Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:Jeg aner ikke hvordan denne Tiger 800 er satt opp i forhold til en Street Triple R, men den bør vel fint holde følge med en Street Triple da jeg annser disse to er relativt like i forhold til motor?
Joda, tigeren har ca. 10HK'er mindre og veier nesten 40kg. mer, men har 10NM mer enn street'en og har momentet lenger ned i effektkurven.

Er spent på hvordan denne Tigeren egentlig går i forhold til min, for dette er så absolutt en kandidat for meg hvis jeg en gang kommer til å konvertere til en slik type sykkel. :thumleft

Uansett, så kjøper man vel ikke en slik type sykkel for å leke bajass...

Synes vertfall den nye Tigeren ser veldig bra ut :thumleft
To vidt forskjelloge sykkler byggd for forskjellige kriterier. Motor stammer nok fra Daytona men er nok sett opp anerledes samt girkasse etc etc. ST3 vil nok dra godt i fra.
Joda, jeg ser den, og det er kanskje vekten som utgjør den største forskjellen her..

Uansett, så hadde det blitt denne eller evt. Explorer'n, men den koster jo vesentlig mer da...

Dog regner jeg med at speedometeret/displayet er det samme på Tiger 800 og Street'en...
Rett og slett det mest vellykkede displayet jeg har sett på en sykkel så langt. Her har man gir indikator og bensinmåler samt en drøss av andre instillinger og muligheter. Jeg liker at turtelleren er analog og det andre digitalt også. Nå er jo ikke jeg akkurat godt vant når det kommer til slike displayer da cruiseren jeg hadde var ganske spartansk her. Man hadde speedometer og tripteller samt klokke, og thats it. Man blir jo vant til dette også, men speedoen på Street'en/Tigeren etc. har nærmest samme funksjonalitet som i en moderne bil og det liker jeg :thumleft

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av Tobben84 »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:Jeg aner ikke hvordan denne Tiger 800 er satt opp i forhold til en Street Triple R, men den bør vel fint holde følge med en Street Triple da jeg annser disse to er relativt like i forhold til motor?
Joda, tigeren har ca. 10HK'er mindre og veier nesten 40kg. mer, men har 10NM mer enn street'en og har momentet lenger ned i effektkurven.

Er spent på hvordan denne Tigeren egentlig går i forhold til min, for dette er så absolutt en kandidat for meg hvis jeg en gang kommer til å konvertere til en slik type sykkel. :thumleft

Uansett, så kjøper man vel ikke en slik type sykkel for å leke bajass...

Synes vertfall den nye Tigeren ser veldig bra ut :thumleft
To vidt forskjelloge sykkler byggd for forskjellige kriterier. Motor stammer nok fra Daytona men er nok sett opp anerledes samt girkasse etc etc. ST3 vil nok dra godt i fra.
Nope, disse to har ganske så mange likheter faktisk. Motoren er den samme, med økt kubikk og åpenbart endre effektkurve. Utover det så er drivlinja også relativt lik.

Mtp på bajasserier, så er denne faktisk ganske leken, og på grusvei så skal jeg hvertfall kose meg. Tar den nok med på bane også, og skal nok greie å skjemme ut noen R-sykler med denne også. Med Duken ble hvertfall flere med baken i været parkert:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av Bjerknez »

Tobben84 skrev:
KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:Jeg aner ikke hvordan denne Tiger 800 er satt opp i forhold til en Street Triple R, men den bør vel fint holde følge med en Street Triple da jeg annser disse to er relativt like i forhold til motor?
Joda, tigeren har ca. 10HK'er mindre og veier nesten 40kg. mer, men har 10NM mer enn street'en og har momentet lenger ned i effektkurven.

Er spent på hvordan denne Tigeren egentlig går i forhold til min, for dette er så absolutt en kandidat for meg hvis jeg en gang kommer til å konvertere til en slik type sykkel. :thumleft

Uansett, så kjøper man vel ikke en slik type sykkel for å leke bajass...

Synes vertfall den nye Tigeren ser veldig bra ut :thumleft
To vidt forskjelloge sykkler byggd for forskjellige kriterier. Motor stammer nok fra Daytona men er nok sett opp anerledes samt girkasse etc etc. ST3 vil nok dra godt i fra.
Nope, disse to har ganske så mange likheter faktisk. Motoren er den samme, med økt kubikk og åpenbart endre effektkurve. Utover det så er drivlinja også relativt lik.

Mtp på bajasserier, så er denne faktisk ganske leken, og på grusvei så skal jeg hvertfall kose meg. Tar den nok med på bane også, og skal nok greie å skjemme ut noen R-sykler med denne også. Med Duken ble hvertfall flere med baken i været parkert:)
Skal jeg synse litt så tror jeg også at disse to er ganske så like. Siden jeg ikke har noen erfaring med så mange andre sykler, så er jeg såpass "enkel" at jeg ser på 0-100 tider da dette gir en pekepinn hvor bra sykkelen drar opp til de hastighetene vi bruker til vanlig og der ser jeg at Tigeren ligger litt bak Street Triplen. Men det betyr jo ikke at jeg automatisk kjører fra ansdre på bane/vei da kunnskapen til føreren jo har en vesentlig innvirkning her, så jeg hadde nok tapt uansett hvilken sykkel jeg kjørte, hehe.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av Tobben84 »

For å oppklare evt misforståelser, så tror jeg overhode ikke Tiger xc innehar de samme kjøreegenskapene som streeten på god asfalt/bane, det skal nok godt gjøres. Mente bare at teknisk så er det mange likheter, men de har alikevel blitt utviklet i veldig ulike retninger. Gateversjonen av Tiger 800 tror jeg derimot har en kjøreopplevelse som vil være gjennkjennelig fra Streeten.....men alikevel mer fokusert mot komfort og touringegenskaper enn Streeten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av Bjerknez »

Jaja...uansett så kan vi vel la den saken ligge, hehe.

Har uansett sansen for den Tigeren, samt Exploreren.... til sitt bruk... :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av LordShaft »

Oi oi gratulerer med ny sykkel :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av Tobben84 »

Bjerknez skrev:Jaja...uansett så kan vi vel la den saken ligge, hehe.

Har uansett sansen for den Tigeren, samt Exploreren.... til sitt bruk... :thumleft
Har også veeeeldig sansen for Streettriplen, og hadde i sommer bestemt meg for den. Komfort og åretrundt-egenskaper gikk foran i denne omgang:)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av Bjerknez »

Tobben84 skrev:
Bjerknez skrev:Jaja...uansett så kan vi vel la den saken ligge, hehe.

Har uansett sansen for den Tigeren, samt Exploreren.... til sitt bruk... :thumleft
Har også veeeeldig sansen for Streettriplen, og hadde i sommer bestemt meg for den. Komfort og åretrundt-egenskaper gikk foran i denne omgang:)
Skjønner :thumleft

Uansett så ble jeg overrasket over komforten på Street'en, i positiv grad. Cruiseren vr jo så klart selve turkongen i mitt hode, men Street'en er turkonge på en litt annen måte. Faktisk plages jeg mindre med tanke på ryggen på en Street Triple da jeg på cruiseren fikk alle støt rett opp i ryggraden. Balansen er langt bedre på Street'en også samt at den så klart er mer leken. Med cruiseren så var jeg med sykkelen på tur, mens det er JEG som tar med Street'en på tur. Vanskelig å forklare men jeg er av den oppfatning blitt at jeg ser på cruisere som jeg gjør med stasjonsvogner. Kjekke til sitt bruk og spesielt hvis man skal ha med seg en del bagasje etc. Men man er liksom ikke en del av sykkelen når man kjører.

