simaune møter MC-verden

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

Hei!
Etter oppfordring i en annen tråd oppretter jeg også en blogg. Kommer til å legge ut rapporter fra diverse turer, som selvsagt kommer til å inneholde en del bilder og litt video. Først litt om meg:

Jeg er en 26 år gammel pjokk fra Kolbotn, som for tiden bor i Oslo. Der går jeg ingeniørlinja på Krigsskolen, samt sysler med klatring i sommerhalvåret og skikjøring i vinterhalvåret.
Jeg har alltid vært fascinert av MC-miljøet, selv om jeg aldri har hatt det veldig nært meg. Har et par kompiser som kjører, og en far som har kjørt i sine yngre dager. Jeg har alltid hatt lyst til å ta lappen for å ha muligheten til å prøve meg på to hjul, men fram til nå har jeg egentlig aldri hatt tid. I vår fikk jeg derimot et så godt tilbud på føreropplæring at jeg ble nødt til å sette av tid. Derfor holder jeg nå på med opplæring, og oppkjøring er hhv. 17. og 25. august.

I tillegg har jeg kjøpt meg en Yamaha MT-07 Moto Cage (2015). Denne fant jeg brukt på Finn, hvor tidligere eier fant ut at den ikke passet hans kropp. Han hadde kjørt 1800 km med den før han innså det, og det var nok til å slå av så mye at jeg fikk råd til den. :prf

Sykkelen sto i Stavanger, hvor min far var på ferie, så jeg fikk ham til å sjekke den og kjøpe for meg. Meeeen siden han ikke hadde mulighet til å kjøre den hjem igjen (han måtte kjøre sin egen) står den nå parkert i besteforeldrenes garasje i Stavanger. Så snart jeg får unnagjort oppkjøringa flyr jeg over fjellet og henter vidunderet. Det er litt merkelig å vite at man eier en sykkel på andre siden av landet, som man ikke har sett eller tatt i før, men da har jeg desto større motivasjon for å bestå oppkjøringa! :prop:

Første tur kommer mest sannsynlig til å legges innom Bergen, hvor frøkna bor, og deretter over fjellet tilbake til Oslo. Den skal jeg definitivt få lagt ut bilder av. Etter det ser jeg for meg at jeg kommer til å bruke enhver mulighet til å kjøre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av LordShaft »

Flott med enda flere "blogger"
Selv om jeg føler blogg ordet er blitt ødelagt av alle de 1000 såpeboble damene der ute som skal vise frem det flotte livet sitt :lol

Gratulere nok en gang med utrolig stilig sykkel. Denne fargekomboen var råfet! Her er det bare å skrive om alt som opptar deg, samt legge ut bilder så ofte muligheten byr seg :thumleft

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

Takk for det!
Helt enig ang. ordet blogg, men vi får si at i dette tilfellet står det for Bikers Logg!

Angående sykkelvalg er jeg strålende fornøyd. Planen var egentlig å kjøpe Ducati Scrambler, som jeg synes er råtøff. Jeg måtte likevel innse at den kanskje ikke var perfekt for langtur, så jeg holdt et halvt øye åpent etter noe annet. Min bruk kommer stort sett til å være småturer for moro skyld, men når både jeg og frøkna er så turglade som vi er må jeg nesten ha mulighet til å kjøre litt lenger enn ut av byen. Da denne dukket opp i søket mitt kunne jeg ikke gjøre annet enn å slå til.

Har også investert litt i en god utstyrspakke, men jeg sikler stadig etter mer. Nå er det et sett med Kriega-vesker som er i kikkerten, men jeg tenker å vente til jeg får hentet sykkelen og økonomien når hvilepuls igjen før jeg kjøper. Jeg skal i tillegg til USA på øvelse i oktober, så kanskje det er noen kroner å spare på å handle der.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av LordShaft »

Bare så det er sagt... Jeg har 2 stk kriega 20 liter og en stk kriega 10 liter som Jeg ikke bruker lengre. De har vært brukt 2 ganger. En liten tur her i Norge, og en langtur i Alpene i sommer. De framstår som ny og kan helt sikkert selges for en sum som begge blir fornøyd med om det er av interesse :thumleft

Har en sånn sak som du spenner over tanken å gjør den ene vesken om til tankveske om du ønsker det.

