Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Barbarozza og zzr1400 på tur, ferien fortsetter

Legg inn av Barbarozza »

Altså, etter noen år her inne så er det litt enklere å bruke sin egen tråd der jeg kan skrive om min tohjulshverdag, her kan jeg være sjef og slenge om meg med meninger og bestemme litt :yeyeye

Kjapt om meg, glad i store sykler, litt sånn hypertourer ...uten at det betyr at jeg IKKE glor på en masse annet. Blir som med dama..man glor selvsagt på andre en henne også :knegg

Har ikke tenkt å være så veldig privat, men begynner jaggu meg å bli en eldre mann og har vært senior i arb livet i 7 år, synes fremdeles at foroverbøyde sykler er hakket mer spennende en ADV og greier stort sett å kjøre på de samme plassene som disse gutta også. Kanskje i et litt roligere tempo.

Jeg er en medium bereist motorsyklist, dvs..jeg har variert bakgrunn fra mange turer rundt omkring, og noen av disse turene som kommer skal jeg dokumentere litt her. Og noen gamle kommer jeg til å snakke om. Mao legge ut litt bilder.

Først litt mer halvprivate greier :) Nemlig bildet av biken fra i fjor som dere sikkert har sett før, og av meg i fjor som også sikkert har vært posta før
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Barbarozza den 30 jul 2015, 19:52, redigert 3 ganger totalt.
Memento mori

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av TBI81 »

Gleder meg til å lese her om turer og skruing! Du virker over gjennomsnittet kompetent på disse områdene ut fra andre tråder :thumleft
Men .. ett lite sleispark skal du få. Jeg hadde forventet mer rødt sjegg :knegg

Pen sykkel forresten!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

I dag tenkte jeg å skrive om de tekniske oppgraderingene som jeg begynner på om ikke lenge, jeg har nemlig noen pakker som kommer fra det "lovede biker landet" For mange år siden tipset Voodoodo meg om morepowerracing.com og siden dengang har jeg bestilt mesteparten av eksos, PC osv derfra.

Som noen av dere veit, har jeg en sein 07 ...den fraviker en del på 08 modellen....så da må ting tilpasses litt for å passe noe jeg selvsagt synes er morsomt å holde på med, så sant jeg ikke kommer i veien for en eller annen tur. Jeg skrur det for det aller meste sjøl på egen sykkel, ikke på andres.

Tidligere i vinter bestilte jeg disse :D

http://www.morepoweracing.com/product.a ... re+Details" onclick="window.open(this.href);return false;

Disse får du selvsagt ikke til 07 modellen, men det spiller mindre rolle da planene er å tilpasse de til de neste endringene seinere alikevel. Så jeg bestilte de til en 08 og får heller tilpasse forskjellen mellom diffen i røret på enden av grenrøret og de noe større røret i 08 modellens potte. Det er bare kosejobbing i garasjen når den er tømt alikevel.

Pakkene jeg venter på er PC5 og en autotunemodul fra Morepower samt alt jeg trenger til service fra wemoto, tennplugger inkl Har en gang før driti meg ut å betalt 1300 kr for 4 plugger så det gjør jeg ikke igjen. Forøvrig en skikkelig kjip drittjobb å bytte på ZZRen. Halvgruer meg siden jeg ikke har gjort det før men med litt guruhjelp av bilder fra bikeland og div zx14 grupper ser det greit nok ut. Pluggene kosta ca en hundrings stykket i England, jada samma pluggene som koster 1200 hos MC oslo og andre steder.

Der følger det med sinterklosser foran, det er i grunn det eneste jeg trenger å bytte nå til våren. Ja også filter da til olje og luft. Olja lurer jeg på om jeg skal begynne å bestille herfra , noen som har gjort det ?

http://billigbilpleie.no/motorsykkel/ca ... olie-6727/" onclick="window.open(this.href);return false; Bra pris på motul...kanskje man skulle slått seg sammen og bestillt flere i lag ????