Ikke for at jeg under noen omstendighet prøver å dra paraleller mellom din sykkel og en cruiser altså. Poenget mitt var bare at jeg har forstått at comfort kan være så mangt, og ikke bare et mykt sete :thumleft

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Kjøpt meg Tiger 800XC:)

Legg inn av Tobben84 »

Helt enig Bjerknes, alle har heldigvis forskjellige kropper og oppfattelse av komfort. Skal ha meg en lengre tur med Street Triple neste gang jeg kommer over en demosykkel i nærheten så får jeg se. Sliter litt med ryggen, så oppreist sittestilling er helt klart det beste for meg. Tigeren har jo også justerbart sete, pegs og styre, så jeg skal nok finne meg en optimal sittestilling.

Sykkelen min blir forøvrig levert med orginal toppboks, større justerbar skjerm, varmeholker, handguards og annen type dekk etter mitt ønske, da oem-dekkene sugde balle!

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Kjøpt meg Tiger 800XC:) Arrow-potte bra greier?

Legg inn av Tobben84 »

Lurer på å bestille med Arrow potte som jo er originalt ekstrautstyr til Triumph, men den kosta hele 6900,-. Får sykkelen levert rett over nyttår, så hadde vært kjekt å få med den da. Er helt lyd-fanatiker når det kommer til skikkelig mc-lyd og har hatt kvalitetspotter på alle mine sykler.

Spørsmålet er kort og godt til dere Triumph-folk, er Arrow potta verdt 6900?(dette oppfatter jeg da at inkluderer remap som er nødvendig pga mager blanding med åpnere potte. Triumph har en egen arrow-map til de fleste syklene sine.)

Altenativet er Leovince som jeg har meget gode erfaringer med fra tidligere, som kommer på rundt 3000,- fra ebay. Da må jeg sannsynligvis spytte ut en liten tusing til forhandler for å få remappet tilsvarende med arrow-potta, og samtidig KAN de vel kanskje bli vanskelige mtp garantier osv....?

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kjøpt meg Tiger 800XC:) Arrow-potte bra greier?

Legg inn av Busa Trond »

Jeg kjører med Arrow på min 1200 Tiger.
Det blir en "behagelig" litt dypere buldring en original på min. Men ikke noe jalla lyd..
Kjører en del sammen med ojda som har original anlegget på, da vi byttelånte i fjor gikk faktisk sykkelen hans merkbart bedre en min var vi enige om begge to. Hvorfor er jeg usikker på, kilometer, maping eller hva det måtte være.
Gutter er gutter og Arrow er jo litt tøft da :yeyeye

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Kjøpt meg Tiger 800XC:) Arrow-potte bra greier?

Legg inn av Tobben84 »

Stemmer det, må ha litt lyd jeg altså:)

Har du uttagbar db-killer i din da Busa? Det vet jeg hvertfall at er i den jeg ser på....

I følge Triumph så skal Arrow-potta med tilhørende mapping øke effekten med 3-4 hk, men det er pølse i slaktetid for min del altså, lyden er det viktigste :prop:

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Kjøpt meg Tiger 800XC:) Arrow-potte bra greier?

Legg inn av Busa Trond »

Ikke noe db-killer hos meg nei :sorry

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Kjøpt meg Tiger 800XC:) Arrow-potte bra greier?

Legg inn av Tobben84 »

Hmmm, trodde alle kom med det. Jaja, tror uansett st jeg må ha en sånn altså. Gidder ikke tulle med garantien for å spare noen tusenlapper....

Hvilke dekk kjører du med på din Busa?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kjøpt meg Tiger 800XC:) Arrow-potte bra greier?

Legg inn av ArcticTiger »

Ja klart det må du ha. Gir ca 10% effektøkning og fin lyd. Lettere en original-potta er den og. Har Arrow på 1050 Tigern, effektøkningen stemte når vi testa den på dynobenken.

Svar