KjellV sin logg. Sensommer.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, høstsesong 2018

Legg inn av kjellv »

Da er sesongen 2018 avsluttet for min del også. 10600 fantastiske kilometer mellom Egersund i sør og Hamn på Senja i Nord. Jeg er absolutt fornøyd med denne sesongen. Jeg har fortsatt over 6 timer råfilm fra Nord-Norgeturen lignende uredigert, det blir noen trivelige timer utover vinteren med minner fra denne turen når jeg etterhvert tar fatt på dette.
Janne byttet jobb og flyttet til et annet fylke like etter at vi var hjemme fra denne turen, og jeg har tatt vare på sykkelen hennes siden. Hun jobber så mye at hun har ikke hatt tid til hverken å hente den eller å bruke den. I går ble begge syklene satt på lager for vinteren. Begge overvintrer med skiltene på, jeg ser at dette er et tema som diskuteres mange steder for tiden.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, høstsesong 2018

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 11 nov 2018, 15:12 Da er sesongen 2018 avsluttet for min del også. 10600 fantastiske kilometer mellom Egersund i sør og Hamn på Senja i Nord. Jeg er absolutt fornøyd med denne sesongen. Jeg har fortsatt over 6 timer råfilm fra Nord-Norgeturen lignende uredigert, det blir noen trivelige timer utover vinteren med minner fra denne turen når jeg etterhvert tar fatt på dette.
Janne byttet jobb og flyttet til et annet fylke like etter at vi var hjemme fra denne turen, og jeg har tatt vare på sykkelen hennes siden. Hun jobber så mye at hun har ikke hatt tid til hverken å hente den eller å bruke den. I går ble begge syklene satt på lager for vinteren. Begge overvintrer med skiltene på, jeg ser at dette er et tema som diskuteres mange steder for tiden.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Gratulerer med vel overstått sesong. Du har jo ofte solid bakgrunn for dine meninger, synes jeg å registrere. Siden du beholder skiltene, lurer jeg på om du har spesielle argumenter for det? (Jeg har levert inn skilter for en veteran, men det er fortsatt 3 to-hjulinger i min husstand (scooter + 2 mc) som har skiltene på, og jeg må finne ut hva jeg gjør.)
Såvidt jeg har forstått, så er det muligheter for å spare veiavgift på den måten, samtidig som deler av forsikringen kan opprettholdes.
Lagring av skilt inntil 6 mnd er kostnadsfritt. Jeg ser ingen ulemper med innlevering av skilter, så lenge en trafikkstasjon er i nærheten.
Noe som har gått meg hus forbi?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: kjellv sin logg, sesongslutt 2018

Legg inn av Flattop »

Hvis du leverer inn skiltene så sparer du noen kroner på forsikringen. Men månedsprisen på forsikringene er jo gradert slik at i kjøresesongen koster det mye å ha forsikring, i lagringssesongen er det lite å spare per måned.

Klart at det er mer å hente på veiavgiften nå som den også er blitt delt i 12 deler, men skulle du ha en usigelig lyst til å ta ut sykkelen så må dette planlegges, og ordnes med forsikringsselaskapet.

Nå skal ikke jeg si at det er slik, men tenk om du vil kjøre mot slutten av en måned, typ 21 i måneden eller seinere, må du da betale forsikring/veiavgift for heile måneden?

Jeg tar den lette utveien og har skilt og forsikring aktivt året rundt.
Da er det bare tut og kjør den dagen jeg ønsker. (Også i desember og februar dersom forholdene tillater det)
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, høstsesong 2018

Legg inn av kjellv »

gsx750_80 skrev: 11 nov 2018, 18:33
kjellv skrev: 11 nov 2018, 15:12 Da er sesongen 2018 avsluttet for min del også. 10600 fantastiske kilometer mellom Egersund i sør og Hamn på Senja i Nord. Jeg er absolutt fornøyd med denne sesongen. Jeg har fortsatt over 6 timer råfilm fra Nord-Norgeturen lignende uredigert, det blir noen trivelige timer utover vinteren med minner fra denne turen når jeg etterhvert tar fatt på dette.
Janne byttet jobb og flyttet til et annet fylke like etter at vi var hjemme fra denne turen, og jeg har tatt vare på sykkelen hennes siden. Hun jobber så mye at hun har ikke hatt tid til hverken å hente den eller å bruke den. I går ble begge syklene satt på lager for vinteren. Begge overvintrer med skiltene på, jeg ser at dette er et tema som diskuteres mange steder for tiden.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Gratulerer med vel overstått sesong. Du har jo ofte solid bakgrunn for dine meninger, synes jeg å registrere. Siden du beholder skiltene, lurer jeg på om du har spesielle argumenter for det? (Jeg har levert inn skilter for en veteran, men det er fortsatt 3 to-hjulinger i min husstand (scooter + 2 mc) som har skiltene på, og jeg må finne ut hva jeg gjør.)
Såvidt jeg har forstått, så er det muligheter for å spare veiavgift på den måten, samtidig som deler av forsikringen kan opprettholdes.
Lagring av skilt inntil 6 mnd er kostnadsfritt. Jeg ser ingen ulemper med innlevering av skilter, så lenge en trafikkstasjon er i nærheten.
Noe som har gått meg hus forbi?
Nei, jeg tror slett ikke noe har gått deg hus forbi! Jeg kjenner deg som en forumdebattant med gode, fornuftige og velfunderte argumenter, og du har sikkert gjort deg opp en mening om temaet som passer deg best..

Dette er nok noe enhver må gjøre seg opp en mening om ut i fra sin egen situasjon.

Kostnaden på forsikringen er et viktig poeng som kan ha store forskjeller for hver enkelt av oss. Som Flattopp nevner ovenfor kan dette ha svært liten betydning. Når forsikringsselskapene beregner forsikringspremien er de fullt klar over at 90% av oss har en sesong på 4-6 mnd og kjører i gjennomsnitt bare 3-4000 km i året (ta mine tall med en god klype salt, de er ikke dokumentert). Forsikringspremien kalkuleres for et helt år, og for de fleste av oss er denne fordelt med likt beløp hver måned. Nå er den tidligere årsavgiften omgjort til Trafikkforsikringsavgift og er også fordelt på hver måned og betales som et tillegg til forsikringen. Denne avgiften kan vi spare inn noen måneder, men forsikringskostnadene er det nok lite å spare på. I tillegg skal skiltet tas av og leveres inn til bts, og senere hentes igjen. I mitt tilfelle betyr det at jeg må ta fri til sammen 3 arbeidstimer i tillegg til reisekostnader for oppmøte hos bts. Vi er nå nær midten av November, og jeg kan godt få ennå en sesong med tidlig sesongstart (Mars). Det har skjedd to ganger før.
Enkel hoderegning hos meg tilsier at dette har jeg lite å tjene på, antakelig ingen ting.

Som Flattopp nevner er også jeg så heldig å bo relativt kystnært og brått kan få mulighet for en enkelt tur eller flere midtvinters. For noen år siden var det flere av mine venner som hadde kjørt Atlanterhavsveien 1. Januar, og hadde hatt 10 grader og tørre veier. Dette kan skje igjen.

En annen ting vi kan ha i tankene er at hvis forsikringsselskapene opplever et stort antall som avskilter om vinteren, kan vi risikere at de legger om hele sin praksis. Alt dette gir forsikringsselskapene et merarbeid og høyere kostnad. Det må vi i felleskap betale, også vi som ikke avskilter. Vi kan også ende opp med at de som kjører MC hele året må ut med høyere forsikringspremie fordi de har mye lengre sesong enn de aller fleste.

