Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt seg!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt seg!

Legg inn av Legendary »

Hei!

Tok lappen for to år siden, men kom dessverre aldri så langt at jeg fikk kjøpt meg sykkel eller kjøreutstyr. Mtp. det flotte været vi har hatt i det siste, har behovet virkelig meldt seg!

Nettopp fått bestilt hjelm & ryggskinne, klær MÅ bli kjøpt førstkommende mandag.

Har fulgt nøye med på Finn etter min 'utkårede' de siste månedene, men uten hell. Sykkelen jeg var på jakt etter:
- Honda Hornet CB600 nakenversjonen.
- '03-'05 - modell. Sprekere design enn den tidligste modellen, men ikke fancy moderne som syklene fra '07 og opp.
- Enten i gul eller svart.
- Lav kilometerstand.

Siden markedet i Norge ikke kunne tilby dette, ble utveien å se i Sverige. Der flommer det heldigvis nesten over av aktuelle sykler!
Har funnet & avtalt kjøp av en svart Hornet like ved Gøteborg, førstkommende lørdag. Dette blir en eventyrisk prøvelse, i og med at jeg ikke har rørt, mye mindre sittet på en sykkel siden jeg tok lappen i 2012.
Tar toget inn tidlig om morgenen og kjører hjem igjen. Gleder meg vanvittig! :D

Tips om hva jeg bør ta med meg, eller generelle råd om turen/import, blir verdsatt! (U)heldigvis er ikke turen tilbake til Oslo veldig lang. :)
Sist redigert av Legendary den 02 jul 2014, 01:25, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel!

Legg inn av lars_helgek »

Legendary skrev:Hei!

Tok lappen for to år siden, men kom dessverre aldri så langt at jeg fikk kjøpt meg sykkel eller kjøreutstyr. Mtp. det flotte været vi har hatt i det siste, har behovet virkelig meldt seg!

Nettopp fått bestilt hjelm & ryggskinne, klær MÅ bli kjøpt førstkommende mandag.

Har fulgt nøye med på Finn etter min 'utkårede' de siste månedene, men uten hell. Sykkelen jeg var på jakt etter:
- Honda Hornet CB600 nakenversjonen.
- '03-'05 - modell. Sprekere design enn den tidligste modellen, men ikke fancy moderne som syklene fra '07 og opp.
- Enten i gul eller svart.
- Lav kilometerstand.

Siden markedet i Norge ikke kunne tilby dette, ble utveien å se i Sverige. Der flommer det heldigvis nesten over av aktuelle sykler!
Har funnet & avtalt kjøp av en svart Hornet like ved Gøteborg, førstkommende lørdag. Dette blir en eventyrisk prøvelse, i og med at jeg ikke har rørt, mye mindre sittet på en sykkel siden jeg tok lappen i 2012.
Tar toget inn tidlig om morgenen og kjører hjem igjen. Gleder meg vanvittig! :D

Tips om hva jeg bør ta med meg, eller generelle råd om turen/import, blir verdsatt! (U)heldigvis er ikke turen tilbake til Oslo veldig lang. :)
Hei :) anbefaler å ha med enkelt verktøy, ala rep. Sett for dekkpunktering, og forsikring med veihjelp.. Men, vet ingenting om import, så kanskje noen andre har tips :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel!

Legg inn av Kmann »

Mva og div avgift må betales på grensen, og du må vel ha med norske prøveskilt. Og forsikring.. god tur og ta det peeent

Sent fra min HTC Sensation Z710e via Tapatalk
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel!

Legg inn av Legendary »

lars_helgek skrev: Hei :) anbefaler å ha med enkelt verktøy, ala rep. Sett for dekkpunktering, og forsikring med veihjelp.. Men, vet ingenting om import, så kanskje noen andre har tips :)
Takk for svar! Mulighet for veihjelp har jeg allerede. Fungerer sånn "punkteringsfiks"-spray, som de har på Biltema f.eks. om uhellet skulle være ute?
Kmann skrev:Mva og div avgift må betales på grensen, og du må vel ha med norske prøveskilt. Og forsikring.. god tur og ta det peeent

Sent fra min HTC Sensation Z710e via Tapatalk
Det ble heldigvis en endring i regelverket mtp. import i 2012, som gjør det mulig å kjøre inntil 30 dager på utenlandske skilter! Passer meg midt i blinken, i og med at det nok er litt ventetid for å få godkjenningstime. Skal ta det uhorvelig pent, siden jeg er omtrent som helt fersk å regne. :D

Det gikk meg forresten helt hus forbi at det er helligdag i dag! Jobber til fem hver dag resten av uka, ikke lett å få til innkjøp av resterende nødvendig utstyr eller å få tatt ut kontanter i banken da gitt! Håper inderlig at jeg klarer bytte bort en vakt eller to. Ellers blir turen mer eventyrisk enn jeg hadde forutsett. :-k

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel!