Du kan nå ha det i bakhodet om det skulle være av interesse. De framstår som ny. Det skal sies at jeg er ekstremt fornøyd med disse veskene, og de holder hva de lover. Potte tett! Men nå har jeg kjøpt meg traktor med sidekofferter. Så jeg har ikke bruk for alle Kriega veskene lengre. :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av AJ »

simaune skrev:Takk for det!
Helt enig ang. ordet blogg, men vi får si at i dette tilfellet står det for Bikers Logg!
Exactly :thumleft !

Velkommen som MC loggfører her inne ;-) .
Ser fram til artig og interessant lesning.
God start i hvertfall :prf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

LordShaft skrev:Bare så det er sagt... Jeg har 2 stk kriega 20 liter og en stk kriega 10 liter som Jeg ikke bruker lengre. De har vært brukt 2 ganger. En liten tur her i Norge, og en langtur i Alpene i sommer. De framstår som ny og kan helt sikkert selges for en sum som begge blir fornøyd med om det er av interesse :thumleft

Har en sånn sak som du spenner over tanken å gjør den ene vesken om til tankveske om du ønsker det.

Du kan nå ha det i bakhodet om det skulle være av interesse. De framstår som ny. Det skal sies at jeg er ekstremt fornøyd med disse veskene, og de holder hva de lover. Potte tett! Men nå har jeg kjøpt meg traktor med sidekofferter. Så jeg har ikke bruk for alle Kriega veskene lengre. :thumleft
Hvordan er monteringen når den brukes som tankveske? Raskt og enkelt å få den av og på?
Ser for meg 10-literen vil kunne være kjekk å ha uansett, men full pakke vil jeg vente med til jeg har tafset litt på sykkelen. Jeg skal ha det i bakhodet!

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av kalleklovn »

Velkommen! Jeg er i samme situasjon. Oppkjøring om noen timer og samme sykkel. Den er helt rå. Vi får ta en tur sammen en dag :thumleft
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av LordShaft »

simaune skrev: Hvordan er monteringen når den brukes som tankveske? Raskt og enkelt å få den av og på?
Ser for meg 10-literen vil kunne være kjekk å ha uansett, men full pakke vil jeg vente med til jeg har tafset litt på sykkelen. Jeg skal ha det i bakhodet!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=HRKbJe2Tvrc[/video]

Det er helt genialt med tanke på å bruke som tankveske. Selv måtte jeg få tak i to nye stropper (gratis fra kriega) da den borrelås sagen under salen ikke var lang nok på gamle sykkelen min. (bmw s1000rr) Men har alle stroppene så du kan feste den under salen på to måter. Dette er absolutt noe du bør vurdere når du har slik sykkel og tenker på best mulig bagasje løsning.

Det er bare å sende meg en pm om det skulle bli aktuelt i framtiden :thumleft

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av Trondgv »

LordShaft skrev:Bare så det er sagt... Jeg har 2 stk kriega 20 liter og en stk kriega 10 liter som Jeg ikke bruker lengre. De har vært brukt 2 ganger. En liten tur her i Norge, og en langtur i Alpene i sommer. De framstår som ny og kan helt sikkert selges for en sum som begge blir fornøyd med om det er av interesse :thumleft

Har en sånn sak som du spenner over tanken å gjør den ene vesken om til tankveske om du ønsker det.

Du kan nå ha det i bakhodet om det skulle være av interesse. De framstår som ny. Det skal sies at jeg er ekstremt fornøyd med disse veskene, og de holder hva de lover. Potte tett! Men nå har jeg kjøpt meg traktor med sidekofferter. Så jeg har ikke bruk for alle Kriega veskene lengre. :thumleft
Vis han ikke vil ha det, er jeg muligens interessert. :roll Ville bare sett hvordan dette passer på sykkelen før jeg eventuelt kjøper noe. Men regner ikke med det hadde vært noe problem om jeg tok en tur innom Bergen for å sjekke før jeg eventuelt hadde kjøpt. Er noen planer som ligger og surrer om en langtur ned til Alpene o.l neste år og da hadde det vært greit å fått stell på oppbevaring og sånn tidlig. :D

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av Elruts84 »

Velkommen til forumet og grattis med flott MC. :D

Du har virkelig noe å glede deg til fremover. Lappen, MC, utstyr, turer
Kan skrive under på kriga løsninger er bra greier. :prf

Lykke til med oppkjøring og henting av sykkel ;-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

LordShaft skrev: [video]https://www.youtube.com/watch?v=HRKbJe2Tvrc[/video]

Det er helt genialt med tanke på å bruke som tankveske. Selv måtte jeg få tak i to nye stropper (gratis fra kriega) da den borrelås sagen under salen ikke var lang nok på gamle sykkelen min. (bmw s1000rr) Men har alle stroppene så du kan feste den under salen på to måter. Dette er absolutt noe du bør vurdere når du har slik sykkel og tenker på best mulig bagasje løsning.

Det er bare å sende meg en pm om det skulle bli aktuelt i framtiden :thumleft
Jeg skal jo til Bergen rundt månedskiftet august/september, så jeg kan komme og ta en titt da! Ellers ser jeg Trondgv også er interessert. Førstemann til Bergen? :prop:

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av Trondgv »

Var deg han spurte først, så du får ha førsteprioritet :)

Sent from my D6503 using Tapatalk

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

Tusen takk for varm velkomst, alle sammen!
Har et veldig godt inntrykk av dette forumet. Aktivt og stappet med hjelpsomme folk. Når jeg først fatter interesse for noe får jeg et enormt informasjonsbehov, så jeg ser frem til å komme hit med mine mer eller mindre dumme spørsmål. Heldigvis ser jeg at mange spørsmål har blitt stilt tidligere, så det skal være god hjelp i andres fortvilelse også. :scratch
kalleklovn skrev:Velkommen! Jeg er i samme situasjon. Oppkjøring om noen timer og samme sykkel. Den er helt rå. Vi får ta en tur sammen en dag :thumleft
Det er jeg lett med på! Kommer til å trenge all den kjøretreninga jeg får utover høsten. :-)

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

Det har vært få oppdateringer her grunnet en lengre øvelse, men i dag har jeg endelig bestått ferdighetsprøven! Det var den jeg var mest bekymret for, så det er godt å få den overstått. Nå mangler bare den siste teoribolken og selve oppkjøringa, så er lappen i boks.

Sykkelen er kjørt av gamlefar over fjellet, og står nå like borti høgget. Jeg har enda ikke dratt for å se på den selv. Kommer til å klø enormt i fingra når jeg ser at den er ekte, og ikke bare en fantasi, men jeg må vente en uke til. Oppkjøringa er 25. august!

Jeg har også kjøpt to Kriega US20 og en US10 av LordShaft, så jeg er egentlig klar for tur allerede.. Jeg ser det er en annen tråd her med fine kveldsturer rundt Oslo, så det er stor fare for at jeg begir meg ut på en av dem allerede neste tirsdag. :-D

Brukeravatar
simaune
Innlegg: 15
Registrert: 29 jul 2015, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 Moto Cage (2015)
Sted: Oslo

Re: simaune møter MC-verden

Legg inn av simaune »

I dag var endelig dagen for oppkjøring i klasse A, og prøven ble bestått med glans! Sensor hadde ingenting å utsette på kjøringen, men vi møtte heller ingen store utfordringer. Planen var å kjøre en tur til Grefsenkollen rett etterpå og ta et skrytebilde, men selvsagt begynte det å bøtte ned. Nå er det rett og slett utrivelig å kjøre i området, så det får vente litt.

Jeg gleder meg enormt til å begynne kjøring på egen hånd, og har allerede noen små turplaner i sekken. Første langtur blir nok Bergen neste helg, om været tillater den slags. Hver kveld denne uka går også med til noen kortere turer (unntatt i dag..). Har som tidligere nevnt funnet en god del tips i en annen tråd her, så jeg skal nok få testet et par av dem. MC-miljøet her på Krigsskolen er også ganske bra, så det er snakk om å ta noen fellesturer utover høsten med dem. Håper å få treffe noen herfra ute på veiene også!

Edit: Fikk selvsagt testet egen sykkel litt med øvelseskjøring i går og rett etter oppkjøring i dag, og den går som et uvær. Ekstremt morsom kjøreopplevelse sammenlignet med traktoren jeg lånte av kjøreskolen. :D

Svar