Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Jeg blir bare mer og mer imponert Cutless :twothumbs:
Det tekniske verlater jeg til de andre :redface
Takk :)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

De gale har det godt

Nok en pakke:

Bilde

Bilde

Bilde

Den gamle demperen var veldig grei å få ut etter bensintanken var fjernet for å komme til

Bilde

Mutter og bolter får seg et velfortjent bad

Bilde

Gammel vs ny

Bilde

Tomt uten demper på plass

Bilde
Bilde

Ny demper på plass. Se så ren og pen ;)

Bilde
Bilde

Det eneste jeg er litt usikker på er hvorfor det er en løs sats på bolthode-siden. Og den trykker seg inn når jeg strammer til slik at enden av demperen legger seg inn mot mutter siden. Var ikke slikt i bunnen. Noen som har noe svar på det? Alt er skrudd til med riktig moment.

Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av thewiz »

Er ikke så mye her inne lengre, men så først nå at du hadde kjøpt deg ny sykkel Cutless, Gratulerer !

Veldig overrasket over valget, da det virket som både du og Bjerknez var veldig "ny er best, null stress" når det kom til motorsykler når vi møttes. Morro at du gikk for noe slikt. Jeg syns alltid det har vært morsomt å skrudd og ordnet litt med syklene mine. Man lærer utrolig mye og man får en bedre forståelse av hvordan alt fungerer hvis man tar i en skiftnøkkel engang i blant.

Jeg kommer nok aldri til å kjøpe ny sykkel selv, selv om jeg har råd til det, anser det litt som bortkastet mtp verditap. Hvorfor ikke kjøpe en eldre sykkel som er godt tatt vare på og lære seg litt i samme slengen :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Han overrasket faktisk meg også, da han var nære på og bestille seg den nye Speed Triple. Da han sa han hadde kjøpt en brukt ca. 15 år gammel sykkel til 35-lapper så trodde jeg han drev gjøn med meg :D

Men jeg ser i ettertid (og vi har pratet litt om det også) gleden av å kunne skru litt selv hvis man har tolmodighet til det. Der stopper det derimot. Spesielt når jeg ser ting som kan skje med sykkelen. Jeg liker et problemfritt og ansvarsløst sykkelhold slik at MC turene blir satt i høysetet. Å ja, jeg betaler gjerne for det.

Men jeg må også inrømme at jeg ser gleden av å eie en eldre sykkel man kan "plukke litt på selv" uten at garantier og gud vet hva skulle stå i fare. Det måtte i så tillfelle bli på en nummer to sykkel. Men for min del hadde nok denne blitt stående uansett.

Cutless er nok langt flinkere til å skru enn jeg først fikk inntrykk av skal sies. Når man er en type som kan koble ut i garasjen med en pils og et vektøysett for så og gyve løs på både dempere, motor og andre ting så er dette egenskaper jeg misunner litt. Jeg trives også i garasjen, men da når det gjelder vask og stell og ikke skruing for å få sykkelen til å gå.

Men jeg tviler ikke på at når denne Triumphen først kommer på veien så vil den nok rulle mange tusen kilometer til uten problemer. Jeg og Cutless skal jo på en liten sommertur i Norge om bare noen uker så da får vi se om vi kommer oss gjennom denne turen uten motorhavari eller annet som går galt.

Uansett så gleder jeg meg til turen :thumleft

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av thewiz »

Nå skal det sies at det ikke er veldig vanskelig da. Å bytte luftfilter, plugger, olje, håndtak, demper og andre ymse ting er relativt enkelt. Det er ikke værre enn å søke litt på nettet eller se på youtube hvis man er stuck.

Det er bare en måte å lære på vettu Bjerknes, begynn å skru. Hvis du kommer til punktet hvor du tenker " Hva i alle dager har jeg begitt meg ut på?" da er du på riktig spor. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg liker nok heller tanken på et problemfritt MC hold thewiz. Jeg hadde sikkert fått til å bytte luftfilter og sikkert oljeskift også inkludert filter, men dette annser jeg som vedlikehold. Det jeg har vanskeligheter med er å stole på at sykkelen jeg har overlever en sommerferie og 5.000km. uten at den gir meg problemer. Å stå å klø seg i hodet på Trollstigen en regnværsdag med en eldre sykkel er noe jeg ikke ønsker.

I dag så ringer jeg BMW Motorrad Mobility Service og får sykkelen fraktet til nærmeste BMW verksted hvor både leiebil/hotell/hjemreise etc. blir dekket. Når det er sommerferie så liker jeg ikke slike ubehageligheter.

Men hadde jeg bare kjørt her hjemme i Østfold så hadde det nok sett annerledes ut tror jeg.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Takk!

Hvis du skal skru på noe du aldri har gjort før er det jo alltid en risiko for at det blir feil. Men det går jo som regel bra. Bakdemperen er nok den delen som har overrasket meg mest. Det var mye lettere enn jeg trodde det skulle være. Det vanskeligste så langt har vært å fått ut alle (skjulte) låseringer og lager i navet bak.

Og siden jeg begynte å skru på Triumphen har verktøyholdningen min nesten doblet seg :P

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Jompa »

Har festet på den nyd demperen din samme bredde og diameter på hullet som den gamle?
Utifra bildene ser det ikke riktig ut.
Demperen skal sitte fast uten slark og uten at festet i ramma må "rå-strammes".
Det er viktig at begge endene sitter skikkelig fast, hvis ikke vil festene slites ut etter kort tid.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jompa skrev:Har festet på den nyd demperen din samme bredde og diameter på hullet som den gamle?
Utifra bildene ser det ikke riktig ut.
Demperen skal sitte fast uten slark og uten at festet i ramma må "rå-strammes".
Det er viktig at begge endene sitter skikkelig fast, hvis ikke vil festene slites ut etter kort tid.
Hei Jompa.

Nye demper har samme bredde som den gamle, jeg har ikke sjekket diameter men bolten passet akkurat.

Jeg la ut en post på Sprint forumet for å sjekke der: http://www.triumphrat.net/sprint-forum/ ... cture.html

Fikk svar:
"I can confirm that my Penskes have looked like that on two different bikes for tens of thousands of miles. Can't remember if the stock ones looked that way or not, but it's not a problem.

Cheers,
-Kit"

På bolthode siden så er det en løs sats (sleeve) som sitter rundt bolten og den beveger seg inn mot senter når det strammes til. Det er den du ser mellom demperen og venstre vegg. Demperen sitter stramt og fint.

Og her er et dårlig bilde fra Haynes manualen hvor det også ser ut som den satsen presser demperen til ene siden slik at det ser skjevt ut:

Bilde


Hva tror du?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Jompa »

Bra !
Det så ut som det var et stort sideveis glapp i festet på bildet.
Men det er helt sikkert riktig når demperfestet er like bredt som det gamle. :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

Jompa skrev:Bra !
Det så ut som det var et stort sideveis glapp i festet på bildet.
Men det er helt sikkert riktig når demperfestet er like bredt som det gamle. :thumleft
Takk for vurderingen. Greit å ha noen som har skrudd litt mer enn meg å diskutere litt med. Nå kan jeg sette på tanken igjen :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av FredrikE24 »

Ser bra ut! Misunner deg faktisk litt denne skruinga :) Er koslig å skru i det heletatt, både bil og MC. Dukker vel opp noe på min egen snart, ser at hjullageret forran har kastet av seg litt fett, så er vel snart på dagsorden :)

Jeg tenker litt motsatt, ting jeg har gjort selv vet jeg vil holde. Verre med verkstedslurv(merkeverksted), som jeg altfor mange ganger har måttet ta igjen på egne kjøretøy. Men man kan heller ikke kjøre rundt og være redd for at noe skal havarere, bruker man øyne og ører og vedlikeholder sykkel og prepper før tur er det helt uproblematisk. Å ta hjullager, drev og kjede er lurt, videre er det egentlig lite som fører til at sykkelen ikke ruller i det minste.

Et lite off-topic eksempel: Selv kjører jeg Mercedes-Benz av gamle sorten. Ble selv strandende 25 mil hjemmefra med hjullager-havari, skiftet på verksted bare noen hundre mil før turen, og jeg hadde akkurat kjøpt bilen. Bilen hadde da gått 430 000km, nå har jeg kjørt den opp til 520 000km og har reist Europa rundt i den, bare skrudd på den selv, ingen verksteder får røre noe av mitt, det er sikkert. Stoler blindt på den bilen. Men man skal ha tid og lyst, og man skal ikke måtte være totalt avhengig av den hver dag. Er enkelte ganger den blir stående en uke i slengen om det er noen litt delikate deler som må sendes fra über alles.

Funderer på om jeg skal begynne og blogge litt selv, men har liksom ikke vært særlig volum i sykkelverdenen riktig enda, annet enn at jeg bare pitler litt nå og da.

Demperskiftet ser ut som en god oppgradering og er etter hva jeg ser utført korrekt :) Ha gjerne en boks med fett(universalfett fra Biltema feks.) og klatt på en dæsj på skruene når du setter sammen.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av thewiz »

Enig med FredrikE24 her. Jeg liker å undersøke at alt er riktig på mine sykler, for man vet aldri hvor mye slurv og latskap det er hos verkstedene. Skal man stole blindt på verktedet til at sykkelen er trafikksikker kan man få en dårlig opplevelse senere. Jeg liker å sjekke at bremser, hjul, og kjede er som det skal. Tør ikke vedde livet mitt på at verkstedet ikke har slurvet.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

De gale har det veldig godt

Bilde

Jeg får ikke testet setet enda, så da ble det skifting av bremseklosser og rengjøring av kaliprer foran.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Cutless »

FredrikE24 skrev:Ser bra ut! ......

Funderer på om jeg skal begynne og blogge litt selv, men har liksom ikke vært særlig volum i sykkelverdenen riktig enda, annet enn at jeg bare pitler litt nå og da.

Demperskiftet ser ut som en god oppgradering og er etter hva jeg ser utført korrekt :) Ha gjerne en boks med fett(universalfett fra Biltema feks.) og klatt på en dæsj på skruene når du setter sammen.
Takk!

Ja, start å skrible litt. Virker som du har skrudd litt, så sikkert mye nyttig vi kan lære hvis du blogger om det.

Etter jeg leste tipset om smøring, tok jeg ut alle boltene og ga de et veldig tynt lag med vannavisende/tett gris. Tok også boltene på stagene under demperen.

Men nå nærmer det seg jo raskt innstallasjon av nye lager etc. på den nye akslingen. Bør alt av pakninger, O-ringer etc smøres? Hva med de lukkede kulelagrene: Skal de smøres på insiden og utsiden, eller bare insiden? - Tenker da på flatene som er i kontakt med akslingen (invendig) og "kassen" (utvendig)

Svar