Planen er følgende....neste måned kommer det nemlig enda mer fra USA, nemlig et Acra grenrør som passer sånn noenlunde med Yoshi pottene ...og grunnen til dette er jo at jeg ønsker et fullt helanlegg med 2 potter, ikke bare 1 av helt utseendetmessige årsaker. Så jeg vil altså ende opp med et YoshiAcra anlegg noe forøvrig Voodoodo sa var på tide på face til meg, noe jeg er enig i. De trompetene som står på er ikke så altfor pene. Tror bare det er Brock performance som har 2 potters system men det er ikke egna til vanlig bruk...da det er bråkete og laga for dragracing

Det er jo selvsagt ikke sugd av eget bryst dette her, Men jeg synes R77 pottene er de peneste som finnes til ZZR rent designmessig. Dessuten koster Acra helanlegg skjorta så derfor en sånn løsning. Og det finnes ikke så vidt jeg veit i 2 potters utgaver. Det blir jo dyrt nok dette her også. Fordelen med denne løsninga er prisen, ulempen er at det ikke finnes map til PC5 så det blir å prøve seg fram og bruke autotunemodulen noe jeg ikke har fikla med før. Så det blir veldig morsomt å prøve. Lover å legge ut test resultatene og bilder om tilkoblingen og oppsettet

Har også vurdert å øke bensintrykket ørlite, noe jeg gjorde med hell på XX min, økte den med 10 % men faren er da at du får trøbbel med PC5 og gode start map,..det blir rett og slett for feit blanding. Så kan heller ha det i bakhodet om jeg ryker på en smell.
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

TB181

Det er ække rødt lenger..men grått :-k

Navnet kommer fra Barbarossa platz i Køln i Tyskland som igjen kommer fra Keiser Barbarossa og ikke har noen ting med Operasjon Barbarossa under krigen å gjøre bortsett fra navnet , jeg er jo tyskofil og X dama bodde i Køln en stund...har hengt ved meg siden den gangen..og da var det rødt enda :)

Han druknet forøvrig under sitt 3 korstog til det hellige land...og deretter ble han kokt...og kjøttet ble gravlagt ved elven Saleph i Tyrkia der han døde, knoklene begravd i Tyrus...håper ikke det skjer med meg ....enda jeg har vært på korstog i Tyrus jeg også som FN soldat
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av LordShaft »

Se her ja, enda en tråd det blir spennende å følge med på framover. Det er ikke noe tvil om at du er bereist. Kanskje ikke like mye som andre, men langt mer enn de fleste :thumleft

Har selv tatt voodoo sitt tips å handlet fra morepowerracing....Kjøpte helanlegg fra Akrapovic til min sykkel herfra. kom akkurat under 10.000,- levert på døren.
Jeg klare ikke å se for meg pottene dine designmessig, men så lenge de er litt mindre eller bedre utformet enn de originale så er det gull. For de ser ikke ut i mine øyner :redface

Har du pc5 på biken nå? Finnes der ikke noe map som tar høyde for den ørlille oppjusteringen?
Skal selv ha biken over på østlandet denne sesongen å få mappet min. Gjør dette mest for at den skal gå optimalt, ikke nødvendigvis mere power :twisted Selv om power aldri har vært ille i seg selv hehe :redface

For å dele bilde her inne, vil jeg anbefale deg å bruke noe annet enn vedleggstjenesten. Bildene blir så små. Bruk photobucket, Google+ bilder, Flickr eller lignende. Da er det lettere å klikke på bildene dine å få de større og desto bedre inntrykk :prf

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Lordshaft :

Ja jeg tenkte på å legge bildene et annet sted, det blir photobucket slik at vi ikke fyller serveren her helt
Men litt smått her går bra

Trykk på linken i innlegget til morepower så kommer du rett til pottene, jeg valgte SS versjonen da de passer best til en svart sykkel.

