Vozz rear entry hjelm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Vozz rear entry hjelm

Legg inn av Crinos »

Vet ikke om denne har blitt delt her før, så den just nå og tenkte at den må jeg dele.
Ble skeptisk først, men så video'n to ganger og myknet opp litt på idee'n.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=lnydMibNojo[/video]
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37845
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av AJ »

Interesant nyhet, så absolutt!
Ser mange fordeler med denne, som at den ikke har hakereim, gode justeringsmuliheter og at den antakelig slutter tettere om halsen enn de hjelmene vi bruker idag. Og det vil trolig bety mindre vindstøy, som ofte kommer fra hjelmens underside.
Ser dog ut tilat hjelmen ikke leveres med innebygd solvisir... :-k .

Men det betyr kanskje ikke så mye for en del. For skal man være helt ærlig så har Bjerknez et poeng som han kom med i en annen tråd her inne. Mange, kanskje alle ? av disse er av langt rimeligere kvalitet enn hovedvisiret og til lite hjelp mot lav og sterk motsol...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37845
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av AJ »

Må bare si at denne fascinerer mer og mer :) .
Tror jammen jeg må sjekke nærmere om den kan skaffes...

[video]https://m.youtube.com/watch?v=VIBnDQBDi3w[/video]
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av The Cowboy »

Vil denne bli solgt i Norge i hele tatt? Eller godkjent for den del? Myndighetene i Norge er jo av den oppfatning av at da kan alt og de kan best.. Så en sak som denne, kan by på hodeproblemer for den gjengen som har ansvaret for å godkjenne og kontrollere slikt!!
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37845
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av AJ »

The Cowboy skrev:Vil denne bli solgt i Norge i hele tatt? Eller godkjent for den del? Myndighetene i Norge er jo av den oppfatning av at da kan alt og de kan best.. Så en sak som denne, kan by på hodeproblemer for den gjengen som har ansvaret for å godkjenne og kontrollere slikt!!
Ser ingen rimelig gode grunner for at denne ikke skal kunne godkjennes på lik linje med åpningshjelmer... :-k .
Sånn umiddelbart tenker jeg at Vozz hjelmen er tryggere enn baugporthjelmene.
Men det er ganske sikkert ulike oppfatninger om dette...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av The Cowboy »

AJ skrev:Ser ingen rimelig gode grunner for at denne ikke skal kunne godkjennes på lik linje med åpningshjelmer... :-k .
Sånn umiddelbart tenker jeg at Vozz hjelmen er tryggere enn baugporthjelmene.
Men det er ganske sikkert ulike oppfatninger om dette...
I grunn enig med deg.. Må nå må du huske at vi hat et helt annet, og logisk syn på verden og da!
Jeg ser mange potensielle "ikke" som står i veien for at Norske myndigheter skal ta i mot denne hjelmen med åpne armer..

Vi vet vel begge hvor vanskelig og vrange den gjengen kan bli.. :sk?
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av Flanker »

Hjelmer godkjennes ikke av norske myndigheter, men av Economic Commission for Europe (ECE), som faktisk er et FN organ. ECE standard 22.05 regulerer MC hjelmer, og er en hjelm godkjent etter denne standarden så er den automatisk godkjent i Norge og 46 andre land...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37845
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av AJ »

Flanker skrev:Hjelmer godkjennes ikke av norske myndigheter, men av Economic Commission for Europe (ECE), som faktisk er et FN organ. ECE standard 22.05 regulerer MC hjelmer, og er en hjelm godkjent etter denne standarden så er den automatisk godkjent i Norge og 46 andre land...
Godt og viktig poeng :drg .
Jeg er ganske sikker på at Vozz blie ECE godkjent og så fort hjelmen er tilgjengelig for salg, vil jeg stå langt framme køen.
Denne hjelmen må vel kunne sies å være en av de mest interssante og spennende nyhetene på MC-utstyrsfronten de siste årene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av The Cowboy »

Flanker skrev:Hjelmer godkjennes ikke av norske myndigheter, men av Economic Commission for Europe (ECE), som faktisk er et FN organ. ECE standard 22.05 regulerer MC hjelmer, og er en hjelm godkjent etter denne standarden så er den automatisk godkjent i Norge og 46 andre land...
Da får vi håpe en eller annen "smart" byråkrat ikke legger ned ett veto mot hjelmen da.. hehe!
Jeg går ut fra at automatikken kun gjelder om ingen har noen innvendinger..

Men uansett så virker det som en spennende hjelm.. Spent på å se hvordan det salgsbare produktet vil se ut og hva ekstra man kan få med..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av Flanker »

Hjelmen skal oppfylle en vedtatt standard, og gjør den det er den godkjent. Dette har norsk byråkrati ingenting med, og de kan ikke ha "innvendinger" mot enkelthjelmer... Der de kanskje kan ha noe å si er ved revisjon av standarden (?)

Tror din "paranoia" over norske byråkrater er høyst ubegrunnet i dette tilfellet ;-)

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av The Cowboy »

Flanker skrev:Hjelmen skal oppfylle en vedtatt standard, og gjør den det er den godkjent. Dette har norsk byråkrati ingenting med, og de kan ikke ha "innvendinger" mot enkelthjelmer... Der de kanskje kan ha noe å si er ved revisjon av standarden (?)

Tror din "paranoia" over norske byråkrater er høyst ubegrunnet i dette tilfellet ;-)
Med tanke på at de har innvendinger mot andre enkeltsaker, f.eks. eksosmålinger fra USA (der kravene er strengere enn i lille Norge), så er det ikke godt å vite hva myndighetene kicker og ikke kicker på..

Fellesnevneren er vel at så lenge det er noe som kan brukes til morro, ikke utgjør noen fare eller kommer fra et land man "ikke liker", så skal det forbys eller gjøres pent vanskelig å få innført.. Og får man det først innført, skal det beskattes over en lav sko.. hehe!
Er nok ikke noen paranoia jeg har, men en generell skepsis til enkelte styrer og steller innen kontornorge! :sk?
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vozz rear entry hjelm

Legg inn av Juicebox »

[video]https://www.youtube.com/watch?v=K13_TLufPe4[/video]
Veldig grei løsning for ambulansepersonale da!
Er litt usikker om hjelmen kan falle av under selve ulykken?

Svar