simaune møter MC-verden

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av Olav K »

Hiver meg på og sier GRATTIS md lappen.
Kjør pent, lær i ditt eget tempo og kjør for DIN egen nytelse, og ikke la deg lede til å prøve å imponerer noen andre. :prf
Selv om sesongen er på hell for i år, kommer det en laaang sesong neste år :-)

Lykke til på to hjul
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av Bjerknez »

Grattis med lappen :thumleft :thumleft
Kjør som et svin! :knegg

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av Tommas »

Hipp hurra!

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av AJ »

Gratulerer med lappen og velkommen som MCsiden.no blogger :thumleft

Og ikke hør på Bjerknez'en :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av Voksen »

Gratulerer! :thumleft
Får håpe vi beholder litt av sommeren enda så du får kjørt litt.

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

Tusen takk, folkens! :D
Var ute en tur til i gårkveld for å prøve meg litt på ren bykjøring i Oslo sentrum. Ikke fordi det er moro å kjøre der, men rett og slett fordi det er noe jeg ikke har gjort. Spennende nok når det skjer noe på absolutt alle kanter!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av LordShaft »

Gratulere så mye med sertifikat. Det er bare å nyte det. Ta det rolig i begynnelsen å nyt livet. Der er sinnsykt mange mil med flotte veier du skal få kose deg på framover :thumleft :thumleft

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av JK95 »

Gratulerer så mye med både råtøff sykkel og førerkort, alltid morsomt å høre at vi blir flere! :vs

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av kalleklovn »

Gratulerer så mye med lappen! :thumleft

Og ja, det er en artig sykkel.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

Hei igjen!
Etter en noe amputert høstsesong (på grunn av jobb) ble det veldig lite aktivitet her for min del. Jeg fikk da kjørt noe, med en tur til Bergen som høydepunktet.
Etter å ha hentet ut sykkelen fra vinterlagring for et par uker siden har jeg vært veldig ivrig på å få i gang årets sesong, men det har blitt med de små turene enda. I går var jeg ute og kjørte med en kompis, som også har kjøpt seg MT-07. Han holder på å kjøre den inn, så da benyttet jeg muligheten til å få meg en rolig langtur med ham. Så til det kjedelige:

På vei hjem fra denne turen, like før skumring, holdt jeg på å treffe en stein som lå midt i kjørebanen. Den var på størrelse med en voksen appelsin, så jeg snudde og tenkte jeg skulle få fjernet den fra veibanen. Jeg brukte en gruslagt innkjøring for å snu, men tenkte ikke videre over det. Etter å ha fjernet steinen kjørte jeg videre, men jeg oppdaget raskt at noe var nytt. En taktfast liten knepping, som jeg både hørte og kjente, fortalte meg at jeg måtte kjøre til siden og ta en titt. Og jaggu, der så jeg hodet på en skrue.

Det er første gang jeg er borti problemet selv, så jeg var litt usikker, men ettersom jeg ikke hørte noen susing fra hullet fant jeg ut at det var best å kjøre forsiktig hjem (ca. 3 km). Der pirket jeg litt i skruen, for å få en følelse av hvor godt den satt. Til min overraskelse satt den veldig løst, så jeg dro den forsiktig ut. Det viste seg å bare være en halv skrue, hvor det heller ikke var gjenger igjen. Det kom fremdeles ingen susing fra hullet, så jeg måtte bare anta at den ikke har gått helt gjennom, selv om den sto relativt dypt. Sykkelen har stått siden i går, og det er fremdeles godt trykk i dekket. Da er det vel strengt tatt ikke snakk om punktering?

Da lurer jeg på:
Jeg har lest litt om plugging av dekk på forumet her, og andre steder, men fant ingenting om hull som ikke gikk hele veien gjennom. Kan jeg tolke det som at det bare er å tute og kjøre, eller er gummien såpass svekket nå at jeg må gjøre noe?

Jeg har ikke fått lest meg opp på dekkets konstruksjon, men jeg regner med at det er et metallnett innerst som gir dekket styrke, mens gummiprofilen (som er det eneste som er skadet her) gir friksjon mot underlaget. Legger ved bilder som viser både hvordan skruen satt, og hvor lang den er.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av AJ »

Interessant problemstilling...
Selv synes jeg det ser ut som at skruen har borret seg ganske langt inn i dekkbanen.
Muligens dristig å foreslå det, men jeg ville faktisk vurdert å gjøre punkteringen endelig ved å stikke hull for deretter bruke rep.sett, gjerne det fra Biltema, som viser seg å være bra og til å stole på.

Har fått lappet to ulike MC-dekk på denne måten deretter kjørt med disse til de var nedslitt og klare for utskiftning, uten problemer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

Hmm, det kan være en løsning!
Jeg målte skruen og hullet nå, og det er ca 9 mm dypt. Dekket har bare kjørt i underkant av 5000 km, så det skal jo være godt med gummi igjen på det. Det blir et lite dilemma, for jeg ønsker ikke å potensielt svekke det ytterligere ved å borre dypere (og gjennom). Likevel er det vanskelig å garantere at skaden ikke er potensielt farlig. Setter pris på alle innspill, i hvert fall!

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av E-strom »

Til orientering:
Hvis du skal plugge hullet må du ofte utvide det en del, hvis ikke får du ikke inn pluggen og pluggverktøyet. I reparasjons-settene følger det med en fil/rasp til dette formålet.

...og du har jo ikke hull i dekket ennå...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:Interessant problemstilling...
Selv synes jeg det ser ut som at skruen har borret seg ganske langt inn i dekkbanen.
Muligens dristig å foreslå det, men jeg ville faktisk vurdert å gjøre punkteringen endelig ved å stikke hull for deretter bruke rep.sett, gjerne det fra Biltema, som viser seg å være bra og til å stole på.

Har fått lappet to ulike MC-dekk på denne måten deretter kjørt med disse til de var nedslitt og klare for utskiftning, uten problemer.
Dette er det eneste fornuftige å gjøre :thumleft
Gjør klart for plugging, og skru skruen helt igjennom før du tar den ut. Så skal hullet renses. De fleste pluggsett skal ha en rensenål for å gjøre gummikantene rene for smuss. Kjør den inn og ut flere ganger, og la lufta få slippe ut av dekket gjennom hullet. På med vulkaniseringsvæsken på pluggen og sett den inn. Dette vil starte en kjemisk prosess mellom dekket og pluggen, og gjøre pluggen bokstavelig talt til en del av dekket. Fyll opp igjen dekket med luft, og skjær av den delen av pluggen som stikker ut med en tapetkniv. Dette er en permanent løsning.
Gjør du ikke dette vil hullet etter hvert fylles med gruskorn og annet dritt, og kan forårsake at gummilagene og corden i dekket kan skille seg, eller at det vil sige luft igjennom.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av Elruts84 »

Settet fra biltema fungerer kjempe. finnes klipp på youtube som viser detaljert hvordan det gjøres. Har prøvd det selv på måten kjellv forklarer. Utmerket. :thumleft

Velkommen tilbake. Kjør på med bilder og erfaringer. Kjempe kjekk lesing. :prf

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar