Endelig en kosetur igjen. 28/6. bilder

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Endelig en kosetur igjen. 28/6. bilder

Legg inn av detvarvondtdet »

:D Hei hei. Har lurket og lusket rundt på forumet en lengre tid og kommet med innlegg her og der. Fant ut at det kunne vært artig (mest for min egen del) og føre en type log her fremover.

Litt om meg selv først. Jeg er en mann på 36 år (sambo og 2 barn) bosatt på Romeriket, der jeg har bodd meste av livet.
Som jeg regner med gjelder mange andre her så har jeg hatt en drøm i "alle" år om å kjøre sykkel. Jeg vil påstå at jeg er vokst opp i en "mc-familie". Faren min og onkler kjører sykler. Selv eide jeg min egen moped, som skulle bli den første av mange da jeg var 13 år. Jeg begynte også å kjøre trial aktivt omtrent på samme tid. Lurer på hvor mange timer jeg har holdt på å skru moped....deler strødd over hele gårdsplasse :D . All ære til min kjære mor som stilletiende ga sitt bifall :thumleft

Først i år følte jeg at jeg kunne prioritere førerkort osv med god samvittighet. 2 barn, huslån, bilhold osv osv koster mye penger, men NÅ var det endelig greit å prioritere meg selv :D .

I februar i år tok jeg teorikurs klasse-A. Fikk et spark i ræva/grøndt lys da familien min meldte meg på teorikurs og betalte dette uten at jeg visste om det. Utrolig hyggelig overaskelse. Fikk beskjed av kjørelærer at han skulle ta kontakt rett over påske og avtale første kjøretime. Uken før påske ringte han og sa at "faen eller, det er så fint vær. Kom igjen... Nå kjører vi!"

Kjøreskolen min bruker litt diverse sykler. 2 duker 690, en hornet 500 (tror jeg), en større type BMW blandt annet. Mine kjøretimer har alle blitt gjort på en duke 690. Den ene er litt spesiell da den er rigget for banekjøring. Kjørelæreren min er aktiv konkuransekjører og bruker den sykkelen også til løpskjøring.

1 kjøretime ble da altså noen dager før påsken. Startet på parkeringsplassen på skolen og rett ut i bakkestartøvelser. Dette gikk veldig greit så vi fortsatte en liten time med akselerasjon igjennom 1,2,3 gir, nedbrems, åttetallkjøring osv før vi avsluttet første kjøretimen med en liten runde i trafikken (med lærer bakpå min sykkel).

2 kjøretime ble unnagjort på hver vår sykkel. Rett ut på veien og kjørte ca 40 minutter i variert trafikk før vi tok en økt i kjøregården på biltilsynet.

3 Kjøretime på hver vår sykkel. Hadde noen bremseøvelser på en stor grusplass på Hellerudsletta/exporama om noen er kjent. Nyttig og kjenne på hvordan det er å miste grepet under nedbrems! Kjørte så videre og tok den vanligste oppkjøringsruta her i området.

Neste på programmet var banekjøringen. Utrolig morsom dag :).

I utgangspunktet skulle jeg ha landevei og oppkjøring til uken, men jeg sitter fast i Spania med syke barn :evil . Vi er ikke klarert for å fly hjem nå i helgen som planlagt. Snakket med kjørelærer på telefonen i går og han skulle booke om oppkjøringen min i dag.

Utrolig surt å måtte utsette det, men noen ting råder man desverre ikke over. Uansett har jeg kun landevei og oppkjøring igjen, og burde ha lappen om ikke lenge. krysser fingre og tær.

Jeg har ikke kjøpt meg sykkel enda. Jeg orker ikke å ha en sykkel stående i garasjen og ikke kunne kjøre den. Samtidig har det vært en fin gulerot og ha sykkekjøp tilgode :). Jeg har også mulighet til å låne en Honda crosstourer og en HD nightrod om jeg skulle ønske det :). Er litt skeptisk til å låne sykkel. Spesielt nightroden tror jeg at jeg skal holde meg unna en stund :prop:

Min første sykkel tror jeg blir en eldre, billig sak. Poenget mitt med første sykkelen blir å få så mange timer som mulig med trening det som er igjen av sesongen. Når sesongen er over/nærmere neste sommer kommer jeg sansynlig til å kjøpe meg en MT-09. Da burde det være mulig å få tak i en brukt en. Jeg må samtidig innrømme at jeg sikler litt på en superduke 1290. Har fått sansen for duken etter å kjørt den på skolen. Men lenge nå har MT-09 vært sykkelen som er nr 1 på lista.

