Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av LordShaft »

Det er så deilig å lese slike turreferat. Å da spesielt når jeg driver å planlegger tur til samme område selv neste år :yeyeye

Takk for at du deler. keep it coming :thumleft

De veiene ser bare helt sinnsyk ut. her skal jeg ta turen en dag

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Jeg tror Frankrike er det mest spennende stedet jeg har kjørt, som du ser er vi mye i området som heter Pre Alpes. Altså ikke kjempehøyt, men alikevel så utrolig mange fine steder, jeg veit jeg kjører feil sykkel mht veier og utfordinger men det er dritgøy å sjokkere folk på GS og og andre ADV folk. Sammenligna med Transfagarsan som jeg også har kjørt så er dette 10 ganger bedre.

Stelvio blir bare en overfylt turistgreie i forhold selvom jeg synes den er en må ha opplevelse og var over for 7 gang i sommer opp fra Umbrail

Dog driver jeg og tenker på en brukt Caponord til neste år ...men synes det er dyrt å ha 2...
Memento mori

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av chromecast »

Ja, har kjørt litt opp på LGS, men nå planlegger noen av oss å ligge litt i ro og leie hus ei uke og så kjøre mye mer av den med tom sykkel :-)
Traff bare folk på rene endurosykler der oppe for et par år siden, og de mente GS var for heavy... Men uten bagasjen og med greie dekk klarer man veldig mye, bare man ikke synker i myr og må bære sakene. Men her kan man ikke kjøre alene!

Men ZZR1400 der oppe :-)å

Vi har nok samme smak mht veier og natur, men er jo fint å ha noen dager i krempassene i Italia og Sveits også. Har bare snust litt på de østlige delene, synd det er så mye kjøring om man skal rekke alt i øst, surfe krempass i midten og så få god tid i Frankrike på samme turen. Man får rett og slett dra flere ganger :P :p
Kanskje ta den helt ut og bestille et sett med endurodekk og legge om mens man er der nede...
Eller rett og slett leie en liten sykkel ei uke. Grusrigga 350-600.

Pont en Royans hørtes ut som et tips, takk.

Venter på mer fra turen din :thumleft

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Jeg må vel innrømme at jeg har litt tendenser til å utforske horisonten med noe mer en bare tradisjonel vei så vi er nok litt like der Chromecast, men du har dratt den lengre en meg da jeg ikke har sykkel for noe gruskjøring, og har kun den kjøringa jeg har hatt opp gjennom åra på grus og dårlig vei i norge og utlandet. Samtidig å gi slipp på den villskapen som bor i en real sportsykkel er vanskelig. Samtidig setter jo økonomien en stopper for å ha 2. I alle fall enn så lenge :-)

LGKS og og kanskje Maira Stura er ikke noe for noe annet en ganske lette sykler, LGKS er rett og slett så skummel at jeg kjenner at jeg har lyst men veit jeg hadde vært nervøs.

Ingen dum ide å være der en uke, jeg henger med på den ved en passende anledning. Må bare trene på grus først :knegg ALeine har man ikke noe å gjøre på sånn vei..

Jeg følger jo Mimoto Andre og Wienna Wolf på nettet og henter inspirasjon derfra, gutta er ikke topptrente men ganske vanlige folk, bortsett fra Andre som er en svær kar, og når de kan , kan vel jeg også...

Dette klippet viser jo akk det :D Klippet er severdig for andre også

https://www.youtube.com/watch?v=AmqnTYSYPkA" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Vi sto opp kl 0800 og spiste frokost ute på terassen, før vi pakket, gjorde opp og sjekket kartet. La inn Die for å holde ruta på GPS og så var vi igang mot Briancon. Syklene gikk som klokker, særlig var jeg imponert over bensinforbruket på sykkelen min. Så langt var jeg nede i 0,58 og på motorveikjøring bruker jeg likt eller mindre en SXen til makkeren min. Straks vi kjører mer lokalt er det vanlig at jeg fyller ca 1 til 1,5 liter mer en han pr tank og antall km.

Turen gikk over Col de Rousset, gjennom mange vakre daler og ned til Die. Det behøver ikke å være høyt for å finne fine MC veier. Rousset er ikke mer en 1254 meter men skikkelig deilig å kjøre. Det man må huske på i Frankrike er at det strøes en god del sand, og litt fin grus på mange av veiene etter veiarbeid og ny asfalt. Og det var noe av det nedover her.

