KjellV sin logg. Sensommer.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Soving ble det lite av på båten. Ikke mye i telt her ved veis ende heller, stedet Å ytterst i Lofoten.
Vi har satt opp teltene ved et lite vann et par hundre meter fra syklene, og har fått sovet litt. Men nå er sola oppe og det er slutt på soving.
Jeg klarte ikke motstå fristelsen til et kveldsbad i vannet før jeg krøp i teltet. Herlig var det. Har jo ikke hatt tilgang til vann eller dusj på to døgn og 90 mil i salen. Janne orket ikke gå ned til sykkelen å hente håndduken sin, så hun krøp i teltet men jeg badet. Da kan jeg krysse av for et nakenbad nord for polarsirkelen!, Helt ytterst i Lofoten.BildeBildeBildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Fy flate hvor Lofoten fascinerende meg! Den må bare oppleves. For en natur! De mektige forrevne fjelltoppene i skarp kontrast til havet. Det er bare å nyte. Vi stopper rett som det er og tar bilder, kjører to km og ser plutselig noe helt nytt og må stoppe igjen. Jeg må bare anbefale, har du ikke vært her så planlegg en tur hit.

Nå har vi riktignok hatt unormalt fint vær, med sol, sommer og tropenetter. Det er jo ikke alltid slik. I ettermiddag kom det brått og uventet inn et kraftig regnskyll som ikke var meldt. Vi var helt uforberedt, og ble søkk gjennomvåte på kort tid. Vi hadde nettopp startet fra Svolvær etter en deilig fiskesuppe til middag, og var på vei til nordsiden og Vesterålen der Janne er fra i morgen. Regnet kom plutselig og veldig sterkt. Like fort klarnet det opp ute i havet, og vi fikk bli vitne til en utrolig flott solnedgang.
Vi har nå campet natt nr 3 i Laukvik ved en mengde tomme fiskehjeller.
Satser på en god natts søvn i natt. Vi begge to begynner å kjenne på et solid underskudd på søvn. Slik kan det ikke fortsette. Så er det farvel til Lofoten i morgen og nordover til Vesterålen.
BildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Bjerknez »

Strålende Kjell Vidar :thumleft

Kjenner meg igjen når jeg ser bildene. Tre dager i telt på rappen står det respekt av. Skader vel ikke med en natt på Hotell nå for å tørke klær, få en dusj samt noen kalde nå :knegg

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Reodor »

Ser ut som du har hatt 2 fantastiske turer. Morsomt å følge med og å se de fine bildene :thumleft
Får lyst til å ta en tur til Lofoten når jeg ser dette :D
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Strålende Kjell Vidar :thumleft

Kjenner meg igjen når jeg ser bildene. Tre dager i telt på rappen står det respekt av. Skader vel ikke med en natt på Hotell nå for å tørke klær, få en dusj samt noen kalde nå :knegg
Her er bilder fra natt 4 av 4 i telt Ove. Vi har snakket om temaet i dag tidlig, og kjenner begge to at telt blir bare mer og mer greit. Vi er i ferd med å like det, i hver fall i slikt vær. Så langt er ikke ei eneste krone brukt på overnatting.
Camp 4, Bleik på Andøya
Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Reodor skrev:Ser ut som du har hatt 2 fantastiske turer. Morsomt å følge med og å se de fine bildene :thumleft
Får lyst til å ta en tur til Lofoten når jeg ser dette :D
Her er ufattelig mye å se og oppleve. Har du ikke vært her før, så bør du gjøre det.
Nå skal du nok ha veldig mye flaks om du får dette fortreffelige været. Det er nok skjeldent. Lofoten er lunefull, og været skifter fort. Vi så det i går da vi dro fra Svolvær i sol og 25 grader kl 8 på kvelden. Kjørte 10 minutter og gjennom en tunell så styrtregnet det. Helt uventet, hverken yr eller storm hadde meldt om fare for regn.
Men gjør som oss, pakk telt og sovepose og kjør. Ingenting er planlagt, det tar vi underveis

