Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev: 24 apr 2019, 06:45 Jeg har også tidligere nevnt at jeg har prøvekjørt en eldre utgave av KTM 690 SMC. Det første som slo meg så fort jeg satt meg på den var "moped" i form av hvor smal den var. Når jeg begynte å kjøre så fikk jeg for første gang siden barndommen på moped lyst til å kjøre meg en tur på skogsstier. Føltes vannvittig mye tryggere å "leke" litt med.

Det ble ikke lange turen, men jeg opplevde sykkelen som leken og morsom.

Jeg er dog usikker på hvordan en slik fungerer på langturer. med tanke på motor og sittestilling, sal etc. Jeg beit meg ikke merke i noe negativt med tanke på sittestilling mener jeg å huske, men så kjørte jeg bare ca. 10 minutter med den også. Motoren var vertfall morsom.

S1000R er selvsagt et tog på skinner i forhold og befinner seg på en helt annen skala og i et helt annet segment, men hadde jeg kun kjørt turer i nærområdet rundt her jeg bor og droppet den årlige sommerturen så kunne jeg helt fint å kjøpt meg en slik. :)
Angående motor vurderer jeg å gå ned en tann på fordrevet. Så ikke noe problem med "stresset" motor på motorveien. Giringen er veldig behagelig, og du kan putre av gårde på lavt turtall i 4 giret i 80 sonen.

Med tanke på langtur blir det spennende å se hvordan den er å kjøre. Største ulempen er vel setet som er litt hardt. Men det kan jo fikses. Fordelen med sittestillingen er jo behagelig knevinkel, oppreist og flatt sete som gjør at du jevnlig kan endre posisjon for å unngå å bli stiv. Også er det jo 0 vindskjerming da, mange som liker litt vindbeskyttelse, men jeg liker det - lettere å holde seg til fartsgrensen :P

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Ronning »

Funker fint med noen rolige perioder med stående kjøring hvis du har hardt sete. Da får man strekt litt på beina i samme slengen og

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Cutless »

Godt poeng Ronning.

Imponerende å se de som står og kjører gjennom krevende offroad terreng. Noen tips til god teknikk for å stå på sykkel?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Bjerknez »

Det høres jo i utgangspunktet logisk ut å stå i krevende terreng. Man (eller vertfall jeg) gjorde jo dette som liten når man syklet i skogen etc. Hvorfor ikke mange gjør det på motorsykkel aner jeg ikke. Jeg er jo ikke vant til det selv heller, da mine sykler uansett ikke har egnet seg til dette.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Cutless »

Jo, det er nok det man bør gjøre i krevende terreng. Ihvertfall det vi ble vist når jeg kjørte cross i ørkenen. Men er veldig uvant når man er vant til å sitte på mc'n til vanlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Bjerknez »

Cutless skrev: 24 apr 2019, 13:44 Jo, det er nok det man bør gjøre i krevende terreng. Ihvertfall det vi ble vist når jeg kjørte cross i ørkenen. Men er veldig uvant når man er vant til å sitte på mc'n til vanlig.
Ja, jeg synes jo det virker rart selv, men kanskje det hadde virket mer naturlig på en slik type sykkel du har. Uansett, så er jo dette en vanesak tror jeg. :thumleft

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4704
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av FredrikE24 »

Når jeg kjører på humpete grusveier og skarpe fartsdumper med Jawa’n finner jeg det naturlig å stå. Litt mer behagelig å lande :crazy:

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Ronning »

Cutless skrev: 24 apr 2019, 13:32 Godt poeng Ronning.

Imponerende å se de som står og kjører gjennom krevende offroad terreng. Noen tips til god teknikk for å stå på sykkel?
Null tips, annet enn å prøve seg fram selv :p Stående offroad har jeg aldri prøvd, men på asfalt synes jeg nå det går fint.
Står faktisk i manualen min at man bør prøve å kjøre stående, for å få "improved feeling of the bike".

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Cutless »

Lest meg litt opp. De fleste mener man skal ha relativt rette ben, og ha en knekk i hofta hvis man er for høy til å stå rett opp og ned. Og bruke ræva til å holde balansepunktet.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Cutless »

86 mil. Klar for førstegangsservice i morgen :)
F77D083D-361A-448C-ABB5-369EF638E34F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av LarsE »

Cutless skrev: 25 apr 2019, 12:17 Lest meg litt opp. De fleste mener man skal ha relativt rette ben, og ha en knekk i hofta hvis man er for høy til å stå rett opp og ned. Og bruke ræva til å holde balansepunktet.
De som kjører skikkelig off-road har vel en liten knekk i knea for å ta i mot støt fra humper/steiner. Når eg køyrer på vegen plar eg berre å stå med omtrent rette bein. Låser beina mellom fotkvilarar og tank slik at eg ikkje tviholder i styret.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Olav K »

Litt svikt i knærne for å ta opp bevegelser over stokk og stein, er viktig.
Skuldrene parallelt med styret, og retningsendringer skjer med vektforskyvning og trykk på fothvilerne.
Vil du til venstre, legg litt vekt på venstre fothviler, og i skarpe svinger følger du på med å styre mot venstre.
Når svingen er etablert, balanseres vekten med hofte og rumpe i motsatt retning.
Man kan lett stå oppreist, slippe styret, og manøvrere sykkelen med trykk mot fotpinnene. Kansje ikke begynn med dette på E6 da, men det er veldig effektivt

Vanskelig å forklare nøyaktig via tekst, YouTube har tonnevis med" how to" filmer.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Cutless »

Olav K skrev: 26 apr 2019, 09:25 Litt svikt i knærne for å ta opp bevegelser over stokk og stein, er viktig.
Skuldrene parallelt med styret, og retningsendringer skjer med vektforskyvning og trykk på fothvilerne.
Vil du til venstre, legg litt vekt på venstre fothviler, og i skarpe svinger følger du på med å styre mot venstre.
Når svingen er etablert, balanseres vekten med hofte og rumpe i motsatt retning.
Man kan lett stå oppreist, slippe styret, og manøvrere sykkelen med trykk mot fotpinnene. Kansje ikke begynn med dette på E6 da, men det er veldig effektivt

Vanskelig å forklare nøyaktig via tekst, YouTube har tonnevis med" how to" filmer.
OlavK, det var lenge siden!

Takk for tipset. Skal se litt videoer.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Cutless »

Takk for innspillet fra deg å Lars!

Kjekt å ha litt lesestoff når jeg venter på servicen
6B8D0CB7-F635-4047-BFC6-F8DFF23EA022.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin SuperMoto-blogg

Legg inn av Bjerknez »

Å der tenker jeg sykkelen er ferdig på førstegangs service :)

Wraap wraap :mc1

Svar