Her er Col de Rousset, bilde 2 har jeg lånt :eh fra et eller annet sted
Rousset2.jpg
Rousset.jpg
Videre kjørte vi ned til Die og og tok av til venstre for å kjøre over Col De Grimone som heller ikke er høyt, men pent, landlig og for meg ukjent. Men vi nærmer oss de noe mere spektakulære alpene som dere ser, bildet er tatt nede fra Grimone, og vi skulle jo over Col de Izoard seinere på dagen som et av høydepunktene
Grimone.jpg
Grimone bakside.jpg
Bensinstasjonen vi stoppa på hadde selvsagt akk stengt, en siesta i varmen er ikke uvanlig så vi måtte hoppe over brus og vann, men jeg bestillte i alle fall hotel i Briancon med telefonen min, hotels.com er glimrende til å finne greie ledige hoteller på, samt bestille der og da og vite hvor du skal og slippe å bekymre deg for overnattinga.

Videre kjørte vi ned til Gap, der de forberedte seg på TDF, byen skulle ha en overnatting for alle syklistene og sto på hodet. Derfra mot Embrun og til høyre ved Mount Douphin og kunne begynne klatringa over Col de Izoard. Faktisk et av de passene jeg virklig likte godt..fin asfalt, smalt og noen trange 180-200 graders svinger samt ellers åpent og fint. Jeg hadde begynt å få dreisen på ZZRn, dekkene satt, så rytmen kom av seg selv...vi danset mer eller mindre oppover i godt driv.

For en deilig følelse det er når du begynner å plukke andre motorsykler :D og ikke blir den som blir plukka. Det tar som regel litt tid før den rytmen kommer, men det er deilig når du er i ett med sykkelen og hodet er tømt....alt stemmer.
Opp mot Izoard.jpg
Toppen :-D
Col de Izoard.jpg
Ensomt på toppen.jpg
Det var ganske seint, rundt kl 18...så det var stille og fredelig, vi tok faktisk en 5 minutters i sola, syklene sto ensomt alene med en bobil i nærheten.
Ganske høyt.jpg
Så bar det strake veien ned til Briancon og det lille hotellet vi hadde, de var spesielle det ekteparet som drev det, men sengene var helt suverene, noe av de beste vi hadde hatt så det var bare å kle seg om, komme seg ned i byen og få seg litt mat :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av chromecast »

Flott :thumleft

Har kjørt forbi Col de Rousset noen ganger ser jeg, og det er så typisk for det området. Fullt av små skatter, man blir ikke ferdig på en ferietur. Er jo ikke bare Col`s men også gorge`s og små koselige steder. Godt du pusher på lysten til å dra nedover så snart sjansen byr seg igjen Barbarozza, mer :[-o<

Hadde første turen over Izoard i år, kjenner igjen den utrolig tøffe naturen fra bildene dine.

Har vært på Tende, tøft opp på sørsida, og kjørt Spinapass uten å kaste opp av høydeskrekk og kjørte feil og oppdaget Anfo Ridge i sommer. Så mer av LGKS må man få til. Tusen takk for Maira Stura, mer å studere og sikle på :thumleft
Problemet er gjerne om det er lov å kjøre, om folk man møter er sinna osv.

Caponord så ikke helgæli ut, litt brede dekk kanskje, ikke så tung men 17" foran... Ettermontere god styredemper og så la det stå til. Et alternativ til å ha flere dyre sykler er å kanskje bare kjøre en mer grusvennlig sykkel en sesong eller to og ta så mye spennende i Frankrike som mulig på den tida?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av LordShaft »

Fly flate for noen bilder.... Utrolig artig å lese om andre sine ferier og turer. Takk nok en gang for at du deler. Å jeg noterer tips så det hagler her :redface

Ikke umulig du blir å få en pm eller 3 i løpet av vinteren, når planlegging av tur begynner for alvor :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av ojda »

Oj, her var det mye bra bilder Barbarossa :thumleft
Dere ser jammen ut til å ha hatt litt av en tur dere og :yeyeye
Trist at kona har Croatia-syken, for det blir nok tvilsomt
noe särlig Franske veger på meg de närmeste årene :sorry

Men snill som jeg er lar jeg klagingen ligge =;

Kjekt å fölle med på reisen din her på nettet er det i allefall :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Flanker »

Herlig med disse turrapportene fra Alpene, og bildene er fantastiske! Keep it coming :thumleft

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Jeg er ikke kommet igang med bildene enda, det blir bedre :knegg Men nå er det full jobb så trenger noen dager, igår var jeg faktisk ute å lufta beistet, var 16 dager siden jeg satt på setet.
Men skal skrive hele turen ferdig, sitter på sikkert 200-300 bilder av ymse kvalitet og ikke alt er verdifullt for andre en meg :scratch

Ellers takk for superlativene alle sammen, det er bare å sende meldinger Lordshaft. Det er ikke meg men landskapet og landet, det er bare å knipse i vei. Det er mye å gjøre i området rundt Briancon, ligger rett på andre siden av Sestriere og har en haug med pass i området med alle slags standarder. Col de cayolle var et jeg likte, mye pga at det tar lang tid å komme seg inn på ganske spesiell vei, men du har Restefond, Bonette, Montgenevre og Col de Vars i samme området så området er bra, litt lengre nord har vi jo de jeg kjørte i fjor, Galibier , Iseran og Mt Ceniz osv. I tillegg kort vei over til Vercors, Dessuten ligger jo Maira Stura og LGKS for grusgutta der også. I tillegg, så har du en haug med mer eller mindre kjente rare steder man kan kjøre.

Ojda, du må overtale fruen, hun vil like seg der, selvom Croatia er bra, det er heller ikke mer en halvannen dag unna Croatia gjennom Italia og Dolomittene før du er i sydre delen av alpene. Det greier du jo

Vi hadde en diskusjon her i vinter ang GPS og kart, og kartet er i alle for meg uvurdelig..spes når du skal ned på virkelig småveier Jada..nok av Gorges, her er bilde fra Gorges du Cian, vi fulgte en smal bekk innover en 30 meter før vi ga oss, altså på beina og ikke ZZRen :D ...ikke så lett å se...men ganske syk følelse.
Innover.jpg
Gorges.jpg
Du vet Chromecast, Capo har kommet med rallyversjon og 19" eikefelg, selv jeg synes den ser ganske kul ut. Særlig elektronikken med ADD skal være bra, bedre en BMW sitt ESA og Skyhook til Ducati, den har en egen ECU bare til dempinga.24 liters tank og alt av utstyr du kan få med travelpack pakka, til en meget gunstig pris. Ca 160170 for en 2013\14 for en pent brukt med 5000 km på telleren. Ikke like mye punch som Lordshaft sin men hvis jeg beholder ZZR så behøver jeg jo ikke akk noe særlig mer... :scratch ?
Capo Rally.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Må bare legge ut litt fra Gorges de Dalouis

Her kjører vi på en nedlagt jernbanestrekning, ble bare løsgrus etter det bildet før vi kryssa en bro

Hvem behøver vel en GS eller Caponord når man har SX og ZZR1400
Gorges de Dalouis1.jpg
Dalouis2.jpg
Brua.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Kawagutten »

Caponorden har da nok den og veldig god å kjøre :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av LordShaft »

Er det bare jeg som lurer på hvordan det går med resten av ferien :redface

Note4

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av chromecast »

Barbarozza skrev: Vi hadde en diskusjon her i vinter ang GPS og kart, og kartet er i alle for meg uvurdelig..spes når du skal ned på virkelig småveier

Du vet Chromecast, Capo har kommet med rallyversjon og 19" eikefelg, selv jeg synes den ser ganske kul ut. Særlig elektronikken med ADD skal være bra, bedre en BMW sitt ESA og Skyhook til Ducati, den har en egen ECU bare til dempinga.24 liters tank og alt av utstyr du kan få med travelpack pakka, til en meget gunstig pris. Ca 160170 for en 2013\14 for en pent brukt med 5000 km på telleren. Ikke like mye punch som Lordshaft sin men hvis jeg beholder ZZR så behøver jeg jo ikke akk noe særlig mer... :scratch ?
Helt enig, uten gode kart mister man mye av turene. Selvsagt kan man kjøre på måfå når man ser avstikkere, men kart er det viktigste. Så støtter man seg lett på GPS for transport, bensin og overnatting :thumleft

Så slett ikke ueffen ut den Capoen nei! Og mye effekt har jeg oppdaga er bortkasta på små veger. Mindre vekt er viktigere.

LordShaft skrev:Er det bare jeg som lurer på hvordan det går med resten av ferien :redface

Note4
Nei, men det ligger en sur vinter foran oss. Regner med det dukker opp mer fra Barbarozza når han får tid ;-)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Bare meg som jobber mye og har liten gnist på å skrive,skal se om jeg får lagt ut noe i løpet av neste uke, det himla mye kule bilder enda og ikke minst mye igjen av turen å fortelle om!

Så kommer jo vinteren og da må jeg jo legge ut litt av oppgraderingene om jeg ikke brått skulle bli rik da :vs og kjøper noe nytt

Kan fortelle at jeg har rundet 36000 km på 1400, den sto på 16000 når jeg fikk den i fjor vår så det er 20000 km det på 2 sesonger. Så veldig mye mer blir det ikke hvis ikke været blir bedre. Jeg har ikke kjørt mer en ca 1000 km etter ferien.

Her følger en smakebit av hva som kommer :-) Legg merke til broen bak fossen...sånne var det hele veien...fantastisk sjarmerende tur over Cayolle. Referatet får komme siden
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Svar