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Dag 4. Endelig ei skikkelig natt søvn på oss begge to. Teltplassen i Laukvik på nordsida var både lun og trivelig. Vi sov itil sola vekket oss.
I dag har vi forlatt Lofoten og Nordland, og kjørt til Vesterålen og Troms. Det er her Janne er ifra. Vi fikk også kjørt en rundtur sammen med et vennepar av Janne. Nå er vi helt nord på Andøya, i bygda Bleik. Også i dag har vi fått oppleve en fantastisk solnedgang. Men også hatt utsikt til en flott soloppgang et par timer etter.
I morgen tar vi fergen til Senja, og starter sørover igjen antakelig.
BildeBildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av niko »

Neste år! Og jeg er helt enig i det med telt. Nye telt, soveposer og ikke minst liggeunderlag gjør campinglivet til noe helt annet nå enn for f. eks. 20 år siden. Det finnes i tillegg en masse gadgets (for oss som liker sånt) som kan gjøre teltlivet riktig så behagelig. I hvert fall så lenge det er oppholdsvær. :-k
https://www.oslosportslager.no/produkt/ ... 21100.aspx
https://luminaid.com/products/packlite-nova-usb

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror det sitter en del mentalt også hos mange av oss. MITT verste scenario vedrørende det å ligge i telt hadde vert og ikke kommet seg på dass (bomelibom). Man sitter i eller utenfor teltet langt utenfor alfarvei og kjenner kaviarkrysset åpne seg. Selvfølgelig har du tatt deg en pils eller to så du kan heller ikke kjøre noe sted. Å slenge skinkene over en gren og tømme ryggen midt i skauen er rett og slett noe jeg ikke synes noe om.

Det er nok også litt frykt for å gå tom for feks. drikke, mat, strøm på mobil etc. som gjør at teltlivet blir litt mentalt forstyrrende for min del. Spesielt når man ikke har mulighet til å kjøre å handle mer. I tillegg blir det mye styr med det å slå opp telt samt at det tar en del plass for oss som ikke har den plassen.

Man sparer jo noen slanter på og sove i telt, men det er vel ganske små beløp det er snakk om i det store og hele...

Men all ære til dem som får til dette. Det er artig og se samt artig og følge med på. :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av niko »

Skjønner deg godt Ove, men for meg kom teltlivet først og sykkelen etterpå - jeg er mer engstelig for velt, motorstopp og punktering. Hver sin smak og moro å dele og diskutere erfaringer.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Den største fordelen vår med telt og villcamping er at vi kan bruke døgnet som vi vil. Campingplassene stenger klokka 21. Da begynner temperaturen å bli bedre egnet for kjøring. Vi kjører som regel mange mil etter kl 21. Det er jo lyst ute.
Lading er ikke noe problem. Med mange timer i salen hver dag er det ikke vanskelig å holde strøm nok i en batteribank.
Toalettfoholdene er ikke noe problem heller. Slike problemer sitter bare i hodet ditt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 01 aug 2018, 09:42 Toalettfoholdene er ikke noe problem heller. Slike problemer sitter bare i hodet ditt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Er ikke Toalettforholdene langt utenfor alfarvei noe problem? Hva hvis du etter ett par pils finner ut at du må tømme ryggen? Mener du at det ikke er noe problem siden du bare kan tre skinka over en grein, eller fordi det finnes dasser rundt om innenfor umiddelbar nærhet?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev: 01 aug 2018, 09:42 Toalettfoholdene er ikke noe problem heller. Slike problemer sitter bare i hodet ditt.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Er ikke Toalettforholdene langt utenfor alfarvei noe problem? Hva hvis du etter ett par pils finner ut at du må tømme ryggen? Mener du at det ikke er noe problem siden du bare kan tre skinka over en grein, eller fordi det finnes dasser rundt om innenfor umiddelbar nærhet?
Problemet anser jeg som ganske marginalt. Det er ikke engang et problem for oss på denne turen selv om vi er er en av hvert kjønn på tur i lag.
Her vi kjører måtte du ellers leite lenge etter ei høvelig grein også..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Bjerknez »

Her vi kjører måtte du ellers leite lenge etter ei høvelig grein også..
:lol

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Sommertur 2

Legg inn av Canutus »

Det der dass-problemet løser seg selv som værfast i en snøhule, men som Bjerknes sier selv, så ligger sperren i hodet. Men om noen foretrekker hytter/hotell så er jo ikke det noe problem, så lenge man er enig om det før en legger ut på tur ilag. Med litt planlegging så lar det seg løse også.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Svar