Samme sete til Yamaha mt-03 og r3?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
cwo097
Innlegg: 3
Registrert: 01 des 2019, 10:33
Motorsykkelen din: MT-03 - 2016

Samme sete til Yamaha mt-03 og r3?

Legg inn av cwo097 »

Jeg prøver å anskaffe et bedre sete til en MT-03 2016-modell, greia er bare at det fremstår nesten umulig å finne alternative seter til MT-03, mens markedet er en del større når det gjelder R3. Etter hva jeg forstår så er det akkurat samme sete på en MT-03 som det er på en R3, er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at det funker knirkefritt å bruke de om hverandre?

Tar også gjerne imot tips til forhandlere eller spesifikke seter til R3/MT-03 (2016) dersom noen har erfaringer. Ønsker i hovedsak et komplett sete og ikke en pute man fester over.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Samme sete til Yamaha mt-03 og r3?

Legg inn av cannon »

Spør Yamaha, feks Yamaha Vinterbro.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Samme sete til Yamaha mt-03 og r3?

Legg inn av Snekker.edvin »

Eller søk på nettet etter salmakeren. Koster noe mellom 1000-3000. Enkleste løsning syns jeg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Samme sete til Yamaha mt-03 og r3?

Legg inn av kjellv »

Eller spørre meg.. :thumleft

Nå kan jeg dessverre ikke gi noe 100% sikkert svar, jeg tror det sikreste er å prøve. Det vil si at du må benytte sjansen når du kommer over en som er ute å kjører med en R3, og be om å få prøve setet hans på din.
Jeg har sjekket delekatalogene hos Yamaha. Baksetet har identiske delenumre, men ikke førersetet. Disse to modellene er svært nært beslektet. De starter produksjonen på samme samlebåndet kan man si, men skiller etter hvert lag som to ulike modeller med samme ramme, motor, hjul, elektronikk, bremser mv. Men det er tydelige forskjeller, bla.a. for sittestilling. MT-03 tilbyr en del mer oppreist sittestilling enn R3. For å få til dette er det først og fremst styrekrone og styre som er forskjellig. R3 har "clip-on", mens MT-03 har tradisjonelt montert styre som er bredere og betydelig høyere. Bensintanken på R3 er lengre enn på MT-03. Dette sammen med lavt styre gir mye mer framoverlent sittestilling på R3. Det er også forskjeller på fothvilerbraketter. På R3 er de litt høyere og plassert litt lengre bak enn på MT-03.
Jeg er litt usikker på om lengden på bakramma (seteramma) er forskjellig. Forskjellen på setene kan være at MT-03 sitt sete er noe lengre enn på R3 for å kompensere for noe kortere tank. Men baksetet er i alle fall likt på begge. Jeg tror uansett ikke standardsetet til disse to modellene har noen forskjell på komfort. De er nok ganske harde begge to.

Sjekk http://www.topsellerie.com/en-no/configurateur.php. Dette er et firma i Frankrike som har spesialisert seg på komfortseter til alle slags sykler. Her kan du velge å sende setene dine til dem og få bygd dem om med gelinnlegg og design/dekor du selv ønsker etter en mengde maler de selv har laget, eller du kan beholde ditt eget og bestille et helt nytt sete. Jeg har selv valgt det siste alternativ til min forrige sykkel og var meget fornøyd med resultat og leveringstid.
Jeg ser at de har plassert MT-03 i feil størrelseskategori når du skal finne riktig sykkel og riktig sete, den står sammen med den gamle MT-03 i 600cc klassen. Men velg 2016-2019 så får du riktig sykkel.

Svar