KjellV sin logg. Sesongstart?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av niko »

Olav K skrev: 03 jul 2018, 03:32 Hvis jeg får ha en mening, ville jeg tatt til høyre like etter butikken/bensinstasjonen på Sinnes, og kjørt nedover mot Byrkjedal, Oltedal, og til fergekaien på Lauvik.

Ta ferga til Oanes, og etter ca 1000 mtr, i en rundkjøring, ta til venstre, og ha en herlig tur på Fv 495.

Til slutt møter du Rv 13 igjen, da holder du venstre, passerer innkjøringen mot Prekestolen, Jørpeland, Tau, og forsetter mot Årdal og Hjelmeland.
På Hjelmeland må du ta ferge, men denne går ganske ofte over mot Nesvik. Følg Rv 13, forbi Erfjord, og når du kommer til Lovravatnet og Lovrafjorden (meget smalt vann og fjord) tar du venstre inn på ny fin vei, og kjører mot Sauda over den nye Sandsfjordbrua.
I Lovravatnet finnes forresten noen MEGET sjeldne ferskvannsflyndrer :prf

Som sagt, kjør mot Sauda, videre på Fv520 mot Røldal, kos deg over der. :)

Når du treffer E134 svinger du oppover mot venstre, men bare ettpar kilometer.

Ved skisenteret kjører du av, og følger gamlevegen over fjellet, utenfor, og over tunnellene.
Videre nedover, men ikke kjør av mot Odda, men fortsett rett fram på E134.

Om du leiter litt på mobil/GPS vil du finne den gamle veien nedover mot Åkrafjorden. MYE kjekkere enn tunnellen på E134.

Samme langs Åkrafjorden, du finner gamleveiene på GPS/mobilkart/kartbok. De er MEGET kjekke å kjøre.

Fortsett mot Skånevik, ta ferga til Utåker, kjør mot Rosendal. Finn deg en hytte, eller ring Matre Gjestetun.

Neste dag, kjør til Årsnes Fergekai, ta ferga til Mundheim, og så cruiser du i morgensol oppover den vidunderlige Hardangerfjorden til Nordheimsund, Øystese og videre til Granvin.

I Granvin kan du ta til venstre mot Voss og Vikafjellet, evt Aurland... men der stopper guidingen for i natt.

Trenger du hjelp med overnatting i Rosendal, send en PM :)

GOD tur Kjell
WOW! Ren poesi. Angrer nesten på at jeg dro hjem :-) Jeg kopierer denne og legger i reisemappa til seinere bruk.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av kjellv »

Olav K skrev:Hvis jeg får ha en mening, ville jeg tatt til høyre like etter butikken/bensinstasjonen på Sinnes, og kjørt nedover mot Byrkjedal, Oltedal, og til fergekaien på Lauvik.

Ta ferga til Oanes, og etter ca 1000 mtr, i en rundkjøring, ta til venstre, og ha en herlig tur på Fv 495.

Til slutt møter du Rv 13 igjen, da holder du venstre, passerer innkjøringen mot Prekestolen, Jørpeland, Tau, og forsetter mot Årdal og Hjelmeland.
På Hjelmeland må du ta ferge, men denne går ganske ofte over mot Nesvik. Følg Rv 13, forbi Erfjord, og når du kommer til Lovravatnet og Lovrafjorden (meget smalt vann og fjord) tar du venstre inn på ny fin vei, og kjører mot Sauda over den nye Sandsfjordbrua.
I Lovravatnet finnes forresten noen MEGET sjeldne ferskvannsflyndrer :prf

Som sagt, kjør mot Sauda, videre på Fv520 mot Røldal, kos deg over der. :)

Når du treffer E134 svinger du oppover mot venstre, men bare ettpar kilometer.

Ved skisenteret kjører du av, og følger gamlevegen over fjellet, utenfor, og over tunnellene.
Videre nedover, men ikke kjør av mot Odda, men fortsett rett fram på E134.

Om du leiter litt på mobil/GPS vil du finne den gamle veien nedover mot Åkrafjorden. MYE kjekkere enn tunnellen på E134.

Samme langs Åkrafjorden, du finner gamleveiene på GPS/mobilkart/kartbok. De er MEGET kjekke å kjøre.

Fortsett mot Skånevik, ta ferga til Utåker, kjør mot Rosendal. Finn deg en hytte, eller ring Matre Gjestetun.

