Øreplugger - støydemping

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Jompa »

ørepropp.jpg
Jeg bruker engangspropper fra 3M.
De tar buldring av vind og det meste av høyfrekvent lyd, den konstante slitsomme støyen
Lettvint å bruke, fåes kjøpt hos alle verktøyforhandlere.
Men, passer ikke alle ører
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AlfaGuzzi »

AJ skrev:
AlfaGuzzi skrev: Nivået over de der må jo være persontilpasset øreplugg med filter, spesialtilpasset motorsykkel kjøring. Altså Earmo. Du som kjører så mye må ha det beste.
Jo, takk for omtanken :) .
Har hatt EARfoon, men de ble slitsomme (les: begynte å presse på og gjøre vond i øregangene...) etter hvert pga. av hardplastmaterialet de er laget av.
Syns heller ikke at de dempet bedre enn Pinlock...
???
Ingen problemer med mine. De er jo tilpasset mine øreganger, og gnager følgelig ingen steder.
Men man velger selvsagt det som fungerer best for den enkelte. Sånn sett er det vanskelig med generelle anbefalinger. Persontilpasset utstyr bør jo fungere aller best. Men, men

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AJ »

AlfaGuzzi skrev: ???
Ingen problemer med mine. De er jo tilpasset mine øreganger, og gnager følgelig ingen steder.
Men man velger selvsagt det som fungerer best for den enkelte. Sånn sett er det vanskelig med generelle anbefalinger. Persontilpasset utstyr bør jo fungere aller best. Men, men
Ikke så merkelig, egentlig. Det skjer ikke så sjelden at øregangene endrer seg litt over tid slik at disse EARfoon proppene og lignende blir lite tilpasningsdyktige. Nettopp pga.av det lite fleksible materialet de er laget av.
Selv merket jeg dette godt etter et års tid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Toven »

Hatt mine formstøpte propper fra Hantek i tre år nå, er så utrolig behagelig å bruke med mc-kjøring. Spammer dette hver gang dette kommer opp :P Når de en gang er modne for utbytte kommer jeg til å gå for formstøpt igjen, uten tvil.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av KåreDump »

Kjører relativt støyende HD, men i hastigheter over 80-90 (jada, den går minst så fort!), så begynner vindstøyen å overdøve eksoslyden.
På lengre etapper syns jeg vindstøyen kan bli skikkelig slitsom.
Har prøvd MANGE typer propper og har endt opp med disse:
plugger.jpg
De stikker ikke utfor øret, er myke og føles ikke ubehagelig selv etter flere timer.
De har et salgs støyfilter som gjør at man fremdeles kan høre på musikk etc uten nevneverdig tap av lydkvalitet.
Demper 19dB, og har gjort langturer MYE mer behagelig for meg, nå sier rumpa stop lenge før ørene!
Anbefales!

Koster 250,- hos www.hantek.no
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: Demper 19dB, og har gjort langturer MYE mer behagelig for meg, nå sier rumpa stop lenge før ørene!
Anbefales!

Koster 250,- hos www.hantek.no
Du får prøve med rompeplugg i tillegg ti ørepluggene da :crazy:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: Du får prøve med rompeplugg i tillegg ti ørepluggene da :crazy:
:lol :lol :lol
Tror jeg står over den!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AlfaGuzzi
Innlegg: 65
Registrert: 16 okt 2013, 13:34
Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AlfaGuzzi »

AJ skrev:
AlfaGuzzi skrev: ???
Ingen problemer med mine. De er jo tilpasset mine øreganger, og gnager følgelig ingen steder.
Men man velger selvsagt det som fungerer best for den enkelte. Sånn sett er det vanskelig med generelle anbefalinger. Persontilpasset utstyr bør jo fungere aller best. Men, men
Ikke så merkelig, egentlig. Det skjer ikke så sjelden at øregangene endrer seg litt over tid slik at disse EARfoon proppene og lignende blir lite tilpasningsdyktige. Nettopp pga.av det lite fleksible materialet de er laget av.
Selv merket jeg dette godt etter et års tid.
Ikke det at det spiller så stor rolle for min del. jeg har jo funnet en løsning som passer for meg, og du for deg, og det er vel det viktigste.
Men at øregangene endrer seg mye i løpet av kort tid er jeg ikke med på. Det ville gitt alle som bruker høreapparat store problemer etter kort tid, da også disse apparatene er av et formstøpt fast materiale. Så det er nå ganske spesielt at formstøpte støydempende innretninger ikke passer etter kort tid.
Jeg er nå storfornøyd med mine formstøpte støydempere og vil ikke skremme andre fra å prøve det. Det er ikke vanlig at øregangen endrer seg veldig på kort tid. Jeg har brukt mine i 3 år og de passer like godt hver gang :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AJ »

@AlfaGuzzi:
Jeg skal heller ikke skremme folk fra å skaffe seg formstøpte propper. Men for meg funket da altså ikke like godt med disse over tid som det har gjort med Pinlock proppene og andre som er bygd på på samme måte i mykt materiale.
Om det skyldes endringer i øregangene eller ikke skal jeg ikke bastant påstå. Men at det var noe som gjorde at de ble ubehagelige etter et par års bruk, er det ikke tvil om. Ellers hadde jeg fortsatt å bruke dem...

