Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Jeg fikk en morsom pakke i posten i dag. Noe av det verste jeg vet når jeg kjører bil er biler som ligger for nærme bak meg. Når jeg starter å kjøre sykkel så blir jeg sikkert enda mer irritert mtp at det er livsfarlig. Derfor mekka jeg meg en egen refleksvest som jeg vurderer å bruke i starten når jeg er uerfaren.

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f348/ ... 549d4f.jpg[/img]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Haha!

kall meg gjerne overfladisk og prippen, men den der hadde jeg jaggu meg ALDRI kjørt med som motorsyklist! :lol

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av L-NA »

[quote="Cutless"]Jeg fikk en morsom pakke i posten i dag. Noe av det verste jeg vet når jeg kjører bil er biler som ligger for nærme bak meg. Når jeg starter å kjøre sykkel så blir jeg sikkert enda mer irritert mtp at det er livsfarlig. Derfor mekka jeg meg en egen refleksvest som jeg vurderer å bruke i starten når jeg er uerfaren.

:thumleft

Bruk den!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg pleier å bremse skikkelig hardt (innenfor fornuftens grenser), og så gasse på igjen. Da tar de somregel poenget og legger igjen et par meter mellom oss :)

Nå er jeg ikke perfekt selv akuratt, da jeg ofte tar meg selv i å ligge aaaaaltfor nære biler foran.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av L-NA »

Ser du kikker etter kjøre klær også, og blant mange andre så vil jeg bare komme med et lite tips her også. Om finansene tillater og uavhengig av merke og pris, så ville jeg gått for klær med høy kvalitet. Selv følgelig så er det ofte en sammen heng mellom kvalitet og pris, men det jeg prøver og formidle er nødvendigheten av høy kvalitet på kjøreklær og utstyr. Først og fremst med tanke på sikkerhet, både ved ett event uhell, men kanskje mest viktigheten ved å holde seg tørr og varm. Fryser du på sykkelen forsvinner mye av gleden ved å kjøre sykkel, men aller viktigst med å holde varmen er å unngå stiv het, og opprett holde konsentrasjonen. Noe som lett forsvinner når tankene går over i irritasjon, over at du fryser, farten øker fordi du vil komme frem, og du stiver mye lettere om du skulle komme opp i en farlig situasjon. osv.osv.

Selv kjøpte jeg Gortex klær fra Rukka for 12 år siden til både meg selv og kona, jeg kjører ofte lange turer i dritt vær, og etter 12 år så er fortsatt alle glidelåser intakt, og klærne holder varmen inne og vannet ute :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Mulig det er jeg som er pysete her, men jeg føler det blir veldig feil å "provosere" bilister på den måten som motorsyklist. Kanskje treffer man den samme bilisten lenger frem eller senere i køen hvor han vil "ta igjen" og det tror jeg fort kan skape uheldige situasjoner.

Er ikke akkurat noen regelrytter jeg heller, for all del, men jeg er nok kanskje litt mer ydmyk som motorsyklist. Mulig jeg blir "tøffere" etter hvert.. ?

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Zadnez »

å kjøre med en sånn vest er IKKE å tøffe seg. Tvert i mot. Kjempelurt av deg å bruke en sånn vest.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:å kjøre med en sånn vest er IKKE å tøffe seg. Tvert i mot. Kjempelurt av deg å bruke en sånn vest.
Jeg mente ikek denen vesten, men på det Snikendeugle skrev :-)

Det med denne vesten har svært lite med å "tøffe" seg å gjøre ja :lol

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Kmann »

Cutless skrev:Jeg fikk en morsom pakke i posten i dag. Noe av det verste jeg vet når jeg kjører bil er biler som ligger for nærme bak meg. Når jeg starter å kjøre sykkel så blir jeg sikkert enda mer irritert mtp at det er livsfarlig. Derfor mekka jeg meg en egen refleksvest som jeg vurderer å bruke i starten når jeg er uerfaren.
Vesten var fin den. Minner meg litt om et par streamere min gamle far hadde i bakvinduet på bilen. På den øverste sto det "Kjør med sikkerhetsmargin" og på en nederst sto det "Du er nærmere KrF enn du tror" :lol
Den øverste ble kjappt fjernet da jeg gjorde gubben oppmerksom på det ja :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kjørte med guttungen på 4 bakpå inn til Tønsberg. 40 sone. En mørk Audi ligger så nært at jeg var redd for at guttungen skulle sparke borti panseret på den. Jeg stopper går av og vifter Audi'n bakover.. Han tok hintet.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Cutless »

Oj, her var det mange sterke meninger - så bra. Jeg bryr meg fint lite om jeg ikke ser kul ut i starten av MC-karrieren min :lol Tanken var å redusere distraksjoner mest mulig slik at jeg får fokusert på selve kjøringen. Å ha en stor SUV oppi ræva vil trolig være distraherende for en nybegynner som meg.. Og det er ikke sikkert bilen bak mener noe vondt med det heller, trolig så vet de ikke bedre/tenker ikke på det.