Tenkte jeg kunne legge ut litt bilder av kjøreutstyret mitt osv her, men det må vente til jeg kommer hjem.
Jeg legger inn et bilde av hjelmen jeg har (helt lik, samme grafikk osv). Er utrolig fornøyd med den. En LS2-cr1 hjelm. Carbonskall. vekt 1250 gram. Er veldig fornøyd med pumpesystemet på den. Når jeg pumper den opp sitter den som limt fast. Klarer ikke tygge en toy en gang ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av detvarvondtdet den 28 jun 2015, 22:19, redigert 6 ganger totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Nybegynners log

Legg inn av SuperMorten »

Noen har sikkert sagt det før, men velkommen hit. En flott intro.
Synd med utsettelsen. Men som trebarnsfar tenkte jeg først og fremst på barna. Uansett, masse lykke til både med barn, hjemreise, oppkjøring og sykkelkjøp :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Nybegynners log

Legg inn av detvarvondtdet »

SuperMorten skrev:Noen har sikkert sagt det før, men velkommen hit. En flott intro.
Synd med utsettelsen. Men som trebarnsfar tenkte jeg først og fremst på barna. Uansett, masse lykke til både med barn, hjemreise, oppkjøring og sykkelkjøp :prf

Takk for det.

Uff ja. Så ut i fra innlegget at det viktigste liksom var utsettelsen min og ikke barna. Barna er ikke alvorlig syke heldigvis. De har vannkopper. Kløe er største plagen dems akkurat nå, ingen feber etc. Men flyselskaper er strenge på å ta ombord folk med vannkopper. Derfor vi ikke kom hjem som planlagt. Greit å bli ferdig med det, bare litt dårlig timing ;-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Nybegynners log

Legg inn av SuperMorten »

:prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Nybegynners log

Legg inn av detvarvondtdet »

Sitter å funderer litt på når det lønner seg å kjøpe bruktsykkel? Sykkelen jeg har lyst på til neste sommer er en Yamaha MT-09. Regner med at noen av de er å få tak i brukt etter denne sesongen. Alltids noen som bytter ofte, ikke har råd til å beholde, demosykler osv osv. Usikker på verditap på denne, da det i utgangspunktet er en "rimelig" sykkel med tanke på nypris.

Om jeg derimot skulle gå for en annen type sykkel, er det noen som har noen tanker om når det lønner seg å handle?


Siden jeg sitter her i leiligheten i Spania uten mulighet til å gå noe særlig ut, blir det godt med tid til å titte på nettet. Har nå bestillt meg nye kjøresko. Alpinestars Joey Canvas. Syntes skinnstøvlene mine er litt vel stive. Sliter faktisk litt med krypkjøring og bruk av bakbrems pga det....

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Nybegynners log

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Med en Yamaha MT-09 som er ny av året kan du kanskje gjøre et godt kjøp i vinter. Da har den tatt av det første verdi tapet og blir priset som neste års bruktsykkel. Som nesten ny sykkel kan den kjøpes uprøvd hvis den ikke er skadet. Lykke til :thumleft

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Nybegynners log

Legg inn av detvarvondtdet »

Kom oss trygt hjem fra ferie. Med dokumentasjon fra spansk lege på at ungene ikke var smittsomme kom vi oss igjennom:)

I dag skal jeg innom kjøreskolen og booke ny dag for landeveikjøring. Håper å få dette unna på Fredagen eller tidlig neste uke. Da er det kun oppkjøringen igjen.

I går var jeg innom Mc partner på skedsmokorset og tittet/prøvesatt litt sykler. En Yamaha FZS 1000, en Z1000SX tourer og en ZZR 1400.

Følte meg helt klart mest komfertabel på FZS`n og Z1000SX`n. ZZR 1400 var monstreøst stor! Har en følelse av at jeg ville lagt den ned ved første stopp. Den føltes enorm. Tror også jeg fort ville blitt utslitt i mage/rygg av en sånn type sykkel.

Uansett deilig å være så nær "lappen" at man kan dra rundt å titte litt på sykler :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynners log

Legg inn av Bjerknez »

detvarvondtdet skrev:Kom oss trygt hjem fra ferie. Med dokumentasjon fra spansk lege på at ungene ikke var smittsomme kom vi oss igjennom:)

I dag skal jeg innom kjøreskolen og booke ny dag for landeveikjøring. Håper å få dette unna på Fredagen eller tidlig neste uke. Da er det kun oppkjøringen igjen.

I går var jeg innom Mc partner på skedsmokorset og tittet/prøvesatt litt sykler. En Yamaha FZS 1000, en Z1000SX tourer og en ZZR 1400.

Følte meg helt klart mest komfertabel på FZS`n og Z1000SX`n. ZZR 1400 var monstreøst stor! Har en følelse av at jeg ville lagt den ned ved første stopp. Den føltes enorm. Tror også jeg fort ville blitt utslitt i mage/rygg av en sånn type sykkel.

Uansett deilig å være så nær "lappen" at man kan dra rundt å titte litt på sykler :)
Jeg kjenner følelsen du har :prop:

Nå ble det en helt annen sykkel på meg enn det de fleste kjøper seg, men jeg angrer ikke ett eneste sekund på valget!

Som snart blodfersk eier av MC lappen synes jeg du starter friskt med de syklene du har sett på så jeg håper du har sterk psyke for det er sykt med krefter i de syklene du skal sette deg på for første gang :prop:

Den dagen du får beskjed om at oppkjøringen er bestått og du VET du kan dra hjem og ta deg en tur med sykkelen du har polert og vasket 100 ganger er bare priceless. En hærlig følelse rett og slett. :vs

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Nybegynners log

Legg inn av detvarvondtdet »

Bjerknez skrev: Jeg kjenner følelsen du har :prop:

Nå ble det en helt annen sykkel på meg enn det de fleste kjøper seg, men jeg angrer ikke ett eneste sekund på valget!

Som snart blodfersk eier av MC lappen synes jeg du starter friskt med de syklene du har sett på så jeg håper du har sterk psyke for det er sykt med krefter i de syklene du skal sette deg på for første gang :prop:

Den dagen du får beskjed om at oppkjøringen er bestått og du VET du kan dra hjem og ta deg en tur med sykkelen du har polert og vasket 100 ganger er bare priceless. En hærlig følelse rett og slett. :vs
Cruisern din er jo nydelig å se på, men det blir en annen type sykkel en hva jeg tenker for min del nå. Men senere kan det absolutt være aktuelt med en Cruiser type sykkel. Kommer litt an på madamen osv. Om jeg klarer å vekke MC-interesse hos henne vil det sikkert aktualisere seg fort :). Hun er allerede litt på glid med tanke på å ta lappen selv neste år. Hun har hengt seg litt opp i fordelene ved køkjøring osv. Vi har en meeeeeget trafikert vei til og fra jobb begge to :-)

De syklene jeg var å så på i går var mest tilfeldig. Det var er en del av utvalget som sto tilgjengelig i butikken. Selvom jeg har en tanke om at MT-09 vil være den "perfekte" sykkel for meg, så er jo det bare basert på ren følelse. Jeg vil se og prøve så mye som mulig før jeg bestemmer meg ;). En sykkel som ZZR 1400 vil være helt uaktuelt før jeg har noen sesonger på baken. Tror rett og slett jeg ville vært litt redd om jeg skulle kjørt en sånn R-type sykkel i dag.

Ser forresten at du kjører en del i Fredrikstad området. Jeg er ute ved slevik rett som det er. Nydelig sted :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynners log

Legg inn av Bjerknez »

detvarvondtdet skrev:
Bjerknez skrev: Jeg kjenner følelsen du har :prop:

Nå ble det en helt annen sykkel på meg enn det de fleste kjøper seg, men jeg angrer ikke ett eneste sekund på valget!

