KjellV sin logg. Sensommer.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, nytt år-nye muligheter

Legg inn av kjellv »

Jeg tenkte jeg skulle bytte dekk og ta 50000 km service på FJRen på lørdag. Samtidig bytte lyktekåpa som har ligget klar siden 2018. Jeg hadde jo et lite uhell mellom Sauda og Røldal viewtopic.php?f=13&p=344190#p344190 på vestlandsturen. Jeg fikk ikke bytta lyktekåpa før Nordnorgeturen tre uker senere fordi lyktekåpa ikke kom tidsnok. Jeg monterte på igjen den gamle med en liten sprekk helt til høyre på dashbordet bare et par dager før avreise nordover.
Men nå er det gjort, og jeg begynte på servicen på lørdag. Så oppdaget jeg at det også skulle smøres svingarmslager ved 50000. Det var en strek i regningen, dette må planlegges. Det er så pass mye jobb at jeg rekker det ikke på en kveld, og sykkelen har stått på vent til løftebordet på verkstedet var ledig et par dager på rad. Det er mye omkringliggende som må av for å få av svingarmen. Bakhjul, eksosanlegg, støtdemper og lenkearmer, fotkvilerbraketter, kardang og drivknute. I kveld fikk jeg begynt på denne jobben, og har brukt tre timer på å demontere, rengjøre og smøre, og begynne sammenmonteringen igjen. I morgen kveld skal etter planen resten monteres og nytt bakdekk på. Da er det bare framdekket igjen så er sykkelen klar for nye 10000 km.
20200715_194220 v2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, nytt år-nye muligheter

Legg inn av kjellv »

Nå begynner det å nærme seg turkart :thumleft
Svingarm, demper, kardang og eksos er på plass igjen, velsmurt og i orden. Nytt bakdekk er på, denne gang skal Dunlop Roadsmart III prøves. Sykkelen er nede igjen fra løftebordet og dette er klart for morgendagens servicer.
Jeg har også tatt av framhjulet, klart for dekkomlegging i morgen. Tok i bruk en litt kreativ løsning. Kjekt å ha traverskran på verkstedet :P
Dekkpluggen som ble satt inn i bakdekket hjemme hos E-strom under forumtreffet i fjor har holdt tett til nå Bilde
Bilde
20200716_204537.jpg
20200716_203110.jpg
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, nytt år-nye muligheter

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 16 jul 2020, 20:42
Pluggen som ble satt inn i bakdekket under forumtreffene i fjor har holdt tett til nå BildeBilde
Samme erfaring her.
Jeg har fått plugget i hvert to, om ikke tre bakdekk (husker ikke nøyaktig i farten...), hvor pluggingen holdt helt fint dekkets levetid ut.
Så lenge man ikke bedriver høyfartskjøring som man gjerne gjør på kontinentet så holder det fint med plugging som dette.
For alt jeg vet kan det også hende at den forsterkes med varmeutviklingen som skjer ved høyfartskjøring... :-k :dontknow .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, nytt år-nye muligheter

Legg inn av E-strom »

kjellv skrev: 16 jul 2020, 20:42...
Dekkpluggen som ble satt inn i bakdekket hjemme hos E-strom under forumtreffet i fjor har holdt tett til nå Bilde
Bilde
20200716_204537.jpg
20200716_203110.jpg
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Godt å se at det holder - er jo ofte en del diskusjoner rundt plugging av dekk :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, nytt år-nye muligheter

Legg inn av Bjerknez »

Min erfaring er også at dekkplugger holder. Har ingen skrupler med å kjøre med plugget dekk. Men hadde nok byttet dekk hvis jeg skulle kjørt nedover på kontinentet ja.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie :)

Legg inn av kjellv »

I morgen tidlig skal jeg innom jobben og levere fra meg vakttelefonen, da er det omsider ferie :thumleft
Jeg har som vanlig sein ferie, trives best med det. Jeg antar at en stor del av nordmenn på tur i eget land nå er på hjemvei fra ferie, og trykket på overnattingssteder derfor er noe mindre enn det har vært de siste ukene. Bobilturister er det nok mange av ennå, men de ordner seg jo stort sett selv, men også Dansker og Tyskere har jo meldt sin ankomst på Norske veier.