Det med å bremse ned kraftig foran bilen for å statuere et eksempel/få de til å holde avstand er heller ikke noe jeg tørr å satse på når jeg er fersk - kjipt om jeg bremser for mye og han/hun som var bak meg satt å trykte på mobilen. Det regnskapet går ikke i pluss.

Men hvordan er egentlig situasjonen ute på norske veier ift biler som kjører nærme når du kjører motorsykkel?


L-NA skrev:Ser du kikker etter kjøre klær også, og blant mange andre så vil jeg bare komme med et lite tips her også. Om finansene tillater og uavhengig av merke og pris, så ville jeg gått for klær med høy kvalitet. Selv følgelig så er det ofte en sammen heng mellom kvalitet og pris, men det jeg prøver og formidle er nødvendigheten av høy kvalitet på kjøreklær og utstyr. Først og fremst med tanke på sikkerhet, både ved ett event uhell, men kanskje mest viktigheten ved å holde seg tørr og varm. Fryser du på sykkelen forsvinner mye av gleden ved å kjøre sykkel, men aller viktigst med å holde varmen er å unngå stiv het, og opprett holde konsentrasjonen. Noe som lett forsvinner når tankene går over i irritasjon, over at du fryser, farten øker fordi du vil komme frem, og du stiver mye lettere om du skulle komme opp i en farlig situasjon. osv.osv.

Selv kjøpte jeg Gortex klær fra Rukka for 12 år siden til både meg selv og kona, jeg kjører ofte lange turer i dritt vær, og etter 12 år så er fortsatt alle glidelåser intakt, og klærne holder varmen inne og vannet ute :-)
Takk for tipset, jeg har handlet inn klær nå. Har ikke spart på pengene for å si det sånn. Gikk for skinn bukse og skinn jakke fra Lindstrands som kan kobles sammen med glidlås. Sko fra Dainese med beskyttelse som hindrer vridning av foten. Det svei litt, men som du sier så blir MC-opplevelsen sikkert mye bedre om jeg føler meg trygg og varm.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Bjerknez »

Det første du legger merke til er at du ikke blir sett på samme måte som i en bil. Du må rett og slett være veldig oppmerksom på om bilisten faktisk har oppfattet deg eller ikke. Har skjedd meg flere ganger allerede at bilisten tilsynelatende glaner meg rett i trynet der jeg kommer kjørende på forkjørsvei, men allikevel kjører han/hun rett ut forran meg for det var bilen bak meg som han/hun kikket på. Helt utrolig, men faktisk sant.

Plassering i veibanen er veldig viktig for å gjøre deg synlig. Legg deg midt i veien og ut mot midten når du ligger bak vogntog etc. slik at dem ser deg i speilet sitt. krev din plass i veibanen, men vik unna når bilistene blir påtrengende. En maktkamp vil du alltid tape mot en bil uansett.

Dog har jeg opplevd å bli sett langt oftere på min sykkel enn på skolesykkelen. Det kommer nok av at min sykkel bråker mye samt at den er større etc. Jeg pleier å gasse ett par ganger når jeg mistenker at en bilist ikke har oppfattet meg. Gang på gang så ser jeg det rykkes litt i rattet til bilistene når jeg gasser litt. Funker hver gang :prop:

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av mortenolb »

Jeg må ærlig innrømme at jeg kun har opplevd å ikke bli sett én gang, men i den situasjonen tror jeg ikke sjåføren hadde sett om det var et godstog som kom. Kan ha noe med at jeg har mye hvitt på sykkelen, og særlig etter jeg kjøpte hvit hjelm og hvit jakke.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Kmann »

Cutless skrev:
Men hvordan er egentlig situasjonen ute på norske veier ift biler som kjører nærme når du kjører motorsykkel?

Du bør kjøre som om alle andre er fulle og blinde ! Du har alltid vikeplikt ! Det hjelper lite å ligge på asfalten å blø og si til en skremt billist "Du hadde vikeplikt". Litt sterke formuleringer men..
I forhold til fartsavpassning så opplevde jeg på jomfruturene mine at da jeg ønsket å ligge å kjøre sakte og safe, ble det mange stygge forbikjøringer og irriterte bilister..
Men kjør i den farten som du føler du behersker, vær sikker på å bli sett, og sjekk en gang til :) Husk at en 49ccm scooter som kjører i 30 km/t og en 750 som kjører i 90 de ser veldig like ut på 50 - 100 m avstand, men den ene dukker plutselig opp like ved.

Du kan og si til sjefen din at du bør få lønspålegg etter du har begynt å kjøre MC, da det er bevist at de som kjører MC til jobb er allerede skjerpet og 100% konsentert fra 1. min. :lol

Kos deg :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Cutless sin blogg

Legg inn av Kawagutten »

Smart den vesten din,gir et godt tegn til bilistene :thumleft

http://tsh.toi.no/doc680.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar