KjellV sin logg. Sensommer.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 06 jan 2019, 17:15
Med et vidt søk så dukker de største opp. Med et mer konsentrert søk dukker det også opp mindre plasser. Dette styrer nok google i form at søk på nett og populæriteten av stedet etc.
Det er meget mulig! Jeg er som regel ikke interessert i de store, flotte og mest populære campingplassene når jeg er på tur. Jeg vil enten ha en teltplass eller en billig enkel hytte, og har svært sjelden lagt en plan om hvor dette er før en time eller to før jeg skal ta kvelden. Å finne alle på en enkel måte er derfor noe jeg savner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Bjerknez »

Hvis man har en time eller to igjen før man tar kvelden så kan man jo søke ganske spesifikt på steder. Uansett så er det vel Google Maps som fungerer best til dette pr i dag? Jeg har dog ikke testet andre karttjenester.

Men jeg forstår hva du vil. Du vil at ALLE campingplasser skal dukke opp. Det er jeg forsåvidt enig i :)
Alle dukker nok opp i Google Maps, men man må søke litt mer spesifikt på steder.

Personlig bruker jeg kun Google maps til slikt som dette. Ikke perfekt, men ikke veldig langt unna :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 06 jan 2019, 17:35 Hvis man har en time eller to igjen før man tar kvelden så kan man jo søke ganske spesifikt på steder. Uansett så er det vel Google Maps som fungerer best til dette pr i dag? Jeg har dog ikke testet andre karttjenester.

Men jeg forstår hva du vil. Du vil at ALLE campingplasser skal dukke opp. Det er jeg forsåvidt enig i :)
Alle dukker nok opp i Google Maps, men man må søke litt mer spesifikt på steder.

Personlig bruker jeg kun Google maps til slikt som dette. Ikke perfekt, men ikke veldig langt unna :)
Det har jeg vel egentlig ikke prøvd.. Bruker ikke maps-funksjonen når jeg er på tur. Har GPS og i tillegg et papirkart i plastlomma på toppen av tankveska for å holde oversikt. Men takk for tipset, det skal prøves til sommeren :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Bjerknez »

Egentlig skulle campingplassene dukket opp på papirkartet automatisk rundt der du oppholdt deg. Men vi kan vel være enige om at dette nok ikke kommer til å skje :lol

Men det er mulig man kan oppnå noe lignende hvis man bytter ut papirkartet med en iPad og finner en app som kanskje gjør noe slikt. Men det er kanskje heller tvilsomt...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 06 jan 2019, 17:44 .. Men det er kanskje heller tvilsomt...
Det er nok tvilsomt om jeg kommer til å drasse med meg noe mer elektronikk som krever lading enn det jeg allerede har med meg i dag også. Det er på grensen av hva jeg synes det er fornuftig å prioritere slik det er.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 06 jan 2019, 17:12
Stian87 skrev: 06 jan 2019, 16:35 Er ikke uenig i det du skriver. Angående journalene osv er det sånt som ikke skal skje, men mennesklig svikt, det er personene og ikke systemene som er problemet.

Når det gjelder dette med å overhøre diagnoser og fødselsnummer så er det begrenset hva man kan gjøre. Det er ikke ressurser eller plass til å sikre fullstendig privatliv. Man må innfinne seg med at man ikke har hundre prosent privatliv på sykehus, da måtte du hatt ditt eget sykehus
Hvis det er menneskelig svikt så er det vel i bunn og grunn systemet som har sviktet?

Det er nettopp det som er bekymringsverdig. Man har ikke resurser til å sikre pasientenes identitet. Mens de som sitter på den denne pengesekken er de samme som krever at vi andre forholder oss til disse personvernreglene...

At man ikke har privatliv på sykehuset er nok de fleste inneforstått med, men at det bør gå ut over personvernet ser jeg på som unødvendig. Det verste var vel egentlig at jeg fikk fødselesnummer av hun damen. Det hjelper liksom hvor flink man er lenger opp i etasjene når identiteten din allerede er røpet etter 5 minutter på akutten.

Hva hadde skjedd hvis Google ved en "menneskelig" feil hadde gjort noe slikt? Det hadde blitt nyhetssak og førsteside stoff i VG. Jeg stoler langt mer på Google og føler meg faktisk relativt trygg, i forhold til når jeg befinner meg på sykehus og legekontor.

Jeg kan jo fortsette med å nevne at min fastlege ble ofte besøkt før denne operasjonen og når han glemmer å lukke programvinduet på pc'en hvor forrige pasients journal ligger åpenlyst, gjentatte ganger og i tillegg ber meg vente mens han henter svar på blodprøven etc. Jeg så rett inn i pc skjermen og der sto navn, personnummer samt en resept jeg ikke forsto.

Så selv om systemet funker rent teknisk så har dere virkelig en jobb å gjøre for å lære opp ansatte viktigheten av diskresjon. Der kan man umulig ha gjort en god jobb. Jeg er sikker på at jeg kunne bestilt meg en legetime i dag hos samme lege. Er bare å ta med seg mobilen og knipse et bilde av skjermen. Noe så enkelt som å logge seg ut når man er ferdig med en pasient er ganske basic mener nå jeg.