Jeg har ikke montert PC5, den kommer antaglig til påske, måte dele opp investeringa i 3 :) Alt sammen inkl acra header kommer på en ca 15000 kr med alt, mva toll frakt osv. Er litt usikker om Wideband sensoren følger med på autotunemodellen men tror det

5 lapper i Jan , 5 nå i mars og 5 i April :)

Men her er et lite bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av AJ »

Se her, ja!
Ny blogg fra en hypertourer motorsyklist ;-) .
Veldig bra! Blir interessant å følge denne også for en som meg, som altså fortsatt sverger til adventuresykler. Så kan man gjerne kalle KTM 1290 SA for en hyperadventourer... :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

AJ skrev:Se her, ja!
Ny blogg fra en hypertourer motorsyklist ;-) .
Veldig bra! Blir interessant å følge denne også for en som meg, som altså fortsatt sverger til adventuresykler. Så kan man gjerne kalle KTM 1290 SA for en hyperadventourer... :prop:

Ja nå får du faktisk noe som kommer til å kjøre fra meg :evil

Jeg har faktsik vært å sett på en 2014 ZZR...men jeg skal grave i hagen i sommer å legge ned et renseanlegg...så det blir for dyrt å kjøpe opp noe nytt i år igjen, derfor litt skruing i garasjen :) Alt jobben i hagen kommer på 180 tusen...så er antaglig blakk etter ferien som er sikra :knegg

Nå skal jeg teste photobucket linken...bildet er fra et litt halveis ukjent men veldig gromt pass i Østerike som jeg oppdaga for 7-8 år siden. Har siden kjørt det flere ganger på MC og dette bildet er av den gruppa jeg kjørte med i fjor..

http://s300.photobucket.com/user/Barbar ... g.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan andre en meg se dette bildet ?
Sist redigert av Barbarozza den 24 mar 2015, 17:15, redigert 2 ganger totalt.
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av LordShaft »

Har du benk å kjøre den i så du får optimalisert den da eller laster du bare ned mapping du vet passer på din sykkel og dine piper?
Autotune er vel så den kan automatisk definere seg selv, men for dette er du vel helt avhengig av lamdasensorene? Vil da tro at wide band sensoren følger med.... finnes det ingen info om dette direkte på hjemmesiden til produsent? Ja det koster å være kar. Jeg har selv et par slike utlegg jeg har planer om i løpet av våren. Men kjerringa skal gå i 2 måneders ulønna permisjon, så jeg må liksom betale hele gjelda :redface

Uten mulighet til for mye overtid heller så blir det 3 relativt tøffe måneder. Fristende å be om 3 måneder avdragsfrihet på lånet :redface

Note4

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

Lordshaft : Tenkte å prøve meg fram, om det går...

Blir det helt umulig blir det Hestmann som er flink og nærmest, men jeg greide å få det veldig bra på XX min...med forsiktig endring.

Oppstartsmap blir antaglig fullsystem fra Yoshi eller Acra og teste litt med det. Og kjøre map pr gear og få den til å gå jevnt og pent i normal området først, altså mellom 2000-4000

For deretter å la autune ta over mappinga etter det kanskje, du kan stille den inn sånn at du aksepterer innenfor en viss endringsprosent...som kan være litt større i begynnelsen en etter noen testrunder. Det blir jo å ha med seg PCen på sånne turer og stoppe og se på endringen som autotune foreslår , lagre og endre og teste , blir det gæernt får man gå tilbake til basemap. Største faren er jo for mager blanding...da kan du kjøre sykkelen ihjel....

Man kjøre hele turtalsområdet så godt det går på alle gir og på forskjellige throttle pos ...sånn noenlunde da.. Det er synd at ungareren som lagde Motty ga seg for den gjorde alt selv...det var en bedre enhet
Memento mori

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av LordShaft »

Høres ut som du har en relativt trygg plan på dette ja. Å la autotune kjøre hele veien ser jeg ikke på som optimalt, men sikkert fult mulig. Tror din løsning vil være den beste, men med langt mere arbeid....men er ikke det bare en del av moroa :knegg

Har du kikket noe på bazzaz? Har bare hørt at dette skal være en bedre enhet enn pc og autotune på enkelte sykler. Uten at jeg har noen erfaring med den. :-k

Note4

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av Barbarozza »

LordShaft skrev:Høres ut som du har en relativt trygg plan på dette ja. Å la autotune kjøre hele veien ser jeg ikke på som optimalt, men sikkert fult mulig. Tror din løsning vil være den beste, men med langt mere arbeid....men er ikke det bare en del av moroa :knegg

Har du kikket noe på bazzaz? Har bare hørt at dette skal være en bedre enhet enn pc og autotune på enkelte sykler. Uten at jeg har noen erfaring med den. :-k
Note4
De lærde strides hele tiden om det...