Legg inn av CB9 »

kjenner ikke til cb600 men jeg har en cb900 fra -82 og sist jeg var i sverige .. eller den ene gangen jeg var der med sykkeln savna jeg to ting. en butikk som solgte olje og et ekstra gir. jeg fant oljebutikken men det giret savner jeg fortsatt. butikken som selger dem også :-k

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel!

Legg inn av Legendary »

Hehe, får satse på at det holder med 6 gir, men iom. at det er en 600, kommer jeg nok til å ligge på nokså høyt turtall i marsjfart!

Det nærmer seg avreise, og ergo første tur på sykkel på to år. Rimelig spent! :prop:

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel!

Legg inn av Legendary »

Sykkelen hentet og allerede tilbakelagt i overkant av 400 km, uten problemer!

Ble en fantastisk tur, med en liten aha-opplevelse ganske tidlig. Var på vei ut av Gøteborg, hvor jeg plutselig støter på tidenes kø pga. veiarbeid. Som dannet bilist stiller jeg meg pent i kø som alle andre. Etter snaue 5 min. i køen som står bomstille, dundrer det to stk. på Harley's forbi på høyre vegskulder. Da slår det meg; jeg kan jo nå faktisk rett og slett bare passere køen! Beste følelsen noensinne! :prop:

Første stopp like etter køpasseringen:
[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... bde966.jpg[/img]


[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 099740.jpg[/img]


[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 20799a.jpg[/img]


Stoppet selvsagt også på rød sone i Svinesund! :-)

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 67710c.jpg[/img]


[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 1a2ce7.jpg[/img]

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel! *BILDER*

Legg inn av Kmann »

Gratulerer med sykkel og godfølelse :prop:
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel! *BILDER*

Legg inn av Legendary »

Takk, Kmann!

Nærmer meg 1000 kjørte kilometer siden innkjøp, men merker jeg fortsatt er noe ustødig og nervøs i krappe svinger og små rundkjøringer. Noen tips her annet enn mengdetrening? :redface

Kjører enn så lenge helt sikkert som en gammel gubbe også. Girer så fort jeg kan opp i 6-gir og holder meg for det meste der. Må bli flinkere til å bruke riktig gir i gitte situasjoner, men det kommer vel med mer erfaring!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel! *BILDER*

Legg inn av Snikendeugle »

Legendary skrev:Takk, Kmann!

Nærmer meg 1000 kjørte kilometer siden innkjøp, men merker jeg fortsatt er noe ustødig og nervøs i krappe svinger og små rundkjøringer. Noen tips her annet enn mengdetrening? :redface

Kjører enn så lenge helt sikkert som en gammel gubbe også. Girer så fort jeg kan opp i 6-gir og holder meg for det meste der. Må bli flinkere til å bruke riktig gir i gitte situasjoner, men det kommer vel med mer erfaring!
Ved landeveis og motorvei cruising kan det jo være ok å bruke høyere gir (ikke for høyt) for å spare litt bensin, men i alle andre situasjoner bør det ihvertfall brukes gir som har litt respons i gassen om du plutselig må "gasse deg ut ( :knegg )" fra en farlig situasjon eller lignende.

Som ved alle situasjoner hvor folk føler de ønsker å bli bedre i generell sykkelhåndtering, vil jeg alltid anbefale å se og lære av denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg" onclick="window.open(this.href);return false;

Finnes nok bedre versjoner av filmen der ute når det kommer til kvalitet... Optimalt sett bør den jo kjøpes :)
Se hele og ta med deg det du lærer ut i på veien. Det har fungert veldig bra for min del ihvertfall. Det er så mye lettere å lære selv å bli bedre om en vet _hvordan_ ting fungerer :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel! *BILDER*

Legg inn av MysteryShadow »

Gratulerer med sykkel! :-)
Jeg gjorde alt omvendt jeg. Kjøpte sykkel først, så kom lappen etterpå.

Den opplevelsen du hadde med kø,, er lik den jeg hadde på mon første langtur (les mer om det i bloggen min). Jeg stilte meg også i køa. Vant til å kjøre bil vettu. Sto en stund i venstre felt (tre felts motorvei) før jeg kom på at jeg kunne snike litt. Etter det er det ingenting som het "stillestående kø" slik de melder om på radioen ;-p

Lykke til med sykkel! Kjør forsiktig :-)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel! *BILDER*

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer med en meget flott sykkel. Jeg har sansen for disse selv og ikke de nyeste med mer "moderne" utseende :prf

En meget flott og fornuftig førstegangssykkel dette tror jeg. :prop:

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel! *BILDER*

Legg inn av Legendary »

Snikendeugle skrev:
Legendary skrev:Takk, Kmann!

Nærmer meg 1000 kjørte kilometer siden innkjøp, men merker jeg fortsatt er noe ustødig og nervøs i krappe svinger og små rundkjøringer. Noen tips her annet enn mengdetrening? :redface

Kjører enn så lenge helt sikkert som en gammel gubbe også. Girer så fort jeg kan opp i 6-gir og holder meg for det meste der. Må bli flinkere til å bruke riktig gir i gitte situasjoner, men det kommer vel med mer erfaring!
Ved landeveis og motorvei cruising kan det jo være ok å bruke høyere gir (ikke for høyt) for å spare litt bensin, men i alle andre situasjoner bør det ihvertfall brukes gir som har litt respons i gassen om du plutselig må "gasse deg ut ( :knegg )" fra en farlig situasjon eller lignende.

Som ved alle situasjoner hvor folk føler de ønsker å bli bedre i generell sykkelhåndtering, vil jeg alltid anbefale å se og lære av denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg" onclick="window.open(this.href);return false;

Finnes nok bedre versjoner av filmen der ute når det kommer til kvalitet... Optimalt sett bør den jo kjøpes :)
Se hele og ta med deg det du lærer ut i på veien. Det har fungert veldig bra for min del ihvertfall. Det er så mye lettere å lære selv å bli bedre om en vet _hvordan_ ting fungerer :)
Har fått lagt om litt mtp. på gubbegiringa, og sykkelen fikk selvfølgelig en helt annen karakter. Du og du! :-)å

Den filmen ble jeg tipset om kvelden før oppkjøring. Er helt overbevist om at den bidro mye til at jeg stod. Men skal ta en titt igjen, i og med at det begynner bli lenge siden jeg kjørte opp!

MysteryShadow skrev:Gratulerer med sykkel! :-)
Jeg gjorde alt omvendt jeg. Kjøpte sykkel først, så kom lappen etterpå.

Den opplevelsen du hadde med kø,, er lik den jeg hadde på mon første langtur (les mer om det i bloggen min). Jeg stilte meg også i køa. Vant til å kjøre bil vettu. Sto en stund i venstre felt (tre felts motorvei) før jeg kom på at jeg kunne snike litt. Etter det er det ingenting som het "stillestående kø" slik de melder om på radioen ;-p

Lykke til med sykkel! Kjør forsiktig :-)
Takk skal du ha, MysteryShadow! Skulle gjort det jeg óg, så hadde jeg kommet i gang tidligere!
Virkelig den beste frihetsfølelsen å dundre forbi den helvetes køen!

Bjerknez skrev:Gratulerer med en meget flott sykkel. Jeg har sansen for disse selv og ikke de nyeste med mer "moderne" utseende :prf

En meget flott og fornuftig førstegangssykkel dette tror jeg. :prop:
Takk, Bjerknez!

Ditto! De nye romskip-syklene appellerer ikke i det hele tatt. Valgte '03 modell da Hornet'en gjennomgikk noen små design-forbedringer, større tank, og 17" hjul også foran. Viktig for meg at den beholdt begge de to analoge instrumentene! Har lempet på krava tidligere når det har vært snakk om bil, noe som har ført til anger i ettertid. Ergo; måtte jeg reise til Sverige for å få akkurat det jeg ville ha! :prop:

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Eventyrisk førstekjøp av sykkel! *BILDER*

Legg inn av Legendary »

Har nå fått kjørt ytterligere, og ting begynner å komme seg!

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 3e7196.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 49ba66.jpg[/img]

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å holde sykkelen ganske original, men merket ganske umiddelbart at det trengs visse oppgraderinger og generelt vedlikehold!

Har blant annet slitt med at sykkelen har gått varm kun etter et par minutter i stillestående trafikk. Sjekket frostvæsketanken og den var tom! Radiatoren var riktignok full, men bare av grumsevann med brun farge. :sk?
Eksosanlegget må det også gjøres noe med, andre trafikanter hører meg ikke i det hele tatt. Om ikke kun for sikkerheten sin skyld, så skal motorsykkel bråke littegrann!
De rektangulære kromspeila skal også byttes for noe mer fancy/streetfighterish.

Har gått til innkjøp av silikatfri frostvæske, R&G crash protectors, Motul kjederens og PDL kjedelubrikant.
Dessverre har jeg ikke klart å oppdrive en depotstøtte, selv om det står på sidene til Biltema at dem har det på lager, er det helt utplukka i samtlige butikker!

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 97de40.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 4f4279.jpg[/img]

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w188 ... 5e13c7.jpg[/img]

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Honda Hornet '03 - trangen til å modifisere har meldt se

Legg inn av Blueberry »

Gratulerer med finfin Hornet! :D :yeyeye

Har selv nesten bestemt meg for Hornet som mellomtung-sykkel til neste vår. Må kjøpe 98-01 da den akkurat går under grensa til A2. Sikler etter den gule eg da. Har dessverre bare sett den på svensk bruktmarked, men import er vel ikkje for krevende.

Driv å dagdrømmer og surfer nettet om dagene og ser det er mykje av modifikasjonsdeler til Hornet. Men dei er så fine originalt så er lite som trengs.

Fann midtstøtte-kit til Hornet for ei stund sia. Den erstatter da depotstøtte, men koster ganske mykje.
http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb_60 ... stand_kit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er og ei potte til veldig overkommelig pris. :thumleft https://www.dan-moto.com/DM_INT/index.p ... cts_id=715" onclick="window.open(this.href);return false;
Test av potta: http://youtu.be/tmHdKJDys4s" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar