Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av FredrikE24 »

Selvfølgelig avhenger det av høyde etc.

Jeg har nok latt meg mest imponere over kåpa på min gamle K100RS16V. Den har justerbar spoiler på toppen fra fabrikk og er slik sett den stilleste sykkelen jeg har kjørt i høye motorveihastigheter med uten å plages stort. En annen ting jeg bemerker meg, nå som en kompis eier den.. Kjøring i regnvær, og han blir ikke på langt når så våt i bekledningen som oss andre i turfølget..

Jeg liker å ha vindskjerm, funker bedre for meg enn uten. Ørepropper må man uansett ha.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Nomade »

Tom Færøvig skrev: 23 okt 2021, 23:42
FredrikE24 skrev: 23 okt 2021, 13:23

Ser at mange bruker vinge på toppen av vindskjermen. Dette skal visst funke bra.
Jepp. Byttet den originale vindskjermen på min cb500X med en litt høyere skjerm fra Puig. Ble tålig, men etter at jeg fikk en sånn vinge på toppen ble det helt konge :D
Har originalskjerm i laveste stilling på min X og en spoiler fra Puig, fungerer meget greit :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mer vindstøy i åpningshjelm enn helhjelm?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 okt 2021, 12:45 Selvfølgelig avhenger det av høyde etc.

Jeg har nok latt meg mest imponere over kåpa på min gamle K100RS16V. Den har justerbar spoiler på toppen fra fabrikk og er slik sett den stilleste sykkelen jeg har kjørt i høye motorveihastigheter med uten å plages stort. En annen ting jeg bemerker meg, nå som en kompis eier den.. Kjøring i regnvær, og han blir ikke på langt når så våt i bekledningen som oss andre i turfølget..

Jeg liker å ha vindskjerm, funker bedre for meg enn uten. Ørepropper må man uansett ha.
Du kan ikke sammenligne vindskjermen på din sykkel og vindskjermen på en såkalt traktor eller adventure sykkel. På din sykkel er vindskjermen en del av kåpen og har trolig en langt større funksjon.

Jeg har ikke kjørt en sportstourer selv, men du hadde helt klart visst hva jeg snakket om hvis du hadde kjørt en sykkel ala Yamaha Tracer i 100km/t ++. En helt uutholdelig opplevelse og selv ble jeg nærmest syk og ør i hodet etter 10 minutter. Under 80km/t fungerte den OK og under 60km/t var det ingen problemer. Så fra 80km/t og oppover var Traceren, Tigeren og Arfica Twin som jeg kjørte veldig lite behagelig.

Jeg er 182cm. høy så er vel ganske normal der.

Svar