Neste dag, kjør til Årsnes Fergekai, ta ferga til Mundheim, og så cruiser du i morgensol oppover den vidunderlige Hardangerfjorden til Nordheimsund, Øystese og videre til Granvin.

I Granvin kan du ta til venstre mot Voss og Vikafjellet, evt Aurland... men der stopper guidingen for i natt.

Trenger du hjelp med overnatting i Rosendal, send en PM :)

GOD tur Kjell
Takk Olav, denne skal jeg studere nærmere i kveld. I dag tar jeg en tur sørover, få med meg Jæren og Stavanger før jeg orienterer nordover Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 463
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av Canutus »

Olav K skrev: 03 jul 2018, 03:32 Hvis jeg får ha en mening, ville jeg tatt til høyre like etter butikken/bensinstasjonen på Sinnes, og kjørt nedover mot Byrkjedal, Oltedal, og til fergekaien på Lauvik.

Ta ferga til Oanes, og etter ca 1000 mtr, i en rundkjøring, ta til venstre, og ha en herlig tur på Fv 495.

Til slutt møter du Rv 13 igjen, da holder du venstre, passerer innkjøringen mot Prekestolen, Jørpeland, Tau, og forsetter mot Årdal og Hjelmeland.
På Hjelmeland må du ta ferge, men denne går ganske ofte over mot Nesvik. Følg Rv 13, forbi Erfjord, og når du kommer til Lovravatnet og Lovrafjorden (meget smalt vann og fjord) tar du venstre inn på ny fin vei, og kjører mot Sauda over den nye Sandsfjordbrua.
I Lovravatnet finnes forresten noen MEGET sjeldne ferskvannsflyndrer :prf

Som sagt, kjør mot Sauda, videre på Fv520 mot Røldal, kos deg over der. :)

Når du treffer E134 svinger du oppover mot venstre, men bare ettpar kilometer.

Ved skisenteret kjører du av, og følger gamlevegen over fjellet, utenfor, og over tunnellene.
Videre nedover, men ikke kjør av mot Odda, men fortsett rett fram på E134.

Om du leiter litt på mobil/GPS vil du finne den gamle veien nedover mot Åkrafjorden. MYE kjekkere enn tunnellen på E134.

Samme langs Åkrafjorden, du finner gamleveiene på GPS/mobilkart/kartbok. De er MEGET kjekke å kjøre.

Fortsett mot Skånevik, ta ferga til Utåker, kjør mot Rosendal. Finn deg en hytte, eller ring Matre Gjestetun.

Neste dag, kjør til Årsnes Fergekai, ta ferga til Mundheim, og så cruiser du i morgensol oppover den vidunderlige Hardangerfjorden til Nordheimsund, Øystese og videre til Granvin.

I Granvin kan du ta til venstre mot Voss og Vikafjellet, evt Aurland... men der stopper guidingen for i natt.

Trenger du hjelp med overnatting i Rosendal, send en PM :)

GOD tur Kjell
Slike meninger er HELT innafor :-) Støttes 99% den ene % er at Årsnes-fergen går til Gjermundshamn (Mundheim er noe senere på ruten) i fergetabellene står det vel Gjermundshamn-Årsnes.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av Olav K »

Canutus skrev: Slike meninger er HELT innafor :-) Støttes 99% den ene % er at Årsnes-fergen går til Gjermundshamn (Mundheim er noe senere på ruten) i fergetabellene står det vel Gjermundshamn-Årsnes.
Selvfølgelig, og beklager.... dette vet jeg jo ekstremt godt...
Får ta i betrakning (og unnskylde meg med) at innlegget mitt blei skrevet på slutten av et langt nattskift, og tror nok Kjell er så oppegående at han hadde funnet utav det..
En annen kuriositet er, at i eldre tider, GIKK faktisk fergeturen til Mundheim. Litt av kaianlegget ligger der faktisk enda :-)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 463
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av Canutus »

Gammel vane, vind å vende.
Såvidt jeg kunne finne, ble Mundheim fergeleiet lagt ned i -95... Hehe

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av Olav K »

Canutus skrev: 03 jul 2018, 14:34 Gammel vane, vind å vende.
Såvidt jeg kunne finne, ble Mundheim fergeleiet lagt ned i -95... Hehe

Sent fra min E6653 via Tapatalk
Det er med andre ord i forrige århundre :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av kjellv »

Et aldri så lite moderatortreff fant sted på Jærkysten i dag. Elruts84 tok seg litt fri fra jobb og kjørte meg i møte.
Jeg fikk litt lokal guiding bl.a. innom Rovik MC i Stavanger. Veldig kjekt at han fikk tid til dette BildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av Elruts84 »

Veldig kjekt å hilse på deg igjen Kjell. Selv om jæren glimter til med litt friske vindkast, var det ingenting å si på stemningen. Bilde
Solen skinner og tempen er flott.