Nei det har jeg ikke, grunnen er at jeg kjenner PC fra før, vet hvordan jeg skal bruke den og justere osv. Bazzasen er vistnok mer komplisert å tune med. Jeg vet ikke :-) Men største forskjellen er jo at du kan ha forskjellige MAP til det enkelte giret ditt, og det tror jeg ikke Bazzaz støtter..uansett er PC5 lettest for meg å fikle med siden jeg har brukt 3 så mye før.

Autotune kan jo stå på hele tiden, den måler og lengre tur jo bedre ...men om du vil legge inn endringene når du stopper er jo opp til deg ! Den har ikke evnen til å endre " on the fly "

Kanskje viktig å legge til at autotune ikke er der for effekten men for kjørbarheten ...samt å kunne få litt bedre cruising egenskaper lavere bensinforbruk ved å endre AFR i visse turtall på feks 5 og 6 gir
Memento mori

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av norse900 »

Bildet vises når jeg trykker på linken :-D (for info)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel...ehh jord

Legg inn av AJ »

Barbarozza skrev: Nå skal jeg teste photobucket linken...bildet er fra et litt halveis ukjent men veldig gromt pass i Østerike som jeg oppdaga for 7-8 år siden. Har siden kjørt det flere ganger på MC og dette bildet er av den gruppa jeg kjørte med i fjor..

http://s300.photobucket.com/user/Barbar ... g.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan andre en meg se dette bildet ?
Hvorfor ikke linke det direkte i posten...:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Barbarozzas blogg om alt mellom himmel og hel.(ferieplan

Legg inn av Barbarozza »

Dagene går fort, jeg har bestemt meg for ferie midt i fellesferien. Turen blir med en gammel kjørekompis og vi kjenner hverandre som et gammelt ektepar etter mye snåle turer de siste 10 åra både hjemme og ute.

I fjor ble det litt for mange på tur, så i år blir vi bare oss 2. Så det betyr at de to kwakasakiene våre skal utfordres i nytt landskap i områder vi ikke har kjørt før. Vi har 16 dager til rådighet, ja faktisk 16,5

Disse områdene står for tur Vercors,Ardeche og Provence med de Parc du regional du Verdon og vestalpene i Frankrike som vi har kjørt men langt i fra overalt

Planleggingen har forgått med hjelp av google map og også http://www.viamichelin.com" onclick="window.open(this.href);return false; samt div reiseforum jeg er medlem av samt min gamle kartbok fra Kraks og youtube. Youtube har mye fint i det øyeblikket du begynner å se på andre ting en bare å grisekjøre div alpepass fortest mulig :) Joda jeg gjør det også...men har begynt å like tanken på at jeg skal kunne greie å kjøre mer eller mindre alle steder der ADV gutta normalt ferdes på ZZR min. Jeg møtte ikke mange på sportsykkel når jeg kjørte i Karpatene\Transfagarsan men desto fler på div ADV..og jeg fikk jo noen blikk, hvilket var veldig morsomt :) Dog...de kjørte fra oss...på sine GS :evil

Ofte har vi jo et veldig sterkt fokus på alpene, men denne gangen har vi valgt litt annerledes, litt fordi vi begge er historisk interesserte, litt fordi vi likte oss i Frankrike i fjor. Og fordi vi hadde Frankrike i 2007 da vi hadde 5 dager i Cognac og Dordogne sammen..maten...cafene, folka...alpeluene...damene, vinen..cognacen ...alt passer to eldre herrer

Turen går noenlunde slik . Avreise fredag kl 12---og så langt vi gidder eller orker i Danmark, vi tar ferja fra Helsingør så et eller annet sted etter det engang. Dag 2 blir å komme seg ned forbi Hamburg for deretter å droppe Autobahn og komme oss et godt stykke syd for Frankfurt og evt inn i Frankrike der...for det første målet vårt i år er Vercors som vi håper å kunne greie søndag kveld, det ligger på høyde med Grenoble så det burde gå helt fint tiltross for mye landeveikjøring gjennom div naturparker og jorbruksland

Disse bildene er ikke mine, men som dere skjønner er det ikke uten grunn at vi velger dette området
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Svar