Som snart blodfersk eier av MC lappen synes jeg du starter friskt med de syklene du har sett på så jeg håper du har sterk psyke for det er sykt med krefter i de syklene du skal sette deg på for første gang :prop:

Den dagen du får beskjed om at oppkjøringen er bestått og du VET du kan dra hjem og ta deg en tur med sykkelen du har polert og vasket 100 ganger er bare priceless. En hærlig følelse rett og slett. :vs
Cruisern din er jo nydelig å se på, men det blir en annen type sykkel en hva jeg tenker for min del nå. Men senere kan det absolutt være aktuelt med en Cruiser type sykkel. Kommer litt an på madamen osv. Om jeg klarer å vekke MC-interesse hos henne vil det sikkert aktualisere seg fort :). Hun er allerede litt på glid med tanke på å ta lappen selv neste år. Hun har hengt seg litt opp i fordelene ved køkjøring osv. Vi har en meeeeeget trafikert vei til og fra jobb begge to :-)

De syklene jeg var å så på i går var mest tilfeldig. Det var er en del av utvalget som sto tilgjengelig i butikken. Selvom jeg har en tanke om at MT-09 vil være den "perfekte" sykkel for meg, så er jo det bare basert på ren følelse. Jeg vil se og prøve så mye som mulig før jeg bestemmer meg ;). En sykkel som ZZR 1400 vil være helt uaktuelt før jeg har noen sesonger på baken. Tror rett og slett jeg ville vært litt redd om jeg skulle kjørt en sånn R-type sykkel i dag.

Ser forresten at du kjører en del i Fredrikstad området. Jeg er ute ved slevik rett som det er. Nydelig sted :)
Cruisere er noe helt eget synes jeg. Det er sykler som maner til mer eller mindre rolig kjøring og man sitter jo vannvittig godt på disse cruiserene. Spesielt de som er litt større av størrelse. Går liksom ikke i kompromiss med noe når det kommer til komfort med tanke på sittestilling. Å kjøre til Molde (noe jeg har planer om) klarer jeg faktisk ikke på en annen type sykkel enn den typen jeg har. Da må det i så tillfelel bli en goldwing etc. men de liker jeg ikke utseende på...

I mine øyne er ZZR1400 ren galskap som førstesykkel. Selv en sykkel ala CBR 600RR etc. ser jeg på som galskap når dte kommer til førstesykkel. Disse er også enormt dyre å forsikre for de fleste og spesielt om man er under 24 år.

Kjørte som sagt en CB 500 på trafikkskolen og dette er en typisk sykkel som passer bra som førstesykkel når det kommer til ytelse. Mer enn nok krefter til å ha det gøy, men ikke så mye at du får hjulløft med fullt gasspådrag.

Jeg hadde også en bratt lærekurve da en V-Star 1300 på 300kg. er litt av en doning å håndtere for en fersk MC'er som meg. Momentet på lave turtall er enormt og krypkjøring er en enorm prøvelse på en slik i forhold til en såkalt streetsykkel. Kjempestor forskjell! Var en tur på den banen jeg jeg tok krypkjøring på på trafikkskolen her om dagen med min sykkel og jeg kom ikke engang mellom kjeglene, da fothvilerene dultet borti på begge sider :lol

Men har man først lært seg å håndtere den så vet man å sette pris på den og den sittestillingen jeg har på min er bare helt super.

Joda, jeg kjører ofte forbi/gjennom Slevik på mine kveldsturer så er du i området en gang så gi fra deg et pip, så tar vi en tur. Har du ikke lappen, men vil sitte på en runde så skal du få lov til det også, selv om det kanskje ikke er like spennende for deg. Pleier å kjøre innom Råde Bakeri i Karlshus og kjøpe meg et wienerbrød og en kopp kaffe. :yeyeye

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Nybegynners log

Legg inn av detvarvondtdet »

Da var meste av ferie unnagjort. Etter det har det gått med en del tid til skrubbing, vasking og maling av både uthus, garasje, hus og terasse. Må prioritere litt også ;-)

Men i dag fikk jeg endelig gjennomført sikkerhetskurs på vei/landeveikjøring (kjært barn har mange navn). :D
Oppmøte 07:00 på kjøreskolen for en teoretisk gjennomgang av det vi skulle igjennom i løpet av dagen. Tok opp ulike momenter/utfordringer jeg kunne møte på i løpet av en lang dag på veien. Etter dette tok vi en utvidet kontroll av sykkelen før vi dro av gårde. Kjørte ut fra sagdalen, gjennom lillestrøm, skedsmokorset, Leirsund, Sørumsand, ut igjen på Fetsund og retning Løken/Aurskog Høland (Snikende ugle sin lekeplass?). Der i fra er jeg litt usikker på alle stedsnavnene vi føyk forbi, men vi var innom Trøgstad, Mysen, mot Rakkestad, Solbergfoss, Ytre Enebakk, via Rælingen tilbake til kjøreskolen. Totalt var i ute i over 5 timer. Herregud så varmt :-)å . Tok nok av nesten 2 kilo i rein svette iløpet av dagen. Bedre egnet kjøreutstyr for denne varmen er helt klart et must.

Vi hadde en stopp på Mysen der vi rehydrerte før vi stoppa på spinning wheel. Kjørelæreren skulle ordne noe greier til duken mens jeg gikk å siklet på syklene :P :p
Vi hadde også en stopp på Solbergfoss for å ta inn de fine omgivelsene. Kan absolutt anbefale andre en tur dit.

https://www.google.no/search?q=solbergf ... 0&bih=1010

Alt i alt en fantastisk dag på sykkelen. Grisegøy med all svingkjøringa. Også nyttig å få et strekke på ren grusvei med en del "rullestein" og lignende. Tror det var artigere for meg på Duken en for kjørelæreren på en Hornet. Føler nesten jeg fikk bedre utbytte av denne dagen en sikkerhetskurset på bane.

Eneste lille "minuset" for dagen er at jeg ble utrolig sliten mot slutten. Merket at jeg begynte å miste litt fokus og konsentrasjon siste halvtimen. Armene mine føles som gele og den intense varmen bidrar sikkert litt til at jeg ble såpass sliten. Jeg håper at med mengdetreningen jeg får når jeg kan begynne å kjøre selv vil gjøre meg litt mer utholdende på sykkelen.

Til slutt et lite tips til andre som skal kjøre mye og lenge i denne varmen. På apoteket har de noe som heter Gem-blanding, eller som et billigere alternativ, Resorb-brusetablett. Dette hjelper deg å opprettholde rett balanse av elektrolytter, salt og glukose i blodet ved væsketap, eller om du ikke drikker tilstrekkelig. Dette er ikke reseptbelagte legemidler. Rett og slett "Gull" i denne varmen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynners log

Legg inn av Bjerknez »

Flott og se at du nermer deg oppkjøring! :thumleft

Du blir nok fortere sliten i førsten for man er mer anspent til å begynne med. Etter hvert som erfaringen kommer så slapper du mer av i armer og bein og ting flyter litt bedre. Sittestilling har så klart mye å si også.

Man itter på en måte litt i "angrepssituasjon" på de fleste sykler med spente knær og litt fremoverlent stilling. Fint og flott når man skal kjøre aktivt i korte perioder, men på langtur vil det alltid være et punkt som begynner å verke eller gjøre vondt etc. Vertfall den følelsen jeg sitter igjen med. Etter rundt en time på skolesykkelen (CB500) så var jeg mør i leggene og i begge armene. Å kjøre langt med noe slikt hadde vert et mareritt for meg.

Men vi er forskjellige alle sammen, så dette er bare MIN mening. Jeg har vert gjennom AKKURAT det samme som deg for bare to måneder siden så jeg føler jeg har litt mer erfaring på baken siden mitt forrige innlegg vertfall :vs

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Nybegynners log

Legg inn av detvarvondtdet »

Bjerknez skrev:Flott og se at du nermer deg oppkjøring! :thumleft

Du blir nok fortere sliten i førsten for man er mer anspent til å begynne med. Etter hvert som erfaringen kommer så slapper du mer av i armer og bein og ting flyter litt bedre. Sittestilling har så klart mye å si også.

Man itter på en måte litt i "angrepssituasjon" på de fleste sykler med spente knær og litt fremoverlent stilling. Fint og flott når man skal kjøre aktivt i korte perioder, men på langtur vil det alltid være et punkt som begynner å verke eller gjøre vondt etc. Vertfall den følelsen jeg sitter igjen med. Etter rundt en time på skolesykkelen (CB500) så var jeg mør i leggene og i begge armene. Å kjøre langt med noe slikt hadde vert et mareritt for meg.

Men vi er forskjellige alle sammen, så dette er bare MIN mening. Jeg har vert gjennom AKKURAT det samme som deg for bare to måneder siden så jeg føler jeg har litt mer erfaring på baken siden mitt forrige innlegg vertfall :vs
Takk :D. Avtalte en ny enkeltime i morgen for å terpe litt i kjøregården + 1 oppvarmingstime før oppkjøring. Kjenner jeg blir litt mer nervøs for hver dag som går og det nærmer seg. Vet også at strykprosenten ved første gangs oppkjøring her er relativt høy. Men jeg tenker som så, at om jeg stryker så er jeg i hvertfall langt bedre forberedt til forsøk nr 2. Må bare tenke positivt ;-). Kan ikke huske at jeg var så nervøs før oppkjøring med bil.

Merker at jeg har en tendens til å "knyte" meg litt når jeg kryper inn i sykkelen. Litt for hardt grep om holkene og kan heve skuldrene en smule. Dette tapper nok litt energi og fører til slitne armer når man kjører langt. Må bruke noen av rettstrekkene til å riste litt løs noen ganger. Mulig jeg er litt vel lang for skolesykkelen, som fører til at jeg må trekke skuldrene litt opp når jeg sitter i "angrepsposisjon". Merker også godt at etter et kvarters kjøring så klarer jeg å slappe bedre av. Må bli litt varm i trøya..hehe

Skjønner godt hva du mener angående CB 500. Kjørte en CB på banekjøringen og merket fort at det er en sykkel jeg ble vel sliten i mage og rygg av. Ikke riktig så sliten i armer og bein, men det er nok mange faktorer som spiller inn (kroppsfasong, høyde, lengde på armer og bein etc).

Nå er det ca 6 timer siden vi avsluttet og kjenner at jeg er litt øm i høyre albue og håndledd.... tar på med 5 timers aktiv kjøring for en fersking :P :p

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nybegynners log

Legg inn av Bjerknez »

Takk :D. Avtalte en ny enkeltime i morgen for å terpe litt i kjøregården + 1 oppvarmingstime før oppkjøring. Kjenner jeg blir litt mer nervøs for hver dag som går og det nærmer seg. Vet også at strykprosenten ved første gangs oppkjøring her er relativt høy. Men jeg tenker som så, at om jeg stryker så er jeg i hvertfall langt bedre forberedt til forsøk nr 2. Må bare tenke positivt ;-). Kan ikke huske at jeg var så nervøs før oppkjøring med bil.

Merker at jeg har en tendens til å "knyte" meg litt når jeg kryper inn i sykkelen. Litt for hardt grep om holkene og kan heve skuldrene en smule. Dette tapper nok litt energi og fører til slitne armer når man kjører langt. Må bruke noen av rettstrekkene til å riste litt løs noen ganger. Mulig jeg er litt vel lang for skolesykkelen, som fører til at jeg må trekke skuldrene litt opp når jeg sitter i "angrepsposisjon". Merker også godt at etter et kvarters kjøring så klarer jeg å slappe bedre av. Må bli litt varm i trøya..hehe

Skjønner godt hva du mener angående CB 500. Kjørte en CB på banekjøringen og merket fort at det er en sykkel jeg ble vel sliten i mage og rygg av. Ikke riktig så sliten i armer og bein, men det er nok mange faktorer som spiller inn (kroppsfasong, høyde, lengde på armer og bein etc).

Nå er det ca 6 timer siden vi avsluttet og kjenner at jeg er litt øm i høyre albue og håndledd.... tar på med 5 timers aktiv kjøring for en fersking :P :p
Er jo lett for meg å gi noen råd nå som jeg allerede har klart det (på første forsøk) men jeg tror hovedgrunnen til at det gikk så bra for meg var at jeg hadde øvekjørt VELDIG mye ved siden av kjøreskolen. Ble nermest 20-30 mil i uken på øvekjøring og det er ganbske mye med tanke på at folk også skal stille opp. Så all takk til alle som har hjulpet meg med dette.

Så kluet er å få kjøreerfaring. Du får rett og slett ikke kjørt nok. Kjør i tett trafikk (for å trene på balansen) og på landevei med svinger etc. (for å trene på blikk etc.). Ta med deg det kjørelærer sier og tren på dette selv. Jeg var også pissnervøs når jeg skulle kjøre opp og grunnen var nok at jeg hadde gjort meg selv nervøs med tanke på all planleggingen jeg hadde gjort i forkant med tanke på sommerferie og tur til vestlandet. En stryk så var ferien spolert. Slikt gjør jo ikke saken enklere for å si det sån :)

Men oppkjøringen for min del gikk faktisk strålende. Både balansetesten og kjøregårdsøvelsene og langs vei ble godkjent og jeg fikk t.o.m. skryt av sensor for plassering og iherdig bruk av blinklys. Så det var full klaff for meg, men man må følge med og være våken. Et lite vikepliktsbrudd er nok til å gi deg stryk og det er fort gjort.

Det at du knyter deg litt er helt vanlig og det vil uansett kreve mye kjøring før denne stivheten forsvinner. Når jeg kjørte fra Molde til Fredrikstad så måtte det ca. 10 mil til før jeg merket at jeg slappet av og hadde "full kontroll" på sykkelen. Det krever en del kjøring før man føler at det hele blir naturlig. I førsten blir det mye rykk og napp og litt pussige plasseringer i svinger etc. da man ikke klarer å tilpasse farten riktig før svingen, samt riktig bruk av blikk etc. Slikt må du øve på, for blikkbruk er langt viktigere enn man først kanskje tror. Det merker du nok spesielt på balansetesten :thumleft

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Nybegynners log |28/07 Lappen i boks|

Legg inn av detvarvondtdet »

Jaaaaa! Da var lappen i boks :prf

Etter en enkeltime på Fredagen der jeg terpet øvelsene i kjøregården var det i dag tid for oppkjøring v/Lillestrøm trafikkstasjon. Startet dagen med en oppvarmingstime i gården som gikk "perfekt".

Daglig kontrollen gikk på ca 2 minutter og trakk hjullager på sikkerhetskontrollen. I det sensor leste opp gikk jeg helt i blank. Pulsen raste og svetten rant... Klarte å ta meg litt i sammen og ba sensor pent om å løfte opp sykkelen så jeg kunne kjenne etter slark osv. Etter dette var jeg skikkelig nervøs da sensor tok sparkesykkelen sin bort i kjøregården og ba meg gjøre meg klar. Følte jeg hadde kommet dårlig i gang. Startet kjøregården med krypkjøring og veltet første!! kjegle. Krypkjøringa har jeg naila i lang tid så det føltes uuutrolig irriterendes. Men i stedenfor å bli mer nervøs gikk det en liten faen i meg. Jeg tenkte at "nå slapper du av! Dette kan du!" Tok da runde to på krypen helt fint og fullførte resten av øvelsene med en god følelse. Hadde forresten 2 sensorer med meg igjennom hele oppkjøringen. Hun ene var på opplæring :-)

Ut på veien kjørte vi fra Kjeller/Lillestrøm mot Leirsund, sørumsand, motorveien ned igjen til skedsmokorset, tilbake til Leirsund, Lillestrøm og biltilsynet. En veldig grei rute på veier jeg er godt kjent igjennom mange år. Hadde et par utfordrende valg underveis som jeg følte jeg løste godt (noe sensor var helt enig i) :D

Under oppsummering fikk jeg jevnt over gode tilbakemeldinger. Det som sensor syntes sto ekstra frem var at jeg virket rolig, trygg og hadde fin avvikling, plassering, blikkbruk og at jeg skaffet meg godt handlingsrom hele veien. Kjeglevelten i kjøregården satte han på kontoen for nervøsitet :-) . KTM duken oppførte seg eksemplarisk hele turen.

Kjøreturen tilbake til skolen gikk alene da kjørelæreren min måtte dra avgårde i forveien. Fytte fargeblyanter så deilig den turen var! Uten intercom, skolevest og noen som følger etter deg. Jeg satt og humret høyt hele veien tilbake...

Sååå deeiiiilig!

Svar