Ja skummelt å gå innom den flotte Yamaha butikken til Rovik MC. Var redd jeg kom ut med en ny kontrakt i lommen. Men holdt meg i skinnet denne gangen også... :lol

Ha en magisk tur videre. Du har virkelig været med deg i år. Det er det ingenting å si på.

Bilde

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av kjellv »

Jeg landa i Sauda i går kveld etter en fantastisk reise gjennom Ryfylke. Var egentlig litt på utkikk etter en plass å villcampe, men det ble det ikke noe av. En utrolig mengde herlige svinger gjorde det veldig morsomt å kjøre, jeg hadde ikke lyst å stoppe heller.
Da er jeg straks startklar, i dag blir det Rosendal og Hardanger som skal utforskes.
Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av Bjerknez »

Man skal slett ikke undervurdere ei hytte etter en dags kjøring :)

Treffer du hertugen av Rosendal (olavk) så hils så mye :)

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 788
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av Tore L »

Ser ut som du har en veldig bra tur Kjellv, god tur videre og kjør forsiktig :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 463
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av Canutus »

Ja, de svingene langs vannet der er nydelig. Og videre oppover fv520 blir det betydelig smalere, men ikke mindre gøy.
Håper det ikke er altfor mye bobiler.
Kos deg>:D<

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av kjellv »

Da ble det et kjedelig uhell på vei opp fra Hellands bygda. Jeg tok igjen ei diger campingvogn og ble liggende etter denne et godt stykke. Ingen forbikjøringsmulighet, og farten var lav. Jeg lå ganske nære denne lenge, ga alle signal om at jeg gjerne ville forbi.
Så kommer det en betongbil i mot i god fart og campingvogna bråbremser. Det gjorde naturlig nok jeg også. Stoppet med framhjulet helt på asfaltkanten, og hadde ingen mulighet til å nå nedi med høyre fot. Resultatet ble at sykkelen bikka inn i fjellveggen. Høyre speilarm, frontkåpe og stagene som holder den el. justerbare vindskjermen på høyre side er brukket. Det er også festene for Gopro som satt på speilarma.
Røldal nå, fått bedre oversikt. Sykkelen funker like bra, merker ingenting galt med den. Men ser at hele lyktekåpa er skjev, så antakelig har hele frontramma gitt seg.
Vel, turen går videre. Turgleden har foreløpig fått seg en knekk. Egentlig er det vel bare det manglende høyre speil som har størst betydning for øyeblikket, og dette er jo egentlig bagatellmessig..
BildeBildeBilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av AJ »

Nei, nei, nei!
Uffameg, da... :blue .

Dette var leit å lese, Kjell Vidar.
En så bra tur og så skjer dette...

Men det gikk bra meg deg, håper jeg? Med tanke på den gamle kneskaden bl.a. ...

Jeg kan forestille meg hvordan dette legger en demper på turgleden.
Opplevde en liten smak av det samme på tur med Triumph Tiger 1050'en på vei til Suleskard fjellcamping. En møtende bobil fant plutselig ut at det var et par høl i veien som føreren på død og liv måtte unngå. Han bråsvingte mot midten av vegen og kom borti venstre speil på Tiger'n med det resultatet at selve speilet løsnet fra speilhuset og jeg holdt på å miste kontrollen og greide såvidt å styre klar av den ujevne asfaltkanten mot en ca. halvmeter dyp veigrøft og fikk skjelvende stoppet med en like skjelvende frue bakpå...
Kunne gått riktig galt. Men heldigvis greide vi oss uten annen skade enn speilt som selvfølgelig gikk i tusen knas...
Turen ble ikke helt det samme etter dette selv om jeg fikk teipet på et sminkespeil som en nesten brukbar løsning.

Igjen, veldig lite trivelig å lese om dette uhellet, Kjell Vidar. Særlig etter den smittende turgleden du har delt med oss her inne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: kjellv sin logg, Vestlandstur

Legg inn av niko »

Kjipt, og takk for at du (og AJ) deler slik at vi ferskinger skjønner at sånt kan skje alle. Godt det gikk bra med deg.

Svar