Dansker ja.. på siste arbeidsdag før ferie fikk vi anledning til å hjelpe en Dansk motorsykkelturist som helt overraskende hadde oppdaget at han så corden i bakdekket sitt på vei nordover mot Atlanterhavsveien. Han ringte til flere forhandlere torsdag, men ingen hadde mulighet til å hjelpe ham med dekkbytte på kort varsel. Han ringte meg i halv 11 tiden på fredag, og jeg lovte ham straks hjelp, selv om jeg ikke hadde dekk som passet på lager. Han hadde FJR1300A. Jeg visste at jeg hadde reserveløsning klar, jeg bytta dekk på min egen sykkel før nordnorgeturen i 2018 og har et halvslitt bakdekk liggende i reserve. Jeg omprioriterte litt i verkstedplanen og fikk satt av tid til han etter lunch.
Men det ordna seg, Dekkmann i Molde hadde dekk på lager og jeg ringte en bekjent som var i byen og kunne ta dekket med tilbake. Dansken og dekket ankom ApexMC omtrent samtidig og FJRen med nytt bakdekk kunne kjøre videre et par timer senere. Hyggelig å kunne hjelpe turister i nød :prf
20200724_141454.jpg
Men nå er det ferie, og jeg har begynt å orientere meg om værmeldinger og mulige reiseruter. Det er store muligheter for at det kan bli tur nordover langs kysten av Nordmøre og Trøndelag i dagene som kommer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: kjellv sin logg, endelig ferie [emoji3]

Legg inn av Ketil »

Det er flott at det finnes slike serviceinnstilte folk som deg, som gjør sitt aller ytterste for å hjelpe folk En riktig god ferie ønskes i fra nord


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie :)

Legg inn av Bjerknez »

Jepp, det er slett ikke vanlig at folk hiver seg rundt på den måten :)

Kjellv hjalp jo også meg når jeg skulle ha sykkelen tilbake til Fredrikstad. Han hentet sykkelen hos min familie, ladet batteriet, kjørte den til butikken og pakket den på en pall og sendte den til Oslo for meg.

Nå ble vel dette gjort grunnet et godt kameratskap også vil jeg tro, men det skulle ikke forundre meg om det er slik service man kan forvente derfra av andre også. I følge historien over ser det jaggu slik ut :)

Bra jobba kjellv!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg, endelig ferie [emoji3]

Legg inn av niko »

Ketil skrev: 26 jul 2020, 14:21 Det er flott at det finnes slike serviceinnstilte folk som deg, som gjør sitt aller ytterste for å hjelpe folkBildeBilde En riktig god ferie ønskes i fra nordBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og fra øst! Kjør pent :-)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie :)

Legg inn av kjellv »

Da er det ferdigpakket og klart for noen dager på tur. Været er perfekt ved avreise, men noe utrygt for regn onsdag og torsdag. Satser på Hitra i kveld, så får vi se hvilken vei framhjulet vil i morgen. Ingen større plan for turen, utenom å kjøre veier jeg ikke har kjørt før.
Kjører selvfølgelig med sporing https://locatoweb.com/map/single/1015214371


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg, endelig ferie [emoji3]

Legg inn av Snikendeugle »

Ketil skrev: 26 jul 2020, 14:21 Det er flott at det finnes slike serviceinnstilte folk som deg, som gjør sitt aller ytterste for å hjelpe folkBildeBilde En riktig god ferie ønskes i fra nordBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
What he said!
Jeg og en kompis var så heldige å bli møtt av tilsvarende serviceytelse i Østerrike etter en litt stygg kræsj som egentlig burde satt en stopper for turen (blant annet mistet frambremsen). Første mc-verksted vi fant på veien heiv seg rundt og byttet ut en rekke deler på sykkelen som hadde fått seg en trøkk. Alt på drop-in i en travel periode :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie :)

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 27 jul 2020, 12:58 Da er det ferdigpakket og klart for noen dager på tur. Været er perfekt ved avreise, men noe utrygt for regn onsdag og torsdag. Satser på Hitra i kveld, så får vi se hvilken vei framhjulet vil i morgen. Ingen større plan for turen, utenom å kjøre veier jeg ikke har kjørt før.
Kjører selvfølgelig med sporing https://locatoweb.com/map/single/1015214371


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Bilde
Riktig god og absolutt velfortjent tur :thumleft !
Regner med at et kommer noen bilder og etappereferater etter hvert... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie :)

Legg inn av kjellv »

Takk. Tar kystruta nordover. Den er mye morsommere enn E39. Maksimal klaff på ferga fra Seivika, kjørte rett ombord uten å stoppe.


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie :)

Legg inn av kjellv »

Fantastisk tur første dag, over Tustna til Aure og Kyrksæterøra, derfra til Hitra. Landa på Vågen Camping på sørsida og har satt opp telt for natta. I morgen tenker jeg rundtur rundt øya og ut til Frøya før jeg kjører 5,7 km undersjøisk tunell inn til fastlandet igjen. Men jeg tar forbehold om at havtåka kan sige inn på morrasida, da er det ikke noe å se her likevel.
Veldig artige veier her ute. Fin asfalt som snor seg over myrene mellom bergene i lange sugende svinger. Veldig morsomt å kjøre her ute. Måtte kjøre noen mil her i kveld for å finne kolonialbutikk for proviant og et par ølbokser, dette ga mersmak BildeBildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, endelig ferie :)

Legg inn av kjellv »

Tidlig oppe i dag, teltet var ferdig pakka halv 7. Men det var tidlig i teltet i går kveld også. Her er det nesten bare tyskere som kun er her for å fiske. Har ingenting å prate med de om..
Men god frokost er viktig Bilde
Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar