Cutless sin blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av FredrikE24 »

BMW kjører også filter inne i tanken, helt ok for min del, er jo bare litt skruing for å ta ut tankarmaturet som skal til :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Da må jeg passe på og bytte sykkel før filter :knegg

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

FredrikE24 skrev: Ser du bor i Ås, jeg bor med andre ord ikke langt unna, får vel bli noen kjøreturer utover sommeren :)
Ja det må vi få til. Kjempe fine MC veier fra Ås og nedover mot Sarpsborg :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Ny kveld nye muligheter

Kvelden i går ble en svært produktiv en.

Først ble batteri byttet.

Før:
Bilde

Underveis:
Bilde
Bilde

Etter:
Bilde

Deretter ble klutsjkabel byttet. Den nye hadde metall vinkel istedet for gummi. Og det er vel bra?
Bilde

Jeg la først opp kabalen likt som den forrige. Men den forrige hadde gnagd en del på dash'n, så jeg hadde en mistnake om at den ikke lå optimalt. Jeg fikk bekreftet dette når jeg prøvde klutsjen i ulike styreposisjoner og fant ut at kabelen ble strekt såpass at klutsjen begynte å ta ved full sving. Demonterte kabelen, og trakk den på baksiden av tenningslåsen i stedet. Brukte mye tid på å teste om noe kom i klem etc. Endte opp med å stripse både gassvaier og kabel fast i tenningslås. Hvis noen som har skrudd mer enn meg mener det er livsfarlig så rop ut, men all testing så langt tilsier at dette skal gå veldig bra.

Bilde

Tanken måtte selvfølgelig av igjen siden jeg hadde fått nytt luftfilter.
Bilde

Det var noe vakkert med å se et splitter nytt luftfilter sitte der, klar til dyst.
Bilde

Deretter sto oljebytte for tur. Jeg hadde selvfølgelig glemt å bestille oljepluggpakning (den er på vei nå). Men jeg tok sjansen på å bruke den kobberpakningen som sto på fra før. De kan jo gjerne brukes et par ganger. I værste fall så blir det enda et oljeskift, og det har sykkelen bare godt av.

Til min store skuffelse hadde ikke forrige eier brukt slik en kobberpakning. Neida. Her var det brukt noe gummilignende greier som hadde rød farge. Mulig det var locktight. Sukk :sorry

Men jeg fikk da oljen ut ihvertfall. Ingen overraskelser her. Mørk brun farge på oljen.
Bilde

Etter et kjapt søk på google fant jeg målene for pakningen. Kjørte til nærmeste biltema. Fant den oljepluggpakningen som var nærmest mulig målene. Da var den saken løst.

Bilde

Deretter sto oljefilteret for tur. Det sto så nærme eksosen at jeg ventet til etter biltema turen med å fjerne det. Slik at sykkelen fikk kjølt seg litt ned. Jeg har brent meg nok på varme motordeksler og eksosrør...

Jeg har aldri i mitt liv opplevd et oljefilter som har vært festet så godt. Jeg hadde ikke sjans til å få det av. Etter mye om og men tenkte jeg; hva ville Jeremy Clarkson gjort? Joda, en hammer. Hentet en hammer og et skrujern. Slo skrujernet inn sideveis, og fikk nok sideveis kraft til å få av filteret.

Tror du ikke jeg fant en rød pakning der å? Joda, det gjorde jeg. Sukk :sorry (Det skal ikke brukes noen ekstra pakning på filteret, det kommer med en pakning som er bygd inn i filteret)

Bilde

Etter litt bannskap fikk jeg festet ny oljeplugg og filter, samt begynt påfylling av ny olje.
Bilde
Bilde

Siden det var uvisst når drev+kjede kom fra XL moto monterte jeg det gamle drevet og kjedet slik at jeg kunne ta meg en testtur. Slitasjen (strekk) på kjedet var akkurat innafor spesifikasjonene så det tåler noen dager til. Det hører med til historien at jeg måtte innom flere butikker for å finne en koppnøkkel som var stor nok til bolten på fordrevet samt en overgang fra 1/2" momentnøkkelen min til den store koppnøkkelen som var 3/4" socket på.
Bilde

Klar til testtur
Bilde

For de av dere som har av en eller annen grunn fått for seg at jeg er et objektivt, voksent og avbalansert menneske, anbefaler jeg å ikke lese videre.

Første tegn på at sykkelen var takknemlig for kjærligheten den har fått den siste uken var ved tilkobling av klutsj i første gir. Tidligere har den vært litt hakkete i mangel av bedre ord. Jeg har vært nødt til å bruke litt ekstra gass for å unngå hakkingen. Jeg antok bare at motoren ikke likte alt for lave turtall.

Når jeg slapp klutsjen rolig ut tok motoren godt tak i hjulene og rullet oss i gang uten at jeg trengte å bruke gassen i hele tatt. Den var silkemyk og sterk fra 1000 rpm. Det var en utrolig deilig følelse. En forbannet god følelse.

De nye grepene ga umiddelbart en mer avslappet kjørestilling. Dødsgrepet forsvant. Den nye klutsjkabalen gjorde at sykkelen var en fryd å navigere i nabofeltet.

Ut i 50-sonen. Å satan så silkemyk og sterk motoren var. Ingen nykker. Den bare gikk. Faen det var så harmonisk at jeg nesten begynte å plystre Pan Pipe musikk.

Oj? Er det noe som er galt. Jeg la nesten ikke merke til motstand når jeg giret til andre gir. Prøver opp til tredje gir. En liten dytt på girhendelen resulterte i et lite klikk og vips var jeg i tredje. Det var som om det satt en Triumph-alv inne i girboksen og hjalp til med girskiftene. Dette er jo for godt til å være sant. Jeg har aldri giret så mange ganger på den lille distansen til den lokale bensinstasjonen før. Det var nesten erotisk å klikke den nydelige girkassen opp og ned.

Med en full tank bensin, og varm motor ble det en tur i 80 sonen. Bakveiene i Ås nedover mot Sarpsborg er jo nesten perfekt for motorosykkelkjøring. Det hører med til historien at jeg synes sykkelen gikk mer enn godt nok før service. Det er jo ikke en s1000r med hundreogørti hester, men det er en litersykkel. Men tilbake til testturen. La meg i andregir og dro på. Motoren gikk fra å være frisk (før service) til brutal. Den kom bare mer og mer. Triumph-alven inne i motoren gikk ikke tom for pust. Han bare smilte bredt og ba om mer bensin. Jeg må ærlig innrømme at når jeg bikket 7000 rpm så slakket jeg av selv om den går til 9000 rpm. Dette var rått. En utrolig god motor som endelig fikk nok bensin, luft og smøring.

Jeg tok det med ro på vei hjem til garasjen. Følelsen av å ha skrudd hver kveld i en uke, også opleve dette - magisk. Virkelig en side med motorsykkel jeg er glad jeg fikk oppleve.

Nå gjenstår det kun et par småting:
- Sete
- Dempere foran og bak
- Dekk
- Gummi fothvilere
- Bremseslange
- Rengjøring og smøring bremsekalipere
- Inspeksjon og smøring av bakhjulslageret
- Tech spec på tank

Bilde fra testtur:
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Haha, hærlig lesning! jeg er rett og slett imponert, og det er ikke ofte jeg sier det. Mulig jeg har undervurdert deg men trodde du var litt som meg. Altså at man kjøper nytt, gidder ikke å skru etc. men det virker jo nesten som om det er NÅ du er der du skal være rent mentalt.

Dog skal jeg ha en bitteliten del av æren når det kommer til valg av Triumph. Jeg er ganske sikker på at mine tidligere Triumph stunt har hatt en ørliten rolle med i spillet. Vertfall så liker jeg å tro det. jeg har alltid sagt det. Triumph har noen fine motorer. Slikemyke girskift og alt bare funker på en litt "ekte" måte. Lyden legger heller ikke skam på seg.

Det at du skryter mer av denne enn jeg har sett deg skryte av Ducatien og Suzukien du hadde som begge var helt nye, sier vel kanskje mer om dine tidligere sykkelvalg, haha.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av haakeik »

Nydelig sykkel du har fått deg :twothumbs:
Men du MÅ gjøre noe med de jæ... gummihanskespeilene.

Slik bør det være:
Bilde

Oppskrift finner du her:
http://www.triumphrat.net/sprint-forum/ ... -955i.html

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Bjerknez »

Å vips, så fikk Cutless blod på tann :knegg :lol

Hint hint.. den sotede vindskjermen var kledelig... ;)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av haakeik »

Her mer blod på tann stoff :D
http://www.triumphrat.net/sprint-forum/ ... -here.html

Utrolig mye man kan gjøre med en brukt Triumph med alle modsforslag, ettermarked deler og forbedringer generelt. Det som skulle være et bra og billig bruktkjøp ender fort opp med å tømme lønnskontoen og kredittkortene dine :knegg
Been there, done that :O

e-bay er livsfarlig................

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Tommas »

Haha, det er så kult skrevet Cutless!

Testet 800 Tigeren til JLafton på det andre forumet, og maken til silkemyk girkasse kan jeg ikke huske å ha prøvd noensinne.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Bjerknez skrev:Haha, hærlig lesning!......
Haha, takk :) Jeg har nok blitt mer kjent med Triumph som merke på grunn av Street'n du hadde ja. Og angående uhemmet skryt. Det er jo en gammel sykkel, så jeg har jo ikke like høye krav til den som de nyere syklene jeg har hatt. I tillegg så gjør det noe med deg når du bruker så mye tid på å skru på sykkelen :redface
haakeik skrev:Nydelig sykkel du har fått deg :twothumbs:
Men du MÅ gjøre noe med de jæ... gummihanskespeilene.

Slik bør det være:
Takk!

Tanken har ikke slått meg en gang, men det var jo virkelig en forbedring :D
Bjerknez skrev:Å vips, så fikk Cutless blod på tann :knegg :lol

Hint hint.. den sotede vindskjermen var kledelig... ;)
Helt enig. Og den original skjermen er rimelig oppripet også....så det er jo faktisk uforsvarlig å kjøre med en så oppstripet skjerm.....ikke sant?
haakeik skrev:Her mer blod på tann stoff :D
http://www.triumphrat.net/sprint-forum/ ... -here.html

Utrolig mye man kan gjøre med en brukt Triumph med alle modsforslag, ettermarked deler og forbedringer generelt. Det som skulle være et bra og billig bruktkjøp ender fort opp med å tømme lønnskontoen og kredittkortene dine :knegg
Been there, done that :O

e-bay er livsfarlig................
Ja. Jeg sitter å vurderer hva jeg skal bestille av dempere nå. På den ene siden har jeg et sett både foran og bak med helt ny innmat i forgaffelen og hvor alt er skreddersydd til meg. Alternativt kjøpe Race Tech emulator og Nitron bakdemper som sikkert er nesten like bra. Jeg vil nok ikke kjenne noen stor forskjell med min kjøring.

Forresten; noen som har kjøpt Race Tech Gold emulator tidligere? Det kommer litt uklart frem i webshoppen om de selges i par eller ikke..
Tommas skrev:Haha, det er så kult skrevet Cutless!

Testet 800 Tigeren til JLafton på det andre forumet, og maken til silkemyk girkasse kan jeg ikke huske å ha prøvd noensinne.
Tusen takk Tommas, det setter jeg pris på å høre. Jeg prøver så godt jeg kan både med skruingen og skrivingen, selv om jeg ikke alltid når helt opp :knegg

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av haakeik »

Cutless skrev:
Forresten; noen som har kjøpt Race Tech Gold emulator tidligere? Det kommer litt uklart frem i webshoppen om de selges i par eller ikke..
Kommer i par, har et sett + racetech fjærer som skal inn ved neste overhaling.
De er ganske dyre, YSS og Biturbo kan kanskje være alternativer.

Her kan du bruke mer penger :)
http://www.squaredeals-ltd.co.uk/sprint ... i-21-c.asp

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Cutless sin Sprintblogg! *ny sykkel*

Legg inn av Cutless »

Da ble det bestilt racetech kit+fjærer og Nitron bakdemper :)

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av Sprint »

Da kan man gratulere Cutless med "ny" Sprint.Gleder et gammelt Triumphhjerte,flott beskrivelse av servicen :twothumbs:
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Cutless sin Sprintblogg!

Legg inn av mortenolb »

Sånt som det her får meg til å ønske at jeg hadde en garasje jeg kunne mekke i.

Svar