Slik tenker jeg, og slik passer meg best. Men dette er ikke en fasit som blir riktig for alle!

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, høstsesong 2018

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 11 nov 2018, 22:28
gsx750_80 skrev: 11 nov 2018, 18:33
kjellv skrev: 11 nov 2018, 15:12 Da er sesongen 2018 avsluttet for min del også. 10600 fantastiske kilometer mellom Egersund i sør og Hamn på Senja i Nord. Jeg er absolutt fornøyd med denne sesongen. Jeg har fortsatt over 6 timer råfilm fra Nord-Norgeturen lignende uredigert, det blir noen trivelige timer utover vinteren med minner fra denne turen når jeg etterhvert tar fatt på dette.
Janne byttet jobb og flyttet til et annet fylke like etter at vi var hjemme fra denne turen, og jeg har tatt vare på sykkelen hennes siden. Hun jobber så mye at hun har ikke hatt tid til hverken å hente den eller å bruke den. I går ble begge syklene satt på lager for vinteren. Begge overvintrer med skiltene på, jeg ser at dette er et tema som diskuteres mange steder for tiden.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Gratulerer med vel overstått sesong. Du har jo ofte solid bakgrunn for dine meninger, synes jeg å registrere. Siden du beholder skiltene, lurer jeg på om du har spesielle argumenter for det? (Jeg har levert inn skilter for en veteran, men det er fortsatt 3 to-hjulinger i min husstand (scooter + 2 mc) som har skiltene på, og jeg må finne ut hva jeg gjør.)
Såvidt jeg har forstått, så er det muligheter for å spare veiavgift på den måten, samtidig som deler av forsikringen kan opprettholdes.
Lagring av skilt inntil 6 mnd er kostnadsfritt. Jeg ser ingen ulemper med innlevering av skilter, så lenge en trafikkstasjon er i nærheten.
Noe som har gått meg hus forbi?
Nei, jeg tror slett ikke noe har gått deg hus forbi! Jeg kjenner deg som en forumdebattant med gode, fornuftige og velfunderte argumenter, og du har sikkert gjort deg opp en mening om temaet som passer deg best..

Dette er nok noe enhver må gjøre seg opp en mening om ut i fra sin egen situasjon.

Kostnaden på forsikringen er et viktig poeng som kan ha store forskjeller for hver enkelt av oss. Som Flattopp nevner ovenfor kan dette ha svært liten betydning. Når forsikringsselskapene beregner forsikringspremien er de fullt klar over at 90% av oss har en sesong på 4-6 mnd og kjører i gjennomsnitt bare 3-4000 km i året (ta mine tall med en god klype salt, de er ikke dokumentert). Forsikringspremien kalkuleres for et helt år, og for de fleste av oss er denne fordelt med likt beløp hver måned. Nå er den tidligere årsavgiften omgjort til Trafikkforsikringsavgift og er også fordelt på hver måned og betales som et tillegg til forsikringen. Denne avgiften kan vi spare inn noen måneder, men forsikringskostnadene er det nok lite å spare på. I tillegg skal skiltet tas av og leveres inn til bts, og senere hentes igjen. I mitt tilfelle betyr det at jeg må ta fri til sammen 3 arbeidstimer i tillegg til reisekostnader for oppmøte hos bts. Vi er nå nær midten av November, og jeg kan godt få ennå en sesong med tidlig sesongstart (Mars). Det har skjedd to ganger før.
Enkel hoderegning hos meg tilsier at dette har jeg lite å tjene på, antakelig ingen ting.

Som Flattopp nevner er også jeg så heldig å bo relativt kystnært og brått kan få mulighet for en enkelt tur eller flere midtvinters. For noen år siden var det flere av mine venner som hadde kjørt Atlanterhavsveien 1. Januar, og hadde hatt 10 grader og tørre veier. Dette kan skje igjen.

En annen ting vi kan ha i tankene er at hvis forsikringsselskapene opplever et stort antall som avskilter om vinteren, kan vi risikere at de legger om hele sin praksis. Alt dette gir forsikringsselskapene et merarbeid og høyere kostnad. Det må vi i felleskap betale, også vi som ikke avskilter. Vi kan også ende opp med at de som kjører MC hele året må ut med høyere forsikringspremie fordi de har mye lengre sesong enn de aller fleste.

Slik tenker jeg, og slik passer meg best. Men dette er ikke en fasit som blir riktig for alle!
Takk for god informasjon. Antakelig ikke så mye å spare for min del heller, på å levere inn skilter. Med med 4 registrerte 2-hjulinger
i husstanden kan det være verdt bryderiet, spesielt siden jeg passerer Vegvesenets lokale stasjon nesten daglig. Der kan de ta vare på skiltene i inntil 6 mnd.
mvh

-gsx750_80

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: kjellv sin logg, sesongslutt 2018

Legg inn av Duke944 »

Jeg har levert inn skilt på to sykler og tegnet midlertidig lagringsforsikring (brann og tyveri, ca 90/mnd). Sparer cirka 600kr i måneden på det. Kjellv er inne på noe - at selskapene kan legge om sin praksis. Det blir merarbeid ved å endre forsikring og Trafikkforsikringsavgift to ganger i året.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: kjellv sin logg, sesongslutt 2018

Legg inn av kjellv »

Google Maps Timeline, det er en funksjon man har dersom man konstant er innlogget i Google med mobiltelefonen.
:scratch Det er et meget diskutert tema.. det er en slags overvåking. Storebror vet til enhver tid hvor du er :-k

Men skitt au. I dag fikk jeg en e-post med et kart og en oppsummering av mine forflyttelser i 2018. Når jeg da vet at bilen kun brukes lokalt, har i hele dette året ikke vært utenom fylket eller nabokommunene, og jeg heller ikke har reist med fly dette året. Da er resten kjørt med motorsykkel :thumleft
2019-01-03.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av AJ »

Ja...
da viser jo markeringene på kartet at du har motorsyklet store deler av landet :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: kjellv sin logg, sesongslutt 2018

Legg inn av KåreDump »

kjellv skrev: 03 jan 2019, 19:57 Google Maps Timeline, det er en funksjon man har dersom man konstant er innlogget i Google med mobiltelefonen.
:scratch Det er et meget diskutert tema.. det er en slags overvåking. Storebror vet til enhver tid hvor du er :-k

Men skitt au. I dag fikk jeg en e-post med et kart og en oppsummering av mine forflyttelser i 2018.
Varmer mitt hjerte å se at noen faktisk bruker motorsykkelen sin!! :twothumbs:

Så var det det der der med lagring av data. Spooky, greier! Men så lenge det er du og Google som er de eneste som får fatt i dine data, så er det greit.
Heldigvis har vi fått "The EU General Data Protection Regulation" (GDPR) som regulerer en del av det der, og sikrer oss brukere en del rettigheter.
Egentlig litt merkelig at dette regelverket kommer fra samme organ som neste fikk innført det såkalte "datalagringsdirektivet", et direktiv som står i sterk kontrast til GDPR.
Fornuften kan heldigvis også seire av og til, selv i EU!!

Når det gjelder både personvern og yttringsfrihet, så mener jeg det er noe vi må hegne om, vi har ikke fått det gratis, og vi bør tenke oss om både vel og lenge før vi begynner å gi fra oss noen av de rettighetene!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjellv sin logg, sesongslutt 2018

Legg inn av Stian87 »

KåreDump skrev: 04 jan 2019, 11:52
kjellv skrev: 03 jan 2019, 19:57 Google Maps Timeline, det er en funksjon man har dersom man konstant er innlogget i Google med mobiltelefonen.
:scratch Det er et meget diskutert tema.. det er en slags overvåking. Storebror vet til enhver tid hvor du er :-k

Men skitt au. I dag fikk jeg en e-post med et kart og en oppsummering av mine forflyttelser i 2018.
Når det gjelder både personvern og yttringsfrihet, så mener jeg det er noe vi må hegne om, vi har ikke fått det gratis, og vi bør tenke oss om både vel og lenge før vi begynner å gi fra oss noen av de rettighetene!
:clap:

Slikt varmer et personvernhjerte å lese.

Så handler det om at man må stole på enkelte aktører om man vil bruke tjenestene deres. Og når det kommer til Google er de nok ikke de verste du kan stole på.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Bjerknez »

Driver man i en lyssky bransje og eller av andre grunner ikke vil vise verden hvor vi er til en hver tid, så bør man så absolutt ikke installere hele Google porteføljen.

For oss andre er nok dette harmløst vil jeg tro. Jeg er forøvrig enig at personvernet må tas alvorlig. Men husk at vi alle en eller annen gang har godtatt Google sine retningslinjer for å bruke tjenestene dems. Man leser jo sjelden det med liten skrift og jeg tror majoriteten stoler såpass på Google at tjenestene derfra godkjennes over en lav sko.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 04 jan 2019, 12:35 Driver man i en lyssky bransje og eller av andre grunner ikke vil vise verden hvor vi er til en hver tid, så bør man så absolutt ikke installere hele Google porteføljen.

For oss andre er nok dette harmløst vil jeg tro. Jeg er forøvrig enig at personvernet må tas alvorlig. Men husk at vi alle en eller annen gang har godtatt Google sine retningslinjer for å bruke tjenestene dems. Man leser jo sjelden det med liten skrift og jeg tror majoriteten stoler såpass på Google at tjenestene derfra godkjennes over en lav sko.
Joa, men poenget med bl.a. nye reglene er at informasjon om hva Google bruker opplysningene våre til ikke skal stå med liten skrift.

Det er f.eks. ikke helt utenkelig at Google i fremtiden kanskje ikke sender deg den raskeste veien når du bruker deres karttjenester, men i stedet sender deg den veien der det mest reklame for deres annonsører.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: kjellv sin logg

Legg inn av mekkern »

For å si det enkelt: der du benytter en "gratis tjeneste" så er DU varen...
ingen driver bizznizz uten å tjene penger... ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Geiroe »

Jeg prøvde engang å ikke godta, men å lese gjennom først. Ga opp før jeg hadde lest gjennom innledningen, og godtok, greit jeg gir meg. :doh
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kjellv sin logg

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 04 jan 2019, 14:18
Bjerknez skrev: 04 jan 2019, 12:35 Driver man i en lyssky bransje og eller av andre grunner ikke vil vise verden hvor vi er til en hver tid, så bør man så absolutt ikke installere hele Google porteføljen.

For oss andre er nok dette harmløst vil jeg tro. Jeg er forøvrig enig at personvernet må tas alvorlig. Men husk at vi alle en eller annen gang har godtatt Google sine retningslinjer for å bruke tjenestene dems. Man leser jo sjelden det med liten skrift og jeg tror majoriteten stoler såpass på Google at tjenestene derfra godkjennes over en lav sko.
Joa, men poenget med bl.a. nye reglene er at informasjon om hva Google bruker opplysningene våre til ikke skal stå med liten skrift.

Det er f.eks. ikke helt utenkelig at Google i fremtiden kanskje ikke sender deg den raskeste veien når du bruker deres karttjenester, men i stedet sender deg den veien der det mest reklame for deres annonsører.
Keg ser hvor du vil, men jeg tror at Google fort ville blitt avslørt der. Men jada, dem sitter med uhorvelig mye informasjon om oss, å vi har alle godtatt vilkårene dems. Det blir ikke noe mindre å lese om skriften blir større heller. Det er mengden informasjon som er problemet. Samt hvordan det er pakket inn.

Svar