs:
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av 243 »

kgjersda skrev: 05 jul 2017, 12:18 Jeg har to Halvarssons-jakker og kan i alle fall sammenligne de to:

Bilde
Halvarssons Amazonas:

...

Bilde
Halvarssons Panzar:
Ikke minst; De jakkene har "svarte reflekser" på siden av skuldrene og øvre del av vindklaffen til glidelås. Det er de feltene som ser grå ut på bildene. De reflekterer som en hvit refleks. Bra!
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av kgjersda »

243 skrev: 05 jul 2017, 14:20
kgjersda skrev: 05 jul 2017, 12:18 Jeg har to Halvarssons-jakker og kan i alle fall sammenligne de to:

Halvarssons Amazonas:
...
Halvarssons Panzar:
Ikke minst; De jakkene har "svarte reflekser" på siden av skuldrene og øvre del av vindklaffen til glidelås. Det er de feltene som ser grå ut på bildene. De reflekterer som en hvit refleks. Bra!
Ja, veldig god sikkerhetsdetalj!

Panzar-jakken har også egne glidlåser for å feste en medfølgende refleksvest.
Og som jeg kom på når jeg så dette bilde, en egen nakkekrage du kan ta av og på (glidelås), fungerer veldig bra. Så slipper du buff og andre halsprodukt.

Bilde
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av kgjersda »

kgjersda skrev: 05 jul 2017, 12:18 Halvarssons Amazonas:
Pluss:
...

Minus:
...
- Har allerede reklamasjon på denne da stingene til glidlåsen løsnet nær toppen! Men jeg får en ny jakke! Og dette er en veldig god jakke så ønsker å bruke den samme modellen videre.
Jeg var innom vår lokale mc-butikk etter service og tilfeldigvis var der en person som holdt på å levere tilbake en Amazonas-jakke med samme feilen! Virker som det er feil med montering av glidelås på noen modeller.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Skogstrollet »

Tenkte jeg skulle oppdatere litt her med det utstyret jeg brukt til nå. Kommer flere poster etterhvert :)

Dainese Racing D1 Ladies Leather Jacket, omtrent 4600kr, størrelse 42

+ God kvalité med skikkelig skinn og ordentlige sømmer
+ God beskyttelse
+ Luftgjennomstrømning

- Kan bli litt kjølig
- Ikke vanntett

Prisen oppgitt er hva jeg finner for norske priser, ikke hva jeg betalte. Denne jakken fant jeg nemlig av en tilfeldighet i en Dainese butikk i Italia når jeg var på ferie der i fjor sommer, og da var det nedsatt pris og fikk ekstra rabatt på det...
Uansett; jeg er utrolig fornøyd med denne jakken! Som normalt med utstyr av skikkelig skinn, så føles den litt stiv i begynnelsen, men etter litt bruk så er det ikke noen problemer.
Tekstilpanelene er av stretch materiale, hvilket hjelper med både bevegelse og lufting. Det trekker faktisk godt gjennom denne jakken, hvilket er deilig på varme og solfylte dager. Derimot så blir det fort kaldt når temperaturen kryper under sånn 18 grader uten sol (men så er jeg en person som fort blir kald og...). Og hva man en gjør: ikke bruk den i regn hvis man ikke har regntøy over...
Den har lomme for ryggbeskyttelse, hvis man ikke ønsker å bruke separat ryggskinne. Merk også at størrelsen oppgitt er Dainese sin italienske størrelse, ikke norsk størrelse.

Alt i alt har jeg egentlig ikke noe å utsette på denne jakken. Den har blitt en favoritt og den jeg bruker aller mest - så lenge det ikke er regn og kaldt.

Bilde



Dainese Pony C2 Ladies Leather Pants, 3500kr, størrelse 46

+ Kvalité
+ Beskyttelse
+ Lufting

- Ikke vanntett

Også her er størrelsen oppgitt den italienske størrelsen Dainese bruker.
Disse buksene er jeg godt fornøyd med, og bruker det fremst på de lengre dagsturene mine. Stretchpanelene i skrittet gir litt ekstra bevegelse og lufting, selv om det ikke er like mye ventilasjon som på jakken (på godt og vondt, selvfølgelig). De er behagelige å kjøre med når de har blitt brukt litt, selv om jeg merker at det er skinn og ikke myk tekstil jeg bruker ved bykjøring.
Noe jeg må nevne (fordi det dessverre ikke er like vanlig på dameutstyr som for herreutstyr), er at disse faktisk har beskyttelse også i hoftene.
Som med jakken er det ikke utstyr man skal velge ved regn, men jeg merker at jeg klarer litt lavere temperaturer med disse enn med jakken - men det er nok marginalt.

Det er i hvert fall et par bukser jeg liker og kan rekommandere.

Bilde
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av AJ »

Forrige vinter kjøpte jeg Alive Xtech tekstiljakke- og bukse fra Sharkspeed etter å ha latt meg blende av deres egen beskrivelse av plaggene.
Etter å ha brukt Xtech kjøreklærne i 2016 sesongen og så langt denne sesongen må jeg konkludere med at jakka ikke har god nok kvalitet, noe jeg erfarte ganske tidlig og har beskrevet her: viewtopic.php?p=299245#p299245

For et par-tre uker siden oppdaget jeg en revne i sømmen på begge ermene. Noe jeg fikset med tekstillim uten å bry meg så mye om hvordan fiksingen ble seende ut... :
Xtech.JPG
Buksa er det ingen feil med. Likevel har den en svakhet med knebeskyttelseslommene. Disse er svært enkelt (og billig...) laget på en måte som gjør at borrelåssystemet til lommene gnisser ubehagelig mot knærne og at knebeskytterne ikke alltid holxder seg på plass i lommene. Det er for dårlig!
Dog ingen tegn til slitasje og sømmer som revner.

PLUSSegenskaper for begge plaggene:
- Mange lommer
- Gode luftelommer foran og bak
- Jakka har avtagbar buff festet med glidelås og som fungerer veldig bra.
- Tåler godt en regnskur
- Tekstilstoffet virker solid og slitesterkt

MINUSegenskaper jakke:
- Mangler trykknappfeste nederst på åpningen. Borrelåsen her har en tendens til å løsne etter en viss tid.
- Elendelige sømmer enkelte steder.
- Glideren på glidelåsen til det uttakbare innvendige regntrekket knakk etter få gangers bruk (fikk dette kompensert med prisavslag på kr. 150,- fra Sharkspeed da jeg reklamerte).

Erfaringen med Xtech plaggene fra Sharkspeed gjør at jeg neppe kommer til å handle mer hos denne lavprisleverandøren.
Dette selv om jeg liker Alive designet:
Alive Xtech.PNG
Xtech bukse.PNG
Jeg har siden dette kjøpet skaffet meg et nytt sett med teksilkjøreklær fra HELD, som opererer med et merkbart høyre kvalitetsnivå på sine produkter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Skogstrollet »

Dainese Arya Women's Textile Jacket, 2500kr, størrelse 42

Bilde

og

Dainese New Drake Air Women's Textile Pants, 2000kr, størrelse 46

Bilde


+ Lett og behagelig materiale med stretch
+ Grei beskyttelse
+ Ventilasjon og luftemuligheter
+ Perfekt sommerdress

- Buksene mangler hoftebeskyttelse
- Ikke vanntette
- Borrelåsen i halsen på jakken er litt klønete

Kjøpte jakke og bukser for å ha noe lettere å bruke på varme dager, men ville fortsatt ha noe med god beskyttelse. Det eneste jeg er skuffet over er at buksene for damer ikke har lommer for hoftebeskyttelse en gang, da herreversjonen visstnok har det :sk?
Det er åpninger på lårene på buksene for ventilasjon, de kan lukkes igjen men har da en liten åpning nederst som fortsatt kan slippe inn luft. Blir det kjøligere vær på turen kan det merkes, men har selv ikke følt det som noe direkte negativt. Jakken har små åpninger ved skuldrene og større i sidene. De frempå skuldrene har mesh innenfor, og de i sidene har en slags tynt stretchmateriale. Jakken lufter godt, selv om jeg kanskje ønsket at det var mesh også bak åpningene i sidene.
Hverken jakke eller bukse er noe særlig vanntette, men det finnes en vanntett versjon av jakken med et ekstra D-dry membran, som man skal kunne ta ut. Den versjonen jeg gikk for har kun et uttagbart innerfor til bruk på litt kjøligere dager, da jeg jo allerede har en vanntett tekstiljakke (og bukse, forsåvidt) til bruk i dårligere vær og på kaldere dager.
Materialet i dressen er noe vannavvisende, og tåler litt smådrypp, men ikke noe særlig mer enn det. Borrelåsen i halsen på jakken er noe irriterende, da det ikke finnes noen måte å vike unna/feste den på når man ikke har den lukket. Den fastner i håret, halsevarmer og hjelmfor stadig vekk.

Jeg synes denne dressen er utrolig lett og behagelig å kjøre med. Stretchen i stoffet gjør at den er lett å bevege seg i, og den lufter godt. Beskyttelsen som finnes er god, og det finnes en lomme i jakken for ryggbeskyttelse, hvis man ikke ønsker å bruke separat ryggskinne.
Det er også borrelås på jakke og bukse for justering ved midje/hoftene - hvilket er et ekstra pluss for meg.

Størrelsene oppgitt er Dainese sine størrelser, ikke norske størrelser.

Og fordi produktbilder sjelden forteller alt:
Bilde
(Ikke fordi dette bildet sier så mye mere, men kanskje litt?)
:redface
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Eeeer det noen som har erfaring med Scorpion exo r2000 eller exo 2000 Evo air? :D
Braaaaaap

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Sir Limpalot »

Å si "Bullfighter" er litt som å banne i kjerka, i en del miljøer, har jeg skjønt, men nå som jeg har fått kjørt litt mer enn småturer kan jeg ihvertfall rapportere at jeg er fornøyd med både bukse og jakke, derfra.
Siste timen av turen hjem fra Ålesund ble nytt i øsende regn og jeg var slett ikke forberedt på å være tørr når jeg kom hjem, men med unntak av en flekk på magen hvor jeg tydeligvis hadde krøllet bretten ved glidelåsen var jeg jammen det!
Har hatt dette noen år, men bare vært brukt på låne-turer, så slitestyrke og holdbarhet skal jeg ikke si så mye om, ennå, men fornøyd så langt må jeg si jeg er.

Jakke: Bullfighter Peak
Som sagt overraskende tett i regnvær.
God vindtetting, trenger ikke mye klær under og rimelig grei gjennomtrekk på varme dager hvis man åpner lufting på bryst, armer og rygg.
Innvendig vanntett membran, noe jeg mistenker gjør jakka veldig tung i regnvær hvis den ikke er skikkelig impregnert. (Noe min er)
To utvendige lommer foran, en under bretten (men utenfor glidelås) på brystet og innerlomme.
Følger med innerfor i både bukse og jakke, dette har jeg ikke prøvd da det er enklere å ta på seg mer tøy, under.

Bilde

Bukse: Bullfighter Hurricane

Bilde

Nå skal jeg være den første til å innrømme at det eneste jeg har å sammenligne med er Halvarssons skinn fra slutten av 80-tallet, så det er mulig det er noe jeg burde ha savnet som jeg ikke vet om, engang, tips meg gjerne, i tilfelle. :P

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Stian87 »

Utrolig grundige dere er til å skrive :) Veldig morsomt å lese :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøreutstyr - samletråd for omtaler og anbefalinger

Legg inn av Jompa »

BMW Allround støvler.
Jeg kjøpte dem i fjor men fikk ikke brukt før i sommer.
Støvlene er lette, uten "sliteplast" eller tjukk polstring utvendig. Greie nok å gå i, litt stive, men det tror jeg vil gå seg til ettehvert.
Så langt er de vanntette, fikk vel 50 mil i regn på en tur i sommer.
Jeg er ikke noen varm tilhenger av borrelås, på disse er det glidelås p innsida av legen, med borrelåsklaff over.
Hittil har det fungert utmerket.
Pris: kr 1800 på tilbud i fjor høst.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar