Nytt medlem.. Meg!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Zadnez skrev:jeg har hatt en sportster Nightster 1200. Kjempeartig sykkel. Spør du meg så er den mye morsommere enn de store Harleyene (har også hatt en HD FatBob på 1700 ccm). i tillegg kan du endre utseednet på sykkelen nesten som du vil. fantasitiske utstyrspakker til HDene.

Selv hadde jeg ingen problem med å cruise i 120 på motorveien, så det er nok bare en tilvenningssak.
Tror nok og jeg ville trivdes bedre på de litt mindre syklene, slik som den jeg kjørte, fremfor større sykler som Dyna og slik..
Bilde

Men jeg ville gjerne ha prøvd flere typer uansett, bare for å se hva som passer meg best.. :)

Og ja, er nok en tilvenning å finne formen på motorveien.. Så det skulle nok ha gått fint.. Men min personlige mening så langt, var at den jeg prøvde, trivdes beste i de hastigheter jeg nevnte, 60-90 km/h.. Der var den myk som melangè :lol hehe..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Litt ironisk, men, i dag har jeg kjørt ennå en ny sykkel.. Vel, egentlig gammel sykkel men.. hehe!
Min stefar byttet bort sin 300 symaskin (scooteren) med en 1982 modell Honda Goldwing.. Så nå har jeg fått prøve noe i nærheten av en slik jeg har lagt bilde på rett over her.. :roll

Siden min stefar ikke har lappen, og sykkelen var i overkant stor for hengeren, så fikk jeg gleden av å kjøre den hjem fra Tvedestrand.. :)

Det var en ny opplevelse, men en behagelig en.. Litt ubekvem sittestilling, da jeg ikke fant god plassering til beina, og den trenger ny olje til giret (tydelig brukt syntetisk, og slikt liker den ikke ble det fortalt, og det merket jeg og.. ) Så her må mineral på (evt. halv synt.. Hva mener dere som kan dette??)

Girvelgeren på denne er og av typen man trykker med hælen for å gire opp.. Det gikk fint hele veien hjem, frem til nest siste lyskryss, da begynte jeg å fomle etter å legge tåen under velgeren igjen.. hehe!

Kjenner jeg min stefar rett, er det vel ikke fritt for at man får seg flere turer med denne til våren.. :)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Shait.. I dag har jeg hatt en virkelig nesten ulykke! (ikke at andre ikke har hvert virkelige, men denne var den som har vært nærmest en velt)

Kom forbi en lang kø ved ett rødt lys.. Når jeg kommer til nest siste bil (eller fremste om man vil), så blir det grønt.. Siden jeg har større fremdrift en de som står stille, velger jeg å fortsette forbi..

Dette selv om jeg kommer da mellom den fremste bilen og en trafikkøy..

Men den fremste bilen sto lang til høyre, så jeg regnet med han hadde sett meg og plassert seg slik.. Der tok jeg feil (enten hadde han ikke sett meg, eller så hadde han sett meg og ville lære meg en lekse)..

For akkurat i det jeg kommer bak denne bilen, vrenger han over, og mer eller mindre blokkere meg..Dette helt uten grunn, da det ikke er noen avkjøring eller behov for å legge seg over på venstre side av fila.. Stive bremser er fint å ha, men når man da har vått løv under hjulene, og kommer inn på den hvite stripen pga at man svinger unna denne karen!! Da er ikke stive hjul gøy! Mistet ikke balansen, da jeg 1: ikke kjørte så fort og 2: slapp bremsene med en gang..

Ble liggende og subbe fortauskanten med dekket til jeg kom forbi denne kassebil jævelen, kom meg ut på veien igjen og snudde meg meg fingeren langt opp i luften.. Slo meg ett par ganger på hodet og for å virkelig indikere hvor idiot jeg mente denne karen var..

For all del, jeg skal ikke gi denne karen ene og alene skylden, jeg og vet at når man filtrer, så gjør man dette på egen risk, selv om det er lov! Så jeg og kunne ha holdt tilbake fremfor å kjøre forbi.. Men når de faktisk står stille selv etter det er grønt, og jeg allerede ruller, da fortsetter jeg om det er forsvarlig.. Sykkelen min bråker og såpass at enhver idiot burde høre den (skarp og høy lyd i den) når jeg er rett på utsiden av bilen..

Kan trygt si jeg var litt forbannet og små skjelven i 5 min etterpå der.. Irriterer meg nesten mest at jeg ikke hadde kamera med meg akkurat da! Siden jeg har hoved pcn på verksted, så gidder jeg ikke filme for mye nå! :doh

Må si jeg hadde litt lyst til å kjøre full mental road rage modus på fyren, men fant ut det hadde nok ikke gjort saken noe bedre!! Pluss, jeg vet og at eneste grunn til at man har lyst til slikt, er at man pumper full adrenalin dose gjennom kroppen.. hehe! Jeg hadde nok hatt retten på min side i å gjøre det, men det passer seg bare ikke alltid! (hadde jeg derimot gått i bakken, så hadde han nok fått høre det!! hehe)
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Lite spørsmål..
Mulig det er noe som har gått meg hus forbi her over de siste månedene, men fikk regningen fra vårt alles så kjære tollvesen..
Den var på 1920,- for ett år med tillatelse til å bruke min sykkel på norske dødsveier..

Jeg har ikke fått med meg at denne skulle gå opp.. Når, hvor og hvorfor skjedde dette?? Er det kun MC eller gjelder det alle motoriserte kjøretøyer man må betale for å eie og bruke?

Nå er ikke dette store økningen, men siden staten har bestemt at mars skal være nasjonal faste måned, så kjennes de kronene ekstra for en nav ansatt som meg.. (glad jeg ikke har bil og, da hadde jeg vel levd på gata nå.. hehe)
Syns det er idiotisk at alle slike dyre regninger skal komme samme måned.. Og når den er økt i tillegg er det jo ikke noe bedre mener jeg..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av AJ »

Årsavgiften øker hvert år. Like sikkert som amen i kirka... :sk? .
For MC var den på 1835,- i 2014, hva den var i fjor husker jeg ikke.
Og i år er den altså kommet opp 1920,- ...
Man kan mene mye om denne avgiften, men å tro at den noengang forsvinner er å tro på julenissen... :santa: :knegg

Årsagiften ble redusert og var halvparten av bilavgiften for noen år siden, men sånn er det dessverre ikke lenger...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Den var vel på 1840 eller noe slikt tror jeg i fjor.. Så det at den fikk en slik hopp i prisen syns jeg var litt ille.. Jeg stemte jo på de som nå har gjort dette.. Liker ikke!
Må ta en snakk med solvik-olsen tror jeg..

Du kan sikkert svare på dette og men, hvorfor øker forsikringen og? Ikke har jeg skader, sykkelen er blitt eldre.. I teorien burde jo forsikringen enten holdt seg på stede hvil, eller synke pr år.. Grei jeg ikke lever etter statlig og forsikret logikk men dog..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av E-strom »

AJ skrev:Årsavgiften øker hvert år. Like sikkert som amen i kirka... :sk? .
For MC var den på 1835,- i 2014, hva den var i fjor husker jeg ikke.
Og i år er den altså kommet opp 1920,- ...
Man kan mene mye om denne avgiften, men å tro at den noengang forsvinner er å tro på julenissen... :santa: :knegg

Årsagiften ble redusert og var halvparten av bilavgiften for noen år siden, men sånn er det dessverre ikke lenger...
Årsavgiften er vel halvparten av gjennomsnittlig bilavgift, men vi må vel trekke fra personskadeavgiften først :scratch
Mer om utregningen hos NMCU: http://nmcu.org/motorsykkelavgiftene-ker-noe
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Nå skal jeg stille 2 spørsmål, som sikkert kommer til å virke dumme og for mange av dere, så kommer de nok til å være dumme.. Men siden jeg ikke har gjort dette før, må det spørres..

Olje..
Må bytte olje på saken (slapp det fra i fjor, da den var så godt som ny da)..
Hva bør jeg bruke? Noen pointers?

Filter..
Tittet litt på saken i dag.. Og fant ut at jeg aner ikke hvor filteret er på sykkelen (har ikke noen bok å lese meg opp på heller.. hehe)
Hvor finner jeg dette?? Og er det vanskelig å bytte?
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av AJ »

Motul, Castrol, Valvoline... og andre merker, whatever,egentlig... bare det er motorolje for MC. Dvs. olje som er tilpasset våtclutch, som smøres av motoroljen uten at clutchegenskapene forringes.
Det er kun ytterst får MC'er med tørrclutch, like den i bil bil, som uproblematisk kan kjøres med vanlig bilmotorolje.

Viskositeten bør være minimum 10 W40. Sjekk sykkelens instruksjonsbok.

Oljefilter...
Sjekk om sykkelen har patronfilter (lik de som bilerhar...) eller om det er et papirfilter som er plassert innvendig i motoren bak et deksel i motorblokka.

På de syklene jeg har hatt hadde Yamaha TDMN 900 innvendig papiroljefilter, mens Triumph Tiger 1050'en hadde utvendig patronfilter. Samme med Moto Guzzi Stelvio.
KTM'en har derimot innvendig papirfilter.
Begge løsninger like greie, er min erfaring, selv om det var litt vel omstendelig med mange skruer å løsne på TDM'en...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av kjellv »

The Cowboy skrev:Nå skal jeg stille 2 spørsmål, som sikkert kommer til å virke dumme og for mange av dere, så kommer de nok til å være dumme.. Men siden jeg ikke har gjort dette før, må det spørres..

Olje..
Må bytte olje på saken (slapp det fra i fjor, da den var så godt som ny da)..
Hva bør jeg bruke? Noen pointers?

Filter..
Tittet litt på saken i dag.. Og fant ut at jeg aner ikke hvor filteret er på sykkelen (har ikke noen bok å lese meg opp på heller.. hehe)
Hvor finner jeg dette?? Og er det vanskelig å bytte?
Hei.
Bruk 10W-40 syntetisk MC-olje av et kjent og godt merke. Disse er litt dyrere enn de billigste oljene du finner, men de inneholder en del viktige additiver som billigoljene gjerne ikke koster på seg.
Motoroljefilteret finner du lavt nede foran motoren. Det er av"spin-on" typen og sitter filter vendt forover utenpå motoren, nede i underkåpa.
Vanskelig og vanskelig.... Det avhenger av hvor mye du har skrudd før.
Men en motorsykkel er litt sårbar, og man bør være litt forsiktig. Det er fort gjort å dra over noen gjenger om man ikke vet hva man holder på med, eller ødelegge dyre kåpedeler. Gjør noen søk på youtube først i hvert fall. Det ligger mange "how to do" filmer der.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

kjellv skrev: Hei.
Bruk 10W-40 syntetisk MC-olje av et kjent og godt merke. Disse er litt dyrere enn de billigste oljene du finner, men de inneholder en del viktige additiver som billigoljene gjerne ikke koster på seg.
Motoroljefilteret finner du lavt nede foran motoren. Det er av"spin-on" typen og sitter filter vendt forover utenpå motoren, nede i underkåpa.
Vanskelig og vanskelig.... Det avhenger av hvor mye du har skrudd før.
Men en motorsykkel er litt sårbar, og man bør være litt forsiktig. Det er fort gjort å dra over noen gjenger om man ikke vet hva man holder på med, eller ødelegge dyre kåpedeler. Gjør noen søk på youtube først i hvert fall. Det ligger mange "how to do" filmer der.
Av hva jeg har funnet ut på "the dark side" (snakker om annet forum her.. hehe) så er vist syntetisk ikke veien å gå for min del (alderen på sykkelen osv)
Filteret ar tydeligen ett slikt papirfilter, og ikke vanlig filter som nyere sykler har (slike som ligner på bilfilter), så jeg må sjekke i morgen når jeg skrur av hva og hvordan dette er, og om noen i området har slik..

Sist, kåpa er nok gåen alt.. Var sprukket og knekt når jeg tok den av, så den forblir av.. Fantaserer litt om å bygge om til en nakensykkel uansett, så dette er bare starten, om jeg ikke kjøper ny sykkel da.. hehe

Takker for svar fra både deg og AJ..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av kjellv »

Kan du se under salen eller om du finner typekoden, det er 4 siffer som pleier å være skrevet der. Finner du ikke det, så kan det også være de 4 første i serienummeret. Har jeg det så kan jeg med stor sikkerhet finne riktig delekatalog, hvis ikke det er byttet motor på denne.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av haakeik »

Hei
Du finner brukermanual til sykkelen din her: http://mybikemanuals.com/yamaha/yamaha- ... s-manuals/
Der står det meste du trenger å vite om vedlikehold på sykkelen din.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av E-strom »

I følge Wemoto.co.uk kan de se ut som du har "innvendig" filter på din:
http://www.wemoto.co.uk/bikes/yamaha/fzr_600/89/
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Nytt medlem.. Meg!

Legg inn av The Cowboy »

Har nå fått alt jeg trenger, utenom filteret.. Det kommer enten til lørdag, eller til neste uke..

MEN.. Har ett lite follow up spørsmål..
Har nå fått skrudd av pluggen, og tømt olja.. Men.. Viktig men..

Man får jo ikke ut alt.. Må jo starte motoren for å få ut alt sammen, og da kommer det i store mon.. Litt for store mon..
Så det prøver jeg ikke uten noen innredning av noe slag flere ganger.. hehe!
Ble svart på gulvet gitt :redface

Noen som har et tips eller en tanke her??
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Svar