Jeg har så mange episoder at jeg nesten sprekker. Men poenget er at personvernet på en eller flere måter funker ikke i det hele tatt på de legekontorene jeg har vert, samt to sykehus. Kallnes og Moss Sykehus.

Det eneste stedet jeg faktisk ble litt imponert var når jeg var på et Volvat legekontor. En helt annen liga. Dem kunne også sende meg dokumenter digitalt via digipost. Så de ter for min del ganske tydelig at man har sviktet ett sted i det norske helsevesenet. Volvat er vel drevet privat?

Det skal sies at det sikkert er 6-7 år siden jeg var på Volvat legekontoret. I dag er det sikkert enda bedre. Vil jeg tro.
Hvis man skulle bygd ut sykehuset med egne avlukker for mottak vil det kreve store areal og ressurser. Samtidig er sykehus åpne, du kan gå inn mer eller hvor som helst, det vil således ha liten effekt.

Jeg kan ikke snakke for Kalnes moss eller legekontorer, kun for OUS. Alle slike situajsoner du nevner er en del av opplæringen, fra de er studenter, samt årlig obligatoriske kurs og testing hos oss i det minste. De som skal forske må ta et utvidet obligatorisk kurs med eksamen, kurset skal tas hvert tredje år, eksamen hvert år. I tillegg er det revisjoner og holdingskampanjer på dette.

Alle situasjonene du nevner er avvik som ville resultert i et varsel eller mer hos oss.

Menneskelig svikt er umulig å gardere seg 100 % mot, du kan bruke masse ressurser på opplæring, men folk gjør feil.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke helt hvor langt vi bør dra denne diskusjonen, men mennekslig svikt og dermed avvik får man fint gjort noe med. Det handler bare om økonomi og handlekraft.

Første krav burde være: ikke oppfordre en syk pasient til å si personnummeret sitt høyt og ikke les opp personnummeret for pasienten slik at alle kan høre det. Navnet er greit da mange kan hete det samme. Det må da finnes mange andre måter og teste bevisstheten til en pasient enn å bruke personnmummeret.

Det andre kravet burde være at dokumenter sendes ut digitalt via digipost etc. Greit nok at posten roter til tider, men hvis jeg skal sende noe veldig konfidensielt til en person så velger jeg selv hvordan jeg mener det er best å sende dette.

Det handler bare om penger, og kun penger. Man kan gjerne si at ting er umulig, men jeg tror ingenting er umulig. Men ting blir vanskeligere når byrokratiet blir stort nok. Bare se på NAV. Helt totalt avlegs system og dette er i utgangspunktet en bedrift som drives med «utømmelige» resurser.

Det skal sies helt på tampen at jeg har opplevd legene og sykepleierne i seg selv som dyktige og flinke. Servicen ellers er javnt over veldig god. Her snakker jeg kun om personvernet og hvordan dette håndteres. Min oppfattning er at leger og sykepleiere gjør så godt dem kan, men at arbeidsdagen blir for hektisk slik at det ganske ofte tas snarveier. Dette handler om økonomi.

Så det dem i utgangspunktet kan si er «Vi kan ikke love deg 100% at personvernet ditt ivaretas da det ikke finnes økonomi til at dette kan gjennomføres i praksis.

Man trenger ikke å bygge ut et sykehus. Man kan viske til pasienten og kanskje sjekke bevisstheten på andre måter. Når er du født?, hvilket bankkort har du i lommeboken?, Hva er fødselsdatoen din?, Hvilken dag er det i dag? Etc. Er spørsmål som kan stilles. Endrer man dette samt begynner å digitalisere, så er man godt på vei. Mener jeg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av kjellv »

Jeg synes diskusjonen som handler om personvern, som forøvrig jeg selv startet ad Google Maps Timeline, er veldig interessant. Men den har sporet litt av, og jeg har noen ganger tenkt at denne diskusjonen kanskje burde tas ut av min logg og flyttes til egen tråd. Dette kan admin gjerne gjøre dersom han synes det er mest korrekt.
Det er slett ikke umulig det senere kan komme flere viktige momenter som hører bedre hjemme i en egen tråd om personvern enn om den ligger i min logg..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk





Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Stian87 »

Tenkte litt det samme kjellv :lol

Dette blir siste post for min del.

Bruk google til å finne frem, her er google helt suverent.

Mennesklig svikt kan du ikke gardere deg mot Bjerknez. Uansett hvor mye opplæring man har, uansett hvor mye penger du spytter inn vil folk alltid gjøre feil. Feilen ligger alltid hos personen som ikke lukker journalen på pc’en, eller som sender feil dokumenter i posten. Det er fokus på disse tingene hele tiden, men feilene fortsetter å skje.