Mulig det også finnes formstøpte propper i mer fleksibelt/mykere materiale enn de i hardplast jeg hadde fra EARfoon, uten at jeg kjenner til det, med muligheter for å forme seg optimalt etter øret over litt tid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Toven skrev: 11 okt 2016, 22:20 Hatt mine formstøpte propper fra Hantek i tre år nå, er så utrolig behagelig å bruke med mc-kjøring. Spammer dette hver gang dette kommer opp :P Når de en gang er modne for utbytte kommer jeg til å gå for formstøpt igjen, uten tvil.
Litt gammel post kanskje, men har nettopp plukket opp formstøpte fra hantek selv. Måtte levere inn til tilpassing fordi de kræsjet med hjelmen når jeg tok den på å falt ut av plass.

Har nå hatt dem etter tilpasning, passet ikke ved henting, men fikk beskjed om at det var fordi det ble mye friksjon når de var nylakkerte, så måtte gi dem litt tid til å få fett etc på seg.

Det har de nå gjort (til g med smurt med krem fra hantek) og de kræsjer fortsatt i hjelmen :( funker ikke litt en gang, 20.- skumpropper fra Biltema er bedre. Utrolig skuffende fordi før hjelmen går på er de perfekte.

Kanskje det er hjelmen min som er tullete og trang rundt nakkeputer?:/
Braaaaaap

Online
Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Rha »

Henge meg på her jeg, med en annbefaling.
https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bild ... 593.11399/
Shure funker som bare det for meg. Byttet ut skum delen med en i silikon som fulgte med. Demper vindstøy og du kan høre musikk uten tap av lydkvalitet.

Har prøvd mange av dem andre og har altid fått vondt i ørene.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av HeHy »

Rha skrev:Henge meg på her jeg, med en annbefaling.
https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bild ... 593.11399/
Shure funker som bare det for meg. Byttet ut skum delen med en i silikon som fulgte med. Demper vindstøy og du kan høre musikk uten tap av lydkvalitet.

Har prøvd mange av dem andre og har altid fått vondt i ørene.
https://www.google.no/amp/s/www.thesun. ... crash/amp/
Hmmm

Online
Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Rha »

Tja det der var jo ikke bra, men finner negative ting om alt hvis man leter.
Bra det er hurtigkobling på kabelen, kan jo sje at den løser ut før nakken :scratch
https://www.bhphotovideo.com/images/ima ... 758631.jpg

Kommer selv til å fortsette å bruke dem, siden jeg ikke hører noe med høytalere i hjelm og vanlige plugger i øra.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Putter høyttallere fra koss headset i hjelmen noenganger og fører ledningen gjennom/under foret så det kommer ut samlet ved nakken, men kan vel ende dårlig det også
Braaaaaap

Toven

Re: Øreplugger - støydemping

Legg inn av Toven »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 11 jul 2017, 13:36
Toven skrev: 11 okt 2016, 22:20 Hatt mine formstøpte propper fra Hantek i tre år nå, er så utrolig behagelig å bruke med mc-kjøring. Spammer dette hver gang dette kommer opp :P Når de en gang er modne for utbytte kommer jeg til å gå for formstøpt igjen, uten tvil.
Litt gammel post kanskje, men har nettopp plukket opp formstøpte fra hantek selv. Måtte levere inn til tilpassing fordi de kræsjet med hjelmen når jeg tok den på å falt ut av plass.

Har nå hatt dem etter tilpasning, passet ikke ved henting, men fikk beskjed om at det var fordi det ble mye friksjon når de var nylakkerte, så måtte gi dem litt tid til å få fett etc på seg.

Det har de nå gjort (til g med smurt med krem fra hantek) og de kræsjer fortsatt i hjelmen :( funker ikke litt en gang, 20.- skumpropper fra Biltema er bedre. Utrolig skuffende fordi før hjelmen går på er de perfekte.

Kanskje det er hjelmen min som er tullete og trang rundt nakkeputer?:/
Høres merkelig ut.. Mine ligger helt flush sånn at det ikke er noe problem.
Det er Pro Music serien jeg har.

Men ja.. hør med de og se om ikke det kan ordnes en løsning på det :) Veldig imøtekommende og servicevennlige når jeg har hatt kontakt med dem. Håper du får til en løsning slik at de passer :)

Svar