Hvor handler folket dekk?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av L-NA »

Ja, ja. Det er fint det Cannon. :-)

Ja også glemte jeg å si at bakdekket er bestilt, kjører bort neste uke å får det byttet og ballansert, mens eg sitter ute og tar en kopp kaffe :D :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av cannon »

L-NA skrev:Ja, ja. Det er fint det Cannon. :-)

Ja også glemte jeg å si at bakdekket er bestilt, kjører bort neste uke å får det byttet og ballansert, mens eg sitter ute og tar en kopp kaffe :D :thumleft
Det der er en genial måte å løse det på. Lykke til og kos deg med kaffen :vs :prf

Mitt innlegg var ment for de som ønsker å gjøre det på alternativt vis, og som stadig får feilaktig negative innspill fra "nett-skeptikere"....;-)

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av MrPitlane »

Bjerknez skrev:
ejs skrev:
Bjerknez skrev:Jeg betaler nøyaktig 2.994,- for 1x 120/70-17 og 1x 190/55-17 (Angel GT) inkludert frakt fra motorsykkeldekk.no.
Jeg betaler i tillegg 500,- for omlegg. Med omlegg så mener jeg full pakke. Mr.Pitlane skrur av hjulene, legger om dekk og skrur hjulene på igjen. I tillegg så får man gratis kaffe og noen ganger også något attåt. Det koster meg 15 mil kjøring, men det ser jeg på som en bonus.

Så bor du i Oslo og omegn så bør du aliere deg med han. Dyktig fyr med profft dekkomleggingsutstyr i garasjen.
:vs
Lurte bare på om han har godkjenning til å drive med dekk bytte og montering av hjul for andre ?
Det kan jeg faktisk ikke svare på.

Men saken her er at man er med selv på hele operasjonen. Man sitter og ser på samt hjelper til inni mellom med og holde litt etc. Føles langt tryggere. Dessuten så har han ikke dårlig tid (slik verksteder ofte har). Man må vel kanskje heller ikke ha flere års skolegang for å kunne bruke disse dekkmaskinene vil jeg tro.

Jeg har lagt om dekk der nå i to år og det har fungert utmerket. Spørsmål angående godkjenninger etc. må du nok spørre han om :thumleft
Har leita på nettet, og finner ikke noen godkjenningsordninger kun for omlegging/avbalansering av mc-hjul. De krav jeg finner er for hjulutrustningsverksteder, og da tunge kjøretøy og det omfatter forstillingskontroll m.m. Jeg jobba i mange år på en bensinstasjon som var stor på dekk i nabolaget, og fikk opplæring i omlegg og avbalansering. Er ikke kjent med at de var underlagt samme krav til verksmester med fagbrev, slik som kreves av verksted som bedriver PKK.

Om jeg skulle være utenfor det tillatte, må nok drift endres til utlån av utstyr, og kompensasjon for strøm og verkstedsmatriell.

Ser imidlertid at det er mange frivillige organisasjoner som påtar deg dekkskifte på biler og varebiler mot betaling. Har ikke oppfatning om at disse har noen form for autorisasjon. http://www.lions.no/club/show/Eiksmarka-Hosle/284/26751

Vedr kvalitet på dekk fra mc-dekk online og andre nettsteder som selger dekk, har jeg aldri opplevd dårligere kvalitet på deres dekk enn på dekk fra forhandler. Tvertimot har jeg sett at noen har fått satt på to år gamle dekk, fra autorisert forhandler. IKKE at det er noen krise, dersom dekk lagres korrekt, klarer de seg.

Har avbalansert endel dekk de siste seks årene, og finner ingen holdepunkter for at internettdekk er dårligere kvalitet enn andre.

Har testet Biltemas utstyr, og har benyttet avbalanseringsstativet med hell i mange tilfeller. Stativet kommer litt til kort på bakfelger, da de på grunn av bredden med fordel kan avbalanseres dynamisk. I tilegg er det utrolig behagelig å få beskjed om vekt og plassering digitalt. Gjør jobben lettere.

Jeg har en omlegger for MC felger, og den tar godt hensyn til skiver m.v. Er og ganske skånsom på felgene. Dekkspaker kan i noen tilfeller lett forårsake hakk og skader. Men det er ikke umulig, og en litt nevenyttig motorsyklist klarer dette fint selv. Det fine med maskinen er at det er relativt enkelt å klemme dekket løst fra felgen.

Når det gjelder levering, er min oppfatning at det ikke er dekkselskapet, men POSTnord /DHL som er synderen. Har ved flere anledninger opplevd at det på sporing sies at dekk er forsøkt levert, men da jeg har vært i kontakt med POSTnord, sier de at det forekommer at innleide sjåfører ikke rekker å levere dekkene, og merker av i loggen at de er forsøkt levert.

Anbefaler å følge sporingen, og selv ta kontakt med distributør når dekka er i landet. Har da mange ganger opplevd under en uke fra bestilling til levering.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

Har man en skrustikke skrudd i arbeidsbenken, så er det gjerne vel så greit å klemme sammen dekket i den og fyre på med strips :)

Jeg har selv mange interesser, biler, båter, motorsykler, R/C, Hi-Fi. Stort sett er det alltid en gruppe skeptikere som bare ser problemer og til tross for skepsisen ikke alltid baserer seg på fakta. Dette med nettbutikker, hvem som kan gjøre hva osv. Jeg liker å si at jeg kan gjøre alt selv, går det galt underveis har man i det minste lært noe nytt :)

*Off Topic*Jeg har selv et ganske sært bremsesystem på min sykkel, en elektronisk bremseservo, intet mindre enn 5 luftenipler på servoen og en på hver calipper, samt 4 beholdere for bremsevæske :) Skal bli moro å lufte dette systemet når jeg skal skifte bremsevæske helt selv, selv om alle sier at det ikke går, bare for å forklare hva slags type jeg er :vs .

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Geiroe »

FredrikE24 skrev:
*Off Topic*Jeg har selv et ganske sært bremsesystem på min sykkel, en elektronisk bremseservo, intet mindre enn 5 luftenipler på servoen og en på hver calipper, samt 4 beholdere for bremsevæske :) Skal bli moro å lufte dette systemet når jeg skal skifte bremsevæske helt selv, selv om alle sier at det ikke går, bare for å forklare hva slags type jeg er :vs .
Da er det kanskje lurt å sjekke opp i hvilken rekkefølge du skal lufte de. Ingenting er umulig. :thumleft
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Geiroe »

Når det gjelder dekkonline.com, så bestilte jeg ett sett med dekk i vinter, fordekket var "ferskt" mens bakdekket var 1,5 år gammelt. Bakdekk ble da returnert uten kostnad for meg. Nytt ble bestilt, og da kom det et ferskt dekk.
De kunne opplyse om at de selger dekk som er opptil to år gamle, og at de betrakter de som ferske.
Dette hadde ikke vært noe problem dersom jeg hadde regnet med å kjøre så langt, at jeg hadde slitt de ut på en sesong, men det gjør jeg ikke, så da vil jeg ha så ferskt som mulig når jeg legger om selv.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av cannon »

Det bør ikke være en overraskelse at en selger betrakter 1,5-2 år gamle dekk som "ferske". Det er de i mine øyne også. Hvis jeg, som kunde skulle ønske helt nye dekk så ville jeg ha bedt om det ved bestilling. Det sparer mye ekstrakostnader og tid ved retur etc. Selger vet jo ingenting om dette spesielle ønsket hvis kjøper ikke sier fra.

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av PetterT »

Riktig lagret, så holder dekka seg ferske lenge. 2 år er ingenting
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av cannon »

PetterT skrev:Riktig lagret, så holder dekka seg ferske lenge. 2 år er ingenting
Right:) Og man kan lure på hva enkelte mener er problemet med 3-4-5 år gamle dekk. Har ikke sett noen kommentere dette, bare selve alderen på dekkene. Min egen erfaring med + 4 år halvslitte dekk på Rudskogen er at de sitter i massevis, både i sving og ved hard oppbremsing. (Ønsker ikke å gni dette inn for å overstyre andres tanker om temaet, men heller å ta livet av noen myter.)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av simpson »

Riktig at dekk lagret korrekt kan være like bra inntil 5 år etter produksjonsdato.
Men du har null niks kontroll på dette, og hvis du kjører du normalt varer dekk fort 2 år.
Da har du fort 7 år gamle dekk til samme pris av nye, ferske dekk.
At nettbutikker alà motorsykkeldekk.com har kjøpt på store lagre fra produsenter er tilfelle.
De kjøper opp lager med dekk som har ligget lenge og som nærmer seg 5 år og betaler mindre for de.
Kjøper selv aldri dekk som ikke er produsert samme år, for det er samme pris for nye ferske som gamle lagrede.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

cannon skrev:
PetterT skrev:Riktig lagret, så holder dekka seg ferske lenge. 2 år er ingenting
(Ønsker ikke å gni dette inn for å overstyre andres tanker om temaet, men heller å ta livet av noen myter.)
Og godt er det :) Det blir for mye pjatt uten fakta rundt dette, det som ikke er fakta, blir etterhvert fakta bare mange nok blir "enig".
Geiroe skrev:
FredrikE24 skrev:
*Off Topic*Jeg har selv et ganske sært bremsesystem på min sykkel, en elektronisk bremseservo, intet mindre enn 5 luftenipler på servoen og en på hver calipper, samt 4 beholdere for bremsevæske :) Skal bli moro å lufte dette systemet når jeg skal skifte bremsevæske helt selv, selv om alle sier at det ikke går, bare for å forklare hva slags type jeg er :vs .
Da er det kanskje lurt å sjekke opp i hvilken rekkefølge du skal lufte de. Ingenting er umulig. :thumleft
Det har jeg allerede gravd fram fra o'store BMW-system, som ligger mer eller mindre åpent for allmenheten, veldig glad for at BMW opererer slik :)

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Forbipasserende »

Har aldri kjøpt dekk, kjører på corden :)

PetterT
Innlegg: 91
Registrert: 17 apr 2016, 18:29
Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av PetterT »

simpson skrev:Riktig at dekk lagret korrekt kan være like bra inntil 5 år etter produksjonsdato.
Men du har null niks kontroll på dette, og hvis du kjører du normalt varer dekk fort 2 år.
Da har du fort 7 år gamle dekk til samme pris av nye, ferske dekk.
At nettbutikker alà motorsykkeldekk.com har kjøpt på store lagre fra produsenter er tilfelle.
De kjøper opp lager med dekk som har ligget lenge og som nærmer seg 5 år og betaler mindre for de.
Kjøper selv aldri dekk som ikke er produsert samme år, for det er samme pris for nye ferske som gamle lagrede.
Kompis kjøper dekk til seg selv, og også til meg fra motorsykkeldekk.com, og legger om til oss begge.

Vi har aldri fått gamlere dekk enn 0,5-1 år derfra.Er jo stemplet på dekka, så lett å sjekke. Så det at de kjøper opp lager med gamle dekk kan vel ikke stemme? Eller så har vi vært heldige.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. :buddies:

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av Elruts84 »

Har samme erfaring og har ikke fått gamle dekk derfra.
Dekkonline og motorsykkeldekk er det samme firma.

Les gjerne videre i den store dekktråden her på MC siden.

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=14&t= ... en#p298588

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvor handler folket dekk?

Legg inn av simpson »

PetterT skrev:
simpson skrev:Riktig at dekk lagret korrekt kan være like bra inntil 5 år etter produksjonsdato.
Men du har null niks kontroll på dette, og hvis du kjører du normalt varer dekk fort 2 år.
Da har du fort 7 år gamle dekk til samme pris av nye, ferske dekk.
At nettbutikker alà motorsykkeldekk.com har kjøpt på store lagre fra produsenter er tilfelle.
De kjøper opp lager med dekk som har ligget lenge og som nærmer seg 5 år og betaler mindre for de.
Kjøper selv aldri dekk som ikke er produsert samme år, for det er samme pris for nye ferske som gamle lagrede.
Kompis kjøper dekk til seg selv, og også til meg fra motorsykkeldekk.com, og legger om til oss begge.

Vi har aldri fått gamlere dekk enn 0,5-1 år derfra.Er jo stemplet på dekka, så lett å sjekke. Så det at de kjøper opp lager med gamle dekk kan vel ikke stemme? Eller så har vi vært heldige.
Heldig eller ikke, de selger jo alt av dekk, ikke bare eldre.
Om du har fått dekk som er produsert samme år, kan du like gjerne få 3-5 år gamle neste gang.
Men hvis du ikke vil ha de når de kommer pga alder, må du selv stå for frakten.

Svar