Digipost funker ok til å kommunisere med enkelte borgere som har tatt dette i bruk, men det er det langt fra alle som har. Digipost funker derimot ikke mellom sykehus, eller sykehus og fastlegekontor. Fordi posten da går til virksomheten og ikke person

Nå kan du forresten se journalen din på minjournal.no
Sist redigert av Stian87 den 07 jan 2019, 12:22, redigert 1 gang totalt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er usikker på hvor langt vi kommer her og vi blir nok ikke mer enige enn forrige gang, så vi kan avslutte for min del. i så fall kan det hende jeg tar opp diskusjonen igjen hvis innleggene blir flyttet i egen tråd.

En liten beklagelse sendes i samme slengen til kjellv for avsporingen, selv om du selv så smått startet den, hehe.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: kjellv sin logg

Legg inn av KåreDump »

Stian87 skrev: 06 jan 2019, 16:02
Bjerknez skrev: 06 jan 2019, 11:38
Så min desidert største bekymring rundt GDPR er det norske helsevesenet. Spesielt med tanke på hvilken informasjon man besitter. Personnummer, resepter, adresse, sykdommsforløp etc.

Jeg hadde faktisk ikke tenkt på dette før, før min far ble syk. Men først da så jeg svakhetene i systemet.
Kan ikke snakke for Kalnes, men kjenner PVO (Personvernombudet) der og vet de tar jobben sin veldig seriøst. Problemet er at det ikke finnes noen gode digitale løsninger for å sende journaler, derfor brukes postvesenet som anses som det sikreste. Desverre er posten ganske upålitelig, men det er tross alt sikrere enn e-post.

Så lenge opplysningene befinner seg på sykehuset kan du være ganske trygg på at de blir behandlet riktig, problemeg oppstår som regel når de skal flyttes på. Så skjer det jo mennesklige feil, og slik vil det alltid være så lenge man han mennesker i prosessene. Vi har mye fokus på det på OUS, og stort sett funker det bra. Hvis man har fulgt med i aftenposten de siste ukene kan man se at legene nok synes det er for mye av det gode
Se der ja, verden er ikke stor.
Jeg jobber hos journalsystemleverandøren til OUS, nærmere bestemt jobber jeg med samhandling, både mellom systemer og mellom primærhelsetjenesten og sykehusene.

Stemmer ganske godt det du sier. Korrespondanse mellom sykehus, lab, og legekontorer er veldig bra sikret (PKI/RSA-type kryptering der avsender kan være sikker på at avsender er den han er, og avsender vet at kun korrekt mottaker kan lese meldingen.)
Samtidig er innsynsloggene så gode at snoking i journaler lett avsløres. (Vi har eksempler der ansatte i helseforetak har mistet jobben pga snoking, noe vi aldri ville avdekket om vi fremdeles drev med papirjournaler.)

Men vi har som du nevner utfordringer når ting sendes på papir.
Heldigvis jobbes det nå med en del platformer som eliminerer behovet for å sende ting på papir til pasientene.
Her i nord har vi tilgang til stort alle våre helseopplysninger på nett (https://helsenorge.no/), så ting går rette veien! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Stian87 »

KåreDump skrev: 07 jan 2019, 10:30 Se der ja, verden er ikke stor.
Jeg jobber hos journalsystemleverandøren til OUS, nærmere bestemt jobber jeg med samhandling, både mellom systemer og mellom primærhelsetjenesten og sykehusene.

Stemmer ganske godt det du sier. Korrespondanse mellom sykehus, lab, og legekontorer er veldig bra sikret (PKI/RSA-type kryptering der avsender kan være sikker på at avsender er den han er, og avsender vet at kun korrekt mottaker kan lese meldingen.)
Samtidig er innsynsloggene så gode at snoking i journaler lett avsløres. (Vi har eksempler der ansatte i helseforetak har mistet jobben pga snoking, noe vi aldri ville avdekket om vi fremdeles drev med papirjournaler.)

Men vi har som du nevner utfordringer når ting sendes på papir.
Heldigvis jobbes det nå med en del platformer som eliminerer behovet for å sende ting på papir til pasientene.
Her i nord har vi tilgang til stort alle våre helseopplysninger på nett (https://helsenorge.no/), så ting går rette veien! :-)
Artig sammentreff :D :thumleft Vi skal vel inn på helsenorge.no etter hvert så det blir bra saker! Og snaaaaaaaart blir det laget et system for å oppdage snoking basert på algoritmer, det blir veldig bra.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Busa Trond »

Jeg bruker Norcamp sin app på mobilen. Kjekt å se på kartet hvor neste camping er. Finner også link til hver camp der :D

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av kjellv »

Busa Trond skrev:Jeg bruker Norcamp sin app på mobilen. Kjekt å se på kartet hvor neste camping er. Finner også link til hver camp der :D
Dæven.. Denne var bra! Den har jeg ikke sett eller hørt om før. Ved en rask sjekk i mitt nærområde ser jeg alle jeg vet om + noen til som jeg ikke viste om. Takk for tipset Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av AJ »

Er det samme Norcamp som denne, tro?

https://www.norcamp.de/en/camping.poi.t ... ps.21.html

Ser at det finnes en TomTom addon også.
Kanskje man skal prøv den, gitt... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar